Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

flashgaardon

Sitat fra: fredag på torsdag 01. august 2013, klokken 14:15
Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 12:50
Er helt ny på forumet og vurderer sterkt å bestille bilen, men er i researchfasen og har begynt å lese meg gjennom forumet. Angående lading er denne tråden ganske lang og er til tider noe forvirret angående terminologien som omhandler fase,volt,ampere og alle de ulike tilkoblingsmulighetene. Bor i et nytt borettslag så vil tro at det elektriske anlegget er ganske up-to-date. Det jeg lurer på er hvilke muligheter jeg har for lading i vår garasje, dvs hva er den absolutt raskeste måten jeg kan lade opp bilen på uten større inngrep. Var i sikringsrommet i garasjen og tok noen bilder, ser ut som vi har et 400V anlegg. Legger også med bilde av kursfortegnelsen hvis noen blir klokere av dette. Setter stor pris på svar vedrørende beste og raskeste ladealternativ basert på det strømnettet som finnes i vår garasje.

Det ser ut som sikringsskap for fellesområder.

Har du sjekket med borettslaget om du kan ta strøm fra felles, eller om du må sette opp en egen måler for strømforbruket til din bil?

Noen borettslag tar en årlig fastpris på feks 2000kr fra de som lader elbil fra borettslagets kurs, så slipper man fordyrende installasjon av egen måler og sånt.

Du bør også vurdere å sette opp en ladestasjon-boks med Mode 3 Type 2 kontakt (også kalt "mennekes" eller "den nye elbilkontakten"), fremfor en rød stikkontakt.

Mer info om elbil, lading og borettslag:
http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag

Det er riktig at det er sikringsskap for fellesområde, er som nevnt i startfasen og har ikke sjekket hvordan borettslaget vil gjøre dette rent praktisk. Finnes en elbil i garasjen meg bekjent, så skal sjekke hva som er rutinene her. Kunne vært en god ide å få borettslaget til å sette opp en mennekes, regner med det blir flere elbiler i garasjen etterhvert. Takk for tips så langt.

Nuvolari

Sitat fra: fredag på torsdag 01. august 2013, klokken 14:15

Du bør også vurdere å sette opp en ladestasjon-boks med Mode 3 Type 2 kontakt (også kalt "mennekes" eller "den nye elbilkontakten"), fremfor en rød stikkontakt.


Hvorfor er ikke en 400v rød kontakt godt nok?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 01. august 2013, klokken 14:43
Hvorfor er ikke en 400v rød kontakt godt nok?

Den er nok god nok, men da må UMC henge på den.

Drømmer selv om en Type 2 stasjon så UMC kan ligge i bilen. :)

jkirkebo

Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 13:42
Sitat fra: PAS på torsdag 01. august 2013, klokken 13:37
Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 13:25
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)

Korrekt, med unntak av at betegnelsen er 3x16A. N-lederen er for retur, om lasten ikke er balansert. Du kan ikke trekke 4 separate 16A laster, kun 3.

Og hva må gjøres for å få installert 3X16A rød 5-pins kontakt ved garasjestolpen (hvor det er to vanlige stikkkontakter på stolpen). Må det trekkes noen ledninger fra hovedsikring, eller er det bare å få installert den røde kontakten der de vanlige stikkontaktene befinner seg idag?

Du må ha tykkere ledninger for 3x16 og trekke ny tilførsel fra et "hovedrom"

Så da er mine alternativer å trekke ny tilførsel fra hovedrom (som sannsynligvis vil koste endel) elle bruke vanlig stikkontakt/Schuko? Og da snakker vi om ca 34 timer for full lading VS 8 1/2 time? Korrekt?

I prinsippet ja, siden lading fra schuko med medfølgende adapter er begrenset til 13A. Du kan dog kutte tiden til ca. 28 timer ved å sette opp en 32A 1-fase kontakt isteden for schukoen som er der. Det er fullt lovlig, men du må huske på å stille ned bilen til 16A ladestrøm. Dette er også en bedre løsning teknisk sett da 32A kontakten er overdimensjonert de luxe for 16A last mens shukoen kan bli varm selv med 13A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

For dere som ønsker å sett opp noe fancy greier hjemme eller i fellesgarasjen til boretslaget så finnes det løsninger. Koster dog noen penger men jeg kunne godt tenkt meg en slik boks på husveggen + en i garasjen (5 lapper pr stk + mva, frakt og montering)  8) - http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Eller andre løsninger:
http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag/1014-ladestasjoner-for-borettslag
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

jkirkebo

Sitat fra: laumb på torsdag 01. august 2013, klokken 14:50
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 01. august 2013, klokken 14:43
Hvorfor er ikke en 400v rød kontakt godt nok?

Den er nok god nok, men da må UMC henge på den.

Drømmer selv om en Type 2 stasjon så UMC kan ligge i bilen. :)

Jeg bestiller heller en ekstra UMC. Så pen er ikke HPWCen eller andre faste ladestasjoner at de er verdt doble prisen. Teknisk sett er de heller ikke noe bedre så lenge det er snakk om 11kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BmwTesla

Hei!
Før elektrikeren kommer på tunet, så tenkte jeg å spørre om følgende.....

Kabel til boblebad går i dag gjennom garasjen til terassen, en 32 amp 1-fas.
Varmekolbe trekker på "maks" 3,5 kW, pluss forbruk på diverse pumper....
Boblebadet brukes sjelden (desverre), så daglig forbruk er kun varmeelement / sirkulasjonspumpe som slår inn for "vedlikeholde" temperaturen i "ny og ne".......

Så til poenget;
Kan det anbefales å koble et ekstra uttak i garasjen til Tesla``n, på denne kursen?
Omså, vil Tesla sin ladder nedjustere seg automatisk når/hvis boblebadet slår inn?

Muffinman

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7886.0
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8438.0

Oversikten finnes allerede i trådene over. En av dem er sticky og vanskelig å overse.

Tesla``en aner for øvrig ikke hva som foregår på det elektriske anlegget ditt, så den kan ikke redusere ladingen om noe annet slår seg inn tilfeldig. Men man kan forhåndsdefinere når ladingen skal pågå, og den vil avbrytes om spenningen faller under et visst nivå.



JohanH

Sitat fra: BmwTesla på torsdag 01. august 2013, klokken 16:12
Hei!
Før elektrikeren kommer på tunet, så tenkte jeg å spørre om følgende.....

Kabel til boblebad går i dag gjennom garasjen til terassen, en 32 amp 1-fas.
Varmekolbe trekker på "maks" 3,5 kW, pluss forbruk på diverse pumper....
Boblebadet brukes sjelden (desverre), så daglig forbruk er kun varmeelement / sirkulasjonspumpe som slår inn for "vedlikeholde" temperaturen i "ny og ne".......

Så til poenget;
Kan det anbefales å koble et ekstra uttak i garasjen til Tesla``n, på denne kursen?
Omså, vil Tesla sin ladder nedjustere seg automatisk når/hvis boblebadet slår inn?

Hvis du sjekker at sikringer og kabeldiameter virkelig er dimensionert for å trekke 32A på den her her kursen, og du ikke har en masse annet tilkoblet, høres det vel greit ut å bruke den til hjemmelading av din Model S. Bilen vil dog ikke nedjustere seg når boblebadet slår inn, slik at hvis du faktisk setter bilen til å stå og trekke 32A og så slår boblebadet inn så vipper nok sikringen. Jeg ville tenkt at vanligvis så kan du bare nedjustere bilen til f.eks. 24A eller lavere så har du margin. Den sjeldne gangen som du virkelig trenger å lade med 32A så får du deaktivere boblebadet i de timene.

Også_Øyvind_H

Hei, nok en mindre orientert ikke-elektriker her.

Jeg har i dag 230V, 63A anlegg med 3 fase 16A til garasjen.

Før jeg bestiller elektriker hadde det vært flott å få synspunkt på følgende:
1. Det ser ut som om det er benyttet 5x1,5 kvadrat jordkabel (grå) - kan det være tillatt og hvordan er det i tilfellet gjort?? Selvsagt installert av aut elektriker/firma i 2001.

2. For å sikre fremtidig fleksibilitet, ville det kanskje vært en god løsning å installere en egen fordeling i garasjen (sikra med eks 32A), slik at man kan lade 2 elbiler samtidig på 16A hver til vanlig og event kunne skru opp til 32A ved spesielle behov (jeg har bestilt dobbeltlader)? Og hvilken kabel trengs da for 230V 32A trefase fra fordelingen inne til garasjen?

Takknemlig for all synsing og slakt!

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

jkirkebo

Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 01. august 2013, klokken 20:52
Hei, nok en mindre orientert ikke-elektriker her.

Jeg har i dag 230V, 63A anlegg med 3 fase 16A til garasjen.

Før jeg bestiller elektriker hadde det vært flott å få synspunkt på følgende:
1. Det ser ut som om det er benyttet 5x1,5 kvadrat jordkabel (grå) - kan det være tillatt og hvordan er det i tilfellet gjort?? Selvsagt installert av aut elektriker/firma i 2001.

Nei, 1,5mm2 til 16A går nok dårlig i fast installasjon. Typisk kabel til dette er PFSP 3x2,5mm2+J.

Sitat
2. For å sikre fremtidig fleksibilitet, ville det kanskje vært en god løsning å installere en egen fordeling i garasjen (sikra med eks 32A), slik at man kan lade 2 elbiler samtidig på 16A hver til vanlig og event kunne skru opp til 32A ved spesielle behov (jeg har bestilt dobbeltlader)? Og hvilken kabel trengs da for 230V 32A trefase fra fordelingen inne til garasjen?

Du trenger (for nedgraving) PFSP 3x10mm2+J. Men denne kan vanligvis sikres med minst 40A og kanskje også 50A avhengig av forlegningsmåte. Med 3x50A kan du lade Tesla på 32A og Leaf på 16A samtidig og ha strøm til overs for andre ting.

Dobbeltladeren får du uansett ikke brukt hjemme i dette tilfellet. Da måtte du hatt mer enn 40A 1-fase tilgjengelig og det blir for mye skjevlast de aller fleste steder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 01. august 2013, klokken 14:43
Sitat fra: fredag på torsdag 01. august 2013, klokken 14:15

Du bør også vurdere å sette opp en ladestasjon-boks med Mode 3 Type 2 kontakt (også kalt "mennekes" eller "den nye elbilkontakten"), fremfor en rød stikkontakt.


Hvorfor er ikke en 400v rød kontakt godt nok?

En 400v rød kontakt er godt nok, men fastmontert utstyr med innebygget beskyttelseselektronikk er å foretrekke.

Type2 er den nye standarden for elbil-ladekontakt i Europa. Lurt å bruke standarder.

Type2 ladestasjoner kan brukes til å lade andre nye elbiler som kommer på markedet, feks Renault Zoe og BMW i3.

UMCen spares. Kan brukes som reserveløsning.

Noen Type2 ladestasjoner har tilgangskontroll og strømmåler, slik at man kan måle hvor mye strøm hver bruker har brukt, og evt fordele strømkostnader i et borettslag.

Ladestasjonen forteller bilen hvor mye strøm som kan trekkes fra kursen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Også_Øyvind_H

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 20:58
Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 01. august 2013, klokken 20:52
Hei, nok en mindre orientert ikke-elektriker her.

Jeg har i dag 230V, 63A anlegg med 3 fase 16A til garasjen.


Sitat
2. For å sikre fremtidig fleksibilitet, ville det kanskje vært en god løsning å installere en egen fordeling i garasjen (sikra med eks 32A), slik at man kan lade 2 elbiler samtidig på 16A hver til vanlig og event kunne skru opp til 32A ved spesielle behov (jeg har bestilt dobbeltlader)? Og hvilken kabel trengs da for 230V 32A trefase fra fordelingen inne til garasjen?

Du trenger (for nedgraving) PFSP 3x10mm2+J. Men denne kan vanligvis sikres med minst 40A og kanskje også 50A avhengig av forlegningsmåte. Med 3x50A kan du lade Tesla på 32A og Leaf på 16A samtidig og ha strøm til overs for andre ting.

Dobbeltladeren får du uansett ikke brukt hjemme i dette tilfellet. Da måtte du hatt mer enn 40A 1-fase tilgjengelig og det blir for mye skjevlast de aller fleste steder.

Takker og bukker!
Jeg har trekkerør i bakken som bør takle 10mm2, så da går jeg for det. Oppklaring:
- Vil jeg ikke kunne benytte dobbeltlader dersom det kommer en løsning for 230 IT trefase og jeg har mer en 25A tilgjengelig?
- Det er selvsagt en tanke overkill å dimensjonere bil og anlegg i garasjen for de få gangene det er snakk om å benytte dette (mer enn 25A), men en egen fordeling i garasjen er vel fornuftig all den tid vi fortsatt relativt sett er i den spede elbilismebegynnelse?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

glaserud

Var innom Elektroimportøren i dag for å handle inn stash til adaptere (216, 316, 332, Schuko,  komfyr, 400V32A) og de var nesten utsolgt for 232 skjøtekontakter (og ble utsolgt iom at jeg var der). Er det fler som skal lage adaptere, kanskje? :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

shb

Nå har min 400V 16A 3 fase som gir 11kW ventet lenge på å komme i bruk. Ser ikke vitsen med å kjøpe vegg boks til flere tusen.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA