Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Kavorka

Forsøkte å skjøte to Type 2 kabler da jeg hadde behov for ekstra lengde. Fikk imidlertid beskjed om no wall power.. Saltoboks lader når man bare har en kabel, og begge kabler fungerer hver for seg.

De passer fysisk sammen, men det er kanskje litt mer ved koblinben enn øyet ser.. Er det noen kloke hoder som vet om dette burde fungert, eller om det ligger inne en sperre?

jkirkebo

Sitat fra: Kavorka på fredag 21. august 2015, klokken 13:19
Forsøkte å skjøte to Type 2 kabler da jeg hadde behov for ekstra lengde. Fikk imidlertid beskjed om no wall power.. Saltoboks lader når man bare har en kabel, og begge kabler fungerer hver for seg.

De passer fysisk sammen, men det er kanskje litt mer ved koblinben enn øyet ser.. Er det noen kloke hoder som vet om dette burde fungert, eller om det ligger inne en sperre?

Det fungerer ikke da Type 2 kablene har motstandskoding. Ved skjøting av to stk. havner motstandene i parallell og verdien havner utenfor godkjent verdi. Da vil ikke kontrolleren aktivere kontaktoren, og bilen får ikke strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kavorka

Ok, da slipper jeg å prøve en gang til. Takk for hjelp!

Meldola

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 12:39
EDIT: Her er det forsvunnet et innlegg som etterspør skjøtekabel til 32A uttak på hytta. Eller kanskje jeg svarte i feil tråd?

Beklager muffin jeg snakket med en elektriker rett etter at jeg la ut posten som sa han kunne lage en til meg. Tenkte at ingen hadde rukket å lese posten så slettet det for å ikke skape unødvendig hodebryhos folk. Kanskje feil av meg så beklager evt. Det.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

satheesh.net

Sitat fra: Meldola på lørdag 22. august 2015, klokken 08:54
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 12:39
EDIT: Her er det forsvunnet et innlegg som etterspør skjøtekabel til 32A uttak på hytta. Eller kanskje jeg svarte i feil tråd?

Beklager muffin jeg snakket med en elektriker rett etter at jeg la ut posten som sa han kunne lage en til meg. Tenkte at ingen hadde rukket å lese posten så slettet det for å ikke skape unødvendig hodebryhos folk. Kanskje feil av meg så beklager evt. Det.

Man burde generelt ikke slette tråder, kanskje kan den være relevant for andre som lurer på det samme. ;)

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. august 2015, klokken 13:28
Sitat fra: Kavorka på fredag 21. august 2015, klokken 13:19
Forsøkte å skjøte to Type 2 kabler da jeg hadde behov for ekstra lengde. Fikk imidlertid beskjed om no wall power.. Saltoboks lader når man bare har en kabel, og begge kabler fungerer hver for seg.

De passer fysisk sammen, men det er kanskje litt mer ved koblinben enn øyet ser.. Er det noen kloke hoder som vet om dette burde fungert, eller om det ligger inne en sperre?

Det fungerer ikke da Type 2 kablene har motstandskoding. Ved skjøting av to stk. havner motstandene i parallell og verdien havner utenfor godkjent verdi. Da vil ikke kontrolleren aktivere kontaktoren, og bilen får ikke strøm.

Jeg er ganske sikker på at du tar feil her ;) Årsaken er den fysiske utformingen av kontaktene som gjør at den ikke får kontrollsignalet sitt. CP pinnen i hannkontakten er så kort at den ikke når sammen med kontakten i hunnkontakten på en annen kabel.
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på lørdag 22. august 2015, klokken 20:07
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. august 2015, klokken 13:28
Det fungerer ikke da Type 2 kablene har motstandskoding. Ved skjøting av to stk. havner motstandene i parallell og verdien havner utenfor godkjent verdi. Da vil ikke kontrolleren aktivere kontaktoren, og bilen får ikke strøm.

Jeg er ganske sikker på at du tar feil her ;) Årsaken er den fysiske utformingen av kontaktene som gjør at den ikke får kontrollsignalet sitt. CP pinnen i hannkontakten er så kort at den ikke når sammen med kontakten i hunnkontakten på en annen kabel.

Det er godt mulig at det er flere ting som kan gå galt, men om man studerer koblingsskjemaet til Type 2 kablene fremstår det som rimelig klart at motstandene som koder kabelens strømkapasitet havner i parallell om man seriekobler to kabler (motstanden sitter mellom PP og PE, og både PP og PE er gjennomgående). Og to like motstander som parallellkobles halverer motstanden sin. Dermed havner den utenfor gyldig verdi.
Man får tilsvarende resultat om man prøver å lade med en 16A kabel på en ladestolpe som kun støtter 32A kabler. Motstanden havner utenfor de verdiene som kontrolleren ser som gyldig, og kontaktoren aktiveres ikke. Dermed får man akkurat samme feilmelding, "no wall power" eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. august 2015, klokken 20:14
Sitat fra: Johnny på lørdag 22. august 2015, klokken 20:07
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. august 2015, klokken 13:28
Det fungerer ikke da Type 2 kablene har motstandskoding. Ved skjøting av to stk. havner motstandene i parallell og verdien havner utenfor godkjent verdi. Da vil ikke kontrolleren aktivere kontaktoren, og bilen får ikke strøm.

Jeg er ganske sikker på at du tar feil her ;) Årsaken er den fysiske utformingen av kontaktene som gjør at den ikke får kontrollsignalet sitt. CP pinnen i hannkontakten er så kort at den ikke når sammen med kontakten i hunnkontakten på en annen kabel.

Det er godt mulig at det er flere ting som kan gå galt, men om man studerer koblingsskjemaet til Type 2 kablene fremstår det som rimelig klart at motstandene som koder kabelens strømkapasitet havner i parallell om man seriekobler to kabler (motstanden sitter mellom PP og PE, og både PP og PE er gjennomgående). Og to like motstander som parallellkobles halverer motstanden sin. Dermed havner den utenfor gyldig verdi.
Man får tilsvarende resultat om man prøver å lade med en 16A kabel på en ladestolpe som kun støtter 32A kabler. Motstanden havner utenfor de verdiene som kontrolleren ser som gyldig, og kontaktoren aktiveres ikke. Dermed får man akkurat samme feilmelding, "no wall power" eller lignende.

PP er ikke gjennomgående. Bilen eller veggboksen ser bare motstanden i kontakten som er tilkoblet, og det er vel grunnen til at de har gjort et slik. Hvis ikke kunne man skjøte en 32A og en 16A kabel, og overbelaste den minste av de.
TMS og eGolf.

nie

Hei
Får bilen i november engang men er litt usikker på hvilke lade overganger den leveres med.
Kommer dem med adapter til blå 16A kontakt?
Hva koster type  2 adapter og hvor kjøpes dette?
Hva koster chademoh-adapter?
Er det noe vits i å ha både type 2 og chademoh?

jkirkebo

Sitat fra: nie på lørdag 29. august 2015, klokken 16:35
Hei
Får bilen i november engang men er litt usikker på hvilke lade overganger den leveres med.
Kommer dem med adapter til blå 16A kontakt?

Nei, kun til blå 32A. Jeg selger overganger til blå 16A (både 3-pins og 4-pins), men de krever at du kjøper det røde UMC-adapteret fra Tesla (til 16A 400V).

Sitat
Hva koster type  2 adapter og hvor kjøpes dette?

Type 2 er en egen kabel og kjøpes billigst hos Tesla. 1650,- eller deromkring.

Sitat
Hva koster chademoh-adapter?

CHAdeMO-adapter koster så vidt jeg vet 3600,- og fås kun hos Tesla.

Sitat
Er det noe vits i å ha både type 2 og chademoh?

Ja, de har forskjellig bruksområde. Type 2 til saktelading på parkeringsplasser og lignende, CHAdeMO til hurtiglading. Type 2 er standard for nesten alle nye ladepunkter som kommer opp.
Om du trenger CHAdeMO-adapter eller ikke kommer an på kjøremønster, men Type 2 kabel bør nok alle skaffe seg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Kan og nevne at man kan sette opp en blå 32A industrikontakt på 16A kurs og dermed slippe å bruke overgang.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

nie

Takker for svar.
Chademoh må jeg ha da det er to slike ladere i Røldal hvor vi har hytte. Vinterstid trenger jeg iløpet av en helg  å fylle ca 15-20kW til kjøring til/fra skitrekk samt til oppvarming av bil og å komme hjem igjen. Høres også ut for at jeg trenger type 2.

Ser egentlig ikke behov for superlader i Røldal når stedet er så godt dekket med Chademoh, men det er vel en annen tråd

nie

...og så var det lade opplegg for selve hytten da.
Hytten har enfas 230V med god kapasitet inn.
Skapet står i gangen rett på innsiden av en vegg hvor jeg tenker å få etablert et ladepunkt på utsiden.

Men så var hvilket punkt det skal satses på da?
Bile står mye i ro mens jeg er på hytten så jeg tenker at ett 16A punkt holder i massevis.

Er det slik at bilen uten dobbeltlader ikke kan ta imot mer enn 16A?
Mener å ha sett at mange etablerer egne 16A kurser med 32A (?) stikk og at denne passer direkte i adapteret som følger med bilen?

Antar at et slikt stikk plassert litt høyt på vegg beskyttet under takutstikk vil være tilstrekkelig beskyttet?

Er litt på tynn is her men ønsker å ha dette på stell til bilen kommer så noen gode råd hadde vært kjekt.

Muffinman

Bruker du UMC kan bilen ta 32A enfase uavhengig av dobbel/enkeltlader. Med 32A enfase over type 2 må du enten ha dobbeltlader for å få mer enn 16A, eller så må ladepunkt eller type 2-kabel være lasket. UMC med blått adapter er lasket.

16A lading på hytta vil være rikelig i de fleste tilfeller. 10 timer = 16 mil, litt mindre på vinteren. Om det er tilstrekkelig er det bare du som kan svare på, men om det er andre lademuligheter i nærheten som chademo eller type-2 blir du neppe stående fast og kan toppe opp der om det blir for lite tid til lading på hytta.

Stikk under takutstikk høres greit nok ut, de har uansett god kapslingsgrad. Jeg ville heller vært opptatt av å beskytte kladden på UMC (hvis du tenker å bruke den) mot fukt; det er enkelte som har fått vanninntrenging og havari på den.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på søndag 30. august 2015, klokken 16:35
Jeg ville heller vært opptatt av å beskytte kladden på UMC (hvis du tenker å bruke den) mot fukt; det er enkelte som har fått vanninntrenging og havari på den.

Dette er et godt råd. Vil anbefale å kjøpe en ekstra UMC som du kan bruke som "daglig" lader hjemme, og som du kan ta med i bilen når du drar på tur. Da er du sikret hvis noe skulle skje. Alternativt kjøpe en annen type ekstra ladekabel med tilsvarende funksjonalitet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA