Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: Kristian O på lørdag 30. november 2013, klokken 11:26
Sitat fra: petersv på lørdag 30. november 2013, klokken 11:18
Da må du si hva de heter ;)  ??? (De "to andre") Er ikke så god på tankelesing, enda.. :P

Ikke? Da har du noe å jobbe med  ;D
"De to andre" er CHAdeMO Lade Adapter og Type 2 offentlig ladestøpsel. Koster 6300,- og 3600,- om de kjøpes sammen med bilen.

Cahdemo koster så lite ja. Denne er for hurtigladerne Leaf ol. bruker. Hvis du ferdes der de finnes og trenger lading er den kjekk å ha. Type 2 til type 2 kabel kjøper du fra Salto eller elbilforeningen for 1990,-

krister461

Sitat fra: Kristian O på lørdag 30. november 2013, klokken 11:26
"De to andre" er CHAdeMO Lade Adapter og Type 2 offentlig ladestøpsel. Koster 6300,- og 3600,- om de kjøpes sammen med bilen.
Når får du disse opp som valg? Etter du har klikket bestill? (De har ikke vært alternativer tidligere)

Hvilke andre valg får du opp der?

Type 2 ladekabel får du for kr 2 000 hos elbilforeningen:http://www.ladestasjoner.no/nyheter/127-elbilforeningen-selger-rimelige-ladekabler

Kristian O

Sitat fra: krister461 på lørdag 30. november 2013, klokken 12:35
Sitat fra: Kristian O på lørdag 30. november 2013, klokken 11:26
"De to andre" er CHAdeMO Lade Adapter og Type 2 offentlig ladestøpsel. Koster 6300,- og 3600,- om de kjøpes sammen med bilen.
Når får du disse opp som valg? Etter du har klikket bestill? (De har ikke vært alternativer tidligere)

Hvilke andre valg får du opp der?

Type 2 ladekabel får du for kr 2 000 hos elbilforeningen:http://www.ladestasjoner.no/nyheter/127-elbilforeningen-selger-rimelige-ladekabler

Får det opp når jeg går inn på Design i My Tesla. Kan endre på alt som jeg kunne i utgangspunktet, samt ladealternativer, diverse hjul og Service.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

mgarm

I en felles garasje på "hytta" har jeg funnet Philip Hauge 32A AVS 332-9 kontakter.
http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=44915

Har funnet at jeg trenger ca. 17m med ledning for å komme fra kontakt til min bil.

Er det noen som vet hva som trengs av skjøteledning til dette. Er klar over at 17m er ganske så langt, men kan jo sette ned amperen til 16A kanskje?

Kan sikkert "stjele" plassen til de som har plass rett ved kontakten. Da trenger jeg bare maks 3. meter.

Hva trengs kjøpes inn?

Leif1

Det der er en 3-fas kontakt. Det du får når de blå adapterne dukker opp en gang er 1-fas.
1-fas er ganske sjelden, men den avbildede 3-fas kontakten er veldig vanlig.
Det som er smart av deg å kjøpe er en 17 m lang skjøtekabel med 3 fas i den enden som passer i avbildet kontakt, og 1-fas kontakt i den som du skal putte ladekabelen fra bilen i. På dette viset har du ei skjøteledning som er brukendes andre plasser også om det skal bli behøvelig. (Du benytter da bare en av fasene, men det skal ikke være noe problem.)
Om du er litt usikker her vil jeg anbefale å dra innom en elektrikersjappe og få hjelp. Det er snakk om store strømmer her. Bør behandles med en viss respekt.  :)



Konvertitt fra S til X

Epleskreller

Sitat fra: mgarm på mandag 02. desember 2013, klokken 12:31
I en felles garasje på "hytta" har jeg funnet Philip Hauge 32A AVS 332-9 kontakter.
http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=44915

Har funnet at jeg trenger ca. 17m med ledning for å komme fra kontakt til min bil.

Er det noen som vet hva som trengs av skjøteledning til dette. Er klar over at 17m er ganske så langt, men kan jo sette ned amperen til 16A kanskje?

Kan sikkert "stjele" plassen til de som har plass rett ved kontakten. Da trenger jeg bare maks 3. meter.

Hva trengs kjøpes inn?
Alternativt kan du kjøpe jkirkebos adaptersett med 20m skjøteledning. Da får du med litt ekstra adaptere i tillegg. Pirs blir  3000,- for alt.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html

Du får riktignok ikke brukt det før blå adapter fra Tesla er på plass. Samtidig trenger du kanskje ikke 20m ledning da UMC-ledningen er ca 5m.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

MyTess

Noen som har en lettfattelig oppsummering av denne tråden? Jeg har forsøkt å lese mye, men forstår ikke alt og synes ikke det bør være så komplisert. Jeg vil jo bare lade bilen?

Altså...

Hvilke typer kabler finnes?

Hvilke får jeg fra Tesla?

Hvilke må jeg kjøpe, og hvor, og til hvilken pris?


En tabell med kabler, amper og volt og ladehastighet kunne vært veldig oversiktlig? Noen som har nok forståelse til å lage noe sånt?

Også, bare for å være sikker, chademo funker ikke på Tesla?





Sent from my iPad using Tapatalk

cairnz

MyTess:
Du får med en ladekladd som du kan koble i vanlig stikkontakt. Tesla selger røde og blå adaptere som du kan koble på denne ladekladden istedet for vanlig stikkontakt. Den blå er for 230V 32A en-fase. Det er forskjell på kontakter for 3-fase og 1-fase på 230V, så hvis du skal ha uttak for "blått" 230V så er det 1-fase-kontakten du skal ha, eller en overgang fra 3 til 1 for å koble til bilen. Den røde adapteren er for å koble til røde 400V-kontakter med styrke på 16A. Det er forskjell på kontaktene for 16A og 32A så hvis du har en kontakt med 32A trenger du en overgang til 16A slik at du kan bruke den.

Noen ladestasjoner rundtomkring har "type 2"-kontakt. Noen stasjoner har med kabel, og andre har ikke. For å bruke slike stasjoner trenger du en "Type 2 til Type 2"-kabel. Denne kan du kjøpe av Salto og andre leverandører. Tesla leverer ikke en slik,

Tabell med kontakter, amper og volt finner du under "charging" på tesla-sidene.

Tesla sine Superladerstasjoner (pr dd 6 av disse mellom oslo-trondheim, oslo-bergen og oslo-stavanger) kan kobles rett i bilen. Her henger kabel på ladestasjonen.

Chademo-kontakten passer ikke i Tesla Model S, og kan ikke brukes enda. Det er kommet en adapter fra Tesla for amerikanske biler for å lade på Chademo, men den passer ikke europeiske biler. Det skal komme en Chademo-adapter for europeiske biler også, og denne vil bli levert av Tesla.

Håper dette forklarte så kort som mulig hva som følger med og hva som ikke følger med.

Du klarer deg lenge med medfølgende UMC, og for å lade raskere blått og rødt adapter. Du får med ett adapter når du kjøper bilen, og kan kjøpe det andre for ca 500 kr. Da er du i stor grad dekket. I tillegg ville jeg kjøpt en Type 2 til Type 2-kabel slik at du kan bruke slike ladestasjoner hvis de ikke er kablet allerede.
Elbilist

Havebigfun

Sitat fra: cairnz på onsdag 01. januar 2014, klokken 00:34
MyTess:
Du får med en ladekladd som du kan koble i vanlig stikkontakt. ... I tillegg ville jeg kjøpt en Type 2 til Type 2-kabel slik at du kan bruke slike ladestasjoner hvis de ikke er kablet allerede.
Dette er en meget bra sammenfattning :)
- et par tilføyninger:
Den ladekladden som leveres nå oppleves som noe ustabil av endel brukere- mulig får vi levert en ny om ikke lenge.
Pga dette men også generellt (mtp sikkerhet og optimal tilpasning av ladeløsningen til de lokale el-forholdene) anbefales det fastmonterte ladeløsninger hjemme som selges bla. av Salto og som fungerer feilfrie- Pris avhengig av løsning- men raskt over 10k -med elektrikker inkludert.

chal

Sitat fra: cairnz på onsdag 01. januar 2014, klokken 00:34
MyTess:
Du får med en ladekladd som du kan koble i vanlig stikkontakt. Tesla selger røde og blå adaptere som du kan koble på denne ladekladden istedet for vanlig stikkontakt. Den blå er for 230V 32A en-fase. Det er forskjell på kontakter for 3-fase og 1-fase på 230V, så hvis du skal ha uttak for "blått" 230V så er det 1-fase-kontakten du skal ha, eller en overgang fra 3 til 1 for å koble til bilen. Den røde adapteren er for å koble til røde 400V-kontakter med styrke på 16A. Det er forskjell på kontaktene for 16A og 32A så hvis du har en kontakt med 32A trenger du en overgang til 16A slik at du kan bruke den.

Noen ladestasjoner rundtomkring har "type 2"-kontakt. Noen stasjoner har med kabel, og andre har ikke. For å bruke slike stasjoner trenger du en "Type 2 til Type 2"-kabel. Denne kan du kjøpe av Salto og andre leverandører. Tesla leverer ikke en slik,

Tabell med kontakter, amper og volt finner du under "charging" på tesla-sidene.

Tesla sine Superladerstasjoner (pr dd 6 av disse mellom oslo-trondheim, oslo-bergen og oslo-stavanger) kan kobles rett i bilen. Her henger kabel på ladestasjonen.

Chademo-kontakten passer ikke i Tesla Model S, og kan ikke brukes enda. Det er kommet en adapter fra Tesla for amerikanske biler for å lade på Chademo, men den passer ikke europeiske biler. Det skal komme en Chademo-adapter for europeiske biler også, og denne vil bli levert av Tesla.

Håper dette forklarte så kort som mulig hva som følger med og hva som ikke følger med.

Du klarer deg lenge med medfølgende UMC, og for å lade raskere blått og rødt adapter. Du får med ett adapter når du kjøper bilen, og kan kjøpe det andre for ca 500 kr. Da er du i stor grad dekket. I tillegg ville jeg kjøpt en Type 2 til Type 2-kabel slik at du kan bruke slike ladestasjoner hvis de ikke er kablet allerede.

Dette var jo en utsøkt bra gjennomgang av et meget komplekst område! "Forum post of the year! (last year!)"

MyTess


Sitat fra: cairnz på onsdag 01. januar 2014, klokken 00:34
MyTess:
Du får med en ladekladd som du kan koble i vanlig stikkontakt. Tesla selger røde og blå adaptere som du kan koble på denne ladekladden istedet for vanlig stikkontakt. Den blå er for 230V 32A en-fase. Det er forskjell på kontakter for 3-fase og 1-fase på 230V, så hvis du skal ha uttak for "blått" 230V så er det 1-fase-kontakten du skal ha, eller en overgang fra 3 til 1 for å koble til bilen. Den røde adapteren er for å koble til røde 400V-kontakter med styrke på 16A. Det er forskjell på kontaktene for 16A og 32A så hvis du har en kontakt med 32A trenger du en overgang til 16A slik at du kan bruke den.

Noen ladestasjoner rundtomkring har "type 2"-kontakt. Noen stasjoner har med kabel, og andre har ikke. For å bruke slike stasjoner trenger du en "Type 2 til Type 2"-kabel. Denne kan du kjøpe av Salto og andre leverandører. Tesla leverer ikke en slik,

Tabell med kontakter, amper og volt finner du under "charging" på tesla-sidene.

Tesla sine Superladerstasjoner (pr dd 6 av disse mellom oslo-trondheim, oslo-bergen og oslo-stavanger) kan kobles rett i bilen. Her henger kabel på ladestasjonen.

Chademo-kontakten passer ikke i Tesla Model S, og kan ikke brukes enda. Det er kommet en adapter fra Tesla for amerikanske biler for å lade på Chademo, men den passer ikke europeiske biler. Det skal komme en Chademo-adapter for europeiske biler også, og denne vil bli levert av Tesla.

Håper dette forklarte så kort som mulig hva som følger med og hva som ikke følger med.

Du klarer deg lenge med medfølgende UMC, og for å lade raskere blått og rødt adapter. Du får med ett adapter når du kjøper bilen, og kan kjøpe det andre for ca 500 kr. Da er du i stor grad dekket. I tillegg ville jeg kjøpt en Type 2 til Type 2-kabel slik at du kan bruke slike ladestasjoner hvis de ikke er kablet allerede.


Tusen takk for en super oppsummering. Akkurat det jeg trengte:)

Vet du hva de type 2 til type 2 koster?


Sent from my iPad using Tapatalk

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Sitat fra: MyTess på onsdag 01. januar 2014, klokken 15:08
Tusen takk for en super oppsummering. Akkurat det jeg trengte:)

Vet du hva de type 2 til type 2 koster?
Ca 2000:
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/127-elbilforeningen-selger-rimelige-ladekabler

Forøvrig burde cairnz sin oppsummering lagt som første post i en sticky om lading. Da hadde vi sluppet mye gjentagende spørsmål! :)

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

don

#629
Type2 prøv gronnkontakt.No ellers mener jeg sonnico.No også selger gjennom tesla samarbeidet

S85 Blå met. P24185
Order: 16/9,Confirmed:17/9,Vin# utdelt: 23/9,In prod: 9/1,In transit: 14/1
17/2: Din Model S blir klargjort for henting eller levering
4/3: Levert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA