Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Tesladigger

Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. juli 2013, klokken 15:19
Sitat fra: Tesladigger på tirsdag 09. juli 2013, klokken 14:59
Jeg har rød kontakt med 3 fas 400v 16A i garasjen, og den har 4 pinner.

Bilde?? Utenpå og inni.

Ser at jeg må få skiftet til 5 pinner plugg, men her er bildet uansett.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Tesladigger

Fikk litt problemer med å legge ved bildet, vi prøver igjen.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Elmo

Sånn en har jeg aldri sett. Er det virkelig 400V 3fas uten null-leder ??? eller er det 230V 3fas med feil farge ??? 
Noen?  @Griffel?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Tesladigger

Sitat fra: P85_Norway på tirsdag 09. juli 2013, klokken 21:10
Jeg har fått mail fra Tesla ang lading, bilde med ladeport med lysdioder i lykta. 2 vedlegg:
EU_CHARGING_EN_MAY13 (1).pdf
EU_Utility_Outlet_Charging_EN_070813 (1).pdf


Utdrag:
Norway has a unique power grid, referred to as IT Net. For these reason, Model S and Mobile Connectors delivered to Norway are specifically built to work with the Norwegian electricity grid. The Norwegian UMC will be fully functional across Europe. The EU UMC in turn will not function in Norway, this can be bridged by a Type 2 Connector using a public charging station.

Your Model S will be delivered with the Mobile Connector
and two adapters:
1.230V 16A, A standard household outlet adapter Shuko 16A
2.230V 32A. Single phase, 200-250 Volt, 32 Amps AC supply, 50 Hz
IEC 60309 230V, 32A, 6h, 2P+G, 3 pin blue outlet
Delivered as standard in: Norway, France, Spain, UK
A CHAdeMO Adapter will be available for purchase later this year, release date and pricing is pending.


Ser at de Norske bilene kommer med den blå kontakten og ikke den røde, vil vi få mulighet til å bestille med den røde eller risikerer vi å måtte vente med denne til etter at vi har mottatt bilen, noen som vet?

Er det noen som vet hva man trenger av kabling for en 1-fas 230V 32A kontakt. ???
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. juli 2013, klokken 22:14
Sånn en har jeg aldri sett. Er det virkelig 400V 3fas uten null-leder ??? eller er det 230V 3fas med feil farge ??? 
Noen?  @Griffel?

400V uten N ja. De finnes:

http://www.highlite.nl/Shop/Products/Showtec/Lightessentials/CEE-Connectors-380V
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

#290
Sitat fra: Tesladigger på tirsdag 09. juli 2013, klokken 22:17
Er det noen som vet hva man trenger av kabling for en 1-fas 230V 32A kontakt. ???

PFXP 3x10 er et trygt valg.

Da forutsetter jeg at den ikke skal graves ned. Skal den det er PFSP 2x10+J bedre.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tesladigger

#291
Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. juli 2013, klokken 22:14
Sånn en har jeg aldri sett. Er det virkelig 400V 3fas uten null-leder ??? eller er det 230V 3fas med feil farge ??? 
Noen?  @Griffel?

Ja det er 400V, har også målt spenningen selv over to av pinnene.
Trodde jeg kunne bruke denne som den var, men innser at jeg trenger 5 pols kontakt, noen som utløser behov for å trekke ny kabel også.
Mulig jeg kan bruke samme kabel og få elektrikeren til å sette opp en 230V 32A i stedet for hvis tverrsnittet er ok for det, noen som vet? (Kabelen er 4x2,5mm^2)
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

jkirkebo

Sitat fra: Tesladigger på tirsdag 09. juli 2013, klokken 22:24
Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. juli 2013, klokken 22:14
Sånn en har jeg aldri sett. Er det virkelig 400V 3fas uten null-leder ??? eller er det 230V 3fas med feil farge ??? 
Noen?  @Griffel?

Ja det er 400V, har også målt spenningen selv over to av pinnene.
Trodde jeg kunne bruke denne som den var, men innser at jeg trenger 5 pols kontakt, noen som utløser behov for å trekke ny kabel også.
Mulig jeg kan bruke samme kabel og få elektrikeren til å sette opp en 230V 32A i stedet for hvis tverrsnittet er ok for det, noen som vet? (Kabelen er 4x2,5mm^2)

Nei, tverrsnittet er ikke ok. Så du må nok til med ny kabel.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

shb

I følge Heidi kunne en velge 230 blå eller 400 rød plugg som 2 adapter. Det valgte en når en fikk telefon 30 dager før levering. Hun har lagt inn ønske om 400V 16A 3 fase for meg. Venter i spenning på telefonen.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

P85_Norway

Sitat fra: Tesladigger på tirsdag 09. juli 2013, klokken 22:24
Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. juli 2013, klokken 22:14
Sånn en har jeg aldri sett. Er det virkelig 400V 3fas uten null-leder ??? eller er det 230V 3fas med feil farge ??? 
Noen?  @Griffel?

Ja det er 400V, har også målt spenningen selv over to av pinnene.
Trodde jeg kunne bruke denne som den var, men innser at jeg trenger 5 pols kontakt, noen som utløser behov for å trekke ny kabel også.
Mulig jeg kan bruke samme kabel og få elektrikeren til å sette opp en 230V 32A i stedet for hvis tverrsnittet er ok for det, noen som vet? (Kabelen er 4x2,5mm^2)
Du kan bruke kabel dersom det er 4x2,5#+jord, til rød 400V 16A kontakt.(5 pins,3x 400V+N+Jord)
Tesla M3 Performance

Sofus

Jeg har blå 16A kontakt på veggen. Går 32A pluggen rett i den eller må jeg ha en overgang? Begrenser da ladestrøm i bilen.

Eller må jeg kjøpe et eget adapter til UMC'en fra Tesla?
Model S

jkirkebo

Sitat fra: Sofus på tirsdag 09. juli 2013, klokken 23:05
Jeg har blå 16A kontakt på veggen. Går 32A pluggen rett i den eller må jeg ha en overgang? Begrenser da ladestrøm i bilen.

Eller må jeg kjøpe et eget adapter til UMC'en fra Tesla?

Du må ha overgang. 16A adapter finnes foreløpig ikke. Evt. kan du bytte kontakten til en 32A kontakt, det går fint å ha en 32A kontakt sikret med 16A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sofus

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juli 2013, klokken 23:14
Sitat fra: Sofus på tirsdag 09. juli 2013, klokken 23:05
Jeg har blå 16A kontakt på veggen. Går 32A pluggen rett i den eller må jeg ha en overgang? Begrenser da ladestrøm i bilen.

Eller må jeg kjøpe et eget adapter til UMC'en fra Tesla?

Du må ha overgang. 16A adapter finnes foreløpig ikke. Evt. kan du bytte kontakten til en 32A kontakt, det går fint å ha en 32A kontakt sikret med 16A.

Takk for svar!
Da får jeg elektrikeren til å bytte til 32A kontakt.  :)
Model S

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juli 2013, klokken 23:14
Sitat fra: Sofus på tirsdag 09. juli 2013, klokken 23:05
Jeg har blå 16A kontakt på veggen. Går 32A pluggen rett i den eller må jeg ha en overgang? Begrenser da ladestrøm i bilen.

Eller må jeg kjøpe et eget adapter til UMC'en fra Tesla?

Du må ha overgang. 16A adapter finnes foreløpig ikke. Evt. kan du bytte kontakten til en 32A kontakt, det går fint å ha en 32A kontakt sikret med 16A.

Jeg har lagt opp 400V 3fas 32Amp med stikkontakt 3 pol+J 32A 400V Rød (kabel med 3 ledere + jord), jeg er er spent på om det kommer overgang til denne eller om jeg må bytte til 4 polt kontakt å trikse det til på et vis, har du hørt noe?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på onsdag 10. juli 2013, klokken 08:57
Jeg har lagt opp 400V 3fas 32Amp med stikkontakt 3 pol+J 32A 400V Rød (kabel med 3 ledere + jord), jeg er er spent på om det kommer overgang til denne eller om jeg må bytte til 4 polt kontakt å trikse det til på et vis, har du hørt noe?

Du må ha trefase-kontakt med 5 pinner, røde trefase-kontakter med 4 pinner kan  ikke brukes.

Dvs. du kan mekke det til, men da med enfase-lading via en trafo som tar ned spenningen fra 400V (mellom to faser) til 230V. Så om det er umulig å trekke ny kabel og bytte plugg kan man faktisk få 55A enfase-lading fra en slik kontakt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA