Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 11:24
Sitat fra: cairnz på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:48
Sitat fra: Gusse på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:39
Hei!
Nok et dumt spørsmål som jeg sikkert burde ha fått med meg til nå.
Er det lett å avlese strømforbruke på hver ladesyklus i bilen?
Kommer til å lade noen ganger hos andre enn meg selv, og vil gjerne gjøre opp for strømforbruket. Da hadde det vært enkelt å regne ut hva jeg skal betale for lånet ;)

Det du enkelt kan gjøre er å sette bilen på et visst antall ampere, f.eks 10. Dette vil si at du trekker 10 ampere ved 230 volt - da vil det være "safe" for stort set alle stikkontakter. Du trekker da 2.3kW fra kontakten (Ohm's lov). I løpet av en time er det 2.3kWh - så hvis du vil være "snill", kan du regne med ca 3 kr/time lading.
Mye riktig her, men Ohm's lov var det ikke.
La oss bare si P=U*I da - pirkepeter ;)
Elbilist

TomHenden

Da jeg var å prøvekjørte Model S i juli, var mitt krav til at jeg faktisk skulle bestille bilen at jeg kunne lade med hjelp av skjøteledning da det er en distanse på ca 15 meter fra parkeringsplassen og til nærmeste lade mulighet fra min sokkelleilighet. Av Tesla Trondheim ble jeg fortalt at dette ikke ville være noe problem. Bilen er nå bestilt. Men etter videre lesning i denne tråden er jeg svært usikker på om jeg faktisk får ladet hjemme uten å sette huset i stor brann fare..

Noen som har noen gode tips/gode råd i forhold til hva jeg kan/bør gjøre?
Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

teslaz

Sitat fra: TomHenden på torsdag 10. oktober 2013, klokken 20:51
Da jeg var å prøvekjørte Model S i juli, var mitt krav til at jeg faktisk skulle bestille bilen at jeg kunne lade med hjelp av skjøteledning da det er en distanse på ca 15 meter fra parkeringsplassen og til nærmeste lade mulighet fra min sokkelleilighet. Av Tesla Trondheim ble jeg fortalt at dette ikke ville være noe problem. Bilen er nå bestilt. Men etter videre lesning i denne tråden er jeg svært usikker på om jeg faktisk får ladet hjemme uten å sette huset i stor brann fare..

Noen som har noen gode tips/gode råd i forhold til hva jeg kan/bør gjøre?
Hvorfor STOR brann fare..............
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

TomHenden

Sitat fra: teslaz på torsdag 10. oktober 2013, klokken 21:04
Sitat fra: TomHenden på torsdag 10. oktober 2013, klokken 20:51
Da jeg var å prøvekjørte Model S i juli, var mitt krav til at jeg faktisk skulle bestille bilen at jeg kunne lade med hjelp av skjøteledning da det er en distanse på ca 15 meter fra parkeringsplassen og til nærmeste lade mulighet fra min sokkelleilighet. Av Tesla Trondheim ble jeg fortalt at dette ikke ville være noe problem. Bilen er nå bestilt. Men etter videre lesning i denne tråden er jeg svært usikker på om jeg faktisk får ladet hjemme uten å sette huset i stor brann fare..

Noen som har noen gode tips/gode råd i forhold til hva jeg kan/bør gjøre?
Hvorfor STOR brann fare..............

Jeg spør fordi jeg ikke veit. Ikke for å bli kommentert på måten jeg formulerte meg på.
Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

Nuvolari

Sitat fra: TomHenden på torsdag 10. oktober 2013, klokken 20:51
Da jeg var å prøvekjørte Model S i juli, var mitt krav til at jeg faktisk skulle bestille bilen at jeg kunne lade med hjelp av skjøteledning da det er en distanse på ca 15 meter fra parkeringsplassen og til nærmeste lade mulighet fra min sokkelleilighet. Av Tesla Trondheim ble jeg fortalt at dette ikke ville være noe problem. Bilen er nå bestilt. Men etter videre lesning i denne tråden er jeg svært usikker på om jeg faktisk får ladet hjemme uten å sette huset i stor brann fare..

Noen som har noen gode tips/gode råd i forhold til hva jeg kan/bør gjøre?

Det beste er å sette opp en ny kontakt nærmere bilen dersom mulig. Hvis det ikke er mulig kan du bruke en 2,5mm skjøteledning. Ikke optimalt men noen umiddelbar brannfare har jeg svært vanskelig for å se at du utsetter deg for om du lader med 13A.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Neemaz

Det står ganske klart i manualen, du skal IKKE bruke skjøteledning. Om du gjør dette og det oppstår brann er du virkelig ute å kjøre. Det skjer jo ikke deg... Ville vurdert dette veldig hadde jeg vært deg, og vertfall ikke basert meg på det.

christian1986

Slikt må de nesten skrive. Hvor mange tror du ellers hadde kjøpt billig kabel som langt fra er dimensjonert til slik belastning.

Planen min er fremdeles å bruke skjøteledning hjemme da jeg ikke har andre muligheter. Tenker å kjøpe god dyr kabel, samt å legge den et sted hvor den ikke blir utsatt for belastning.

Bjørn

Er det noen som kan gi en god forklaring på *hvorfor* og hvordan det skal kunne oppstå brann..?! fordi man bruker en skjøteledning..?
Da tenker jeg ikke på idiotløsninger m 30m på en opprullet 1.5mm kabelrulle osv.. men på en god 2.5mm kabel..
hvorfor skulle mod s lading på 16a starte en brann, mere enn feks en 3500w industri vifteovn på samme skjøtekabel..
Jeg ser ikke at dette skulle være et problem i det hele tatt..

Bjørn

Sitat fra: christian1986 på torsdag 10. oktober 2013, klokken 21:41
Slikt må de nesten skrive. Hvor mange tror du ellers hadde kjøpt billig kabel som langt fra er dimensjonert til slik belastning.

Planen min er fremdeles å bruke skjøteledning hjemme da jeg ikke har andre muligheter. Tenker å kjøpe god dyr kabel, samt å legge den et sted hvor den ikke blir utsatt for belastning.

+1

Bent

Det finnes to typer mennesker i verden.

Det finnes de som vet nøyaktig hva de må gjøre og absolutt ikke må gjøre når de lader elbil via skjøteledning. Disse menneskene leser advarselen i elbilmanualen og tenker, "heh, ja de må jo nesten skrive dét da" – og så overser de den selvsagt selv for de vet hvordan det kan gjøres trygt.

Og så finnes det de andre, som er troandes til å bruke lampettledning på trommel som ligger og koser seg i en flishaug like ved husveggen. Disse leser advarselen og tenker, i en perfekt verden, "æsj, ikke det altså, jaja får vel la være da". Det er for disse Tesla har skrevet inn advarselen.

Dersom du hører til den andre gruppen over, men har lyst til å tilhøre den første, så har du en liten jobb foran deg med å lære om el og trygg bruk av skjøtekabel på konstant sterk strøm over tid.
Tesla Roadster, 25Mm

Griffel

Skjøteledning er noe en bruker i et knipetak, skaff en elektrikker å få lagt opp en sikkelig permanent ladepunkt, der en lader fast, så ungår du problemer med forsikring og avkortning dersom det usansynlig skjer.

Må du bruke skjøteledning i et knipetak pass på at den er tilkoblet en jordet stikkontak beskyttet av en jordfeilbryter, og følg rådene om dimmensjonering utrulling ikke skade etc. Koble til ledningen, start lading å kjenn på kontaktene etter en 10 minutters tid at de ikke er varme.

Brukes skjøteledning riktig er det ikke stor risiko, men om noe usansynlig skjer er en ute på egenhånd.

Dette er hva DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap) skriver:
Sitat
Ikke  bruk skjøteledninger eller forgrener som en permanent tilkopling eller forlengelse av det eksisterende elektriske anlegget. Det kan være nødvendig å bruke skjøteledning over noe tid, mens man venter på at elektrikeren kan komme og utvide det eksisterende anlegget.
Så må du også vurdere om barnesikring er nødvendig.

Det står også:
Sitat
Ikke bruk skjøteledning til produkter som medfører langvarige høye belastninger, som f. eks varmeovner, varmtvannsberedere eller lignende. .
Dette gjelder også lading av elbiler.

Sitat
Ikke legg skjøteledning fra rom til rom. Unngå også å legge skjøteledning inne fra huset og ut i friluft

Dessuten står det i lademanualen til Tesla at skjøteledning ikke skal benyttes
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: Bent på fredag 11. oktober 2013, klokken 00:18
Det finnes to typer mennesker i verden.

Det finnes de som vet nøyaktig hva de må gjøre og absolutt ikke må gjøre når de lader elbil via skjøteledning. Disse menneskene leser advarselen i elbilmanualen og tenker, "heh, ja de må jo nesten skrive dét da" – og så overser de den selvsagt selv for de vet hvordan det kan gjøres trygt.

Og så finnes det de andre, som er troandes til å bruke lampettledning på trommel som ligger og koser seg i en flishaug like ved husveggen. Disse leser advarselen og tenker, i en perfekt verden, "æsj, ikke det altså, jaja får vel la være da". Det er for disse Tesla har skrevet inn advarselen.

Dersom du hører til den andre gruppen over, men har lyst til å tilhøre den første, så har du en liten jobb foran deg med å lære om el og trygg bruk av skjøtekabel på konstant sterk strøm over tid.

+1

Harlex

Hvilket tverrsnitt må det være på kablene når man skal trekke til 1 fas 32 ampere? Kan man hente jord et annet sted enn sammen med de 2 kablene. Grunnen til jeg spør er at jeg lurer på om jeg kan få trukket om den 16 amp. kursen jeg har i garasjen slik at jeg får 32 amp. Tror rørene er 16mm så det blir vel kanskje for trangt uansett?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Sponzo

Kjøpte en type2 ladekabel fra Salto da jeg fikk min model s, men har enda til gode å finne ladestasjoner som støtter type2 i Oslo. (Med unntakk av de ladestasjonene som ligger rett uten for Salto sitt kontor)

Noen som har oversikt over Oslo området i forhold til type2?

Havebigfun

Sitat fra: Sponzo på søndag 13. oktober 2013, klokken 21:26
Kjøpte en type2 ladekabel fra Salto da jeg fikk min model s, men har enda til gode å finne ladestasjoner som støtter type2 i Oslo. (Med unntakk av de ladestasjonene som ligger rett uten for Salto sitt kontor)

Noen som har oversikt over Oslo området i forhold til type2?
Har du RFIDbrikke som sendes gratis fra fortum kan du dra til Sønnico for gratis lading med opptil 22kW.
Ellers stolpe 30 ved Strømmen storsenter men den ser ut til å være ute av drift frem til ihvertfall tirsdag ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA