Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: Griffel på søndag 21. juli 2013, klokken 10:20
Sitat fra: petersv på søndag 21. juli 2013, klokken 09:14
Hvis dere vil tro at det er HW som er kostdrivende, må dere gjerne det for min del. Jeg gir meg nå med denne "diskusjonen" ;)
Det er nok like greit, om en ser noen mening i å sammenligne prisen på en (1) elektronikkomponent, med et komplett industriprodukt. Hva koster f.eks komponentene i CHAdeMO laderen sammenlignet med pris på laderen? Forøvrig er jo det meste en kjøper til bilen og båten alt for dyrt.

Du kan det der med å vri andres ord til en annen mening du... Les litt lengre opp hva diskusjonen egentlig handlet om.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på søndag 21. juli 2013, klokken 09:14
Atmels AT90CAN128 kan kjøpes for noen dollar i bulk, den har alt du nevner der, minus spenningsomformer. Det er bare et eksempel fra en produsent.

Hvis dere vil tro at det er HW som er kostdrivende, må dere gjerne det for min del. Jeg gir meg nå med denne "diskusjonen" ;)

Hehe, det er nok ikke elektronikken som koster. Sjekk heller prisen på CHAdeMO inntak samt den typen (tykk!) kabel med plugg som Tesla bruker på SuperChargerne. Du trenger begge deler samt en boks med litt elektronikk. Og husk å ta med en god del timers software-utvikling for å styre det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. juli 2013, klokken 11:11
Sitat fra: petersv på søndag 21. juli 2013, klokken 09:14
Atmels AT90CAN128 kan kjøpes for noen dollar i bulk, den har alt du nevner der, minus spenningsomformer. Det er bare et eksempel fra en produsent.

Hvis dere vil tro at det er HW som er kostdrivende, må dere gjerne det for min del. Jeg gir meg nå med denne "diskusjonen" ;)

Hehe, det er nok ikke elektronikken som koster. Sjekk heller prisen på CHAdeMO inntak samt den typen (tykk!) kabel med plugg som Tesla bruker på SuperChargerne. Du trenger begge deler samt en boks med litt elektronikk. Og husk å ta med en god del timers software-utvikling for å styre det.

Så bra, da er vi enige da:-)

Griffel

#378
Sitat fra: petersv på søndag 21. juli 2013, klokken 10:38
Du kan det der med å vri andres ord til en annen mening du... Les litt lengre opp hva diskusjonen egentlig handlet om.
Jeg trodde det var dette (hentet fra litt lenger opp):
Sitat fra: petersv på fredag 19. juli 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Muffinman på fredag 19. juli 2013, klokken 18:00
jkirkebo skriver følgende i en annen tråd:

SitatDet er mye HW involvert i CHAdeMO-adapter samt software for å kontrollere ladeprosessen. Tesla lar ikke CHAdeMO-laderen styre ladingen selv så de må "lure" den.

Dette er 99% sikkert feil.. Chademo er jo bare en annen protokoll, og det er bilen som styrer den. Blir ikke dyr pga. HW iallefall. Likestrøm er likestrøm.
CHAdeMO adapter er adskillig mer enn en annen protokoll: Et hus med to 2 stk 500V 120A DC interfacekoblere og div signallinjer, + Canbuscontroller med litt omkring, driverkretser for noen kontinuerlige analogesignaler for sikkerhets funksjoner bygget sammen. Alt dette bygget samen er HW.

(CHAdeMO kontakten har 8 signalpinner hvorav 2 er CAN bus)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

Sitat fra: Griffel på søndag 21. juli 2013, klokken 14:29
Sitat fra: petersv på søndag 21. juli 2013, klokken 10:38
Du kan det der med å vri andres ord til en annen mening du... Les litt lengre opp hva diskusjonen egentlig handlet om.
Jeg trodde det var dette (hentet fra litt lenger opp):
Sitat fra: petersv på fredag 19. juli 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Muffinman på fredag 19. juli 2013, klokken 18:00
jkirkebo skriver følgende i en annen tråd:

SitatDet er mye HW involvert i CHAdeMO-adapter samt software for å kontrollere ladeprosessen. Tesla lar ikke CHAdeMO-laderen styre ladingen selv så de må "lure" den.

Dette er 99% sikkert feil.. Chademo er jo bare en annen protokoll, og det er bilen som styrer den. Blir ikke dyr pga. HW iallefall. Likestrøm er likestrøm.
CHAdeMO adapter er adskillig mer enn en annen protokoll: Et hus med to 2 stk 500V 120A DC interfacekoblere og div signallinjer, + Canbuscontroller med litt omkring, driverkretser for noen kontinuerlige analogesignaler for sikkerhets funksjoner bygget sammen. Alt dette bygget samen er HW.

(CHAdeMO kontakten har 8 signalpinner hvorav 2 er CAN bus)

Hadde vel ikke vært rare adapteren uten kontaktpunkter hadde det vel? (Hint, hva sitter man igjen med da?) Du kan få kverrulere så mye du vil, men du endrer ikke hva jeg sa og mente når jeg skrev det du siterer.

flashgaardon

#380
Er helt ny på forumet og vurderer sterkt å bestille bilen, men er i researchfasen og har begynt å lese meg gjennom forumet. Angående lading er denne tråden ganske lang og er til tider noe forvirret angående terminologien som omhandler fase,volt,ampere og alle de ulike tilkoblingsmulighetene. Bor i et nytt borettslag så vil tro at det elektriske anlegget er ganske up-to-date. Det jeg lurer på er hvilke muligheter jeg har for lading i vår garasje, dvs hva er den absolutt raskeste måten jeg kan lade opp bilen på uten større inngrep. Var i sikringsrommet i garasjen og tok noen bilder, ser ut som vi har et 400V anlegg. Legger også med bilde av kursfortegnelsen hvis noen blir klokere av dette. Setter stor pris på svar vedrørende beste og raskeste ladealternativ basert på det strømnettet som finnes i vår garasje.

Duzzy

Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

PAS

#382
Bor også i leilighet med fellegarasje i kjeller. Nytt 400 V anlegg   Bod innenfor min garasjeplass har kun  standard 220 V som dessuten går på en "fellesmåler".  Heldigvis var det kun ca 15m fra hovedfordelingssrommet for blokken der alle inntakssikringene står og jeg fikk El firam til å legge en tykk ledning derfra fra min "måler" og installert en 3x16 A rød 5 pins kontakt ved min p plass. Det kom på ca 11.000 kr   Vurderte 3x32A men med inntak hovedsikring på 40A er jeg redd for at det skulle bli problem ved bruk av stekeovn, tørketrommel mm om kvelden samtidig med lading, er klar over at man kunne stille ned fra 32 til 16 i bilen, men det blir mye å passe på-.  Har likevel twin charger (som jeg da ikke har nytte av hjemme, men stort sett "hvier " bilen minst 10 timer og får tid nok) , twin charger kan bli nyttig ved road trip der man kan lade til en kraftig type 2 kontakt
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

flashgaardon

Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)

Ser at det står 2X16A på stikk i garasjen. Hvordan blir det i forhold til 4X16A sikringskurs som du nevner? Er den røde pluggen du nevner mulig fordi det er spenning på 400V og trefase? Må det trekkes noen ledninger fra hovedfordelingsrommet, eller kan jeg benytte meg av stikk ved garasjestolpen.

jkirkebo

Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)

Korrekt, med unntak av at betegnelsen er 3x16A. N-lederen er for retur, om lasten ikke er balansert. Du kan ikke trekke 4 separate 16A laster, kun 3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flashgaardon

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)

Korrekt, med unntak av at betegnelsen er 3x16A. N-lederen er for retur, om lasten ikke er balansert. Du kan ikke trekke 4 separate 16A laster, kun 3.

Og hva må gjøres for å få installert 3X16A rød 5-pins kontakt ved garasjestolpen (hvor det er to vanlige stikkkontakter på stolpen). Må det trekkes noen ledninger fra hovedsikring, eller er det bare å få installert den røde kontakten der de vanlige stikkontaktene befinner seg idag?

PAS

Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 13:25
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)

Korrekt, med unntak av at betegnelsen er 3x16A. N-lederen er for retur, om lasten ikke er balansert. Du kan ikke trekke 4 separate 16A laster, kun 3.

Og hva må gjøres for å få installert 3X16A rød 5-pins kontakt ved garasjestolpen (hvor det er to vanlige stikkkontakter på stolpen). Må det trekkes noen ledninger fra hovedsikring, eller er det bare å få installert den røde kontakten der de vanlige stikkontaktene befinner seg idag?

Du må ha tykkere ledninger for 3x16 og trekke ny tilførsel fra et "hovedrom"
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

flashgaardon

Sitat fra: PAS på torsdag 01. august 2013, klokken 13:37
Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 13:25
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)

Korrekt, med unntak av at betegnelsen er 3x16A. N-lederen er for retur, om lasten ikke er balansert. Du kan ikke trekke 4 separate 16A laster, kun 3.

Og hva må gjøres for å få installert 3X16A rød 5-pins kontakt ved garasjestolpen (hvor det er to vanlige stikkkontakter på stolpen). Må det trekkes noen ledninger fra hovedsikring, eller er det bare å få installert den røde kontakten der de vanlige stikkontaktene befinner seg idag?

Du må ha tykkere ledninger for 3x16 og trekke ny tilførsel fra et "hovedrom"

Så da er mine alternativer å trekke ny tilførsel fra hovedrom (som sannsynligvis vil koste endel) elle bruke vanlig stikkontakt/Schuko? Og da snakker vi om ca 34 timer for full lading VS 8 1/2 time? Korrekt?

PAS

ja, det er nok det så langt jeg har forstått, men det er ikke dumt å la et el-firma se på ledningsnettet og kursene og komme med et tilbud
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

fredag

Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 12:50
Er helt ny på forumet og vurderer sterkt å bestille bilen, men er i researchfasen og har begynt å lese meg gjennom forumet. Angående lading er denne tråden ganske lang og er til tider noe forvirret angående terminologien som omhandler fase,volt,ampere og alle de ulike tilkoblingsmulighetene. Bor i et nytt borettslag så vil tro at det elektriske anlegget er ganske up-to-date. Det jeg lurer på er hvilke muligheter jeg har for lading i vår garasje, dvs hva er den absolutt raskeste måten jeg kan lade opp bilen på uten større inngrep. Var i sikringsrommet i garasjen og tok noen bilder, ser ut som vi har et 400V anlegg. Legger også med bilde av kursfortegnelsen hvis noen blir klokere av dette. Setter stor pris på svar vedrørende beste og raskeste ladealternativ basert på det strømnettet som finnes i vår garasje.

Det ser ut som sikringsskap for fellesområder.

Har du sjekket med borettslaget om du kan ta strøm fra felles, eller om du må sette opp en egen måler for strømforbruket til din bil?

Noen borettslag tar en årlig fastpris på feks 2000kr fra de som lader elbil fra borettslagets kurs, så slipper man fordyrende installasjon av egen måler og sånt.

Du bør også vurdere å sette opp en ladestasjon-boks med Mode 3 Type 2 kontakt (også kalt "mennekes" eller "den nye elbilkontakten"), fremfor en rød stikkontakt.

Mer info om elbil, lading og borettslag:
http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA