Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Griffel

#870
Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 10. august 2015, klokken 14:58
Har hatt bilen en dag og tror jeg klarer meg med 13A og shuko, men er det noen som har formening om hva det vil koste å legge opp 16A/400V og rød kontakt med 10-15 kabel strekk? Har nytt hus og 400V i skapet.
Dersom jeg hadde Tesla og 400V i skapet, ville jeg uten tvil ha spandert på meg en type2 ladestasjon (det som feilaktig kalles vegglader). Men spør om pris hos fler enn én.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GOS

Sitat fra: Griffel på mandag 10. august 2015, klokken 17:01
Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 10. august 2015, klokken 14:58
Har hatt bilen en dag og tror jeg klarer meg med 13A og shuko, men er det noen som har formening om hva det vil koste å legge opp 16A/400V og rød kontakt med 10-15 kabel strekk? Har nytt hus og 400V i skapet.
Dersom jeg hadde Tesla og 400V i skapet, ville jeg uten tvil ha spandert på meg en type2 ladestasjon (det som feilaktig kalles vegglader). Men spør om pris hos fler enn én.
Det tenkte jeg også opprinnelig, og da gjerne en portable 22 kw lader.
Jeg har hele tiden hatt 400 V, 32 A, tilgjengelig i garasjen men brukte stort sett bare 230 V, 13 A første året.
Nå har jeg funnet ut at det er høyere tap ved å lade med 230 V -13A kontra 400 V -16 A og lader nå stort sette bare med 400 V -16A og får da 52 tkm per ladetime uten å bruke mange tusen på ladestasjon.

Vil derfor anbefale kun 400V 32A rød industrikontakt først og se om ikke det holder før en legger ut de siste 4-10.000 for ladestasjon.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Griffel

Sitat fra: GOS på mandag 10. august 2015, klokken 17:48
Vil derfor anbefale kun 400V 32A rød industrikontakt først og se om ikke det holder før en legger ut de siste 4-10.000 for ladestasjon.
Nå er det vel rød 16A som passer til Teslas kladd. I Tesla sammenheng er vel en ordentlig ladestasjon som "en pølse i slaktertia" å regne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: E_S på mandag 10. august 2015, klokken 16:18
Om man sier 20 meter kabel og bare en vanlig rød kontakt, ingen ladestasjon og forutsatt at kabelen går i rør så det ikke må graves bør man komme langt med 10k. Elektrikere er dessverre supereksperter på å skrive regning med gaffel, så regn med at kabel, kontakter og lignende koster 4-5 ganger mer fra elektrikere enn på det normale åpne markedet, og kjøper du sakene selv nekter enten elektrikeren å montere det eller skrur opp timeprisen med minst 50%. Dessverre en tvers gjennom pillråtten bransje..

Ja, dessverre. Typisk vil det lønne seg stort å handle utstyr selv og betale den økte timeprisen. Spesielt om man kan grave ned rør, bore i vegger, trekke fram kabel selv osv. slik at elektriker bare trenger å koble i sikringsskapet og ved stikkontakten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

GOS

Sitat fra: Griffel på mandag 10. august 2015, klokken 20:19
Sitat fra: GOS på mandag 10. august 2015, klokken 17:48
Vil derfor anbefale kun 400V 32A rød industrikontakt først og se om ikke det holder før en legger ut de siste 4-10.000 for ladestasjon.
Nå er det vel rød 16A som passer til Teslas kladd. I Tesla sammenheng er vel en ordentlig ladestasjon som "en pølse i slaktertia" å regne.
jepp, trengs overgang fra 32 til 16a i dette tilfellet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Griffel

Sitat fra: GOS på mandag 10. august 2015, klokken 22:06
jepp, trengs overgang fra 32 til 16a i dette tilfellet.
Og skal den være lovlig må det være en med sikring.

Anbefalingen fra NEKs ekspertgruppe for elbiler er uansett denne:
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører.
Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

F_P

Dagens lille spørsmål.

Etter mye detektivvirksomhet klarte jeg å finne dimensjonen på tilførselskabelen ut i garasjen. Denne er på usle 6 kvadrat x ett eller annet. Det er en grå gummikabel som helt tydelig kan graves i jord uten større hokuspkous, og det ser ut som den er dratt rett gjennom veggen i både hus og garasje uten noen videre form for gjennomføring i form av rør. Kun boret hull og ferdig med det. KAbelen ligger forøvrig utenpå bordkledningen på huset fra loftet og ned til bakken. I garasjen er det forøvrig 2x 16A og 1x10A kurser.

På sikt ser jeg behov for å oppgradere litt siden bensin up!en skal byttes ut med noe elektrisk om ikke så altfor lenge, og jeg skulle gjerne hatt mulighet for litt mer futt i det blå 32A stikker som nå er i garasjen (sikret med 16A på den ene kursen). Alternativt satt inn en trafoløsning for å få 400V da det ikke er tilgjengelig i nabolaget p.t. Hovedsikringen i huset mener jeg er på noen og 50A, men kan sikkert oppjusteres til 63A da inntakskabel til huset er byttet forholdsvis nylig. Har ikke sjekket dim på denne, men den er betydelig grovere dimensjonert enn restene av den gamle som ligger igjen på loftet.

Så er spørsmålene som følger:

  • Hvor mye tåler denne kablen på 6 kvadrat? Kan jeg f.eks på oppjustert ene kursen til en 32A uten å bytte tilførselskabel?
  • Hvis jeg må trekke ny kabel ut til garasjen. Hvor feit bør den være?
  • Ref. over og evt. ny kabel. Hvilken pris snakker vi om? Gjerne link
  • Kan ny kabel legges opp på egenhånd? Hvor dypt må jeg i så fall grave etc.?

Kunne sikkert spurt en av mine elektrikker-bekjente, men det går så treigt å få svar fra den kanten  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

jkirkebo

Sitat fra: F_P på mandag 17. august 2015, klokken 10:59
Så er spørsmålene som følger:

  • Hvor mye tåler denne kablen på 6 kvadrat? Kan jeg f.eks på oppjustert ene kursen til en 32A uten å bytte tilførselskabel?
  • Hvis jeg må trekke ny kabel ut til garasjen. Hvor feit bør den være?
  • Ref. over og evt. ny kabel. Hvilken pris snakker vi om? Gjerne link
  • Kan ny kabel legges opp på egenhånd? Hvor dypt må jeg i så fall grave etc.?

Kunne sikkert spurt en av mine elektrikker-bekjente, men det går så treigt å få svar fra den kanten  :-[

1. Den kan antageligvis brukes til 3x32A. Elektrikeren vet dette. Men om du trekker 32A på én fase er det 0A igjen på de to andre. Så ja, du kan trekke 32A, men kun om du ikke har behov for strøm til noe annet fra samme kabel.
2. PFSP 3x10/10. Holder normalt til 3x50A, ihvertfall 3x40A.
3. http://elby.no/Kabel/PFSP-Kabel/PFSP-kabel-CU-3x10-10mm2-FR-18-6mm-Graa-met
4. Hvis elektrikeren godkjenner det. Bør ikke graves så dypt ned, 30cm er sikkert ok. Men legg slikt advarsels-plastbånd over.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

F_P

Takker erbødigst for informasjon. Da får jeg finne ut hvor mye kabel som trengs. Ser for meg at det blir snaut med dagens kabel om to elbiler lader samtidig, siden de andre stikkene der brukes til en del andre småting nå og da.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

#879
EDIT: Her er det forsvunnet et innlegg som etterspør skjøtekabel til 32A uttak på hytta. Eller kanskje jeg svarte i feil tråd?

Kavorka

Forsøkte å skjøte to Type 2 kabler da jeg hadde behov for ekstra lengde. Fikk imidlertid beskjed om no wall power.. Saltoboks lader når man bare har en kabel, og begge kabler fungerer hver for seg.

De passer fysisk sammen, men det er kanskje litt mer ved koblinben enn øyet ser.. Er det noen kloke hoder som vet om dette burde fungert, eller om det ligger inne en sperre?

jkirkebo

Sitat fra: Kavorka på fredag 21. august 2015, klokken 13:19
Forsøkte å skjøte to Type 2 kabler da jeg hadde behov for ekstra lengde. Fikk imidlertid beskjed om no wall power.. Saltoboks lader når man bare har en kabel, og begge kabler fungerer hver for seg.

De passer fysisk sammen, men det er kanskje litt mer ved koblinben enn øyet ser.. Er det noen kloke hoder som vet om dette burde fungert, eller om det ligger inne en sperre?

Det fungerer ikke da Type 2 kablene har motstandskoding. Ved skjøting av to stk. havner motstandene i parallell og verdien havner utenfor godkjent verdi. Da vil ikke kontrolleren aktivere kontaktoren, og bilen får ikke strøm.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kavorka

Ok, da slipper jeg å prøve en gang til. Takk for hjelp!

Meldola

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 12:39
EDIT: Her er det forsvunnet et innlegg som etterspør skjøtekabel til 32A uttak på hytta. Eller kanskje jeg svarte i feil tråd?

Beklager muffin jeg snakket med en elektriker rett etter at jeg la ut posten som sa han kunne lage en til meg. Tenkte at ingen hadde rukket å lese posten så slettet det for å ikke skape unødvendig hodebryhos folk. Kanskje feil av meg så beklager evt. Det.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

satheesh.net

Sitat fra: Meldola på lørdag 22. august 2015, klokken 08:54
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 12:39
EDIT: Her er det forsvunnet et innlegg som etterspør skjøtekabel til 32A uttak på hytta. Eller kanskje jeg svarte i feil tråd?

Beklager muffin jeg snakket med en elektriker rett etter at jeg la ut posten som sa han kunne lage en til meg. Tenkte at ingen hadde rukket å lese posten så slettet det for å ikke skape unødvendig hodebryhos folk. Kanskje feil av meg så beklager evt. Det.

Man burde generelt ikke slette tråder, kanskje kan den være relevant for andre som lurer på det samme. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA