Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: MrUnderhill på mandag 26. august 2013, klokken 13:54
Antar at du har ett 85 kW batteri. Hvis du skal lade fra 50% til 90% (dvs. fra ca 40kW til ca 75kW) trenger du å fylle på 35 kW. Gir ladestasjonen 120Kw, skal gi deg ca 40Kw på 20min.

Tror ikke hastigheten på ladingen går merkbart ned før du passerer 90% av maks kapasitet, men man har litt tap i forskjellige ledd så man må nok regne litt omtrentlig.

Ok, jeg trodde ladehastigheten falt tidligere. Men da blir det vel ispause da.. Flere som kan bekrefte at ladingen er like effektiv til ca 90% kapasitet, legg gjerne ved en kilde ;)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OleJA

#451
Sitat fra: Epleskreller på mandag 26. august 2013, klokken 14:20
Sitat fra: MrUnderhill på mandag 26. august 2013, klokken 13:54
Antar at du har ett 85 kW batteri. Hvis du skal lade fra 50% til 90% (dvs. fra ca 40kW til ca 75kW) trenger du å fylle på 35 kW. Gir ladestasjonen 120Kw, skal gi deg ca 40Kw på 20min.

Tror ikke hastigheten på ladingen går merkbart ned før du passerer 90% av maks kapasitet, men man har litt tap i forskjellige ledd så man må nok regne litt omtrentlig.

Ok, jeg trodde ladehastigheten falt tidligere. Men da blir det vel ispause da.. Flere som kan bekrefte at ladingen er like effektiv til ca 90% kapasitet, legg gjerne ved en kilde ;)

Tror dere skal ta en titt på: http://www.teslamotors.com/supercharger
(Må velge 'region' USA)

Ladehastigheten faller nok allerede før en når 80%
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

MrUnderhill

SitatThe fastest way to replenish your Model S is to charge to 80% state of charge, which is more than enough for travel between Supercharger stations. Charging the final 20% takes approximately the same amount of time as the first 80% due to a necessary decrease in charging current to help top-off cells.

Jeg legger meg flat!   :-[

Amoss

Sitat fra: Epleskreller på mandag 26. august 2013, klokken 14:20
Ok, jeg trodde ladehastigheten falt tidligere.

Det skal den også gjøre. Ihht. kunngjøringen av 120kW ladingen så økte de terskelen for å redusere hastighet fra 50% SOC til 66& SOC.

Altså for optimal bruk av laderne (120kW) så bør du komme frem med under 30% lading, for så å fylle opp til ca 70% på rundt 20 minutter. Dersom ruten din fortsetter til neste lader skal det ikke være nødvendig å lade noe lengre enn dette.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Epleskreller

Ruten min fortsetter til Olden i Stryn, det er ca 350km og en god del opp og ned.. Vil ha 90% når jeg drar fra Gol.  Takk for grafen!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Eivind_Bergen

Har lagt ved en graf en av brukerne på TMC lagde over sin lading på supercharger.

Nuvolari

Gitt følgende scenario:

Bilen er tilkoblet schuko
SOC er satt til 50% på bilens ladenivåinnstilling ( maks bilen skal lade til)
Bilen har 60% SOC
Det er -20c ute
Bilen har stått parkert i 24t

Når jeg da skrur på forvarming på appen, vil bilen trekke 13A fra strømnettet og evt supplere med batteristrøm eller trekke alt fra batteriet?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Teslafrank

Dette spørsmålet blir nok aldri ferdig diskutert, og det er alt for mange innlegg rundt temaet...derfor spør jeg: (orker ikke lete)

Er det slik at med den (manglende) adapteren som Tesla ikke har for hånden, KUN kan lade på Shuko og hurti/superladere?

Jeg har tenkt å lade på 230V 32 A enfas (hjemme) og 400V 16A 3-fas.(jobb) Har bestilt begge adapterne. Hvike er det ettersending på?

PAS

Ja, dvs den ledningen som følger med bilen pr i dag går kun til Shucko.

Du kan bruke den i vanlig 220 uttak eller (bedre) med 220V uttak fra godt dimenjonerte (delvis "ulovlige") koblinger fra 220 32A eller lovlig 220 uttak overgang fra 400V 16x3A

Fra fredag kan du lade med kabel som henger på SC

eller

Egen innkjøpt type 2 type 2 på mange hurtigladestasjoner ( sjekk ladekartet)
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

eclipse

#459
Sitat fra: Teslafrank på mandag 26. august 2013, klokken 18:07
Dette spørsmålet blir nok aldri ferdig diskutert, og det er alt for mange innlegg rundt temaet...derfor spør jeg: (orker ikke lete)

Er det slik at med den (manglende) adapteren som Tesla ikke har for hånden, KUN kan lade på Shuko og hurti/superladere?

Jeg har tenkt å lade på 230V 32 A enfas (hjemme) og 400V 16A 3-fas.(jobb) Har bestilt begge adapterne. Hvike er det ettersending på?

Ja, foreløpig er det bare schuko adapteren som følger med så du kan bare lade på schuko (230V 13A) og hurtiglader. Men hvis du har Type2 - Type2 kabel så kan du lade på Type 2 ladestasjoner.

Begge adapterene mangler (den blå og den røde)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

OleJA

Sitat fra: HABEL på mandag 26. august 2013, klokken 09:40
Sitat fra: OleJA på mandag 26. august 2013, klokken 09:34
Sitat fra: HABEL på mandag 26. august 2013, klokken 09:25
Jeg ønsker å beholde 3-fasen - montere en ny 32A 1-fase CEE ved siden av - samt montere opp en "fordeler switch" med bryter, slik at jeg kan velge hvilket uttak som skal være aktivt. Dvs. begge kontakter går mot samme "strøm ledning", med switch mellom.

Lar det seg gjøre å få en elektriker til å fikse dette/noe slikt?

Trenger du i det hele tatt en 'fordeler switch' mellom 1 og 3 fase kontakten da? Dette blir på samme måte som du kan ha flere 16A Schuko kontakter på samme 16A kurs; plugger du i for mye last over flere av kontaktene så tar du sikringen.

Har selv planer om samme opplegg som du beskriver (uten switch). Har muntlig fått bekreftet av elektrikkeren min at dette skal gå. Får se hva han sier når han kommer imorgen.

Kanskje jeg ikke trenger en switch? Det kan du ha rett i. Fortell gjerne hva elektrikeren din "kommer frem til" i morgen - og gjerne også hvor mye han skal ha for jobben.

Da dro nettopp elektrikeren hjem etter å ha montert 32A enfase og trefase kontakt i garasjen. Begge ble montert på samme 32A trefase kurs som beskrevet over, dvs ingen 'switch'. Brukte vel drøyt 3 timer på jobben - Gjenstår å se hvor mange timer det kommer på fakturaen :o
Jeg har da selv gravd ned kabel i hagen og bestilt opp kabel og kontakter fra elektroimportøren.no.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

teslaz

#461
Da dro nettopp elektrikeren hjem etter å ha montert 32A enfase og trefase kontakt i garasjen. Begge ble montert på samme 32A trefase kurs som beskrevet over, dvs ingen 'switch'. Brukte vel drøyt 3 timer på jobben - Gjenstår å se hvor mange timer det kommer på fakturaen :o
Jeg har da selv gravd ned kabel i hagen og bestilt opp kabel og kontakter fra elektroimportøren.no.
[/quote]

Hei. Jeg har 32A trefas  i garasjen og har lyst til å gjøre det samme som deg. Tok elektrikeren og seriekoblet begge kontaktene og bare latt den ene fasen utebli i enfase kontakten  eller har du tatt ut 2 kabler fra samme 32A sikkringen.  8) 8)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

OleJA

#462
Sitat fra: teslaz på tirsdag 27. august 2013, klokken 22:57
Da dro nettopp elektrikeren hjem etter å ha montert 32A enfase og trefase kontakt i garasjen. Begge ble montert på samme 32A trefase kurs som beskrevet over, dvs ingen 'switch'. Brukte vel drøyt 3 timer på jobben - Gjenstår å se hvor mange timer det kommer på fakturaen :o
Jeg har da selv gravd ned kabel i hagen og bestilt opp kabel og kontakter fra elektroimportøren.no.
.......
Hei. Jeg har 32A trefas  i garasjen og har lyst til å gjøre det samme som deg. Tok elektrikeren og seriekoblet begge kontaktene og bare latt den ene fasen utebli i enfase kontakten  eller har du tatt ut 2 kabler fra samme 32A sikkringen.  8) 8)
Det er bare en kabel ja, og begge kontaktene er koblet på denne slik du beskriver.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

teslaz

Sitat fra: OleJA på tirsdag 27. august 2013, klokken 23:04
Sitat fra: teslaz på tirsdag 27. august 2013, klokken 22:57
Da dro nettopp elektrikeren hjem etter å ha montert 32A enfase og trefase kontakt i garasjen. Begge ble montert på samme 32A trefase kurs som beskrevet over, dvs ingen 'switch'. Brukte vel drøyt 3 timer på jobben - Gjenstår å se hvor mange timer det kommer på fakturaen :o
Jeg har da selv gravd ned kabel i hagen og bestilt opp kabel og kontakter fra elektroimportøren.no.
.......
Hei. Jeg har 32A trefas  i garasjen og har lyst til å gjøre det samme som deg. Tok elektrikeren og seriekoblet begge kontaktene og bare latt den ene fasen utebli i enfase kontakten  eller har du tatt ut 2 kabler fra samme 32A sikkringen.  8) 8)
Det er bare en kabel ja, og begge kontaktene er koblet på denne slik du beskriver.
Takker for raskt svar. Da blir det samme her.   ;)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

HABEL

Sitat fra: OleJA på tirsdag 27. august 2013, klokken 23:04
Sitat fra: teslaz på tirsdag 27. august 2013, klokken 22:57
Da dro nettopp elektrikeren hjem etter å ha montert 32A enfase og trefase kontakt i garasjen. Begge ble montert på samme 32A trefase kurs som beskrevet over, dvs ingen 'switch'. Brukte vel drøyt 3 timer på jobben - Gjenstår å se hvor mange timer det kommer på fakturaen :o
Jeg har da selv gravd ned kabel i hagen og bestilt opp kabel og kontakter fra elektroimportøren.no.
.......
Hei. Jeg har 32A trefas  i garasjen og har lyst til å gjøre det samme som deg. Tok elektrikeren og seriekoblet begge kontaktene og bare latt den ene fasen utebli i enfase kontakten  eller har du tatt ut 2 kabler fra samme 32A sikkringen.  8) 8)
Det er bare en kabel ja, og begge kontaktene er koblet på denne slik du beskriver.

Tusen Takk, unge mann!  :)

Da får jeg også elektriker til å kline opp en ny enfase kontakt ved siden av den eksisterende, og på samme ledning! Ingen switch!
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA