Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 30. april 2014, klokken 09:55
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?

For IT-nett, som har tre faseledere L1, L2, L3, men ingen N:
Én-fas er mellom L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3. Da får man 230V.

For TN-nett, som har L1, L2, L3 og N:
Én-fas er mellom én av fasene og N, f. eks. mellom L1 og N, osv.
Man får 230V mellom én fase og N.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el-fanboy

Jeg behøver tips om utstyr som elektriker'n skal installere for rødt stikk på hytta. Vedlagt bilder av strøminntak+hovedsikring ute, og sikringsskap inne. Det er lagt inn 400V 40A til hytta. Tenkte kjøpe inn materiell selv og kjøpe noen timer med elektriker for å få installert. Rødt stikk skal legges opp ute, bare 2-3 meter fra hovedsikringen som også er ute. Da behøver jeg vel ikke gå via sikringsskapet inne? Det ser ut til at det er plass til en automatsikring for trefase-stikket ved siden av hovedsikringen. Er dette det jeg behøver:
http://www.elektroimportoren.no/automatsikring-g103n-c-16-16a-efa/1644794/Product.html?Event=searchlist
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=pathlist
Hva slags kabel må jeg kjøpe?
Hadde vært ok med en egen, enkel måler til det røde stikket også. Noen som har tips til slikt?


Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Mr.Hansen

#707
Du trenger også et jordfeil bryter i tillegg til 3fase automatsikring. Alså ikke plass... ute

Denne jordfeilbrytern må måle likespenning, fikk min hos Sunnico for ca 1800,- Fyller 4 plasser i skapet.

Måler til 3 fase:
http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Sitat fra: sn0le på tirsdag 06. mai 2014, klokken 11:50
Trenger man kategori B-vern nå man bruker UMC?

Slik jeg har forstått det trenger man ikke det, siden Tesla skrur opp trekket gradvis,  og ikkje kjører rett på max trekk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Du tenker på klasse B vern. Men tolket det Mr Hansen skrev, om måling av DC-spenning, som at han mente kategori B jordvern.
Det er mulig jeg blander litt her, men det har vært snakk om det i de trådene der folk bygger sin egen Type-2 boks, og at den bør/skal ha et spesielt type jordvern (kategori B).
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 06. mai 2014, klokken 10:24
Du trenger også et jordfeil bryter i tillegg til 3fase automatsikring. Alså ikke plass... ute

Denne jordfeilbrytern må måle likespenning, fikk min hos Sunnico for ca 1800,- Fyller 4 plasser i skapet.

Det er ikke noe krav til jordfeilbryter klasse B så han kan fint bruke en vanlig jordfeilautomat. Det finnes slike i 4-modulers bredde som får plass i skapet ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Hansen

Det er ikke krav til jordfeil bryter men jeg ville ha gjort det iht til hva Salto anbefalte så hvis det skulle bli noe problemer med batteriet så har jeg mitt på det klare.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Freddan

Hei.
Jeg var og sjekket ut ny hurtigladestasjon ved E6, Moss i går. Der er det en chademolader og lader med type 2 kalbel. Type2 laderen var merket med 43kVA (avrundes til 40 kW for enkelhets skyld). Jeg hadde ikke kort fra ishavskraft og fikk ikke testet laderen. Betalingsterminal er ikke på plass enda, så funker kun med kort fra ishavskraft.

Spørsmål:
Dersom laderen er på 40kW, kan man lade med 40 kw effekt i praksis, eller vil effekten begrenses av hvilken lader du har installert (11 / 22kW) ?
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

jkirkebo

Sitat fra: Freddan på fredag 09. mai 2014, klokken 14:46
Dersom laderen er på 40kW, kan man lade med 40 kw effekt i praksis, eller vil effekten begrenses av hvilken lader du har installert (11 / 22kW) ?

Den begrenses av hvilken lader du har installert. Foreløpig får du bare 9/18kW, inntil 13A begrensningen fjernes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Sitat fra: Rolecladduttag på onsdag 14. mai 2014, klokken 00:47
De som kör Tesla S laddar ofta 3fas 32amp om bilen har dubbla laddare kan man tanka 11mil/timme

www.norrpro.se

Ladduttag till tesla Pris 13500SEK exkl moms
Hva er dette som koster så mye ? Dobbeltlader ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

tony@lunatech.no

Sitat fra: rene på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:38
Dobbelklikk på taket på nøkkelen så løser du ut kabelen.

Er det noen spesiell teknikk her? Bilen låser seg opp, men kabelen sitter fortsatt bom fast når jeg gjør dette. Fungerer å åpne den fra skjermen
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

JonI

Sitat fra: Lunatech på søndag 25. mai 2014, klokken 12:06
Sitat fra: rene på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:38
Dobbelklikk på taket på nøkkelen så løser du ut kabelen.

Er det noen spesiell teknikk her? Bilen låser seg opp, men kabelen sitter fortsatt bom fast når jeg gjør dette. Fungerer å åpne den fra skjermen

Ingen spesiell teknikk. Ved dobbelttklikk eller at du går så nærme at handtakene presenterer seg selv skal ladelyset lyse hvitt og du kan trykke inn knappen på UMC og trekke ut ledningen
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

tony@lunatech.no

Sitat fra: JonI på mandag 26. mai 2014, klokken 15:44
Sitat fra: Lunatech på søndag 25. mai 2014, klokken 12:06
Sitat fra: rene på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:38
Dobbelklikk på taket på nøkkelen så løser du ut kabelen.

Er det noen spesiell teknikk her? Bilen låser seg opp, men kabelen sitter fortsatt bom fast når jeg gjør dette. Fungerer å åpne den fra skjermen

Ingen spesiell teknikk. Ved dobbelttklikk eller at du går så nærme at handtakene presenterer seg selv skal ladelyset lyse hvitt og du kan trykke inn knappen på UMC og trekke ut ledningen

Dette var på type 2 kabel så ingen knapp å trykke inn. Prøvde igjen i går og da fungerte det brått å dobbeltklikke på fob for å få den til å slippe kabel.. Får se om det fortsetter slik.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

cairnz

Sitat fra: OddB på mandag 31. mars 2014, klokken 08:36
Slik jeg har forstått det foreligger/forelå det en svakhet i hardware i bilen som førte til at ladehastigheten ble satt ned fra 16A til 13A pr. dellader i påvente av utbedringer.
Det er en god stund siden dette skjedde...
All fornuft tilsier at biler levert i dag har denne utbedringen.
Vil vi måtte vente til ALLE eldre biler har blitt fikset  før softwarebegrensingen blir fjernet ?

Endringen skjer pr bil etterhvert som den får byttet ut et par ledninger. Det trengs ikke en ny sw-oppdatering til alle for at en skal få dette.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA