Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

ebbrey

Sitat fra: Griffel på fredag 07. juni 2013, klokken 09:07
Sitat fra: ebbrey på torsdag 06. juni 2013, klokken 23:41
Hvis jeg har forstått riktig så kan man belaste over tid 80% av maks effekt på sikringen til lading.
Etter min oppfatning er dette noe som henger igjen fra "smeltesikringstiden" og "aldring". Automatsikringer kan gå med 100% varig.

Sitat fra: ebbrey på torsdag 06. juni 2013, klokken 23:41
Hvilken trafo burde man sette inn da som kan omforme 20kw 230v til 400v? Og hva blir endelig effekt 18?
Virkningsgraden på en lavtapstransf. for slik bruk er rundt 98% ved fullast.
Vedlegg datablad fra en tilfeldig valgt produsent på en transf.type som er egnet.
Eksempel: 25 kVA tomgangstap: 82 W (jerntap, 720 kWh/år om den ikke slås av. jerntapet er tilnærmet uavhengig av belastning), Kobbertap 482W ved full belastning. Kobbertap er tinærmet porposjonalt med bilen ladestrøm i 2 potens. I ditt tilfelle vil da ca. 22kW til lader trekke 22,5 kW fra nettet.

Merket d YN som i vårt tilfelle betyr at 230V IT primært blir til 400V TN sekundært.

Supert! Takk skal du ha :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Teslafrank

I følge Tesla for et par dager siden, pr epost:

Den vil kunne lades på 400V 3 fas 16 A og 230 V enfas 32A... De jobber med en løsning på 230 3fas, ikke klart enda.

400V 3 fas 16 A = 11Kw

230 enfas 32 A  = ca 7,3Kw

Så  for de som behøver mer enn 7,3 kw ladefart hjemme, kjøp en trafo  230-400V.

(jeg lader Roadsteren min på 13 A 230V om natten og det går helt greit. Og jeg kjører 30000km pr år, lader ikke på jobb.)

Forøvrig får bilen en felles europeisk typegodkjenning, altså IKKE nasjonal godkjenning som noen her på forumet har spekulert i.

Muffinman

Mon tro om det betyr at det går an å koble seg til 32A 230v 3-fas og utnytte enfas, altså 7360W.

JohanH

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. juni 2013, klokken 07:58
Mon tro om det betyr at det går an å koble seg til 32A 230v 3-fas og utnytte enfas, altså 7360W.

Ja, slik er det jeg har forstått det foreløpig dessverre. D.v.s. koble deg til 3-fase kontakten men dra bare en fase strøm. Det er jo da logisk at du kan dra opp til 32A, dersom maks ytelse for laderen er 3 faser 32A ved 400V. At du med en fase kan unytte deg av ulike spenninger er jo ikke så rart. I USA (hvor alt er kun enfase) lader en jo fra 110V, 120V, 220V, 240V (og det er jo rapporter om at "240V" noen ganger kun er 224V).

valvolainen

240V = 230V +/- 10%.
Altså fra 208V - 252V avhengig av hvor langt du er fra nærmeste trafo og last på linjen.
Sett multimeteret i kontakten og sjekk. Er noen watt og hente/miste
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. juni 2013, klokken 07:58
Mon tro om det betyr at det går an å koble seg til 32A 230v 3-fas og utnytte enfas, altså 7360W.
Ja. Såfremt en ikke forsøker å belaste noe på de to andre fasene.
I et vedlegg til dette innlegget: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1434.msg10736.html#msg10736
har jeg forsøkt å forklare hvordan enfaslaster summerer seg i et trefassystem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#156
Sitat fra: JohanH på søndag 09. juni 2013, klokken 08:39
I USA (hvor alt er kun enfase) lader en jo fra 110V, 120V, 220V, 240V (og det er jo rapporter om at "240V" noen ganger kun er 224V).
USA er ganske stort og standarder varierer. Tidligere var Nominel spenning i bolig 110V og er det enkelte steder ennå, standard nominell spenning er nå 120V. Boligdistribusjon komme fra enfase transformatorer med midtutak (splittfase) som betyr 220V og 240V.
208 V er også nominell spenning i enkelte installasjoner.

I Norge er nominell spenning 230V og 400V, virklig spennings skal ligge fra +5% til -10% i forhold til dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dix Hallpike

Skal trekke kabel fra sikringsskap i hus til garasjen for å sette opp et 230V 32 A 1-fase punkt der. Elektriker vil selvfølgelig utføre installasjon i begge ender. Kabelen skal jeg grave ned i plena og strekket vil være ca 25m. Kan noen gi en link til den kabel jeg har behov for,  slik at jeg kan få gjort et prisoverslag?
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

JohanH

Sitat fra: Dix Hallpike på søndag 09. juni 2013, klokken 10:39
Skal trekke kabel fra sikringsskap i hus til garasjen for å sette opp et 230V 32 A 1-fase punkt der. Elektriker vil selvfølgelig utføre installasjon i begge ender. Kabelen skal jeg grave ned i plena og strekket vil være ca 25m. Kan noen gi en link til den kabel jeg har behov for,  slik at jeg kan få gjort et prisoverslag?

Har ingen link til deg, men tidligere i år dro jeg kabel av god kvalitet fra huset til garasjen. Den kablen var 4 ledere, husker ikke tversnitt, men kabeln var spesifisert for inntil 40A i 3 faser opp til 500V. Den kostet med tett oppunder 10.000 kr (inkl. MVA) for en 50 meter rull (jeg brukte 48 meter). Jeg kjøpte for så vidt kablen fra elektrikern som senere koblet til, slik at jeg muligens kunne fått litt bedre pris et annet sted? Dro kabeln gjennom et rødt trekkerør.

jkirkebo

Sitat fra: Dix Hallpike på søndag 09. juni 2013, klokken 10:39
Skal trekke kabel fra sikringsskap i hus til garasjen for å sette opp et 230V 32 A 1-fase punkt der. Elektriker vil selvfølgelig utføre installasjon i begge ender. Kabelen skal jeg grave ned i plena og strekket vil være ca 25m. Kan noen gi en link til den kabel jeg har behov for,  slik at jeg kan få gjort et prisoverslag?

Denne bør kunne benyttes, både med og uten rør:
http://elby.no/Kabel/PFSP-Kabel/PFSP-kabel-CU-3x10-10mm2-FR-18-6mm-Graa-met

Den har tre ledere + jord så den duger til trefase 230V. Det er bare å la være å bruke en av lederne.

Det finnes tilsvarende med to ledere også, men siden den koster mer er det bare dumt å bruke den:
http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=35_77&products_id=1016524

Får du derimot tak i denne til en mye bedre pris vil den gjøre jobben fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Siden det ser ut til å ta laaaang tid å få avklart om 3fase IT støttes, så har jeg planer om en helgardering, dvs sette opp uttak for både 32A 1fase og 3fase i garasjen.
Er det mulig å få dette installert over kun en 32A,3fase sikring + kabel til garasjen, og der koble til hhv 32A, 1 og 3 fase uttak? (Er da klar over at jeg ikke kan benytte begge samtidig). Eller krever dette separate sikringen og kabel fra koblingskapet? .... Evt. noe annet?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Dix Hallpike

X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på søndag 09. juni 2013, klokken 11:49
Siden det ser ut til å ta laaaang tid å få avklart om 3fase IT støttes, så har jeg planer om en helgardering, dvs sette opp uttak for både 32A 1fase og 3fase i garasjen.
Er det mulig å få dette installert over kun en 32A,3fase sikring + kabel til garasjen, og der koble til hhv 32A, 1 og 3 fase uttak? (Er da klar over at jeg ikke kan benytte begge samtidig). Eller krever dette separate sikringen og kabel fra koblingskapet? .... Evt. noe annet?

Det går fint. Du legger 3 fase inn til et sikringsskap i garasjen. Fra sikringsskapet i garasjen trekker du så en 1fase kurs og en 3 fase kurs.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Griffel

#163
Sitat fra: Nuvolari på søndag 09. juni 2013, klokken 13:02
Sitat fra: OleJA på søndag 09. juni 2013, klokken 11:49
Siden det ser ut til å ta laaaang tid å få avklart om 3fase IT støttes, så har jeg planer om en helgardering, dvs sette opp uttak for både 32A 1fase og 3fase i garasjen.
Er det mulig å få dette installert over kun en 32A,3fase sikring + kabel til garasjen, og der koble til hhv 32A, 1 og 3 fase uttak? (Er da klar over at jeg ikke kan benytte begge samtidig). Eller krever dette separate sikringen og kabel fra koblingskapet? .... Evt. noe annet?

Det går fint. Du legger 3 fase inn til et sikringsskap i garasjen. Fra sikringsskapet i garasjen trekker du så en 1fase kurs og en 3 fase kurs.

I dette tilfelle er ikke nødvendig med et ekstra sikringaskap, en koblingsboks er nok når begge kontaktene er beregnet på 32 A. Elektrikkeren fikser det uten problemer. Ønsker en f.eks. en 16A kontakt og en 32 A kontakt er det greit med et ekstra skap.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleJA

Sitat fra: Griffel på søndag 09. juni 2013, klokken 15:49
Sitat fra: Nuvolari på søndag 09. juni 2013, klokken 13:02
Sitat fra: OleJA på søndag 09. juni 2013, klokken 11:49
Siden det ser ut til å ta laaaang tid å få avklart om 3fase IT støttes, så har jeg planer om en helgardering, dvs sette opp uttak for både 32A 1fase og 3fase i garasjen.
Er det mulig å få dette installert over kun en 32A,3fase sikring + kabel til garasjen, og der koble til hhv 32A, 1 og 3 fase uttak? (Er da klar over at jeg ikke kan benytte begge samtidig). Eller krever dette separate sikringen og kabel fra koblingskapet? .... Evt. noe annet?

Det går fint. Du legger 3 fase inn til et sikringsskap i garasjen. Fra sikringsskapet i garasjen trekker du så en 1fase kurs og en 3 fase kurs.

I dette tilfelle er ikke nødvendig med et ekstra sikringaskap, en koblingsboks er nok når begge kontaktene er beregnet på 32 A. Elektrikkeren fikser det uten problemer. Ønsker en f.eks. en 16A kontakt og en 32 A kontakt er det greit med et ekstra skap.

Glimrende, det var det jeg håpet på. :D
Da er det bare å bestille kabel å begynne å grave. Er det noe krav om hvor dypt en slik kabel skal ligge? Må den merkes på noe vis?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA