Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Rawen76

Sitat fra: Harlex på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:41
Hvilket tverrsnitt må det være på kablene når man skal trekke til 1 fas 32 ampere? Kan man hente jord et annet sted enn sammen med de 2 kablene. Grunnen til jeg spør er at jeg lurer på om jeg kan få trukket om den 16 amp. kursen jeg har i garasjen slik at jeg får 32 amp. Tror rørene er 16mm så det blir vel kanskje for trangt uansett?

Du trenger 6 Kvadrat.
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

jkirkebo

Sitat fra: Rawen76 på mandag 14. oktober 2013, klokken 00:35
Sitat fra: Harlex på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:41
Hvilket tverrsnitt må det være på kablene når man skal trekke til 1 fas 32 ampere? Kan man hente jord et annet sted enn sammen med de 2 kablene. Grunnen til jeg spør er at jeg lurer på om jeg kan få trukket om den 16 amp. kursen jeg har i garasjen slik at jeg får 32 amp. Tror rørene er 16mm så det blir vel kanskje for trangt uansett?

Du trenger 6 Kvadrat.

Hvis det er rør i isolert vegg er jeg redd 10mm2 blir nødvendig. Men det vet elektrikeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#587
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. oktober 2013, klokken 06:07
Sitat fra: Rawen76 på mandag 14. oktober 2013, klokken 00:35
Sitat fra: Harlex på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:41
Hvilket tverrsnitt må det være på kablene når man skal trekke til 1 fas 32 ampere? Kan man hente jord et annet sted enn sammen med de 2 kablene. Grunnen til jeg spør er at jeg lurer på om jeg kan få trukket om den 16 amp. kursen jeg har i garasjen slik at jeg får 32 amp. Tror rørene er 16mm så det blir vel kanskje for trangt uansett?

Du trenger 6 Kvadrat.

Hvis det er rør i isolert vegg er jeg redd 10mm2 blir nødvendig. Men det vet elektrikeren.
Her kan du lære litt om hvordan du kan beregne det selv. (Evt. hvorfor du bør overlate denne vurderingen til elektrikker)
http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf

For øvrig trekk med jord sammen med ledere, men tviler på at det går med 2x6mm2+j  i et 16mm rør om ikke røret er kort og rett.

(Tversnitt minimum 6 mm2 for enfas og minimum 10 mm2 for trefas for rør i isolert vegg om ingen reduksjonsfaktorer kommer til anvendelse)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sjøhyene

Hvor lang er lade-kabelen som følger med? Har en stikkkontakt i det ene hjørnet av garasjen, så lurer på om dette blir nært nok.
Den er forøvrig koblet til en kurs med 16A sikring. Tenkte å se om dette holder i første omgang, da jeg svært sjelden kjører mye flere dager etter hverandre. Er det for tynt tenker dere å være begrenset til 16A i lengden? Kommer selvfølgelig helt an på, men er nysgjerrig hvilke tanker andre har gjort seg om dette.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 14. oktober 2013, klokken 11:17
Hvor lang er lade-kabelen som følger med? Har en stikkkontakt i det ene hjørnet av garasjen, så lurer på om dette blir nært nok.
Den er forøvrig koblet til en kurs med 16A sikring. Tenkte å se om dette holder i første omgang, da jeg svært sjelden kjører mye flere dager etter hverandre. Er det for tynt tenker dere å være begrenset til 16A i lengden? Kommer selvfølgelig helt an på, men er nysgjerrig hvilke tanker andre har gjort seg om dette.

Du blir begrenset til 13A med vanlig stikkontakt og UMC. Kan fungere i lengde, avhengig av ditt kjøremønster.
Vil du ha 16A ut av kontakten har du to valg. Enten sette opp en 32A kontakt på samme kurs (det er helt lovlig) eller bruke en overgang fra schuko til 32A hunkontakt. Jeg vil sterkt anbefale det første som permanent løsning. Blir det for kort kan du heller bruke en kort 32A skjøteledning. UMC har vel 5-6 meter kabel men avstanden må være vesenetlig kortere mellom bil og kontakt ellers vil ledningen henge i lufta og belaste stikk i begge ender.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjelli

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. oktober 2013, klokken 13:35
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 14. oktober 2013, klokken 11:17
Hvor lang er lade-kabelen som følger med? Har en stikkkontakt i det ene hjørnet av garasjen, så lurer på om dette blir nært nok.
Den er forøvrig koblet til en kurs med 16A sikring. Tenkte å se om dette holder i første omgang, da jeg svært sjelden kjører mye flere dager etter hverandre. Er det for tynt tenker dere å være begrenset til 16A i lengden? Kommer selvfølgelig helt an på, men er nysgjerrig hvilke tanker andre har gjort seg om dette.

Du blir begrenset til 13A med vanlig stikkontakt og UMC. Kan fungere i lengde, avhengig av ditt kjøremønster.
Vil du ha 16A ut av kontakten har du to valg. Enten sette opp en 32A kontakt på samme kurs (det er helt lovlig) eller bruke en overgang fra schuko til 32A hunkontakt. Jeg vil sterkt anbefale det første som permanent løsning. Blir det for kort kan du heller bruke en kort 32A skjøteledning. UMC har vel 5-6 meter kabel men avstanden må være vesenetlig kortere mellom bil og kontakt ellers vil ledningen henge i lufta og belaste stikk i begge ender.


Dette var et bra tips i dette havet av info som er av lademuligheter.
Det kommer jeg og til å gjøre, har selv en dedikert 16 amp kurs til elbil den dag i dag. Og kommer til å sette opp et blått stikk på denne kursen rett og slett for å få en mer solid kontakt som er tross alt tryggere en den vanlige husholdningskontakten jeg bruker i dag.

Holder det ikke med 16 amp kurs, så får jeg finne på noe annet (sikringskapet er fullt og det er ikke plass til mer sikringer, men mener jeg har 400V, så det er en mulighet å "oppgradere" til 400V 16 amp).

Kjell


AllanW

Hvis du har 400v så ville jeg ikke nølt ett sekund med å oppgradere til 32a isteden og få brukt dobbeltlader. 100km pr time :D

Sitat fra: Kjelli på mandag 14. oktober 2013, klokken 15:32
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. oktober 2013, klokken 13:35
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 14. oktober 2013, klokken 11:17
Hvor lang er lade-kabelen som følger med? Har en stikkkontakt i det ene hjørnet av garasjen, så lurer på om dette blir nært nok.
Den er forøvrig koblet til en kurs med 16A sikring. Tenkte å se om dette holder i første omgang, da jeg svært sjelden kjører mye flere dager etter hverandre. Er det for tynt tenker dere å være begrenset til 16A i lengden? Kommer selvfølgelig helt an på, men er nysgjerrig hvilke tanker andre har gjort seg om dette.

Du blir begrenset til 13A med vanlig stikkontakt og UMC. Kan fungere i lengde, avhengig av ditt kjøremønster.
Vil du ha 16A ut av kontakten har du to valg. Enten sette opp en 32A kontakt på samme kurs (det er helt lovlig) eller bruke en overgang fra schuko til 32A hunkontakt. Jeg vil sterkt anbefale det første som permanent løsning. Blir det for kort kan du heller bruke en kort 32A skjøteledning. UMC har vel 5-6 meter kabel men avstanden må være vesenetlig kortere mellom bil og kontakt ellers vil ledningen henge i lufta og belaste stikk i begge ender.


Dette var et bra tips i dette havet av info som er av lademuligheter.
Det kommer jeg og til å gjøre, har selv en dedikert 16 amp kurs til elbil den dag i dag. Og kommer til å sette opp et blått stikk på denne kursen rett og slett for å få en mer solid kontakt som er tross alt tryggere en den vanlige husholdningskontakten jeg bruker i dag.

Holder det ikke med 16 amp kurs, så får jeg finne på noe annet (sikringskapet er fullt og det er ikke plass til mer sikringer, men mener jeg har 400V, så det er en mulighet å "oppgradere" til 400V 16 amp).

Kjell
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Kjelli

400V er kjempe for Tesla men ikke for imieven som og må kunne lades. Imiev tar vel bare 220V, og den er "hovedbilen" vi bruker i det daglige.

Forslag til ladesløsning for tesla og imiev på en og samme kurs mottas med takk. De trenger ikke å kunne lades samtidig, selv om det hadde vært det beste/enkleste.

Kjelli

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: Kjelli på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:54
400V er kjempe for Tesla men ikke for imieven som og må kunne lades. Imiev tar vel bare 220V, og den er "hovedbilen" vi bruker i det daglige.

Forslag til ladesløsning for tesla og imiev på en og samme kurs mottas med takk. De trenger ikke å kunne lades samtidig, selv om det hadde vært det beste/enkleste.

Du kan ikke lade dem samtidig på samme kurs om du vil ha mer enn 1x16A til Teslaen.

En 3x16A 400V kurs kan settes opp med både rødt stikk og vanlig schuko-stikk. Her er en kombi-løsning: http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/Pr321110000

Da kan du lade enten Teslaen eller iMiEVen. Dvs. du kan faktisk lade begge om iMiEVen har 10A ladekabe. Da kan den lade på 1x10A mens Teslaen kan lade på 3x6A, noe som gir 4,1kW.

Beste løsning: Dra ut en 3x32A kurs til garasjen (400V). Sett et lite sikringsskap der og legg ut 3x16A til Tesla (rød kontakt) og 1x16A til iMiEV (schuko eller fast ladestasjon). Du har da mulighet til å legge ut ennå 2 stk. 16A kurser fra dette skapet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjelli

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:23
Sitat fra: Kjelli på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:54
400V er kjempe for Tesla men ikke for imieven som og må kunne lades. Imiev tar vel bare 220V, og den er "hovedbilen" vi bruker i det daglige.

Forslag til ladesløsning for tesla og imiev på en og samme kurs mottas med takk. De trenger ikke å kunne lades samtidig, selv om det hadde vært det beste/enkleste.

Du kan ikke lade dem samtidig på samme kurs om du vil ha mer enn 1x16A til Teslaen.

En 3x16A 400V kurs kan settes opp med både rødt stikk og vanlig schuko-stikk. Her er en kombi-løsning: http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/Pr321110000

Da kan du lade enten Teslaen eller iMiEVen. Dvs. du kan faktisk lade begge om iMiEVen har 10A ladekabe. Da kan den lade på 1x10A mens Teslaen kan lade på 3x6A, noe som gir 4,1kW.

Beste løsning: Dra ut en 3x32A kurs til garasjen (400V). Sett et lite sikringsskap der og legg ut 3x16A til Tesla (rød kontakt) og 1x16A til iMiEV (schuko eller fast ladestasjon). Du har da mulighet til å legge ut ennå 2 stk. 16A kurser fra dette skapet.

Et eget skap ute i garasjen var en god ide. Det skal jeg få pris på. Alternativt var ett slik kombistikk en god ide. Takker for gode innspill.

Kjell

Boogie

Sitat fra: Kjelli på onsdag 16. oktober 2013, klokken 20:39
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:23
Sitat fra: Kjelli på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:54
400V er kjempe for Tesla men ikke for imieven som og må kunne lades. Imiev tar vel bare 220V, og den er "hovedbilen" vi bruker i det daglige.

Forslag til ladesløsning for tesla og imiev på en og samme kurs mottas med takk. De trenger ikke å kunne lades samtidig, selv om det hadde vært det beste/enkleste.

Du kan ikke lade dem samtidig på samme kurs om du vil ha mer enn 1x16A til Teslaen.

En 3x16A 400V kurs kan settes opp med både rødt stikk og vanlig schuko-stikk. Her er en kombi-løsning: http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/Pr321110000

Da kan du lade enten Teslaen eller iMiEVen. Dvs. du kan faktisk lade begge om iMiEVen har 10A ladekabe. Da kan den lade på 1x10A mens Teslaen kan lade på 3x6A, noe som gir 4,1kW.

Beste løsning: Dra ut en 3x32A kurs til garasjen (400V). Sett et lite sikringsskap der og legg ut 3x16A til Tesla (rød kontakt) og 1x16A til iMiEV (schuko eller fast ladestasjon). Du har da mulighet til å legge ut ennå 2 stk. 16A kurser fra dette skapet.

Et eget skap ute i garasjen var en god ide. Det skal jeg få pris på. Alternativt var ett slik kombistikk en god ide. Takker for gode innspill.

Kjell

Du kan også sette opp en Slimbox eller tilsvarende som begge kan bruke (ikke samtidig).
De vil ha hver sin kabel, men det er samme kabel du vil trenge for å lade på offentlige plasser i fremtiden.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Quattro

Denne tråden har eskalert og vært veldig aktiv siden jeg startet tråden. For å slippe å lese gjennom 596 innlegg så hadde jeg satt pris på om noen kunne "oppsummere hvordan man lader en Model S"? Hva er dagens status?
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

rakriste

Sitat fra: fredag på søndag 12. mai 2013, klokken 01:03

Siden mange lurer på akkurat dette med lading, så kan Tesla med fordel legge ut informasjon om dette på sine websider, slik at folk slipper å spørre.

Her er slik jeg har forstått det:

Støttes helt sikkert:
Vanlig jordet stikkontakt (også kalt "schuko") 230V 16A med mobil ladekabel. Alle schuko-stikkontakter er enfas. Model S kommer max til å trekke 13A på schuko. Fullading vil ta ca 34 timer.

Merk at ikke alle jordete stikkontakter står på kurs der man kan trekke 13A. Både 10A, 13A og 16A er vanlig i Norge. Model S kan stilles inn til hvor mye/lite strøm den skal trekke fra en kurs.

En stikkontakt gir ingen informasjon til bilen om hvor mye strøm man kan trekke fra kursen. Sjekk sikringsskapet for info om kursen. Hvis bilen forsøker å trekke 13A fra en stikkontakt som står på en 10A kurs vil sikringen gå for å beskytte mot overbelastning/brann.

Støttes helt sikkert:
Blå industrikontakt. 230V enfas, opp til 32A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 14 timer på 32A.

Støttes helt sikkert:
Rød industrikontakt, 400V trefas, opp til 16A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 8-9 timer.

Støttes helt sikkert:
Ladestasjon, level 3 type 2 med såkalt "mennekes"-kontakt. Fordelen med dette er at du får noe fastmontert i garasjen, slik at du slipper å koble til og fra den mobile ladekabelen hele tiden og kan la denne ligge i bilen. En ladestasjon støtter også mer effekt og dermed raskere lading enn den mobile ladekabelen. En ladestasjon vil helt sikkert kunne lade 230V enfas opptil 32A, og høyst sannsynlig også 400V opp til 16A hvis du har enkeltlader og 32A hvis du har dobbeltlader. Fullading med 400V 32A med en slik type 2 ladestasjon vil ta ca 5 timer (forutsatt at bilen har dobbeltlader).

De fleste kommer ikke til å behøve en type 2 ladestasjon hjemme i garasjen for vanlig bruk av bilen. De fleste vil klare seg godt med mobil ladekabel som følger med bilen tilkoblet 16A schuko stikkontakt, blå industrikontakt eller rød industrikontakt.

Type 2 ladestasjoner med mennekes-plugg er EUs standard for lading av elbiler, men foreløpig er ikke disse ladestasjonene utbredt i Norge. Det er ventet at stadig flere offentlige ladestasjoner kommer til å være type 2 ladestasjoner, istedet for schuko som idag. Noen av disse kommer til å tilby opptil 22kW, som feks på Strømmen storsenter. Model S som ikke har dobbeltlader vil ikke kunne lade raskere enn 10-11kW på type 2 ladestasjoner, dvs 8-9 timer for fullading. Med dobbeltlader vil man kunne fullade på 4-5 timer på slike ladestasjoner.

Hvis du ser for deg at det kan være nyttig å lade opp bilen på 4-5 timer fremfor 8-9 timer på offentlige type-2 ladestasjoner med kapasitet opp til 22kW, så bør du bestille dobbeltlader til bilen.

Den europeiske versjonen av Tesla High Power Wall Charger kommer sannsynligvis til å være en brandet versjon av en type 2 ladestasjon.

Sannsynligvis/forhåpentligvis støttet, delvis ubekreftet:
75% av Norge har ikke støtte for 400V (TN) trefas, vi har 230V (IT) trefas istedet. Tesla sier de skal støtte norsk 230V (IT) trefas også, men uten å komme med håndfaste spesifikasjoner. Teslas svar på spørsmål om ladehastighet for 230V (IT) trefas gir som regel ut hastigheten for 230V enfas eller 400V trefas istedet, noe som fører til en del usikkerhet om hvor alvorlig man kan ta informasjon fra Tesla om støtten for 230V (IT) trefas.

Den mobile ladekabelen vil sannsynligvis støtte lading på blå industrikontakt med 230V (IT) trefas, og vil gi ca dobbelt så lang ladetid som 400V med samme strømstyrke.

Det er uklart om det går å sette opp en type2 ladestasjon dersom man bare har 230V (IT) trefas. Muligens vil den da bare ha støtte for 230V enfas.

Støttes helt sikkert:
Teslas superladere. Tesla har lovet å sette opp superladere mellom Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim, Oslo og Stockholm, og kanskje også mellom Oslo og Kristiansand-Stavanger. Gratis. Lader opp fra fullt på ca 1 time, kanskje enda raskere hvis ryktene om at de skal sette opp effekten på superladerne stemmer.

Foreløpig er det uklart hvor det kommer superladere ellers i Europa.

Superladere er kun for langdistanse-kjøring, og det er ikke forventet superladere i bynære strøk. Superladere er ikke en erstatning for å lade bilen hjemme eller på jobb.

Lading med superlader benytter ikke enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med superlader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Ubekreftet:
Elon Musk har sagt at norsk/europeisk Model S skal kunne lades med Chademo. Dette er den typen ladestasjoner som tilbys av feks Ishavsveien, Lyse, ABB, Nissan-forhandlere, Grønn kontakt og Statoil rundt omkring i landet, ofte mot betaling eller abonnement. Dette kommer sannsynligvis/muligens til å kreve et adapter som må kjøpes fra Tesla, pris ukjent, leveringstid ukjent.

En Tesla-ansatt har visstnok sagt at den versjonen av Model S som vi får levert her til lands skal støtte både Chademo og Combined charging (CCS) hurtiglading fra leveringsdagen, men dette er ubekreftet. Combined charging (CCS) hurtiglading er en ny standard for hurtiglading av elbiler. De fleste hurtigladere i Norge hittil er Chademo, men det kommer noen som støtter begge disse konkurrerende standardene.

Lading med chademo vil ikke benytte enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med chademo-hurtiglader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

coskars

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:23
Sitat fra: Kjelli på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:54
400V er kjempe for Tesla men ikke for imieven som og må kunne lades. Imiev tar vel bare 220V, og den er "hovedbilen" vi bruker i det daglige.

Forslag til ladesløsning for tesla og imiev på en og samme kurs mottas med takk. De trenger ikke å kunne lades samtidig, selv om det hadde vært det beste/enkleste.

Du kan ikke lade dem samtidig på samme kurs om du vil ha mer enn 1x16A til Teslaen.

En 3x16A 400V kurs kan settes opp med både rødt stikk og vanlig schuko-stikk. Her er en kombi-løsning: http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/Pr321110000

Da kan du lade enten Teslaen eller iMiEVen. Dvs. du kan faktisk lade begge om iMiEVen har 10A ladekabe. Da kan den lade på 1x10A mens Teslaen kan lade på 3x6A, noe som gir 4,1kW.

Beste løsning: Dra ut en 3x32A kurs til garasjen (400V). Sett et lite sikringsskap der og legg ut 3x16A til Tesla (rød kontakt) og 1x16A til iMiEV (schuko eller fast ladestasjon). Du har da mulighet til å legge ut ennå 2 stk. 16A kurser fra dette skapet.

@jkirkebo
Så hvis jeg legger opp til 400v nett i garasjen gjennom en transformator og Salto hjemmelader type2, for å kunne lade 3x16A, så kan jeg KUN lade Tesla elbil og ikke andre elbiler som støtter en type2 lading?
Kan man evt trekke ut noe parallelt på den dedikerte kursen, for eksempel 230v 1fas 16A på blå kontakt eller schuko? 
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA