Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

glaserud

Jeg slutter aldri å bli overrasket over din evne til å ikke svare på spørsmålene som stilles...
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#436
Sitat fra: glaserud på søndag 25. august 2013, klokken 17:11
Jeg slutter aldri å bli overrasket over din evne til å ikke svare på spørsmålene som stilles...
Kanskje fordi jeg forsøker å gi et svar som får folk til å tenke selv?

Her svarte jeg vel heller litt for omfattende, men prøver en gang til:
Sitat fra: Griffel på søndag 25. august 2013, klokken 16:52
Sitat fra: glaserud på søndag 25. august 2013, klokken 13:43
Spørsmålet var da *hvor* det er regulert.
I Forskriftene for elektrisk utstyr. (Altså ikke forskrift for elektriske anlegg).
Altså det står ikke i:
Sitat fra: glaserud på søndag 25. august 2013, klokken 12:48
Tenkte på lovlighet iht. norsk regelverk for el-installasjoner som sådan, ikke i EV-sammenheng.
Siden bilen ikke er en el-installasjon som sådan, faller den inn under andre regelverk.
Derimot finnes en forskrift for elektrisk utstyr som igjen viser til standarder.
Siden en ikke kan vente at folk flest er istand til å sette seg inn i standardene krever "forskrift for elektrisk utstyr" at slike ting som har betydning for bruker står i bruksanvisningen.

I dette tilfelle krever også den aktuelle standarden at dette om adapter og skjøteledning skal stå tydelig i bruker manualen.

Dersom det var nummeret på norme som var spørsmålet jeg ikke svarte på er det: IEC 61851
eller EN 61851-1.

Et adapter eller en skjøteledning i seg selv er ikke nødvendigvis ulovlig, men å benytte dem i forbindelse med elbillading er i strid med forskriftene, og du er informert om dette via brukermanualen og merking på UMC.
Annen bruk av skjøteledning og adaptere kan være lovlig, og i likhet med de fleste regler er det mulig å gjøre ting som er i strid med disse forskriftene også.

Uff nå ble svaret for omfattende igjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Callaway

Må/bør man installere noen form for spenningsvern for å beskytte elektronikk og batteri, i tilfelle store "peaker" i spenningen fra strømnettet eller lynnedslag etc?

Eller er slikt vern en del av laderen?

laumb



HABEL

Ja, hvis alt går etter planen skal min nye TMS lades hjemme i garagen for første gang mandag 30/9!

Der har jeg naturligvis en 220V 16A vanlig stikkontakt (Schuko) - og i tillegg et 32A 3-fase CEE kontaktpunkt. Dette kan dessverre ikke benyttes direkte (uten adapter).

Jeg ønsker å beholde 3-fasen - montere en ny 32A 1-fase CEE ved siden av - samt montere opp en "fordeler switch" med bryter, slik at jeg kan velge hvilket uttak som skal være aktivt. Dvs. begge kontakter går mot samme "strøm ledning", med switch mellom.

Lar det seg gjøre å få en elektriker til å fikse dette/noe slikt?

Takker for svar!   :)
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

OleJA

Sitat fra: HABEL på mandag 26. august 2013, klokken 09:25
Jeg ønsker å beholde 3-fasen - montere en ny 32A 1-fase CEE ved siden av - samt montere opp en "fordeler switch" med bryter, slik at jeg kan velge hvilket uttak som skal være aktivt. Dvs. begge kontakter går mot samme "strøm ledning", med switch mellom.

Lar det seg gjøre å få en elektriker til å fikse dette/noe slikt?

Trenger du i det hele tatt en 'fordeler switch' mellom 1 og 3 fase kontakten da? Dette blir på samme måte som du kan ha flere 16A Schuko kontakter på samme 16A kurs; plugger du i for mye last over flere av kontaktene så tar du sikringen.

Har selv planer om samme opplegg som du beskriver (uten switch). Har muntlig fått bekreftet av elektrikkeren min at dette skal gå. Får se hva han sier når han kommer imorgen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

HABEL

Sitat fra: OleJA på mandag 26. august 2013, klokken 09:34
Sitat fra: HABEL på mandag 26. august 2013, klokken 09:25
Jeg ønsker å beholde 3-fasen - montere en ny 32A 1-fase CEE ved siden av - samt montere opp en "fordeler switch" med bryter, slik at jeg kan velge hvilket uttak som skal være aktivt. Dvs. begge kontakter går mot samme "strøm ledning", med switch mellom.

Lar det seg gjøre å få en elektriker til å fikse dette/noe slikt?

Trenger du i det hele tatt en 'fordeler switch' mellom 1 og 3 fase kontakten da? Dette blir på samme måte som du kan ha flere 16A Schuko kontakter på samme 16A kurs; plugger du i for mye last over flere av kontaktene så tar du sikringen.

Har selv planer om samme opplegg som du beskriver (uten switch). Har muntlig fått bekreftet av elektrikkeren min at dette skal gå. Får se hva han sier når han kommer imorgen.

Kanskje jeg ikke trenger en switch? Det kan du ha rett i. Fortell gjerne hva elektrikeren din "kommer frem til" i morgen - og gjerne også hvor mye han skal ha for jobben.
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Lynxpolaris

Så alt dette med lovlig ikke lov ang adapter og sjøteledning vil si at jeg ikke får ladet i garasjen før jeg får tak i den røde overgangen, da min 16amp 230 ligger i boden eller lengre unna.....?
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

PAS

Sitat fra: Lynxpolaris på mandag 26. august 2013, klokken 11:50
Så alt dette med lovlig ikke lov ang adapter og sjøteledning vil si at jeg ikke får ladet i garasjen før jeg får tak i den røde overgangen, da min 16amp 230 ligger i boden eller lengre unna.....?
Du får kjøpt overgang på claes olsson fra 400V 3x16 til 2x 220V  funker ok hos meg, har bare 400v 3x16 uttak i garasjon lader nå på 230v  17 kmk/time
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Lynxpolaris

Sitat fra: PAS på mandag 26. august 2013, klokken 11:54
Sitat fra: Lynxpolaris på mandag 26. august 2013, klokken 11:50
Så alt dette med lovlig ikke lov ang adapter og sjøteledning vil si at jeg ikke får ladet i garasjen før jeg får tak i den røde overgangen, da min 16amp 230 ligger i boden eller lengre unna.....?
Du får kjøpt overgang på claes olsson fra 400V 3x16 til 2x 220V  funker ok hos meg, har bare 400v 3x16 uttak i garasjon lader nå på 230v  17 kmk/time
Ahhh. Det løser en hel del. Takker!
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

MrUnderhill

Strømforbruket for norske husstander går litt opp og ned gjennom døgnet. Man har f.eks. en topp når folk kommer hjem fra jobb, og starter med å lage middag (og kanskje skrur på litt ekstra oppvarming). Så går forbruket nedover igjen utover kvelden.

Er det noen som har tenkt å ta hensyn til dette, og vente med opplading litt utpå kvelden? (Man kan vel gi beskjed om at bilen skal vente til ett spesielt klokkeslett med å starte lading?).

Spørsmålet er vel mest aktuelt for de som har mer enn 230V/16A...

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Epleskreller

Finnes det noen "ladetid-oversikt" til superladerne?

Jeg ser for meg at jeg må lade fra 50-60% til minst 90% når jeg skal på tur i høstferien. Hvor mye(lenge) må vi spise på Gol? Siden laderen lader saktere og saktere når batteriet fylles opp har det vel ikke såå mye å si om den er 90 eller 120kW..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

MrUnderhill

Antar at du har ett 85 kW batteri. Hvis du skal lade fra 50% til 90% (dvs. fra ca 40kW til ca 75kW) trenger du å fylle på 35 kW. Gir ladestasjonen 120Kw, skal gi deg ca 40Kw på 20min.

Tror ikke hastigheten på ladingen går merkbart ned før du passerer 90% av maks kapasitet, men man har litt tap i forskjellige ledd så man må nok regne litt omtrentlig.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA