Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

nie

Glemte en ting.
Hvor lang er lade kabelen til Tesla?
Jeg får kanskje ikke bilen nær nok til hytteveggen og kan fort bli avhengig av en skjøteledning. Er det isåfall kurant å bruke en skjøteledning med 32A stikk? Antar at jeg da vil få 32A. Hvilket ledningstverrsnitt snakker vi isåfall om?

Muffinman

#901
UMC er 6 meter. Hør med Kirkebø, han selger skjøtekabel i ønsket lengde. 4 kvadrat og godkjent for 36A.

nie

Sitat fra: Muffinman på søndag 30. august 2015, klokken 21:49
UMC er 6 meter. Hør med Kirkebø, han selger skjøtekabel i ønsket lengde. 4 kvadrat og godkjent for 36A.
Takker. Den er god, da avventer jeg litt.
Tror kanskje 6m er tilstrekkelig til at dette går uten skjøteledning.

peik

Hvor raskt lader man på en 22 kW type 2 lader (Fortum) med en S 85 D med dobbeltlader?
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

weld77

Sitat fra: peik på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:37
Hvor raskt lader man på en 22 kW type 2 lader (Fortum) med en S 85 D med dobbeltlader?

Du lader da med 22kW, dvs fra null til fullt på litt under 4 timer. En times lading gir deg ca 11 mil rekkevidde.

peik

Takk, da fikk jeg bekreftet at det jeg trodde. Ikke mye effekttap med andre ord. :)
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

weld77

Sitat fra: peik på onsdag 28. oktober 2015, klokken 08:19
Takk, da fikk jeg bekreftet at det jeg trodde. Ikke mye effekttap med andre ord. :)

Noe tap er det selvsagt, men ikke så mye at du merker det i praksis. Jeg har kun testet en gang, da rapporterte bilen at jeg ladet 110 km / h om jeg ikke husker feil.

aness

Sitat fra: weld77 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 09:29
Sitat fra: peik på onsdag 28. oktober 2015, klokken 08:19
Takk, da fikk jeg bekreftet at det jeg trodde. Ikke mye effekttap med andre ord. :)

Noe tap er det selvsagt, men ikke så mye at du merker det i praksis. Jeg har kun testet en gang, da rapporterte bilen at jeg ladet 110 km / h om jeg ikke husker feil.

Mener jeg bruker å få rundt 100 km/t på 22kW, siden A er konstant på 32A kommer det an på hvor mange V som er tilgjengelig, jeg har sett alt mulig mellom 220 og 240. Er det 220 får du i underkant av 100 km/t, er det 240 får du i overkant..

ehaarberg

Jeg skulle teste en lokal AC-ladestasjon i nabolaget (Kiwi-lader fra Fortum mener jeg) og fikk opp dette av lade-effekt på bilen:
(se vedlegget)
Bilen skal i følge annonsen være utstyrt med dobbellader, men jeg mener at dette er ladefarten til enkeltlader. Er det noen som har en forklaring? 
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Havebigfun

Ja det er mulig du har enkellader
tre andre alternativer:
-16A type 2 kabel
-ladestasjonen tillater ikke å trekke mer enn 16A
-en av laderne er i stykker

ehaarberg

Et oppfølgingsspørsmål før jeg kontakter Tesla og spør:
Hvorfor lader jeg på 240V?  I følge Fortum så er laderen på 400v på AC-lading...  Selv med enkeltlader burde jeg kunne få 400v og 16A, ikke sant?  Kanskje det bare er koblet til temperaturen?

2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Zett

Sitat fra: ehaarberg på mandag 18. januar 2016, klokken 21:11
Hvorfor lader jeg på 240V?  I følge Fortum så er laderen på 400v på AC-lading...  Selv med enkeltlader burde jeg kunne få 400v og 16A, ikke sant?  Kanskje det bare er koblet til temperaturen?

Hvis du ser nøye på bildet så står det 240 og så ett 3-tall. Det betyr at du lader på 3-fase (400v), så det er ikke feil.

Hvis du har dobbeltlader, 32 A kabel og det er ett 22kw ladepunkt skulle du fått opp 240V 3-fase og 32 A.


ehaarberg

Takk for  svar, jeg tar en telefon til Tesla i morgen og sjekker.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Havebigfun

Før du ringer ville jeg sjekket om det står 16 eller 32A på kabelen.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på mandag 18. januar 2016, klokken 20:26
Ja det er mulig du har enkellader
tre andre alternativer:
-16A type 2 kabel
-ladestasjonen tillater ikke å trekke mer enn 16A
-en av laderne er i stykker

Eller kaldt batteri, så den ikke vil lade hurtigere. Jeg heller mot det siden den har begrenset seg på 15A og ikke 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA