Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

krister461

#555
Sitat fra: eclipse på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:16
Kommer an på tverrsnittet, ledermaterialet, isolasjonsmaterialet, strømtrekk og spenning.

Big is better og du får det du betaler for. Med 13A schuko og 240V kan du nok ha ganske langt strekk, men spør du Tesla så skal skjøteledning ikke brukes!
Hmm. Ja det er nok 13A shucko og 230V som er alternativet. Dette er for hytten der de siste 100-150 meterne er vanskelig å komme frem med bil, spesielt om vinteren.

Hytten er i nærheten av Voss og i underkant av 15 mil hjemmefra, så planen var egentlig å klare meg uten lading evt. lading i Voss sentrum ved behov.

eledille

#556
150 meter er alt for langt, da risikerer du at sikringen ikke kobler ut fort nok om du får en kortslutning. Da kan ting ta fyr.

Jeg er ikke elektriker, men har sett at maks for 2,5 kvadrat kabel og automatsikringer på 16 A for eksempel kan være rundt 70 meter. Det inkluderer all kablingen etter sikringene. Men kortslutningsstrømmen varierer fra anlegg til anlegg, bl.a. avhengig av transformatoren. Hør med elektriker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 18:21
150 meter er alt for langt, da risikerer du at sikringen ikke kobler ut fort nok om du får en kortslutning. Da kan ting ta fyr.

Jeg er ikke elektriker, men har sett at maks for 2,5 kvadrat kabel og automatsikringer på 16 A for eksempel kan være rundt 70 meter. Det inkluderer all kablingen etter sikringene. Men kortslutningsstrømmen varierer fra anlegg til anlegg, bl.a. avhengig av transformatoren. Hør med elektriker.

4mm2 eller 6mm2 kabel bør nok kunne fikse den biffen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461


eledille

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 18:36
4mm2 eller 6mm2 kabel bør nok kunne fikse den biffen?

Ja, da, større tverrsnitt hjelper, men da blir det fort lønnsomt å utbedre veien i stedet :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OleJA

En av helgas prosjekter var å få byttet en utvendig schuko kontakt på hytta som så litt tvilsom ut. Har allerede brukt denne et par ganger til lading av bilen.
Oppdaget at jording på denne aldri har vært koblet til! Til tross for dette så har bilen ladet helt fint.
Jeg trodde en av oppgavene til ladekladden var å sjekke bla jording før lading startet?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Griffel

#561
Sitat fra: OleJA på søndag 29. september 2013, klokken 13:49
En av helgas prosjekter var å få byttet en utvendig schuko kontakt på hytta som så litt tvilsom ut. Har allerede brukt denne et par ganger til lading av bilen.
Oppdaget at jording på denne aldri har vært koblet til! Til tross for dette så har bilen ladet helt fint.
Jeg trodde en av oppgavene til ladekladden var å sjekke bla jording før lading startet?
Det er en av ulempene med IT anlegg (Begrepet Insulated Terra forklarer hvorfor). Denne sjekken måtte derfor fjernes fra de "Norske" kladdene.
Jordfeilbryter i kladden derimot virker som vanlig. Sjekk av jording er altså en sjekk på at en av sikkerhetsbarriærene er på plass.

I ditt tilfelle manglet altså en av de 3 barriærer som skal beskytte deg mot skade, og i et IT anlegg kan en bare være sikker på at den er på plass ved at stikkontakten er korrekt installert, eller ved kontroll.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

P85D+

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 01:35
Sitat fra: OleJA på søndag 29. september 2013, klokken 13:49
En av helgas prosjekter var å få byttet en utvendig schuko kontakt på hytta som så litt tvilsom ut. Har allerede brukt denne et par ganger til lading av bilen.
Oppdaget at jording på denne aldri har vært koblet til! Til tross for dette så har bilen ladet helt fint.
Jeg trodde en av oppgavene til ladekladden var å sjekke bla jording før lading startet?
Det er en av ulempene med IT anlegg (Begrepet Insulated Terra forklarer hvorfor). Denne sjekken måtte derfor fjernes fra de "Norske" kladdene.
Jordfeilbryter i kladden derimot virker som vanlig. Sjekk av jording er altså en sjekk på at en av sikkerhetsbarriærene er på plass.

I ditt tilfelle manglet altså en av de 3 barriærer som skal beskytte deg mot skade, og i et IT anlegg kan en bare være sikker på at den er på plass ved at stikkontakten er korrekt installert, eller ved kontroll.

Sett inn en "blå" 32A kontakt i stedet. Da er du kvitt problemet.
P85D og 85D

D.O

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 01:35
Sitat fra: OleJA på søndag 29. september 2013, klokken 13:49
En av helgas prosjekter var å få byttet en utvendig schuko kontakt på hytta som så litt tvilsom ut. Har allerede brukt denne et par ganger til lading av bilen.
Oppdaget at jording på denne aldri har vært koblet til! Til tross for dette så har bilen ladet helt fint.
Jeg trodde en av oppgavene til ladekladden var å sjekke bla jording før lading startet?
Det er en av ulempene med IT anlegg (Begrepet Insulated Terra forklarer hvorfor). Denne sjekken måtte derfor fjernes fra de "Norske" kladdene.
Jordfeilbryter i kladden derimot virker som vanlig. Sjekk av jording er altså en sjekk på at en av sikkerhetsbarriærene er på plass.

I ditt tilfelle manglet altså en av de 3 barriærer som skal beskytte deg mot skade, og i et IT anlegg kan en bare være sikker på at den er på plass ved at stikkontakten er korrekt installert, eller ved kontroll.
Det er ikke noe problem å måle om jord er tilstede. Det er heller ikke noe problem å inkludere en slik funksjon i ladekladden.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Speeder

Sitat fra: D.O på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:30
Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 01:35
Sitat fra: OleJA på søndag 29. september 2013, klokken 13:49
Oppdaget at jording på denne aldri har vært koblet til! Til tross for dette så har bilen ladet helt fint.
Det er en av ulempene med IT anlegg (Begrepet Insulated Terra
Det er ikke noe problem å måle om jord er tilstede. Det er heller ikke noe problem å inkludere en slik funksjon i ladekladden.
Hvordan skal 'ladekladden' få sjekket om jord er fysisk tilstede?
Zoe 43kW

Griffel

Kladden/ladestasjon sjekker jordlednig fra kladd til bil. Forbindelse fra kladd/ladestasjon til et potensial i transf. er ikke enkelt siden det egentlig skal være isolert, til forskjell fra TN anlegg. Derfor har Tesla fjernet denne kontrollen fra sin UMC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:21
Kladden/ladestasjon sjekker jordlednig fra kladd til bil. Forbindelse fra kladd/ladestasjon til et potensial i transf. er ikke enkelt siden det egentlig skal være isolert, til forskjell fra TN anlegg. Derfor har Tesla fjernet denne kontrollen fra sin UMC.
Ved å måle UC/berøringspenning. Så lenge ikke trafo er ubelastet eller svært liten, er ikke dette noe problem. Eurotester o.l har denne funksjonen. Å bruke null og jord som referanse for elektronikken vil derimot skape problem ved jordfeil, men da har de ikke gjort en god jobb i å tilpasse lader for IT system.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

cairnz

Sitat fra: Gusse på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:39
Hei!
Nok et dumt spørsmål som jeg sikkert burde ha fått med meg til nå.
Er det lett å avlese strømforbruke på hver ladesyklus i bilen?
Kommer til å lade noen ganger hos andre enn meg selv, og vil gjerne gjøre opp for strømforbruket. Da hadde det vært enkelt å regne ut hva jeg skal betale for lånet ;)

Det du enkelt kan gjøre er å sette bilen på et visst antall ampere, f.eks 10. Dette vil si at du trekker 10 ampere ved 230 volt - da vil det være "safe" for stort set alle stikkontakter. Du trekker da 2.3kW fra kontakten (Ohm's lov). I løpet av en time er det 2.3kWh - så hvis du vil være "snill", kan du regne med ca 3 kr/time lading.
Elbilist

Griffel

#568
Sitat fra: D.O på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:36
Ved å måle UC/berøringspenning. Så lenge ikke trafo er ubelastet eller svært liten, er ikke dette noe problem. Eurotester o.l har denne funksjonen. Å bruke null og jord som referanse for elektronikken vil derimot skape problem ved jordfeil, men da har de ikke gjort en god jobb i å tilpasse lader for IT system.
Som oftest, men det kan da skje av og til at du ikke får ladet selv om alt er ok. Dette er ikke en av barriærene, men en barriæresjekk og derfor ikke et absolutt krav, jordfeilbryter er derimot en  barriære .
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: cairnz på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:48
Sitat fra: Gusse på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:39
Hei!
Nok et dumt spørsmål som jeg sikkert burde ha fått med meg til nå.
Er det lett å avlese strømforbruke på hver ladesyklus i bilen?
Kommer til å lade noen ganger hos andre enn meg selv, og vil gjerne gjøre opp for strømforbruket. Da hadde det vært enkelt å regne ut hva jeg skal betale for lånet ;)

Det du enkelt kan gjøre er å sette bilen på et visst antall ampere, f.eks 10. Dette vil si at du trekker 10 ampere ved 230 volt - da vil det være "safe" for stort set alle stikkontakter. Du trekker da 2.3kW fra kontakten (Ohm's lov). I løpet av en time er det 2.3kWh - så hvis du vil være "snill", kan du regne med ca 3 kr/time lading.
Mye riktig her, men Ohm's lov var det ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA