Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 11. mars 2014, klokken 21:03
Tidligere fulgte blå og rød adapter med bilen ? Nå må man kjøpe rød ?

Nei, rød har aldri vært inkludert i Norge, kun blå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

satheesh.net

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 11. mars 2014, klokken 21:03
Tidligere fulgte blå og rød adapter med bilen ? Nå må man kjøpe rød ?

Det er viktig å understreke at det aldri har fulgt med både blått og rødt adapter. Man kunne velge én av dem. Den andre må man naturligvis betale for. Bestilles denne samtidig som bilen slipper man mva, bestilles denne etterpå må mva betales.

Quattro

Sitat fra: fredag på søndag 12. mai 2013, klokken 01:03
Sitat fra: Quattro på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44
Jeg har ingen erfaring med EL bil og er sikkert ikke den eneste som lurer på dette.

Jeg har lest meg opp og ned i mente på lading, om man skal velge dobbeltlader eller ikke.

Det jeg har oversikt over er jo selvsagt SC og vanlig 240 volt.

Det er snakk om CHADEMO og andre typer....

Kan noen enkelt sette opp en oversikt og oppsummere hvilke alternativer som eksisterer og som er relevant for en Model S?


Siden mange lurer på akkurat dette med lading, så kan Tesla med fordel legge ut informasjon om dette på sine websider, slik at folk slipper å spørre.

Her er slik jeg har forstått det:

Støttes helt sikkert:
Vanlig jordet stikkontakt (også kalt "schuko") 230V 16A med mobil ladekabel. Alle schuko-stikkontakter er enfas. Model S kommer max til å trekke 13A på schuko. Fullading vil ta ca 34 timer.

Merk at ikke alle jordete stikkontakter står på kurs der man kan trekke 13A. Både 10A, 13A og 16A er vanlig i Norge. Model S kan stilles inn til hvor mye/lite strøm den skal trekke fra en kurs.

En stikkontakt gir ingen informasjon til bilen om hvor mye strøm man kan trekke fra kursen. Sjekk sikringsskapet for info om kursen. Hvis bilen forsøker å trekke 13A fra en stikkontakt som står på en 10A kurs vil sikringen gå for å beskytte mot overbelastning/brann.

Støttes helt sikkert:
Blå industrikontakt. 230V enfas, opp til 32A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 14 timer på 32A.

Støttes helt sikkert:
Rød industrikontakt, 400V trefas, opp til 16A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 8-9 timer.

Støttes helt sikkert:
Ladestasjon, level 3 type 2 med såkalt "mennekes"-kontakt. Fordelen med dette er at du får noe fastmontert i garasjen, slik at du slipper å koble til og fra den mobile ladekabelen hele tiden og kan la denne ligge i bilen. En ladestasjon støtter også mer effekt og dermed raskere lading enn den mobile ladekabelen. En ladestasjon vil helt sikkert kunne lade 230V enfas opptil 32A, og høyst sannsynlig også 400V opp til 16A hvis du har enkeltlader og 32A hvis du har dobbeltlader. Fullading med 400V 32A med en slik type 2 ladestasjon vil ta ca 5 timer (forutsatt at bilen har dobbeltlader).

De fleste kommer ikke til å behøve en type 2 ladestasjon hjemme i garasjen for vanlig bruk av bilen. De fleste vil klare seg godt med mobil ladekabel som følger med bilen tilkoblet 16A schuko stikkontakt, blå industrikontakt eller rød industrikontakt.

Type 2 ladestasjoner med mennekes-plugg er EUs standard for lading av elbiler, men foreløpig er ikke disse ladestasjonene utbredt i Norge. Det er ventet at stadig flere offentlige ladestasjoner kommer til å være type 2 ladestasjoner, istedet for schuko som idag. Noen av disse kommer til å tilby opptil 22kW, som feks på Strømmen storsenter. Model S som ikke har dobbeltlader vil ikke kunne lade raskere enn 10-11kW på type 2 ladestasjoner, dvs 8-9 timer for fullading. Med dobbeltlader vil man kunne fullade på 4-5 timer på slike ladestasjoner.

Hvis du ser for deg at det kan være nyttig å lade opp bilen på 4-5 timer fremfor 8-9 timer på offentlige type-2 ladestasjoner med kapasitet opp til 22kW, så bør du bestille dobbeltlader til bilen.

Den europeiske versjonen av Tesla High Power Wall Charger kommer sannsynligvis til å være en brandet versjon av en type 2 ladestasjon.

Sannsynligvis/forhåpentligvis støttet, delvis ubekreftet:
75% av Norge har ikke støtte for 400V (TN) trefas, vi har 230V (IT) trefas istedet. Tesla sier de skal støtte norsk 230V (IT) trefas også, men uten å komme med håndfaste spesifikasjoner. Teslas svar på spørsmål om ladehastighet for 230V (IT) trefas gir som regel ut hastigheten for 230V enfas eller 400V trefas istedet, noe som fører til en del usikkerhet om hvor alvorlig man kan ta informasjon fra Tesla om støtten for 230V (IT) trefas.

Den mobile ladekabelen vil sannsynligvis støtte lading på blå industrikontakt med 230V (IT) trefas, og vil gi ca dobbelt så lang ladetid som 400V med samme strømstyrke.

Det er uklart om det går å sette opp en type2 ladestasjon dersom man bare har 230V (IT) trefas. Muligens vil den da bare ha støtte for 230V enfas.

Støttes helt sikkert:
Teslas superladere. Tesla har lovet å sette opp superladere mellom Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim, Oslo og Stockholm, og kanskje også mellom Oslo og Kristiansand-Stavanger. Gratis. Lader opp fra fullt på ca 1 time, kanskje enda raskere hvis ryktene om at de skal sette opp effekten på superladerne stemmer.

Foreløpig er det uklart hvor det kommer superladere ellers i Europa.

Superladere er kun for langdistanse-kjøring, og det er ikke forventet superladere i bynære strøk. Superladere er ikke en erstatning for å lade bilen hjemme eller på jobb.

Lading med superlader benytter ikke enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med superlader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Ubekreftet:
Elon Musk har sagt at norsk/europeisk Model S skal kunne lades med Chademo. Dette er den typen ladestasjoner som tilbys av feks Ishavsveien, Lyse, ABB, Nissan-forhandlere, Grønn kontakt og Statoil rundt omkring i landet, ofte mot betaling eller abonnement. Dette kommer sannsynligvis/muligens til å kreve et adapter som må kjøpes fra Tesla, pris ukjent, leveringstid ukjent.

En Tesla-ansatt har visstnok sagt at den versjonen av Model S som vi får levert her til lands skal støtte både Chademo og Combined charging (CCS) hurtiglading fra leveringsdagen, men dette er ubekreftet. Combined charging (CCS) hurtiglading er en ny standard for hurtiglading av elbiler. De fleste hurtigladere i Norge hittil er Chademo, men det kommer noen som støtter begge disse konkurrerende standardene.

Lading med chademo vil ikke benytte enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med chademo-hurtiglader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Bør dette innlegget nå oppdateres? Det har skjedd litt siden sist og Tesla har vel endret kalkulatoren på nettsiden sin. Noen som vil ta seg bryet verdt å oppdatere dette?

Forøvrig syntes jeg det er rart at det ikke ligger en klar "tolkning" av hvordan vi skal lade bilene våre et sted på forumet, kanskje en ny "stickypost".

For min egen del får jeg bil nå førstkommende fredag (28.03.14) og for å slippe å brenne av en del kroner på adaptere og overganger jeg ikke trenger, har jeg bestemt meg for å prøve å feile og finne ut hva jeg trenger når bilen tas i bruk.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

jsu224


nofuelno

Sitat fra: jsu224 på lørdag 29. mars 2014, klokken 21:17
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Her snakkes det om type, men forskjellige kw effekt.

Det er en og samme kabel til alle disse eller?

Sånn? http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-32a-4m#product
Det stemmer bra det. Samme kabel kan benyttes overalt og du får den i 4m, 6m og 8m utgaver.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

OddB

Slik jeg har forstått det foreligger/forelå det en svakhet i hardware i bilen som førte til at ladehastigheten ble satt ned fra 16A til 13A pr. dellader i påvente av utbedringer.
Det er en god stund siden dette skjedde...
All fornuft tilsier at biler levert i dag har denne utbedringen.
Vil vi måtte vente til ALLE eldre biler har blitt fikset  før softwarebegrensingen blir fjernet ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på mandag 31. mars 2014, klokken 08:36
Slik jeg har forstått det foreligger/forelå det en svakhet i hardware i bilen som førte til at ladehastigheten ble satt ned fra 16A til 13A pr. dellader i påvente av utbedringer.
Det er en god stund siden dette skjedde...
All fornuft tilsier at biler levert i dag har denne utbedringen.
Vil vi måtte vente til ALLE eldre biler har blitt fikset  før softwarebegrensingen blir fjernet ?
Elon sa i februar at fiks ville være klar i mars.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

...så da skal de ettermontere den på X antall gamle biler før SW blir oppdatert for alle ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

K

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. mars 2014, klokken 11:03
Sitat fra: OddB på mandag 31. mars 2014, klokken 08:36
Slik jeg har forstått det foreligger/forelå det en svakhet i hardware i bilen som førte til at ladehastigheten ble satt ned fra 16A til 13A pr. dellader i påvente av utbedringer.
Det er en god stund siden dette skjedde...
All fornuft tilsier at biler levert i dag har denne utbedringen.
Vil vi måtte vente til ALLE eldre biler har blitt fikset  før softwarebegrensingen blir fjernet ?
Elon sa i februar at fiks ville være klar i mars.

Når man lader på et 32A 1-fase uttak er det ikke noe problem med ladehastighet > 13 A, så det kan vel ikke være relatert til noen svakhet i hardware i bilen? Jeg tipper det er et "sikkerhetstiltak" for å unngå svidde Schuko-stikkontakter, noe som kan skje med litt dårlig / korrodert kontakt.

Tøyer man strikken litt og tester 18A fra Schuko (via en overgang til 32A kontakt) blir i alle fall pinnene i Schuko-støpselet farlig varme etter en stund.

sigurdi

Sitat fra: OddB på tirsdag 01. april 2014, klokken 20:42
...så da skal de ettermontere den på X antall gamle biler før SW blir oppdatert for alle ?

Du skal ikke se bort fra at software sjekker om hardware oppgraderingen er utført, eller at service verkstedene, går inn og endrer en parameter i software, slik at etter service opphold har du 16A pr del lader.

Men at biler utlevert nå ikke har hardware oppgraderingen ferdig installert, er helt naturlig siden bilene ble produsert før løsningen var ferdig.

sigurdi   
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Batteritralla

Sitat fra: Hellemann på søndag 12. mai 2013, klokken 01:21
Hatten av for Fredag! Veldig godt oppsummert. Jeg ble klokere av dette!!
Har forøvrig ikke tatt dobbel lader. Det er pga tips her på forumet:-)

Men spørsmålet er om man skal utvide kobling til garasjen. Pr nå har jeg 20a en fas. Kan legge 32A tre fas.
Tenker det er sikrest å avvente tiltakene, og se hva Tesla kommer med til slutt.

Om du har 20A en fas, og denne kursen ikke brukes til noe annet, så kan du nok trekke opp mot 20A med blått adapter på UMC - og strømtrekk justert ned i din Tesla.

20A gir roughly 20Km i timen, og dette vil holde til de flestes bruk.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Mr.Hansen

Etter det jeg kan forstå så er det 3 enkle ladere i en enkel Tesla lader. De er koblet i stjerne. Så når du kobler den til 400v TN net så blir det 3 faser imot N. 230v over hver lader.
Gjør man dette med IT net så går dette ikke da mann har ikke N. For å få dette til må det ett rele som kobler de 3 interne laderne i trekant.

Da vil de få 230v over hver lader i bilen akkorat som mann får ved TN nett i stjerne.

Tror jeg Tesla kommer til å modifisere laderne så de passer Norge? Vanskelig spm. Det kommer annpå kostnadene.

Menn vi får et problem her i Norge, som er på trappene allerede. Nett leverandørene liker ikke den skjeve belastningen på nettet av alle disse 1 fase 32A vi Tesla eierene har. Det kan bli slutt på lade med 1 fase over 20A. Hva gjør da alle Tesla kundene mot Tesla, kan bli problem for Tesla.

Jeg tror Tesla må komme opp med løsning kanskje snart,før dette blir en stort problem.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Mr.Hansen

Denne teorien på ladern i Tesla'n støtter de med at man får kun 13A på 1 fase ladning og 32A hvis mann lasker den ene fasen over alle tre laderne mot den andre fasen i senter.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Mhal

Kan bli vanskelig å ta forandringer i strømnettet over på Tesla.

Men det kan vel hende at Tesla finner på en måte å nyttiggjøre seg 3 fas 230V for å ha ett godt produkt å tilby.

Mr.Hansen

Jeg ville legge inn en klage til Tesla hvis jeg ikke får lade med 32A på mitt IT Nett. Da har Tesla lovet noe de ikke kan levere lenger.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA