Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

AllanW

Ok takk for svar ;-)

Sitat fra: TeslaSignature på søndag 22. september 2013, klokken 15:39
Sitat fra: AllanW på søndag 22. september 2013, klokken 15:01
Jeg har en 10A hus stikk på parkeringen her ute.
Funker det å lade med den?
Og hvordan var formellen for ladetid igjen?
16A gir vel 16km pr.t ?

Ja, ca. Dvs. 1 km pr. A

På en 10 A får du ca. 10 km. Hvis du får problemer m. Sikringen setter du ned til f.eks 8A på Teslaen
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Anew

Sitat fra: eledille på søndag 22. september 2013, klokken 20:30
Så lite som 8 A vil knapt gi fremdrift om vinteren.
...fordi? Batterivarming?

Har bare 10A kurs i garasjen...
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

toppi

Jeg har 10 A på jobben, og da står det på skjermen at den lader 12 km/t.
Hjemme med 16 A trekker schukoen maks 13A, og da står det 16 km/t.

Foreløpig ikke sett eller merket forskjell i ladehastighet selv om det har vært ned mot 0 grader om natta.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Anew

Trenger å trekke 35m kabel fra hyttevegg (13A schuko) til biloppstillingsplass for lading. Noen som kan peke meg i retning av riktig trommel/ledning?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Zanka

Får bilen til Fredag, men usikker på hvor mye bilen er ladet og om det vil følge med kabel for 32A lading.
Skal kjøre til Ål på Fredag så det er behov for litt strøm før jeg kommer frem til Gol og superlader.
Hva skal til for å lade på semi hurtigladeren på Strømme Storsenter (kabel, abonnement osv.)?

Fikk faktura i natt og den er betalt, håper på at jeg kan få bilen dagen før... :)
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

Charge and Drive

Hei,
Hvis du skal lade på strømmen Storsenter trenger du en mobiltelefon for å starte ladingen med SMS og en Mode 3 Type 2 kabel (kan kjøpes hos Salto).
Velg stolep 30 i det nye p-huset, den har raskest ladefart for elbile som lader på 400 volt.

Ladehilsner fra Fortum Charge & Drive  :D
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

eledille

Sitat fra: Anew på søndag 22. september 2013, klokken 22:51
Trenger å trekke 35m kabel fra hyttevegg (13A schuko) til biloppstillingsplass for lading. Noen som kan peke meg i retning av riktig trommel/ledning?

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8tekabel/Pr363097000

Sjekk for varmeutvikling hver gang du bruker nytt utstyr. Ikke la kabel ligge kveilet eller i en krøll. Ta med ledningsstrekk inne i bygningen i beregningen, du kan komme i nærheten av farlig lav kortslutningsstrøm her hvis det er et stykke kabelstrekk i tillegg til skjøteledningen. Hør evt. med elektriker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#548
Sitat fra: Anew på søndag 22. september 2013, klokken 20:45
Sitat fra: eledille på søndag 22. september 2013, klokken 20:30
Så lite som 8 A vil knapt gi fremdrift om vinteren.
...fordi? Batterivarming?

Har bare 10A kurs i garasjen...

Du vil få ladet, men det vil gå sakte fordi bilen må vedlikeholde varmen i batteriet i tillegg å lade. 8 A gir vel i utgangspunktet 10 km/t ladefart, men det vil nok gå med noen hundre watt ekstra når det er kaldt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Anew

Mange takk eledille! Veien fra sikringsskapet til stikket er svært kort, så det får vi tro går bra. På sikt får jeg vurdere å sete opp noe mer permanent på parkeringsplassen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

eclipse

Sitat fra: Anew på søndag 22. september 2013, klokken 22:51
Trenger å trekke 35m kabel fra hyttevegg (13A schuko) til biloppstillingsplass for lading. Noen som kan peke meg i retning av riktig trommel/ledning?

Du trenger denne kabelen, da kan du bestille eksakt lengde: http://www.elektroimportoren.no/gummikabel-h07rn-f-lx-3g2-5/1074521/Product.html?Event=bestseller

Støpsel og skjøtekontakt finner du her: http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/stoepsel-og-skjoetekontakt/001144000/Catalog.html?Event=shopmenu

Jeg ser ikke noen grunn til at du skal drive med overganger da schuko kontakten uansett vil være svakeste ledd
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Anew

Sitat fra: eclipse på tirsdag 24. september 2013, klokken 12:22
Sitat fra: Anew på søndag 22. september 2013, klokken 22:51
Trenger å trekke 35m kabel fra hyttevegg (13A schuko) til biloppstillingsplass for lading. Noen som kan peke meg i retning av riktig trommel/ledning?

Du trenger denne kabelen, da kan du bestille eksakt lengde: http://www.elektroimportoren.no/gummikabel-h07rn-f-lx-3g2-5/1074521/Product.html?Event=bestseller

Støpsel og skjøtekontakt finner du her: http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/stoepsel-og-skjoetekontakt/001144000/Catalog.html?Event=shopmenu

Jeg ser ikke noen grunn til at du skal drive med overganger da schuko kontakten uansett vil være svakeste ledd
Enda bedre! Går for denne løsningen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

krister461


eclipse

Sitat fra: krister461 på tirsdag 24. september 2013, klokken 14:44
Hvor lang kabel kan man egentlig bruke mon tro? :-)

Kommer an på tverrsnittet, ledermaterialet, isolasjonsmaterialet, strømtrekk og spenning.

Big is better og du får det du betaler for. Med 13A schuko og 240V kan du nok ha ganske langt strekk, men spør du Tesla så skal skjøteledning ikke brukes!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Gusse

Hei!
Nok et dumt spørsmål som jeg sikkert burde ha fått med meg til nå.
Er det lett å avlese strømforbruke på hver ladesyklus i bilen?
Kommer til å lade noen ganger hos andre enn meg selv, og vil gjerne gjøre opp for strømforbruket. Da hadde det vært enkelt å regne ut hva jeg skal betale for lånet ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA