Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

OddB

Dette skjønner jeg absolutt ingenting av !
Spurte om dette da jeg var innom på Skøyen for en uke siden.  De hevdet  også at dette var en HW-oppdatering som ingen biler ennå har fått.  Siden det begynner å bli en stund siden begrensningen kom må jo det bety at de ikke har funnet en løsning eller at denne ikke er prioritert.
Å unnlate å modifisere ledningsnettet under produksjon gir jo ingen mening. ...
Tror ikke vi har fått den hele og fulle sannheten i denne saken.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Sitat fra: Lunatech på mandag 26. mai 2014, klokken 16:03
Sitat fra: JonI på mandag 26. mai 2014, klokken 15:44
Sitat fra: Lunatech på søndag 25. mai 2014, klokken 12:06
Sitat fra: rene på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:38
Dobbelklikk på taket på nøkkelen så løser du ut kabelen.

Er det noen spesiell teknikk her? Bilen låser seg opp, men kabelen sitter fortsatt bom fast når jeg gjør dette. Fungerer å åpne den fra skjermen

Ingen spesiell teknikk. Ved dobbelttklikk eller at du går så nærme at handtakene presenterer seg selv skal ladelyset lyse hvitt og du kan trykke inn knappen på UMC og trekke ut ledningen

Dette var på type 2 kabel så ingen knapp å trykke inn. Prøvde igjen i går og da fungerte det brått å dobbeltklikke på fob for å få den til å slippe kabel.. Får se om det fortsetter slik.
Har faktisk skjedd et par ganger at UMC ikke har løst seg ut med dobbeltklikk på nøkkel eller ved å trykke på UMC-knappen. Da har det funket å løse ut fra skjermen.

Muffinman

Sitat fra: OddB på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:19
Dette skjønner jeg absolutt ingenting av !
Spurte om dette da jeg var innom på Skøyen for en uke siden.  De hevdet  også at dette var en HW-oppdatering som ingen biler ennå har fått.
Samme svar som jeg fikk rundt 20. mai fra servicesenter. De hevdet at noe var i emning, men visste ikke noe om når fiksen var klar til utrulling. Min bil har fått skiftet diverse kabling i tilknytning til ladere/batteri/ladeport i to omganger, men er fremdeles begrenset til 13A.

Litt tullete at jeg kan ende opp med å kjøre 30-40.000km før lademulighetene som står i kontrakten leveres. Tesla har verdens mest tålmodige kunder.

FThorsen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:59
Sitat fra: OddB på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:19
Dette skjønner jeg absolutt ingenting av !
Spurte om dette da jeg var innom på Skøyen for en uke siden.  De hevdet  også at dette var en HW-oppdatering som ingen biler ennå har fått.
Samme svar som jeg fikk rundt 20. mai fra servicesenter. De hevdet at noe var i emning, men visste ikke noe om når fiksen var klar til utrulling. Min bil har fått skiftet diverse kabling i tilknytning til ladere/batteri/ladeport i to omganger, men er fremdeles begrenset til 13A.

Litt tullete at jeg kan ende opp med å kjøre 30-40.000km før lademulighetene som står i kontrakten leveres. Tesla har verdens mest tålmodige kunder.

Jeg har bilen min inne i Drammen i dag for å primært få oppgradert til 16A. Det var ikke noe problem det. Trenger det ta jeg skal kjøre til Køben om en uke, via Hirtshals en vei og Sverige andre vei... I Sverige så kan det hjelpe godt med 16A trefase ladning :)
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

alfi

Hjemme har vi 230V 32A trefas i garasjen. Ønsker å få en permanent løsning med fast kabel som enkelt kan kobles til bilen (ikke UMC, den skal bare ligge i bilen). Har bestilt dobbeltlader på bilen og dagens behov for kjøring er rundt 100 km per dag (regner med dette utvides noe).

Hva anbefaler dere å installere? Salto boks og type 2 kabel? Zaptec er vel fortsatt ett stykke unna levering.

Gladtrd

Sitat fra: alfi på søndag 20. juli 2014, klokken 20:37
Hjemme har vi 230V 32A trefas i garasjen. Ønsker å få en permanent løsning med fast kabel som enkelt kan kobles til bilen (ikke UMC, den skal bare ligge i bilen). Har bestilt dobbeltlader på bilen og dagens behov for kjøring er rundt 100 km per dag (regner med dette utvides noe).

Hva anbefaler dere å installere? Salto boks og type 2 kabel? Zaptec er vel fortsatt ett stykke unna levering.

Med det du har av installasjon ville jeg gått for en type2-boks (Salto eller lignende) om du ikke ønsker å vente på Zaptec. Det har ingenting å si om du har dobbellader eller ikke så lenge du skal lade på 230V hjemme, men det hjelper jo de stedene du kommer over 22kW (32A/400V).
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

Bjørn

Sitat fra: alfi på søndag 20. juli 2014, klokken 20:37
Hjemme har vi 230V 32A trefas i garasjen. Ønsker å få en permanent løsning med fast kabel som enkelt kan kobles til bilen (ikke UMC, den skal bare ligge i bilen). Har bestilt dobbeltlader på bilen og dagens behov for kjøring er rundt 100 km per dag (regner med dette utvides noe).

Hva anbefaler dere å installere? Salto boks og type 2 kabel? Zaptec er vel fortsatt ett stykke unna levering.
Eller bestill deg en ekstra umc som kan henge fast på veggen.. da har du jo også en i spare i tillfelle den org ryker.. og det gjør dem jo!

F_P

Sikkert et dumt spørsmål som det muligens allerede finnes svar på her inne et sted.

Hvordan ser man egentlig om man har 3-fas 400V inn i huset?

Huset mitt er bygd i 1968 så i utgangspunktet ville jeg sagt at det har jeg naturligvis ikke, men i forbindelse med bygging av garasje på 90-tallet en gang før jeg kjøpte huset er det lagt inn nytt inntak på loftet. Grunnet oppussing om dagen kommer jeg meg ikke opp for å sjekke, men mener å huske at det kommer inn 3 rimelig feite kabler i «inntaksboksen» der oppe, og det er trekt egen kabel derfra til garasjen. Utenom sikringsskapet inne altså. I garasjen går denne kabelen rett inn i et mindre sikringsskap. Alt jeg vet er at en kjenning tidligere har kommentert at det var nok strøm i garasjen til å starte verksted  :P Sikringene i garasjen er ikke spesielt godt merket. Tror det er 3stk 16A kurser som er lagt opp.

Spør fordi jeg vil finne ut av hvilke muligheter jeg har for lading hjemme uten alt for store kostnader.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

E_S

Sitat fra: F_P på torsdag 21. august 2014, klokken 10:03
Sikkert et dumt spørsmål som det muligens allerede finnes svar på her inne et sted.

Hvordan ser man egentlig om man har 3-fas 400V inn i huset?

Huset mitt er bygd i 1968 så i utgangspunktet ville jeg sagt at det har jeg naturligvis ikke, men i forbindelse med bygging av garasje på 90-tallet en gang før jeg kjøpte huset er det lagt inn nytt inntak på loftet. Grunnet oppussing om dagen kommer jeg meg ikke opp for å sjekke, men mener å huske at det kommer inn 3 rimelig feite kabler i «inntaksboksen» der oppe, og det er trekt egen kabel derfra til garasjen. Utenom sikringsskapet inne altså. I garasjen går denne kabelen rett inn i et mindre sikringsskap. Alt jeg vet er at en kjenning tidligere har kommentert at det var nok strøm i garasjen til å starte verksted  :P Sikringene i garasjen er ikke spesielt godt merket. Tror det er 3stk 16A kurser som er lagt opp.

Spør fordi jeg vil finne ut av hvilke muligheter jeg har for lading hjemme uten alt for store kostnader.

Høres ut fra beskrivelsen veldig ut som IT-nett (230V) med 3-fas inn. Det er vel ganske vanlig i litt større eneboliger, og IT-nett er (dessverre) det vanligste i Norge. I så fall kan du få opp blå 3-faskontakt.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: F_P på torsdag 21. august 2014, klokken 10:03
Sikkert et dumt spørsmål som det muligens allerede finnes svar på her inne et sted.

Hvordan ser man egentlig om man har 3-fas 400V inn i huset?

Huset mitt er bygd i 1968 så i utgangspunktet ville jeg sagt at det har jeg naturligvis ikke, men i forbindelse med bygging av garasje på 90-tallet en gang før jeg kjøpte huset er det lagt inn nytt inntak på loftet. Grunnet oppussing om dagen kommer jeg meg ikke opp for å sjekke, men mener å huske at det kommer inn 3 rimelig feite kabler i «inntaksboksen» der oppe, og det er trekt egen kabel derfra til garasjen.

3 kabler inn => 230V IT.
4 kabler inn => 400V TN.

Sånn generelt sett. Du kan også se på hovedsikringen. 3 moduler=IT, 4 moduler=TN. Eller legg ut bilde av sikringsskapet (dvs. innmaten...) her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MrUnderhill

Sikringsskapet er merket med ett rødt skilt hvor det står 400V. Hvis du ikke har dette skiltet har du 230V.

Det er stort sett bare nyere byggefelt som har 400V...

PS: Du bør tenke litt på hvor mye du kjører før du legger mye penger i oppgradering. Du lader 3kW (ca 13km rekkevidde) per time på en vanlig stikkontakt (13A). Så du lader over 150km rekkevidde på en natt (12timer)...

jkirkebo

Sitat fra: MrUnderhill på torsdag 21. august 2014, klokken 10:57
PS: Du bør tenke litt på hvor mye du kjører før du legger mye penger i oppgradering. Du lader 3kW (ca 13km rekkevidde) per time på en vanlig stikkontakt (13A). Så du lader over 150km rekkevidde på en natt (12timer)...

Ja, bruksmønsteret er greit å ta i betraktning. Personlig har jeg hatt mye nytte av 32A lading hjemme de siste par ukene, da det har skjedd flere ganger at jeg kom hjem på kvelden med ganske tomt batteri og skulle ut igjen bare 5-8 timer senere. Fikk ikke fulladet, men fikk med 32A ihvertfall innpå nok til at jeg slapp å stoppe på Solli for å hurtiglade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sturle

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. august 2014, klokken 10:50
3 kabler inn => 230V IT.
4 kabler inn => 400V TN.

Sånn generelt sett. Du kan også se på hovedsikringen. 3 moduler=IT, 4 moduler=TN. Eller legg ut bilde av sikringsskapet (dvs. innmaten...) her.
Her i byen står det TT-nett på mange skåp.  Det er vel for alle (våre) praktiske føremål det same som IT?  Evt kan det kanskje fungere som 230V TN om ein har god jord til trafoen, men likevel ubrukeleg?

F_P

Takker og bukker :)

Bruk og behov skal vurderes. Kjører ikke mer enn at 13A skulle holde 90-95% av tiden. Det frister først og fremst med en fastmontert løsning. God forslag forutsatt 230V IT mottas med takk  :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Bjørn

sett opp en 32A enfaskontakt i garasjen, så gir du denne det som kursen(e) i garasjen din tillater.. har du 3x 16A inn i garasjen å får du ihvertfall lade via denne 16A istedet for 13A.
Eventuelt kan du se på mulighetene til å få større sikkringer der, det kommer ann på kabelen fra huset dit.. skulle det vise seg at du har feks 3x25A inn så kan du selvsagt skru opp ladesrtømmen på bilen til dette.. Er skriften utydelig kan du skru ut sikringene å lese direkte på disse.. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA