Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Eivind_Bergen


Tarpoon

Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Amoss

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 04. september 2013, klokken 18:13
Sitat fra: Tarpoon på onsdag 04. september 2013, klokken 18:11
Ok, og den følger med bilen?

Ja den blir ettersendt om ca 1 mnd.

Er det ikke den blå som kommer med, men at man kan bestille den røde i tillegg? Men den leveres av Tesla ja - når den kommer inn.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

glaserud

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 18:16
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 04. september 2013, klokken 18:13
Sitat fra: Tarpoon på onsdag 04. september 2013, klokken 18:11
Ok, og den følger med bilen?
Ja den blir ettersendt om ca 1 mnd.
Er det ikke den blå som kommer med, men at man kan bestille den røde i tillegg? Men den leveres av Tesla ja - når den kommer inn.

Du får valget om den blå eller røde. Så kan du få med den andre mot betaling.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 18:16
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 04. september 2013, klokken 18:13
Sitat fra: Tarpoon på onsdag 04. september 2013, klokken 18:11
Ok, og den følger med bilen?

Ja den blir ettersendt om ca 1 mnd.

Er det ikke den blå som kommer med, men at man kan bestille den røde i tillegg? Men den leveres av Tesla ja - når den kommer inn.

Jo det stemmer. Jeg tok det for gitt at alle bestiller både blått og rødt adapter.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 04. september 2013, klokken 18:13
Sitat fra: Tarpoon på onsdag 04. september 2013, klokken 18:11
Ok, og den følger med bilen?

Ja den blir ettersendt om ca 1 mnd.

Den er tilgjengelig om ca en mnd og vil bli ettersendt til de som allerede har fått bil/vil få bil neste mnd. Når du får din bil i desember bør den med andre ord være tilgjengelig.

Mvh Pirk'ern
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Tarpoon

Ok, takk!

Så da kan man lade bilen på 3-fase 16A 400V med det medfølgende røde adapteret (ettersendes på biler som leveres i disse dager), og dermed vil man oppnå en ladefart på ca. 50 km/t.

Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Også_Øyvind_H

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Blip

Det er påpekt utallige ganger før, men det virker som det er blivende el-bileiere som bekymrer seg mest for lading. De som har kjørt ei stund, vet at ladehastighet hjemme sjelden er problematisk. Det er på tur du trenger kW-ene. De færreste fyller tanken på bensin/diesel-bilen før de kjører den daglige turen til jobb. Hvorfor skal man da absolutt fylle batteriet?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Også_Øyvind_H

H
Sitat fra: Blip på onsdag 04. september 2013, klokken 21:09
Det er påpekt utallige ganger før, men det virker som det er blivende el-bileiere som bekymrer seg mest for lading. De som har kjørt ei stund, vet at ladehastighet hjemme sjelden er problematisk. Det er på tur du trenger kW-ene. De færreste fyller tanken på bensin/diesel-bilen før de kjører den daglige turen til jobb. Hvorfor skal man da absolutt fylle batteriet?


Hehe...
Jeg er i alle fall ikke av den bekymra typen, og jeg er overbevist om jeg klarer meg leeeenge med 10A 230V hjemme.

MEN, nå liker jeg å gjøre ting skikkelig når jeg først tukler med det og da vil jeg også ha en løsning hjemme for de sjeldene anledningene. Da tenker jeg at 50A kan være ok også når jeg har 2 elbiler. SC'en på E134 er nå en gang ikke på plass, og da vil jeg gjerne starte ut med tilnærma full kapasitet de gangene vi kjører der. Med litt planlegging så klarer jeg det utmerka med 10A også, men...
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Tarpoon

Sitat fra: Blip på onsdag 04. september 2013, klokken 21:09
Det er påpekt utallige ganger før, men det virker som det er blivende el-bileiere som bekymrer seg mest for lading. De som har kjørt ei stund, vet at ladehastighet hjemme sjelden er problematisk. Det er på tur du trenger kW-ene. De færreste fyller tanken på bensin/diesel-bilen før de kjører den daglige turen til jobb. Hvorfor skal man da absolutt fylle batteriet?

Kan se sånn ut. Har ladet Think'en et par år nå hjemme i garasjen på 10A uten problemer.
Jeg trenger uansett en ny kurs ut i garasjen, og da installerer jeg 3-fase når jeg først er i gang. Det vil holde mer en nok, og jeg kommer helt sikkert til lade med en lavere ampere til daglig.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Oreo

Kan jeg våge å komme med et lite ladespørsmål angående min egen situasjon?

Jeg har 32A kurs ut til garasjen lagt i 3x10^2 kabel.
I garasjen har jeg et eget sikringsskap der ca 16 lysrør, 5-6 doble shuckokontakter, en varmestråleovn(type baderom), samt en sirkulasjonsvifte, alt koblet på en og samme kurs (16A).
(Jeg ladet også Leafen fra en av disse Shucko kontaktene uten problem)

Jeg har en blå kontakt (som ennå ikke er i bruk) koblet på en separat 3x16A kurs, samt en ledig kurs på 3x25A.

Spørsmålet mitt er i grunn om det har noe for seg å bruke den ledige 3x25A kursen til å trekke 25A (sannsynligvis ikke bruke alle fasene)? Eller bare bruke den 3x16A kursen som jeg allerede har på den blå kontakten?
Den blå kontakten er litt dårlig plassert inne i ei bu, så jeg må likevel ha en eletriker hjem for å legge om litt kabler og montere en skikkelig kontakt.

Jeg tror det vil koste uforholdsmessig mye (krever vel en del ombygging?) å benytte seg av 32A, da dette muligens vil gå på bekostning av resten av strømbehovet i garasjen (eller er jeg helt på jordet)?

Takker for råd og tips.  :)
Ørjan
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Andrewas

Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:35
Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 03. september 2013, klokken 14:40
"Til å begynne med blir det kun 16A400V på 3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold."

Så vidt jeg har forstått fra forumet blir dette da ikke en HPWC men en lader. Fortsatt sjelden behov for så stor kapasitet, men dersom man har 230V IT og ønsker en fast installasjon/høy kapasitet så må jo dette være den beste løsningen på sikt?
Siden begrepet lader så ofte feilaktig blir brukt om ladestasjoner, HPWCer, UMCer, EVSEer, kladder etc. er det svært usikkert hva Wold snakket om. Det kan være en lader, men vel så sannsynlig  kan det være en ladestasjon som lager et kunstig nullpunkt. Her er det nok sikrest å vente å se til det kommer skikkelige spesifikasjoner.

Slik jeg har forstått saken så vil det i Norge komme en løsning fra 3.dje part (Salto/Sønnico el.lign) i form av en trafo som kobles til "Norsk/Albansk" IT 230V 3-fase anlegg. Ut fra trafoen leveres TN 400V 3-fase som går inn i en lader som så kobles til din bil. Det spekuleres i diverse størrelser: 6KW, 10KW og større. Ditt valg vil avhenge av hvor mange A du har tilgjengelig på din 230V 3-fase, hvor dyr lader du er villig til å kjøpe og hvor fort du egentlig MÅ lade. Jeg tror ikke Tesla selv kommer til å komme med en HPWC for Norge. Når jeg spør Teslafolkene om lading så henviser de veldig fort til Salto...

Vår model S har vi hatt siden 12/8 og aldri hatt problemer med å lade den tilbake til "full" hver natt. (På en 13A 230V vanlig kurs).

Eneste scenario jeg ser hvor jeg har behov for mye kraftigere lading er om jeg skal av gårde på langtur i morgen tidlig og nå kvelden før kommer hjem med veldig lite kjørelengde igjen på batteriet. Eller enda værre - kommer hjem for å stappe i bagasjen og kjøre opp på fjellet etter 2 timer hjemme. I den siste varianten må det alvorlig kraftige saker til - antagelig lønner det seg bedre da å lade bare nok til å nå frem til en superlader og ta resten der.

Men - fornuften til side - jeg vil gjerne kunne lade kjapt slik at det ikke skal stå på "nok tid til å lade hjemme" i fremtiden. Så jeg kommer til å være interessert i kommende løsning fra Salto el. lign. Alternativet - en 32A vanlig (ikke 3-fase) kurs hjemme er passe umulig for de fleste i forhold til hovedsikringens størrelse og behovet for å balansere lasten på fasene. For oss blir det nok en løsning med flere A levert til garasjen over 3 faser og så en slik trafo+lader løsning.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA