Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

ehaarberg

Jeg rekker ikke innom der i dag, men denne informasjonen står på siden til Fortum (se vedlegg), kan det stemme med at jeg bare får 16A ladefart eller burde jeg få 32A?
Har forøvrig vært i kontakt med Tesla i forbindelse med en service som jeg skal ha i vår med diverse utbedringer, og etterspurte i den sammenheng en bekreftelse på om bilen ble levert med dobbellader eller ikke.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

dosmont

Hvis du har enkeltlader, så får du 11KWh (16A). Har du dobbeltlader får du 22KWh (32A) med å bruke den blå type 2 kabelen du kjøpte med bilen.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Rav4_EV

Ladestolpen tilbyr 62A om du ser på dataene i appen.

Det er tre alternativ.
1 Du har enkeltlader
2 Du har 16 A ladekabel
3 Du har ikke stilt opp til 32A på skjermen i bilen. (Står innstilt på 15A?)
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ehaarberg

Kabelen var den som var på laderen, så jeg tipper den støtter ladefarten som var der, glemte å sjekke skjermen i farta, i og med at jeg aldri hadde ladet der før. Stikker innom en tur i morgen og ser hva jeg kommer frem til. Takk for innspill, setter pris på det
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

aness

Sitat fra: ehaarberg på tirsdag 19. januar 2016, klokken 19:51
Kabelen var den som var på laderen, så jeg tipper den støtter ladefarten som var der, glemte å sjekke skjermen i farta, i og med at jeg aldri hadde ladet der før. Stikker innom en tur i morgen og ser hva jeg kommer frem til. Takk for innspill, setter pris på det

Muffinman

Hvis det er en 70/85D har den fått økte rekkeviddeestimater og dermed flere indikerte tkm i ladehastighet med siste softwareoppdatering, i forhold til P/S85/60/P85D. Min bil viser ihvertfall større indikert hastighet nå.

ehaarberg

Det er snakk om en 2013 S85, men den er oppdatert til siste SW så det kan ha en sammenheng.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Muffinman

2013-modellene har ikke fått endrede rekkeviddeestimater, så da tror jeg nok aness er inne på noe. Med mindre det telles rated range da.

cairnz

Sitat fra: ehaarberg på tirsdag 19. januar 2016, klokken 11:30
Jeg rekker ikke innom der i dag, men denne informasjonen står på siden til Fortum (se vedlegg), kan det stemme med at jeg bare får 16A ladefart eller burde jeg få 32A?
Har forøvrig vært i kontakt med Tesla i forbindelse med en service som jeg skal ha i vår med diverse utbedringer, og etterspurte i den sammenheng en bekreftelse på om bilen ble levert med dobbellader eller ikke.

Du kan lett sjekke selv om du har dobbeltlader eller ikke. Koble fra alt av ladekabler og slikt, slik at bilen ikke er tilkoblet noe. Trykk på batteriet og få opp ladeskjermen. Se om du kan stille til 16A eller 32A. Hvis du kan stille til 16, så er det enkeltlader, hvis du kan stille til 32 er det dobbeltlader.

Du kan kun stille til 32A med enkeltlader når du først er tilkoblet et ladepunkt og bruker lasket type 2 eller blå adapter og UMC. Derfor sjekker du uten tilkobling
Elbilist

ehaarberg

Og dette er du sikker på?  Jeg gjorde en kjapp sjekk nå, og får ikke justert høyere enn 16A...

Jeg får ta en telefon til selger og høre hva han sier til dette tenker jeg.  Uansett, takk for input!
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

cairnz

Sitat fra: ehaarberg på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:28
Og dette er du sikker på?  Jeg gjorde en kjapp sjekk nå, og får ikke justert høyere enn 16A...

Jeg får ta en telefon til selger og høre hva han sier til dette tenker jeg.  Uansett, takk for input!
Jeg hadde en P85 med dobbeltlader fra Jan 14 til Nov 15 - her stilte jeg til 32A uten tilkobling.
Ny 85D i Nov 15 uten dobbeltlader, får bare stilt til 16A. Installert dobbeltlader, får stilt til 32A.

Ja, jeg er ganske så sikker på dette :)
Elbilist

ehaarberg

Takk for det, og det er riktig det du sier.
Jeg fikk svar fra Tesla, og dobbellader er ikke installert.
Jeg har kontaktet selger og vi ser på en løsning nå, takk for alle innspill. :)
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Diravi

Jeg har pløyd gjennom ca 40 sider av denne tråden, men gir nå opp og tar sjansen på å stille det som muligens er et dumt spørsmål: Dersom man installerer en ladestasjon som kan levere mer enn kursen er sikret med, er det strømstyrken man stiller inn Teslaen på som da styrer hvor mye kursen faktisk belastes med?

Jeg har skjønt at dersom man bare monterte en 32A CEE kontakt på en 16A kurs og brukte UMC så ville det være uproblematisk så lenge Teslaen var stilt inn til å trekke 16A (eller helst noe lavere, antar jeg). Men gjelder dette dersom man også velger en ladestasjon? Den har vel sin egen ladestyring?

F.eks en 20A komfyrkurs (brukes ikke til komfyr!) med 32A lader, for å trekke 16A til hverdags, men skru opp til 18-20A dersom det kniper om.

Jeg skal ha en utendørs installasjon mot gate, og når man av den grunn må tenke på IP-grad, låsbarhet og en del andre faktorer hadde det vært greit å kunne velge blant det relativt store utvalget ladestasjoner som nominelt gir 7.4 kWh/32A - selv om jeg ikke kommer til å bruke mer enn høyst 20.

"Alle" ladestasjoner er enten 16A eller 32A, med noen få hederlige unntak. Men med tanke på redundancy ønsker jeg meg ideelt sett en type 2 stasjon med stikk og lås som faktisk låser av en type 2 kabel (f.eks. Mennekes) selv om den ikke er koblet til bilen. Da kan den henge oppkveilet på stasjonen til hverdags uten at den forsvinner. Skulle det da bli hærverk på kabel er det gjort på et øyeblikk å erstatte den med reservekabel, uten montering, mens med en fastmontert kabel må man vente på reservedel og montør. Evt. en type 2 stasjon med fastmontert kabel, men som får strøm fra 32A CEE tilførselskabel - så kan man plugge i UMCen direkte i stikket mens man venter på fix.

Men som sagt - da må jeg vite at strømstyringen i bilen "trumfer" elektronikken i ladestasjonen. Gjør den det?


2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.


OleJA

Sitat fra: Diravi på mandag 07. mars 2016, klokken 23:28
Men som sagt - da må jeg vite at strømstyringen i bilen "trumfer" elektronikken i ladestasjonen. Gjør den det?
Det stemmer det.

I tillegg kan de fleste (alle?) ladestasjonene settes opp til kommunisere et lavere maks strømtrekk enn 32A til bilen. Dette er noe elektrikkeren skal kjenne til, og kan da evt. gjøres som en del av installasjonen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA