Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

JohanH

Har en blå 32A 3-fase kontakt nå (230V IT). Inntil videre kommer jeg til å bruke jkirkebos overgang, men neste gang jeg har elektriker på besøk får jeg ham til å fastmontere en blå 32A enfase kontakt. Strengt tatt blir den parallellkoblet (ikke serie).

Også_Øyvind_H

Er det fortsatt ingen som har hørt noe nytt om 230/3-fase....? Vurderer å endre inntaket fra 63A til 100A+ (legge det om fra luft til bakke via garasje) når jeg først er i gang. Jeg hater å gjøre ting to ganger.....

Er det tåpelig/høyst unødvendig å tenke at det er greit å få lagt inn nok når en først gjør det og få hovedinntaket ut til garasjen? Jeg har bestilt dobbeltlader og ønsker å ha mulighet for å benytte denne også hjemme på sikt, samt lading av 2 elbiler samtidig.

Jeg var i kontakt med det lokale el-verket, og de kan være interessert i å tilby lading til lavere sats, men det vil vel kreve en løsning med separat måler.

Er det noen her som har fått installert inntak på 100A+?  Hos oss er 125A grensen for private annlegg/lav sats.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

petersv

Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 11:04
Er det fortsatt ingen som har hørt noe nytt om 230/3-fase....? Vurderer å endre inntaket fra 63A til 100A+ (legge det om fra luft til bakke via garasje) når jeg først er i gang. Jeg hater å gjøre ting to ganger.....

Er det tåpelig/høyst unødvendig å tenke at det er greit å få lagt inn nok når en først gjør det og få hovedinntaket ut til garasjen? Jeg har bestilt dobbeltlader og ønsker å ha mulighet for å benytte denne også hjemme på sikt, samt lading av 2 elbiler samtidig.

Jeg var i kontakt med det lokale el-verket, og de kan være interessert i å tilby lading til lavere sats, men det vil vel kreve en løsning med separat måler.

Er det noen her som har fått installert inntak på 100A+?  Hos oss er 125A grensen for private annlegg/lav sats.

Det er bekreftet utallige ganger nå at 3-fas 230 ikke blir noe av, med mindre du fikser det selv med trafo el. lign. :)

Også_Øyvind_H

Sitat fra: petersv på tirsdag 03. september 2013, klokken 13:49
Det er bekreftet utallige ganger nå at 3-fas 230 ikke blir noe av, med mindre du fikser det selv med trafo el. lign. :)

Muchos gracias..... :D Har tydligvis sovet i den timen (eller bevisst unnlatt alle slike hentydninger). Vet vi om dette også gjelder den fremtidige HPWC'en (manglende 230V trefase støtte)?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

Nok en gang beklager om jeg har missa svaret, men i artikkelen i elbil.no
http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla
sier Wold: "Til å begynne med blir det kun 16A400V på 3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold."

Så vidt jeg har forstått fra forumet blir dette da ikke en HPWC men en lader. Fortsatt sjelden behov for så stor kapasitet, men dersom man har 230V IT og ønsker en fast installasjon/høy kapasitet så må jo dette være den beste løsningen på sikt?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

luffe

HPWC = High Power Wall Connector.

Er ikke dette i praksis en lader?
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Også_Øyvind_H

Nei, visstnok ikke - laderen(e) er i dette tilfellet i bilen = AC lading, så dette er en connector som håndterer kommunikasjonen med bilen (i stedet for UMC'en).

Ut i fra uttalelsen fra Wold så skal det komme en lader som da leverer DC  ;D.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Griffel

#472
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 14:40
"Til å begynne med blir det kun 16A400V på 3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold."

Så vidt jeg har forstått fra forumet blir dette da ikke en HPWC men en lader. Fortsatt sjelden behov for så stor kapasitet, men dersom man har 230V IT og ønsker en fast installasjon/høy kapasitet så må jo dette være den beste løsningen på sikt?
Siden begrepet lader så ofte feilaktig blir brukt om ladestasjoner, HPWCer, UMCer, EVSEer, kladder etc. er det svært usikkert hva Wold snakket om. Det kan være en lader, men vel så sannsynlig  kan det være en ladestasjon som lager et kunstig nullpunkt. Her er det nok sikrest å vente å se til det kommer skikkelige spesifikasjoner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:35
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 14:40
"Til å begynne med blir det kun 16A400V på 3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold."

Så vidt jeg har forstått fra forumet blir dette da ikke en HPWC men en lader. Fortsatt sjelden behov for så stor kapasitet, men dersom man har 230V IT og ønsker en fast installasjon/høy kapasitet så må jo dette være den beste løsningen på sikt?
Siden begrepet lader så ofte feilaktig blir brukt om ladestasjoner, HPWCer, UMCer, EVSEer, kladder etc. er det svært usikkert hva Wold snakket om. Det kan være en lader, men vel så sannsynlig  kan det være en ladestasjon som lager et kunstig nullpunkt. Her er det nok sikrest å vente å se til det kommer skikkelige spesifikasjoner.

Absolutt... Griffel/andre, er det bare tull å installere rundt 50A 230V til elbillading? Vil som sagt ikke gjøre det en gang til. Andre som planlegger dette?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Nuvolari

Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 18:18
Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:35
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 14:40
"Til å begynne med blir det kun 16A400V på 3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold."

Så vidt jeg har forstått fra forumet blir dette da ikke en HPWC men en lader. Fortsatt sjelden behov for så stor kapasitet, men dersom man har 230V IT og ønsker en fast installasjon/høy kapasitet så må jo dette være den beste løsningen på sikt?
Siden begrepet lader så ofte feilaktig blir brukt om ladestasjoner, HPWCer, UMCer, EVSEer, kladder etc. er det svært usikkert hva Wold snakket om. Det kan være en lader, men vel så sannsynlig  kan det være en ladestasjon som lager et kunstig nullpunkt. Her er det nok sikrest å vente å se til det kommer skikkelige spesifikasjoner.

Absolutt... Griffel/andre, er det bare tull å installere rundt 50A 230V til elbillading? Vil som sagt ikke gjøre det en gang til. Andre som planlegger dette?

Klarer meg lenge med 16A 230v for min del.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

larsleik

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 03. september 2013, klokken 18:21
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 18:18
Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:35
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 14:40
"Til å begynne med blir det kun 16A400V på 3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold."

Så vidt jeg har forstått fra forumet blir dette da ikke en HPWC men en lader. Fortsatt sjelden behov for så stor kapasitet, men dersom man har 230V IT og ønsker en fast installasjon/høy kapasitet så må jo dette være den beste løsningen på sikt?
Siden begrepet lader så ofte feilaktig blir brukt om ladestasjoner, HPWCer, UMCer, EVSEer, kladder etc. er det svært usikkert hva Wold snakket om. Det kan være en lader, men vel så sannsynlig  kan det være en ladestasjon som lager et kunstig nullpunkt. Her er det nok sikrest å vente å se til det kommer skikkelige spesifikasjoner.

Absolutt... Griffel/andre, er det bare tull å installere rundt 50A 230V til elbillading? Vil som sagt ikke gjøre det en gang til. Andre som planlegger dette?

Klarer meg lenge med 16A 230v for min del.

16A 230V gir vel omtrent 3600 W og 24 t ladetid. Er dette tilstrekkelig? Edit: lurer på om det virkelig er nok juice?
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Nuvolari

Sitat fra: larsleik på onsdag 04. september 2013, klokken 12:44
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 03. september 2013, klokken 18:21
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 18:18
Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:35
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 14:40
"Til å begynne med blir det kun 16A400V på 3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold."

Så vidt jeg har forstått fra forumet blir dette da ikke en HPWC men en lader. Fortsatt sjelden behov for så stor kapasitet, men dersom man har 230V IT og ønsker en fast installasjon/høy kapasitet så må jo dette være den beste løsningen på sikt?
Siden begrepet lader så ofte feilaktig blir brukt om ladestasjoner, HPWCer, UMCer, EVSEer, kladder etc. er det svært usikkert hva Wold snakket om. Det kan være en lader, men vel så sannsynlig  kan det være en ladestasjon som lager et kunstig nullpunkt. Her er det nok sikrest å vente å se til det kommer skikkelige spesifikasjoner.

Absolutt... Griffel/andre, er det bare tull å installere rundt 50A 230V til elbillading? Vil som sagt ikke gjøre det en gang til. Andre som planlegger dette?

Klarer meg lenge med 16A 230v for min del.

16A 230V gir vel omtrent 3600 W og 24 t ladetid. Er dette tilstrekkelig? Edit: lurer på om det virkelig er nok juice?

Hadde du hatt 300mils "tank" hadde det gitt 6dagers ladetid. Er det et problem? Tror mange tenker feil når man legger til grunn ladetiden. Man må ikke lade opp til 90% før man kan benytte bilen igjen.

Regnestykket man man gjør for seg selv er hvor langt man kjører og hvor lang tid har man tilå lade før man skal kjøre neste gang samt hvor langt skal man da kjøre.

32A trenger man dersom man kommer hjem med tom tank og skal ut på ny langtur neste morgen.

For meg vil 10A holde lenge. I tilegg trenger jeg nesten aldri å lade hjemme, det holder fint å lade på jobben annenhver dag med 10A.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eclipse

Sitat fra: larsleik på onsdag 04. september 2013, klokken 12:44
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 03. september 2013, klokken 18:21
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 18:18
Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:35
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 14:40
"Til å begynne med blir det kun 16A400V på 3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold."

Så vidt jeg har forstått fra forumet blir dette da ikke en HPWC men en lader. Fortsatt sjelden behov for så stor kapasitet, men dersom man har 230V IT og ønsker en fast installasjon/høy kapasitet så må jo dette være den beste løsningen på sikt?
Siden begrepet lader så ofte feilaktig blir brukt om ladestasjoner, HPWCer, UMCer, EVSEer, kladder etc. er det svært usikkert hva Wold snakket om. Det kan være en lader, men vel så sannsynlig  kan det være en ladestasjon som lager et kunstig nullpunkt. Her er det nok sikrest å vente å se til det kommer skikkelige spesifikasjoner.

Absolutt... Griffel/andre, er det bare tull å installere rundt 50A 230V til elbillading? Vil som sagt ikke gjøre det en gang til. Andre som planlegger dette?

Klarer meg lenge med 16A 230v for min del.

16A 230V gir vel omtrent 3600 W og 24 t ladetid. Er dette tilstrekkelig? Edit: lurer på om det virkelig er nok juice?

Sjekk kalkulatoren på Tesla sin side, hvilken spenning/strøm du trenger hjemme avhenger av ditt kjøremønster. For de aller fleste vil 230/16 holde. (Men hvis du skal lade med schuko adapteren får du bare 13A) så du er nødt til å installere et 230V 32A veggstikk for å kunne bruke den blå adapteren.

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

roaaad

Hva er lengden på ladekabelen til bilen?  Kan man f.eks. ha en Schuko stikkkontakt på "feil" side i garasjen?

Tarpoon

Lang tråd, og ser ingen oppsummering.

Så, hvis jeg installerer 3-fase 16A 400V. Kan jeg da lade bilen uten noe ekstrautstyr?
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA