Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Rio på torsdag 13. november 2014, klokken 17:56
Å kreve en dedikert ladestasjon (og derved "forby" Schuko) vil dramatisk redusere antallet tilgjengelige ladepunkter, med mindre man fremdeles selger ladekladder med Schuko. (Hvilket er noget ulogisk, hvis man ikke kan lade med dem.)

I Europa (inkl. Norge, selvsagt) har vei helt flotte industrikontakter, som (for mange år siden) burde ha vært brukt i stedet for Schuko.

Det finnes tusenvis av ladepunkter i f. eks. garasjer, arbeidsplasser, osv. i det uendelige. Selvsagt ville det vært flott hvis disse ble omgjort til Type 2, men det er ganske urealistisk. Derimot er det realistisk å skifte ut til en 16 A CEE kontakt.
Det er nok lite trolig at lading fra Schuko blir forbudt, men langt fra usansynkig at Schukokladder blir begrenset til 8A med en normforskrift som da ifølge:
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 11:23
Å på by maks 8A er i praksis å forby lading via schuko siden det betyr innkjøp av ny ladekabel som koster like mye som en ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. november 2014, klokken 18:55
Det er nok lite trolig at lading fra Schuko blir forbudt, men langt fra usansynkig at Schukokladder blir begrenset til 8A med en normforskrift som da ifølge:

Det er selvsagt en løsning, så lenge selve stikkene fortsatt er sikret med 10A slik at også de med eldre biler med 10A ladekabel fortsatt kan lade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Dette er kansje en del av et større bilde. De vil også forby støvsugere kraftigere en 1600W, og dermed begrense underholdningen det er å rykke ut kontakten mens den står å går.
TMS og eGolf.

Rio

Sitat fra: Johnny på mandag 24. november 2014, klokken 09:25
Dette er kansje en del av et større bilde. De vil også forby støvsugere kraftigere en 1600W, og dermed begrense underholdningen det er å rykke ut kontakten mens den står å går.

Noen er åpenbart lettere å underholde enn andre! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kjellan

Er det nokon som veit kva ekstreme værforhold som setter ned ladehastigheten ? Sjå under frå Tesla svar ang SC:

Jeg superlader, men ikke så raskt som forventet. Hva kan være galt?
Model S og superchargeren kommuniserer for å velge den mest hensiktsmessige ladehastigheten for din bil. Superladerhastigheten kan variere etter batteriets ladenivå, aktuelt bruk av superladerstasjonen og ekstreme værforhold.

Storm og strømbrudd gir 0 ladehastighet, men er det andre erfaringer ? kulde, varme etc ?
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

sturle

Sitat fra: kjellan på torsdag 27. november 2014, klokken 00:12
Storm og strømbrudd gir 0 ladehastighet, men er det andre erfaringer ? kulde, varme etc ?
Ja, dersom det er kaldt og du køyrer i Eco-modus, går superlading tregt i starten.  Det skal ikkje vere veldig kaldt heller.  Under 10 grader kan vere nok til at ladinga startar rundt 25 kW og aukar på etter kvart som batteriet vert varmare.

elbilertilalle

#771
Hva er egentlig poenget med å kjøpe en hjemme lader (som for eks. Saltoboks)? Jeg vurderer å bestille meg en ekstra UMC som jeg bruker fast til hjemme lading og den andre UMC blir liggende i bilen. (Har 40A/3fase i garajsen).

En ekstra UMC koster mindre enn en hjemme ladestasjon og hvis det skulle oppstår problemer med den ene UMC-en har jeg en reserve. Hvis jeg investere i en hjemmelader og UMC-en blir ødelagt så har jeg ingen reserve UMC...

Eller har jeg oversett et viktig argument for å kjøpe en hjemmelader?

Takk for innspill!
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

satheesh.net

Sitat fra: elbilertilalle på torsdag 04. desember 2014, klokken 06:23
Eller har jeg oversett et viktig argument for å kjøpe en hjemmelader?

Her tenker du etter min mening ganske smart. En ekstra UMC er kjekt å ha og hvis kjøre- og bruksmønsteret av bilen din tilsier at du ikke f.eks trenger en portabel 22 kW lader, så kommer du langt med ditt forespurte alternativ.

elbilertilalle

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 04. desember 2014, klokken 07:42
En ekstra UMC er kjekt å ha og hvis kjøre- og bruksmønsteret av bilen din tilsier at du ikke f.eks trenger en portabel 22 kW lader, så kommer du langt med ditt forespurte alternativ.

Godt poeng, kanskje vudere en portable 22 kw lader (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html) istedenfor som man bruker fast i garajsen (i 7,4kw modus), som man kan ta med på langtur om nødvendig. Denne kan vel ansees som UMC reserve også?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Johnny

#774
Sitat fra: elbilertilalle på torsdag 04. desember 2014, klokken 06:23
Hva er egentlig poenget med å kjøpe en hjemme lader (som for eks. Saltoboks)? Jeg vurderer å bestille meg en ekstra UMC som jeg bruker fast til hjemme lading og den andre UMC blir liggende i bilen. (Har 40A/3fase i garajsen).

En ekstra UMC koster mindre enn en hjemme ladestasjon og hvis det skulle oppstår problemer med den ene UMC-en har jeg en reserve. Hvis jeg investere i en hjemmelader og UMC-en blir ødelagt så har jeg ingen reserve UMC...

Eller har jeg oversett et viktig argument for å kjøpe en hjemmelader?

Takk for innspill!

Det er jo dette momentet med at de tenker på forby lading med stikk over 8A. Da vil du ikke finne noen steder å bruke den ekstra UMC'en din til noe som monner.

I teorien vil UMC'en heller ikke være lovlig i garasjen din lengre, selv om det skal litt til for at noen kommer å henter den!
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:25
Sitat fra: elbilertilalle på torsdag 04. desember 2014, klokken 06:23
Hva er egentlig poenget med å kjøpe en hjemme lader (som for eks. Saltoboks)? Jeg vurderer å bestille meg en ekstra UMC som jeg bruker fast til hjemme lading og den andre UMC blir liggende i bilen. (Har 40A/3fase i garajsen).

En ekstra UMC koster mindre enn en hjemme ladestasjon og hvis det skulle oppstår problemer med den ene UMC-en har jeg en reserve. Hvis jeg investere i en hjemmelader og UMC-en blir ødelagt så har jeg ingen reserve UMC...

Eller har jeg oversett et viktig argument for å kjøpe en hjemmelader?

Takk for innspill!

Det er jo dette momentet med at de tenker på forby lading med stikk over 8A. Da vil du ikke finne noen steder å bruke den ekstra UMC'en din til noe som monner.

I teorien vil UMC'en heller ikke være lovlig i garasjen din lengre, selv om det skal litt til for at noen kommer å henter den!

Skal man bruke en UMC fast i garasjen så bruker man den da ikke på et schuko-stikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. desember 2014, klokken 13:24
Sitat fra: Johnny på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:25
Sitat fra: elbilertilalle på torsdag 04. desember 2014, klokken 06:23
Hva er egentlig poenget med å kjøpe en hjemme lader (som for eks. Saltoboks)? Jeg vurderer å bestille meg en ekstra UMC som jeg bruker fast til hjemme lading og den andre UMC blir liggende i bilen. (Har 40A/3fase i garajsen).

En ekstra UMC koster mindre enn en hjemme ladestasjon og hvis det skulle oppstår problemer med den ene UMC-en har jeg en reserve. Hvis jeg investere i en hjemmelader og UMC-en blir ødelagt så har jeg ingen reserve UMC...

Eller har jeg oversett et viktig argument for å kjøpe en hjemmelader?

Takk for innspill!

Det er jo dette momentet med at de tenker på forby lading med stikk over 8A. Da vil du ikke finne noen steder å bruke den ekstra UMC'en din til noe som monner.

I teorien vil UMC'en heller ikke være lovlig i garasjen din lengre, selv om det skal litt til for at noen kommer å henter den!

Skal man bruke en UMC fast i garasjen så bruker man den da ikke på et schuko-stikk.

I følge denne elektrikeren, så var det ikke forskjell på CEE oc schuko om jeg forstår @toregrill rett.
TMS og eGolf.

Rio

Sitat fra: Johnny på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:33
I følge denne elektrikeren, så var det ikke forskjell på CEE oc schuko om jeg forstår @toregrill rett.

Da har han en ignorant elektriker! ;)

Schuko er godkjent til 16 A, men det gjelder under perfekte forhold (i et tørt laboratorium, med ny kontakt, og ingen vekt hengende på), samt at metallflaten ikke er oksidert av å trekke ut med strøm på.

I praksis bør ikke Schuko brukes for mer enn 10 A, eller 8 A, i følge Direktoratet for Sivilt Beredskap. Det med 10 A er noe som støttes av de aller fleste fagpersoner, inkl. undertegnede.

16 A CEE, derimot, er beregnet for industriell og utendørs bruk. Man kan bruke dem for 16 A kontinuerlig, og trolig ligger det også en del "toleranse" der. Det er sterkt anbefalt å bruke industristikk til en så stor og kontinuerlig last som en elbil nå engang er.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Johnny

Sitat fra: toregrill på torsdag 13. november 2014, klokken 10:02
Lading via industrikontakt er ikke heldig da det er fare for lysbue om man skulle glemme seg og dra ut pluggen i veggen før man kobler fra bilen.

Har vel ikke så mye å si hvor bra kontakten er, når det er dette som er problemstillingen.
TMS og eGolf.

Rio

Sitat fra: Johnny på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:12
Sitat fra: toregrill på torsdag 13. november 2014, klokken 10:02
Lading via industrikontakt er ikke heldig da det er fare for lysbue om man skulle glemme seg og dra ut pluggen i veggen før man kobler fra bilen.

Har vel ikke så mye å si hvor bra kontakten er, når det er dette som er problemstillingen.

En industrikontakt vil overleve det langt flere ganger enn en Schuko.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA