Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

weld77

#870
Enkeltlader: Maks 11 kw (400V 16A 3-fase)
Dobbeltlader: Maks 22kw (400V 32A 3-fase)

For å få 22kw må du ha ladestasjon visstnok...

Uansett hva du skal ha utover 230V 1-fase 16A må det gjøres nytt opplegg og ingen ting kan gjenbrukes. Det første du må finne ut er om det er 230V eller 400V anlegg. Dersom det er 400V så legger du opp 3-fase 16A, da har du 11kW tilgjengelig. Dersom det er 230V kan du maks få 32A. Prisforskjellen på 25A eller 32A 1-fase er liten. Dersom du kun har 230V-anlegg i garasjen (stort sett kun nybygg som kan ha 400V) så må du ha transformator fra 3-fase 230V til 3-fase 400V for å få 3-faselading. Det kan fort koste 20.000+

Billigste er å klare seg med 13A 1-fase. Det gjør de aller fleste. Mange tror ikke de gjør det, men finner ut at det går helt fint.

Jeg bor i Oslo, så for min del er det type 15 mil til den superladeren som ligger lengst vekk - det er ytterst sjelden jeg er under 15 mil på batteriet - det er typisk kun når vi kommer hjem fra en lengre tur, og vi skal jo ikke rett på en lang tur etter å ha vært på en lang tur. Neste morgen har jeg 25-30 mil rekkevidde med lading fra stikkontakt.

aness

Sitat fra: jorgen.s på torsdag 30. juli 2015, klokken 16:02
Sitat fra: weld77 på torsdag 30. juli 2015, klokken 14:51

Det beste er 400V 3-fase selvsagt, men om det ikke er 400V-anlegg så må du ha transformator og da blir det ganske dyrt.

Kostnaden i arbeid + deler er ikke allverdens forskjellig på de alternativene du skisserer.


Jeg har allerede en 230V / 16A kurs frem til min garasjeplass. Er det da noen av alternativene som stikker seg ut som billigere?

Den billigste endringen du kan gjøre er å bytte ut schuko-pluggen du allerede har der med en 32A CEE (blå kontakt), da kan du bruke "blå adapter" rett i pluggen. (bare husk å sett bilen til å lade med 16A, du får da ~16km pr time lading)

Det aller billigste du kan gjøre er å bruke kontakten du allerede har  :) (gir deg ~13km pr time lading)

Som flere allerede har sagt, du får ladet mye mer enn du skulle tro over natten, selv på 13A schuko.

Når det er sagt, er det 400V i sikringsskapet så hadde jeg nok tatt kostnaden med å strekke noen meter kabel bort til en rød 16A-kontakt. (gir deg ~50km pr time lading)

tkjoerlaug

Har hatt bilen en dag og tror jeg klarer meg med 13A og shuko, men er det noen som har formening om hva det vil koste å legge opp 16A/400V og rød kontakt med 10-15 kabel strekk? Har nytt hus og 400V i skapet.

Fastlane83

Jeg betalte litt over 20000kr for 400V32A (inkl Saltoboks med fast kabel å egen strømmåler) i garasjen min. Ca 20 m strekk fra sikringskap til garasje.
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

E_S

Om man sier 20 meter kabel og bare en vanlig rød kontakt, ingen ladestasjon og forutsatt at kabelen går i rør så det ikke må graves bør man komme langt med 10k. Elektrikere er dessverre supereksperter på å skrive regning med gaffel, så regn med at kabel, kontakter og lignende koster 4-5 ganger mer fra elektrikere enn på det normale åpne markedet, og kjøper du sakene selv nekter enten elektrikeren å montere det eller skrur opp timeprisen med minst 50%. Dessverre en tvers gjennom pillråtten bransje..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Griffel

#875
Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 10. august 2015, klokken 14:58
Har hatt bilen en dag og tror jeg klarer meg med 13A og shuko, men er det noen som har formening om hva det vil koste å legge opp 16A/400V og rød kontakt med 10-15 kabel strekk? Har nytt hus og 400V i skapet.
Dersom jeg hadde Tesla og 400V i skapet, ville jeg uten tvil ha spandert på meg en type2 ladestasjon (det som feilaktig kalles vegglader). Men spør om pris hos fler enn én.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GOS

Sitat fra: Griffel på mandag 10. august 2015, klokken 17:01
Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 10. august 2015, klokken 14:58
Har hatt bilen en dag og tror jeg klarer meg med 13A og shuko, men er det noen som har formening om hva det vil koste å legge opp 16A/400V og rød kontakt med 10-15 kabel strekk? Har nytt hus og 400V i skapet.
Dersom jeg hadde Tesla og 400V i skapet, ville jeg uten tvil ha spandert på meg en type2 ladestasjon (det som feilaktig kalles vegglader). Men spør om pris hos fler enn én.
Det tenkte jeg også opprinnelig, og da gjerne en portable 22 kw lader.
Jeg har hele tiden hatt 400 V, 32 A, tilgjengelig i garasjen men brukte stort sett bare 230 V, 13 A første året.
Nå har jeg funnet ut at det er høyere tap ved å lade med 230 V -13A kontra 400 V -16 A og lader nå stort sette bare med 400 V -16A og får da 52 tkm per ladetime uten å bruke mange tusen på ladestasjon.

Vil derfor anbefale kun 400V 32A rød industrikontakt først og se om ikke det holder før en legger ut de siste 4-10.000 for ladestasjon.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Griffel

Sitat fra: GOS på mandag 10. august 2015, klokken 17:48
Vil derfor anbefale kun 400V 32A rød industrikontakt først og se om ikke det holder før en legger ut de siste 4-10.000 for ladestasjon.
Nå er det vel rød 16A som passer til Teslas kladd. I Tesla sammenheng er vel en ordentlig ladestasjon som "en pølse i slaktertia" å regne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: E_S på mandag 10. august 2015, klokken 16:18
Om man sier 20 meter kabel og bare en vanlig rød kontakt, ingen ladestasjon og forutsatt at kabelen går i rør så det ikke må graves bør man komme langt med 10k. Elektrikere er dessverre supereksperter på å skrive regning med gaffel, så regn med at kabel, kontakter og lignende koster 4-5 ganger mer fra elektrikere enn på det normale åpne markedet, og kjøper du sakene selv nekter enten elektrikeren å montere det eller skrur opp timeprisen med minst 50%. Dessverre en tvers gjennom pillråtten bransje..

Ja, dessverre. Typisk vil det lønne seg stort å handle utstyr selv og betale den økte timeprisen. Spesielt om man kan grave ned rør, bore i vegger, trekke fram kabel selv osv. slik at elektriker bare trenger å koble i sikringsskapet og ved stikkontakten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GOS

Sitat fra: Griffel på mandag 10. august 2015, klokken 20:19
Sitat fra: GOS på mandag 10. august 2015, klokken 17:48
Vil derfor anbefale kun 400V 32A rød industrikontakt først og se om ikke det holder før en legger ut de siste 4-10.000 for ladestasjon.
Nå er det vel rød 16A som passer til Teslas kladd. I Tesla sammenheng er vel en ordentlig ladestasjon som "en pølse i slaktertia" å regne.
jepp, trengs overgang fra 32 til 16a i dette tilfellet.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Griffel

Sitat fra: GOS på mandag 10. august 2015, klokken 22:06
jepp, trengs overgang fra 32 til 16a i dette tilfellet.
Og skal den være lovlig må det være en med sikring.

Anbefalingen fra NEKs ekspertgruppe for elbiler er uansett denne:
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører.
Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

F_P

Dagens lille spørsmål.

Etter mye detektivvirksomhet klarte jeg å finne dimensjonen på tilførselskabelen ut i garasjen. Denne er på usle 6 kvadrat x ett eller annet. Det er en grå gummikabel som helt tydelig kan graves i jord uten større hokuspkous, og det ser ut som den er dratt rett gjennom veggen i både hus og garasje uten noen videre form for gjennomføring i form av rør. Kun boret hull og ferdig med det. KAbelen ligger forøvrig utenpå bordkledningen på huset fra loftet og ned til bakken. I garasjen er det forøvrig 2x 16A og 1x10A kurser.

På sikt ser jeg behov for å oppgradere litt siden bensin up!en skal byttes ut med noe elektrisk om ikke så altfor lenge, og jeg skulle gjerne hatt mulighet for litt mer futt i det blå 32A stikker som nå er i garasjen (sikret med 16A på den ene kursen). Alternativt satt inn en trafoløsning for å få 400V da det ikke er tilgjengelig i nabolaget p.t. Hovedsikringen i huset mener jeg er på noen og 50A, men kan sikkert oppjusteres til 63A da inntakskabel til huset er byttet forholdsvis nylig. Har ikke sjekket dim på denne, men den er betydelig grovere dimensjonert enn restene av den gamle som ligger igjen på loftet.

Så er spørsmålene som følger:

  • Hvor mye tåler denne kablen på 6 kvadrat? Kan jeg f.eks på oppjustert ene kursen til en 32A uten å bytte tilførselskabel?
  • Hvis jeg må trekke ny kabel ut til garasjen. Hvor feit bør den være?
  • Ref. over og evt. ny kabel. Hvilken pris snakker vi om? Gjerne link
  • Kan ny kabel legges opp på egenhånd? Hvor dypt må jeg i så fall grave etc.?

Kunne sikkert spurt en av mine elektrikker-bekjente, men det går så treigt å få svar fra den kanten  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

jkirkebo

Sitat fra: F_P på mandag 17. august 2015, klokken 10:59
Så er spørsmålene som følger:

  • Hvor mye tåler denne kablen på 6 kvadrat? Kan jeg f.eks på oppjustert ene kursen til en 32A uten å bytte tilførselskabel?
  • Hvis jeg må trekke ny kabel ut til garasjen. Hvor feit bør den være?
  • Ref. over og evt. ny kabel. Hvilken pris snakker vi om? Gjerne link
  • Kan ny kabel legges opp på egenhånd? Hvor dypt må jeg i så fall grave etc.?

Kunne sikkert spurt en av mine elektrikker-bekjente, men det går så treigt å få svar fra den kanten  :-[

1. Den kan antageligvis brukes til 3x32A. Elektrikeren vet dette. Men om du trekker 32A på én fase er det 0A igjen på de to andre. Så ja, du kan trekke 32A, men kun om du ikke har behov for strøm til noe annet fra samme kabel.
2. PFSP 3x10/10. Holder normalt til 3x50A, ihvertfall 3x40A.
3. http://elby.no/Kabel/PFSP-Kabel/PFSP-kabel-CU-3x10-10mm2-FR-18-6mm-Graa-met
4. Hvis elektrikeren godkjenner det. Bør ikke graves så dypt ned, 30cm er sikkert ok. Men legg slikt advarsels-plastbånd over.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

F_P

Takker erbødigst for informasjon. Da får jeg finne ut hvor mye kabel som trengs. Ser for meg at det blir snaut med dagens kabel om to elbiler lader samtidig, siden de andre stikkene der brukes til en del andre småting nå og da.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

#884
EDIT: Her er det forsvunnet et innlegg som etterspør skjøtekabel til 32A uttak på hytta. Eller kanskje jeg svarte i feil tråd?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA