Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: cs erlend på onsdag 05. juni 2013, klokken 21:59
Arrgghhh. Det er nå vi må avgjøre om vi skal legge opp 3fas 230 på elbilplasser på jobben eller om det blir 1fas på alle plasser. Ganske frustrerende.

Holder det ikke med 32A enfase på ladeplassene på jobb da? Det gir 7.4kW og nesten 60kWh i løpet av dagen. Dessuten er det bedre enn 3x16A siden ny Leaf kan lade med 6.6kW fra 32A enfase.

3x32A må være helt overkill for jobblading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ArneS

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. juni 2013, klokken 22:35
Sitat fra: cs erlend på onsdag 05. juni 2013, klokken 21:59
Arrgghhh. Det er nå vi må avgjøre om vi skal legge opp 3fas 230 på elbilplasser på jobben eller om det blir 1fas på alle plasser. Ganske frustrerende.

Holder det ikke med 32A enfase på ladeplassene på jobb da? Det gir 7.4kW og nesten 60kWh i løpet av dagen. Dessuten er det bedre enn 3x16A siden ny Leaf kan lade med 6.6kW fra 32A enfase.

3x32A må være helt overkill for jobblading.

Ikke nødvendigvis. Kommer an på bruken. Hvis du er på Jobb hele dagen, ja. Men hvis du er mye på farten, innom en time eller to for å skrive rapport eller noe så er 3x32A bra. Eller at besøkende kan lade.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Griffel

#137
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. juni 2013, klokken 21:53
En tanke som surrer litt i hodet. Om Tesla har gått ut og bekreftet at 230V 3-fas IT støttes (og det har de jo egentlig) og det viser seg at det ikke støttes likevel har de jo levert et produkt med en mangel. Plikter, rettigheter og konsekvenser er så vidt jeg vet nedfelt i bl.a. forbrukerkjøpsloven, og det skulle heller ikke forundre meg om det har vært relevante saker oppe i FTU.

Ikke utenkelig at slikt rot kan føre til konsekvenser for Tesla i et land med kanskje verdens sterkeste forbrukervern.
Ja dersom du har motatt en slik bekreftelse, og straks du får bilen oppdager at det ikke stemmer, kan det hende at du får medhold i ditt krav om å heve kjøpet.
:)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: ArneS på onsdag 05. juni 2013, klokken 22:43
Ikke nødvendigvis. Kommer an på bruken. Hvis du er på Jobb hele dagen, ja. Men hvis du er mye på farten, innom en time eller to for å skrive rapport eller noe så er 3x32A bra. Eller at besøkende kan lade.

Ok, hva med en billig trafo da? Ligger mange på finn.no. En 50kVA trenger 3x125A inn og gir 2 stk. 22kW 3x32A 400V ut.

Her er en 99kVA, nok til 4 stk. 22kW punkter og 1 stk. 11kW:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41329571&searchQuery=trafo
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 05. juni 2013, klokken 21:48
Det burde vel være mulig å lage en HPWC til 230V IT 3-fase? Det kan bli en løsning.
Dersom laderen er designet for 230-400V IT og TN er dette et ikke tema. Dersom lader ikke kan 230 V trefas eller krever en 0 leder, kan ikk en HPWC løse dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#140
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. juni 2013, klokken 00:03
Sitat fra: ArneS på onsdag 05. juni 2013, klokken 22:43
Ikke nødvendigvis. Kommer an på bruken. Hvis du er på Jobb hele dagen, ja. Men hvis du er mye på farten, innom en time eller to for å skrive rapport eller noe så er 3x32A bra. Eller at besøkende kan lade.

Ok, hva med en billig trafo da? Ligger mange på finn.no. En 50kVA trenger 3x125A inn og gir 2 stk. 22kW 3x32A 400V ut.

Her er en 99kVA, nok til 4 stk. 22kW punkter og 1 stk. 11kW:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41329571&searchQuery=trafo
For de få som har et slikt behov i jobb sammenheng kan jo dette være enkel å grei løsning. Har en først et slikt behov som å skaffe energi til ansattebiler som kjører mye i tjeneste er det jo 22 kW langt bedre enn 12kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#142
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. juni 2013, klokken 07:02
Beklager videre avsporing, men kan man mate denne med 230V trefas og hente ut 400v 32a trefas?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526064&searchQuery=transformator
Endert fra Ja til Tja siden dette ikke er en Sveiseutstyrsprodusent og ikke en helt vanlig produsent av skiletransformatorer.
(forutsetter selvfølgelig at tilstrekklig effekt er tilgjenglig på 230V siden, og må like selvfølgelig monteres av elektrikker i et egnet rom)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#143
Sitat fra: Griffel på torsdag 06. juni 2013, klokken 08:56
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. juni 2013, klokken 07:02
Beklager videre avsporing, men kan man mate denne med 230V trefas og hente ut 400v 32a trefas?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526064&searchQuery=transformator
Ja
(forutsetter selvfølgelig at tilstrekklig effekt er tilgjenglig på 230V siden, og må like selvfølgelig monteres av elektrikker i et egnet rom)
Høres bra ut. Da kan jeg sikre trafoen med 230V 40A trefas, og antakelig hente ut 400V 20A trefas fra bilen.
Ladeeffekt 14kW.
Elektriker blir benyttet til denne typen installasjoner. Tar strøm seriøst, spesielt den effekten vi her snakker om.

Ettersom trafoer trekkes frem som alternativ antar jeg at trafoen løser TN / IT problematikken i samme slengen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Griffel på torsdag 06. juni 2013, klokken 08:56
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. juni 2013, klokken 07:02
Beklager videre avsporing, men kan man mate denne med 230V trefas og hente ut 400v 32a trefas?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526064&searchQuery=transformator
Ja
(forutsetter selvfølgelig at tilstrekklig effekt er tilgjenglig på 230V siden, og må like selvfølgelig monteres av elektrikker i et egnet rom)

Vil en slik trafo trekke noe strøm på 'tomgang', dvs. når den ikke belastes på 400V siden? Er dette isåfall såpass mye at det bør monteres inn bryter eller kontaktor for å koble den fra når den ikke benyttes?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Griffel

#145
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. juni 2013, klokken 09:39
Sitat fra: Griffel på torsdag 06. juni 2013, klokken 08:56
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. juni 2013, klokken 07:02
Beklager videre avsporing, men kan man mate denne med 230V trefas og hente ut 400v 32a trefas?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526064&searchQuery=transformator
Endret fra Ja til Tja
(forutsetter selvfølgelig at tilstrekklig effekt er tilgjenglig på 230V siden, og må like selvfølgelig monteres av elektrikker i et egnet rom)
Høres bra ut. Da kan jeg sikre trafoen med 230V 40A trefas, og antakelig hente ut 400V 20A trefas fra bilen.
Ladeeffekt 14kW.
Elektriker blir benyttet til denne typen installasjoner. Tar strøm seriøst, spesielt den effekten vi her snakker om.

Ettersom trafoer trekkes frem som alternativ antar jeg at trafoen løser TN / IT problematikken i samme slengen?

Jeg hadde forventet noe mer data på typeskiltet. Slikt som tommganstap, og kobling D/y, Y N/y, YN/d. Derfor tør jeg ikke svare sikkert på dette. Så før den kjøpes må en be om datablad og spørre installatøren som til syvende og sist er ansvarlig for det han kobler til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Duzzy

Sitat fra: Griffel på torsdag 06. juni 2013, klokken 10:21
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. juni 2013, klokken 09:39
Sitat fra: Griffel på torsdag 06. juni 2013, klokken 08:56
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. juni 2013, klokken 07:02
Beklager videre avsporing, men kan man mate denne med 230V trefas og hente ut 400v 32a trefas?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526064&searchQuery=transformator
Ja
(forutsetter selvfølgelig at tilstrekklig effekt er tilgjenglig på 230V siden, og må like selvfølgelig monteres av elektrikker i et egnet rom)
Høres bra ut. Da kan jeg sikre trafoen med 230V 40A trefas, og antakelig hente ut 400V 20A trefas fra bilen.
Ladeeffekt 14kW.
Elektriker blir benyttet til denne typen installasjoner. Tar strøm seriøst, spesielt den effekten vi her snakker om.

Ettersom trafoer trekkes frem som alternativ antar jeg at trafoen løser TN / IT problematikken i samme slengen?

Jeg hadde forventet noe mer data på typeskiltet. Slikt som tommganstap, og kobling D/Y, Y/Y, Y/D. Derfor tør jeg ikke svare sikkert på dette. Så før den kjøpes må en be om datablad og spørre installatøren som til syvende og sist er ansvarlig for det han kobler til.

Tomgangstap på en trafo på denne størrelsen er ca 300 w. Noe som vil si et forbruk på omtrent 2500,- i året bare i tap. Så jeg ville nok satt opp en bryter.
En annen ting er at du sansynligvis ikke får denne trafoen til å "tenne" på en 40A sikring.(sikringen går)
Et godt tips er å ikke bruke en større trafo en det du trenger.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

ebbrey

Driver å kikker litt på trafoer selv, tilfelle dette blir løsningen. Har lagt frem 4x16 og har tenkt å be elektrikkeren sette opp 63 amp hovedsikring i garasjen. (har 80 amp inn til huset, skulle gjerne grini meg til 100 men de syter hos skagerak over at målerene deres for private husholdninger ikke tåler mer enn 80, kan få mer men da skal de visst ha en annen abo pris) Hvis jeg har forstått riktig så kan man belaste over tid 80% av maks effekt på sikringen til lading. Dette burde bli 20kw på 3x63 230v om jeg ikke er på jordet. Hvilken trafo burde man sette inn da som kan omforme 20kw 230v til 400v? Og hva blir endelig effekt 18?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Griffel

Sitat fra: Griffel på torsdag 06. juni 2013, klokken 08:56
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. juni 2013, klokken 07:02
Beklager videre avsporing, men kan man mate denne med 230V trefas og hente ut 400v 32a trefas?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526064&searchQuery=transformator
TJa (endret)
(forutsetter selvfølgelig at tilstrekklig effekt er tilgjenglig på 230V siden, og må like selvfølgelig monteres av elektrikker i et egnet rom)
Etter å ha googlet på "Kemppi" som var produsentnavnet ser jeg at dette ikke er en vanlig transformatorprodusent men en produsent av sveiseutstyr. Dette er nok en transformator for å tilpasse portabelt sveiseutstyr til bruk ved ulike spenninger, og kan derfor være bygget til en annen standard en transformatorer for vanlig kontinuerlig bruk. Jeg endrer derfor mitt Ja til et Tja siden teksten i annonsen forøvrig tydet på at den passer, så er den trolig ikke optimal for denne bruken. 

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#149
Sitat fra: ebbrey på torsdag 06. juni 2013, klokken 23:41
Hvis jeg har forstått riktig så kan man belaste over tid 80% av maks effekt på sikringen til lading.
Etter min oppfatning er dette noe som henger igjen fra "smeltesikringstiden" og "aldring". Automatsikringer kan gå med 100% varig.

Sitat fra: ebbrey på torsdag 06. juni 2013, klokken 23:41
Hvilken trafo burde man sette inn da som kan omforme 20kw 230v til 400v? Og hva blir endelig effekt 18?
Virkningsgraden på en lavtapstransf. for slik bruk er rundt 98% ved fullast.
Vedlegg datablad fra en tilfeldig valgt produsent på en transf.type som er egnet.
Eksempel: 25 kVA tomgangstap: 82 W (jerntap, 720 kWh/år om den ikke slås av. jerntapet er tilnærmet uavhengig av belastning), Kobbertap 482W ved full belastning. Kobbertap er tinærmet porposjonalt med bilen ladestrøm i 2 potens. I ditt tilfelle vil da ca. 22kW til lader trekke 22,5 kW fra nettet.

Merket d YN som i vårt tilfelle betyr at 230V IT primært blir til 400V TN sekundært.

(d YN 11, "11" har ingen betydning for denne bruken, men for de som lurer angir det vinkel på spenningsvektor "klokken 11" og som noen ganger er viktig)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA