Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat fra: glaserud på søndag 11. august 2013, klokken 09:47
Garasjen hjemme har litt ting som har kommet flytende fra diverse industri, og fant en fin, 25A flatstift. Ikke så mye brukt, men tenker den kommer på adapter-laget også.

Dette har jeg og tenkt å lage.
Ingen der jeg vokste opp som har disse runde 'moderne' 3faskontaktene. Gikk bare i firkantede kontakter. Og i så utrolig mange størrelser.
Blir litt av en jobb å lage nok overganger. (Evt bare ha de med sammen med et skrujern.)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

eclipse

Sitat fra: ebbrey på søndag 11. august 2013, klokken 00:07
Sitat fra: glaserud på lørdag 10. august 2013, klokken 23:38
Sitat fra: ebbrey på lørdag 10. august 2013, klokken 23:10
Den info jeg har fått angående HPWC er at de skulle få til en egen leverandør på dette i Norge, og at denne leverandøren skulle se på mulighet for 3 fas tilkobling via HPWC. Siste mail jeg fikk angående dette, var at Sønnico skulle levere/montere dette for intresserte. Men tviler sterkt på at dette er riktig. Sønnico er vel bare en ren elektroinstalltør.

Sønnico med Salto som underleverandør (i følge Kristian fra Salto på tlf.).

Det blir salto ja, okei.

Men sia dems har jo bare masse utstyr med "info kommer". Har vært slik siden jul.

Men hvis du sender Mail til dem får du svar
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Griffel

Av hensyn til div. produsenter av adaptere med ulik bakgrunn siteres denne teksten fra DSB:

"Eier/bruker av elektriske anlegg og elektrisk utstyr har selv ansvaret for at dette til enhver tid er forskriftsmessig, og at det brukes i samsvar med produsentens anvisninger. Forsøk imidlertid ikke å opptre som hobbyelektriker. Det kan være både farlig og kostbart. De mest graverende feilene som Det lokale elektrisitetstilsyn (DLE) avdekker, er oftest resultat av slike "kostnadsbesparende" løsninger."

"
Hva kan du gjøre?
Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:

a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg

f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser
"

Jeg er ikke i tvil om at noen av de som leser dette har lov til å gjøre mer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#423
Sitat fra: Griffel på søndag 11. august 2013, klokken 09:34
Det blir salto ja, okei.
Men sia dems har jo bare masse utstyr med "info kommer". Har vært slik siden jul.
Nå har jo eclipse vært grei å legge ut datablad på denne som vedlegg her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8178.msg100584.html#msg100584
Den kan brukes for 400V 3 fas og 230 V enfas.

Ellers er dette hjemmesiden til Saltos undeleverandør:
http://www.abl-sursum.com/en/produkte/systeme-elektronik.php
[/quote]
Vedlegg ABL-SURSUM brosjyre for ladestasjoner
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hotshot86

Det har vært nevnt tidligere at schuko-adapteret til Tesla er for stort for ladestasjonene i Oslo, slik at man må bruke en kabel i mellom:


Det jeg lurer på er om det er mulig til å bruke en forgrener til å bygge ut støpselet litt i ladestasjonen?
Med andre ord er det plass til en forgrener og schuko-adapteret inne i ladestasjonen (slik at man kan låse den)

F.esk en slik (eller mindre):


Nå vet jeg ikke om det er mange som napper ut kabler, men jeg vil helst ikke gi noen muligheten til det.

Er det forresten noen som har gitt beskjed til Tesla om at de har laget verdens største Schuko-kontant som ikke passer noen steder?

jkirkebo

Sitat fra: Hotshot86 på søndag 11. august 2013, klokken 15:41
Det har vært nevnt tidligere at schuko-adapteret til Tesla er for stort for ladestasjonene i Oslo, slik at man må bruke en kabel i mellom:

Det jeg lurer på er om det er mulig til å bruke en forgrener til å bygge ut støpselet litt i ladestasjonen?

Nå vet jeg ikke om det er mange som napper ut kabler, men jeg vil helst ikke gi noen muligheten til det.

Er det forresten noen som har gitt beskjed til Tesla om at de har laget verdens største Schuko-kontant som ikke passer noen steder?

Et alternativ er å bruke Shuko til 32A CEE adapter med 1,3m ledning imellom. Da får du ladet med 16A (istedenfor 13A), stolpen kan låses og det henger ikke noe vekt i kabelen. Ulempen er selvsagt at noen KAN dra fra hverandre CEE-støpselet, men den risikoen tror jeg er rimelig lite.

Personlig kommer jeg antageligvis alltid til å bruke denne adapteren, men det er vel neppe mulig å få med blå+rød adapter istedenfor blå+shuko med ladekabelen...?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

glaserud

Sitat fra: Charlie på tirsdag 20. august 2013, klokken 19:12
Supert  :), da har jeg i alle fall forstått det riktig!

Neste fase for meg blir å forstå hvor jeg kan lade ellers når jeg er på kjøreturer. Har i alle fall en klar følelse at uten SuperChargere så vil ladinger på 230V 16 A stikk i nærmeste tettsted i praksis være en umulighet for de av oss som kjører mye.

Svarer i denne tråden i stedet.

Det står nok forklart ganske mye om du leter gjennom denne tråden, men i prinsippet er det snakk om å finne frem ladekartet og sjekke mulighetene der du ferdes.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

Sitat fra: glaserud på tirsdag 20. august 2013, klokken 20:58
Sitat fra: Charlie på tirsdag 20. august 2013, klokken 19:12
Supert  :), da har jeg i alle fall forstått det riktig!

Neste fase for meg blir å forstå hvor jeg kan lade ellers når jeg er på kjøreturer. Har i alle fall en klar følelse at uten SuperChargere så vil ladinger på 230V 16 A stikk i nærmeste tettsted i praksis være en umulighet for de av oss som kjører mye.

Svarer i denne tråden i stedet.

Det står nok forklart ganske mye om du leter gjennom denne tråden, men i prinsippet er det snakk om å finne frem ladekartet og sjekke mulighetene der du ferdes.

Selv om TMS har et stort batteri som tar lang tid å lade fra 0-100% gjør ikke det lading av tms til en større utfordring enn på en elbil med mindre batterikapasitet. Tvert i mot, mens en elbil med liten batterikapasitet må lade opp til 100% for å komme seg hjem trenger en tms ofte ikke lade i det hele tatt, evt lade litt akkurat som en annen elbil ville gjort.

Jeg ser at media også omtaler dette som et problem, "lading av tms tar over et døgn" leser jeg i DN i dag. Ja men hvor ofte trenger du å lade fra 0-100%? Nesten aldri. Har man tomt batteri holder det ofte å lade opp til 40%.

Akkurat for deg kan det godt hende at du stadig trenger å lade mye, da handler det om å finne ladepunkter på veien med høyest kapasitet samt å plugge bilen til strøm hver gang du er i kundebesøk eller hva du jobber med.

Chademo og 22kW type 2 er dine beste alternativer når du ikke er i nærheten av en SC.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

glaserud

Sitat fra: Tuxedo på søndag 25. august 2013, klokken 11:47
OK. Så han må evt lage sin egen (ulovlige) overgang da, inntil Tesla etterleverer adapter.

Jeg prøvde å lete litt, men fant ikke noe sted hvor det stod at slike overganger var ulovlige? Har du en lenke eller en beskrivelse? Hadde vært kjekt å vite.

Rent praktisk blir det vel slik:

Overgang 16A (blå) til 32A (blå): Om man bruker mer enn 16, går sikringen. Alt OK.
Overgang 32A (rød) til 16A (rød): Om man prøver å trekke *mer* enn 16A, vil 16A-kontakten gå varm og smelte. Ikke bra, men er dette i praksis forskjellig fra alle disse vanlige skjøteledningene på 10A og mindre som man normalt kobler på 16A-schuko-stikk?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#430
Sitat fra: glaserud på søndag 25. august 2013, klokken 11:54
Jeg prøvde å lete litt, men fant ikke noe sted hvor det stod at slike overganger var ulovlige? Har du en lenke eller en beskrivelse? Hadde vært kjekt å vite.
Jeg kan trøste deg med at EU normen for lading av elbiler krever at alle adaptere skal være kvalifisert av bilprodusenten eller av EVSE produsenten, og være tydelig merket med formål. Den samme normen sier også at skjøteledning ikke skal benyttes, og krever at dette skal stå tydlig i denne manualen.

Så om du leser sikkerhetesavsnittet i Teslas manual stå det:
Do not use an extension cord, power strip, multi-outlet adapter, multi-plugs or conversion plugs to plug in the Mobile Connector.

I Norge er det også et krav at sikkerhetsinstruksen skal stå på Norsk (eller muligens skandinavisk).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

glaserud

Tenkte på lovlighet iht. norsk regelverk for el-installasjoner som sådan, ikke i EV-sammenheng.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

Sitat fra: glaserud på søndag 25. august 2013, klokken 12:48
Tenkte på lovlighet iht. norsk regelverk for el-installasjoner som sådan, ikke i EV-sammenheng.
Ja enkelte overganger og skjøteledninger kan være lovlige så lenge de brukes riktig og ikke i elbilsammenheng.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

Sitat fra: glaserud på søndag 25. august 2013, klokken 13:43
Spørsmålet var da *hvor* det er regulert.
Forskriftene for elektrisk utstyr. (Altså ikke de for elektriske anlegg). Her vises det til blant annet til harmoniserte IEC standareder og krav om at produsent merker sitt utstyr. Det finnes slike standarder for det meste av produkter, som produsenten må sette seg inn i. For lading av elbiler sier disse normene at det skal stå i manualen om skjøteledninger og overgangs adaptere. Produsenten av apparatet kan da skrive hva du kan bruke, og hva du ikke kan bruke. Om skjøteledninger skal det stå at det skal en ikke bruke. Om adaptere og overganger skal det stå i manualen om hvilke en kan bruke, og at andre enn disse ikke skal brukes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA