Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: Griffel på torsdag 10. mars 2016, klokken 05:09
Selvfølgelig er det greit, elektriker konfigurerer da denne til å signalisere 20A slik at sikringen ikke ryker.

Nja, det var utgangspunktet for det opprinnelige spørsmålet mitt at ikke alle ladestasjoner lar seg konfigurere ned. Eller de har typisk trinn 10-13-16-32 A, som påpekt her over.

Det jeg spurte om i utgangspunktet var om man likevel kunne bruke en 32A stasjon, fordi Teslaen jo bestemmer hvor mye som skal trekkes. Og det sier elektriker at ikke burde være noe problem. Og så sier noen her inne (og en forhandler jeg sjekket med) at det vil ikke en elektriker montere.

Det er ikke så lett å finne en fasit her.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

sigurdi

Elektrikker kobler jo opp ladestasjonen mot en 20A sikring.
Kan ikke selve ladestasjonen begrenses til 20A kan dette gjøres med å legge til en mostand i ladestasjonen mellom IC (PP) og 0V (PE).
Piggtale kabler har vel egentlig ikke noe motstand montert så da kan elektrikker sette på en 680 Ohms motstand mellom IC (PP - pilot signal) og 0V (jord)

Da begrenses det til 20A.

Se tabell her for motstander:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Type_2_.28VDE-AR-E_2623-2-2.29

Dersom kabel allerede har en 220 Ohms motstand montert er det jo litt værre å få til.
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på fredag 11. mars 2016, klokken 10:46
Elektrikker kobler jo opp ladestasjonen mot en 20A sikring.
Kan ikke selve ladestasjonen begrenses til 20A kan dette gjøres med å legge til en mostand i ladestasjonen mellom IC (PP) og 0V (PE).
Piggtale kabler har vel egentlig ikke noe motstand montert så da kan elektrikker sette på en 680 Ohms motstand mellom IC (PP - pilot signal) og 0V (jord)

Da begrenses det til 20A.

Se tabell her for motstander:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Type_2_.28VDE-AR-E_2623-2-2.29

Dersom kabel allerede har en 220 Ohms motstand montert er det jo litt værre å få til.

Alle pigtail-kabler jeg har vært borti har motstand montert mellom PP og PE.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

MeTesla

Er det mulig å kjøpe en overgang slik at man kan bruke Mennekes type 2 blå kabel til å lade i vanlig shuko kontakt?

Vil denne funke eller er dette noe annet?
http://www.nofuel.no/Produkt/schuko-han-til-bla-cee-hun-adapter#product

Elmo

Sitat fra: MeTesla på torsdag 31. mars 2016, klokken 12:28
Er det mulig å kjøpe en overgang slik at man kan bruke Mennekes type 2 blå kabel til å lade i vanlig shuko kontakt?

Hvis du tenker på Blått Tesla-adapter (?) så er vel det 32A (tror jeg), mens den du linket til er 16A så det går ikke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

sjokomelk

Sitat fra: MeTesla på torsdag 31. mars 2016, klokken 12:28

Vil denne funke eller er dette noe annet?
http://www.nofuel.no/Produkt/schuko-han-til-bla-cee-hun-adapter#product
Nei. Du må ha noe elektronikk som overvåker. Så det du jakter på heter UMC og følger med bilen din.  :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

chal

Jeg har 400V 230 x 3 trefase i huset. Fra sikringskapet går det en 15 A kurs, 15mm ledning til en shuko i garasjen. Jeg lader via en mennekes på 13 A. Det går jo ikke fort.
Vil jeg få raskere juice hvis jeg installerer en Tesla Wall connector i garasjen på nevnte kurs/ledning?

TB

Om kabelen til garasjen er to ledere pluss jord vil det bli marginal auke, frå 13 til 15A.

Men, er det 3 ledere pluss N og jord framført vil det gi 230 x 15 x 3 = 10 kW
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Hei

Denne tråden er snart 4 år gammel og nærmer seg 1000 innlegg. Mye har skjedd/blitt avklart på disse årene, og denne tråden nærmer seg derfor pensjonsalderen.

Jeg har opprettet en tråd for lading for dummies, der jeg håper å oppdatere med enkel info om lading av Tesla.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32670.0.html

Hvis noen kan være med på å jobbe litt med det, hadde det sikkert vært til glede for kommende Tesla-eiere :-)

Denne tråden vil da etterhvert bli fjernet som sticky.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Simen1

Finnes det en type 2-adapter a la den blå og røde adapteren? Altså fra UMC til bruk i Type 2 ladeuttak.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

GOS

Sitat fra: Simen1 på mandag 19. februar 2018, klokken 14:08
Finnes det en type 2-adapter a la den blå og røde adapteren? Altså fra UMC til bruk i Type 2 ladeuttak.

Nei. Det går ikke an og er ikke lov. Type 2 er basert på at "ladeboksen" henger på veggen og det er kun ledning mellom bil og ladeboks. UMC er basert på at "ladeboksen" integrert i "ledningen alla den kladden som henger på ledningen. Kan ikke ha "dobbelt ladeboks".
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

cra

Sitat fra: Simen1 på mandag 19. februar 2018, klokken 14:08

For å lade der trenger du bare en Type 2 kabel. Koster ikke allverden, og følger nå når man kjøper Tesla.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Simen1

Takk for svar. Da skjønner jeg hvorfor jeg får null treff når jeg prøver å søke etter det. Har egentlig bestilt type-2 kabel, så et eventuelt ja ville uansett vært for sent for min del. Takk for hjelp.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tuslaman

Hvordan lader man på f.eks GOL? Tesla supercharger?

Steg for steg?

Rygge inntil..velge hvor mange ampere? Er det noe man må stille inn på laderen?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tuslaman på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:19Hvordan lader man på f.eks GOL? Tesla supercharger?

Steg for steg?

Rygge inntil..velge hvor mange ampere? Er det noe man må stille inn på laderen?
På supercharger, f.eks Gol, så rygger man inntil en ledig lader, og plugger inn. Det er alt. Bilen vil så begynne å lade uten at du trenger å gjøre noe mer. Når du har nok strøm til å komme deg videre, så trykker du på knappen på ladekabelen, som avslutter lading, og så plugger du ut og henger kabelen pent tilbake på plassen sin.

En ting man bør huske på er at om man har bilen stilt inn til å avslutte lading på f.eks 80% til vanlig, så vil denne grensen fortsatt gjelde. Om man kanskje vil være borte fra bilen en god stund kan det lønne seg å justere opp til 100%. Når bilen slutter å lade må man betale for å okkupere laderen, mens stiller man ladingen opp til 100%, så har man god tid.

En annen ting man som er valgfritt å tenke på er at to og to ladepunkter deler samme lader. Altså om du ser at det er flere andre Teslaer der, og disse står på 1A, 2A og 3A, så bør du velge 4A, 4B, 5A eller 5B. Du har lyst på ditt eget tall for raskest lading. (Som en tommelfingerregel treffer man bra om bilene stiller seg på annenhver plass.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA