Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juni 2015, klokken 10:06
Hvordan er reglene for plassering av slike trafoer? Ser at enkelte leveres med kabler og skjøtekontakter på begge sider.

Ikke noe regler meg bekjent, annet enn at du må plassere de i følge IP-graden på trafoen. De kan både kobles fast og brukes mobilt med støpsler/skjøtekontakter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 11:44
E-verkene kan heller komme med en annen løsning/info på problemet slik som 'istedenfor 1-fas 32A så kan du heller installere 16kvA skilletrafo med 3x25A 230VAC på primærsiden (inntak) og 3x16A 400VAC på sekundersiden (uttak)'

Tja. Det hjelper jo de som har 3-fase inntak og Tesla, men duger ikke for de som har elbil med 1-fase 32A lader (som f.eks Kia eller BMW og endel nyere Leaf) og/eller 1-fase inntak. Så det er ingen generell løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 10:09
Er ikke koketopper 1-fase ? Flere av disse har laster langt over 16A...
Mange koketopper sikres med 20A eller 25A.
De kan mao trekke ganske mye juice.
Men det er forskjell på å lage middag i en times tid og bruke max gauda i perioder og det å lade en elbil på 25-32A i 8 timer i strekk. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ToWalkOrDrive

#843
Hjelp!
Har til nå ladet 85S-bilen fra i fjor med Schuko, som for så vidt går greit, men litt kjipt for en lat fyr å måtte lade over par dager når en har kjørt litt langt, så vil helst unngå det.

På Tesla sine sider så står det at du kan ha en blå kontakt hvis du vil lade med 32A - 1 fase, som gir 7,4 kW. Forstår jeg det riktig i trådene på forumet at ikke alle el-verk godtar dette? Hvorfor står det i så fall ingenting om dette på Teslas hjemmesider? Er det et problem å få dette installert på Sandnes/Lura i Rogaland? (burde gjerne blitt laget en liste over hvor det er lovlig og ikke på forumet og Tesla, hvis det er forskjell.) Hvis det er lov, vil det i så fall være nok å sende dette databladet over til elektrikeren som skal trekke ny kabel fra sikringsskapet til utsiden av garasjen og installere kontakt? (har ikke plass til bilen inni). http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NO_installation_guide_umc_blue_Jan15.pdf
Pleier å bruke Teknisk Burau. Er ca 16 meter trekkelengde fra sikringsskapet til utsiden av garasjen. Er det da 6mm2 elektrikeren skal bruke? (han vet sikkert dette selv, men...)

Vil jeg få 7,4 kW lading hvis jeg får installert dette, eller er det noe muffens jeg ikke har tenkt på da? Har for øvrig dobbeltlader og om det skulle ha noe å si. Har blått adapter.

Er det å anbefale å kjøpe f.eks. 31339 eller B3200N fra http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html så en slipper å plukke ut ladekabelen fra bagasjerommet for hver gang (husk at jeg er lat)? Eller er det andre produkter som er å anbefale?

Kan en se ut fra bildene under om jeg har 1 fase eller flere, eller er alle 230V-system med kun 1 fase?

Regner med flere lurer på dette.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

jkirkebo

#844
Du har bare 1-fase 230V 63A dessverre. De fleste hus (?) med 230V inn har 3-fase.

Installerer du en blå 32A kontakt får du 7.4kW lading, men du bruker da halvparten av strømkapasiteten din, det er da 31A igjen til alt annet.

Elektriker vet om strømselskapet tillater dette eller ikke. Om de ikke gjør det er alternativet å oppgradere til 3-fase inntak og installere en 400V trafo (eller den nye Zaptec-ladestasjonen som skal komme), men ikke forvent en hyggelig pris på den jobben....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ville sett på oppgradering til trefase her. Da vil teoretisk makseffekt i huset øke fra 14,4 kW til ca. 25kW. Da klarer du neppe å trippe hovedsikringen.

Johnny

Om 32A er litt i overkant på anlegget du har nå, så får du en fin ladeløsning med 20-25A og en ladestasjon fra Elbilhjelpen. Ladestasjonene på 32A kan enkelt begrenses til det kursen kan levere, om du ikke bare gjør det fra bilen.
TMS og eGolf.

Jejl

Vi har 1-fase 230V 63A  hovedsikring til hus og utleieleilighet. Vi lader bilen på 32A det meste året bortsett fra hvis det er veldig kaldt, da skrur vi ned til 20-25A.

cra

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. juni 2015, klokken 14:05
Har til nå ladet 85S-bilen fra i fjor med Schuko, som for så vidt går greit, men litt kjipt for en lat fyr å måtte lade over par dager når en har kjørt litt langt, så vil helst unngå det.

Hvis du er lat så må da shucko være midt i blinken, helst på 10A eller lavere, så har du en unnskyldning til å sitte i sofaen et par dager mens bilen lades!  ;) ;D

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. juni 2015, klokken 14:05
På Tesla sine sider så står det at du kan ha en blå kontakt hvis du vil lade med 32A - 1 fase, som gir 7,4 kW. Forstår jeg det riktig i trådene på forumet at ikke alle el-verk godtar dette? Hvorfor står det i så fall ingenting om dette på Teslas hjemmesider?

Kan ikke se at det har noen hensikt å ha noen liste over hvor det er lov/ikke lov, for det vil være mange lokale ting som avgjør, og det vil være en "umulig" oppgave å holde rede på dette. Det er ikke slik at i ett fylke er det lov, i et annet ikke. Det kan sikkert være tilfeller så spesielle at ett hus kan få det, mens nabohuset ikke kan.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. juni 2015, klokken 14:05
Er det å anbefale å kjøpe f.eks. 31339 eller B3200N fra http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html så en slipper å plukke ut ladekabelen fra bagasjerommet for hver gang (husk at jeg er lat)? Eller er det andre produkter som er å anbefale?

Nå vet jeg ikke hvor mye du kjører og lader når du er på tur, men jeg har i alle fall montert medfølgende UMC "fast" i garasjen, slik at jeg ikke trenger å ta den inn og ut av bilen hver gang jeg skal noe sted. Skal jeg på langtur plukker jeg den selvsagt med just in case, men som regel holder det med superladerne på turen.

Om du ikke kjører så veldig mye trenger du jo strengt tatt ikke fullade bilen etter langtur heller, men det er bare du som kjenner kjøremønsteret ditt. Å bruke halve kapasiteten av det du har tilgjengelig i huset burde heller ikke være noe problem om det bare er nødvendig sporadisk. Da kan du ta høyde for det ved å holde øye med øvrig forbruk mens du lader bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ToWalkOrDrive

Takk for alle svar. Snakket med en prosjektleder i Apply TB (elektrikerfirma) og spurte om de kunne installere 32A 1-fas sikring/kabel og kontakt ihht installasjonsveiledningen som ligger på Tesla sine hjemmesider (som viser hvilken kontakt som passer til Blått adapter). Da jeg spurte om det kunne bli problemer med Lyse (nettleverandør), så mente han at så lenge det er kun 1-fas inn til huset, og 1-fas kontakt var det ikke problem. Verre hvis jeg skulle ha flere faser ut....Jeg nevnte at en del nettleverandører visstnok ikke likte 1-fas 32A til Elbiler ifølge elbilforumet, uten at han laget et problem av det. Godt nok svar for meg. Sikkert fordi Sandnes har så mange innbyggere at sjeldnere lading - og mer lading når du lader - jevner seg ut. Så nå har jeg bestilt installering av dette. Så får vi se om elektrikeren er av samme oppfatning som prosjektlederen.

Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Joachim@sancon.no

Sånn hypotetisk.. 

Om jeg får montert en 3 fas 32amp 230v kontakt i garasjen til min fremtidige vedkløyer, er det da noe i veien for å lade tesla'en fra den kontakten?

Griffel

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 08. juni 2015, klokken 18:17
Sånn hypotetisk.. 

Om jeg får montert en 3 fas 32amp 230v kontakt i garasjen til min fremtidige vedkløyer, er det da noe i veien for å lade tesla'en fra den kontakten?
Hvor i all verden får du tømmer fra som trenger en slik vedkløyver?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Griffel på mandag 08. juni 2015, klokken 21:34
Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 08. juni 2015, klokken 18:17
Sånn hypotetisk.. 

Om jeg får montert en 3 fas 32amp 230v kontakt i garasjen til min fremtidige vedkløyer, er det da noe i veien for å lade tesla'en fra den kontakten?
Hvor i all verden får du tømmer fra som trenger en slik vedkløyver?
Ja, selv 7 tonns vedkløyvere får du med 1500w motorer. Og den drøyeste elektriske motoren jeg har sett er Biltema's 2800w - en 8 tonns. Og da er du fremdeles innenfor 16A.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Johnny

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 08. juni 2015, klokken 18:17
Sånn hypotetisk.. 

Om jeg får montert en 3 fas 32amp 230v kontakt i garasjen til min fremtidige vedkløyer, er det da noe i veien for å lade tesla'en fra den kontakten?

Nei, men du må ha en overgang på en kabelstump fra trefas til enfas.
TMS og eGolf.

NilsRo

Dette er vel rent hypotetisk en elektrisk vedkløyver som ikke er i salg enda.. ;D
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA