Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Amper

du lager selv ved å ta 2 stk forskjellige kontakter og montere en tilpasset ledning mellom dem.. det kommer sikkert noen bilder av her inne etterhvert.. 
P85D :o)

Li-Ion

Kjørte forbi Gråmyra i Nord-Trøndelag i dag og fant tilfeldigvis en hurtigladestasjon ved en YX-stasjon der.
Strøminfo på laderern var 500 v og 120 ah.

Vet noen om denne kan benyttes til å lade Tesla S´n og eventuelt hvilken adapter/overgang som må benyttes?

Be afraid...

Muffinman

#362
Dette er vel chademo?

EDIT:
Sitat
YX Gråmyra Hurtigladestasjon, Levanger
Gråmyra
Ladepunkt:1
For hvem:Offentlig
P-avgift:Ja
Sted:Energistasjon
Åpen24t:Ja
Makstid:1 timer
Info om ladepunktene
Kjøretøy:Alle EL (1)
Tilgang:Betaling (1)
Kontakt:CHAdeMO (1)
Ladefart:Hurtig CHAdeMO (1)
Betaling:Abonnement
På ny YX-stasjon ved rundkjøringen på E6 på Gråmyra sør for Levanger.

Tilgjengelig med abonnement/RFID-kort evt dyrere kontantkjøp. Sjekk evpower.no for pris/avtaler. Dette er hurtiglader med CHAdeMO-løsning for i-MiEV, iOn, C-ZERO og Nissan LEAF.

Kilde: Ladestasjoner.no

Chademo-adapter er bebudet fra Tesla, seneste spekulasjon her på forumet antyder pris på ca. kr.12.000. Med andre ord, hvis man ikke er VELDIG avhengig av chademo lønner det seg å ta leiebil de få gangene man ikke når fram med annen lading. Det koster jo faktisk en del å bruke disse ladestasjonene også.

Li-Ion

ok. Takker - men betyr dette at Chademo må ha egen ladekontroller - altså ikke bare en overgang fra chademo-kontakten inn i ladekontakten på bilen...? En adapter kan vel ikke koste 12.000..! ? 

Mulig jeg stiller dumme spørsmål nå.....men er "Grønn"  (hehhe)
Be afraid...

Muffinman

jkirkebo skriver følgende i en annen tråd:

SitatDet er mye HW involvert i CHAdeMO-adapter samt software for å kontrollere ladeprosessen. Tesla lar ikke CHAdeMO-laderen styre ladingen selv så de må "lure" den.

petersv

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. juli 2013, klokken 18:00
jkirkebo skriver følgende i en annen tråd:

SitatDet er mye HW involvert i CHAdeMO-adapter samt software for å kontrollere ladeprosessen. Tesla lar ikke CHAdeMO-laderen styre ladingen selv så de må "lure" den.

Dette er 99% sikkert feil.. Chademo er jo bare en annen protokoll, og det er bilen som styrer den. Blir ikke dyr pga. HW iallefall. Likestrøm er likestrøm.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på fredag 19. juli 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Muffinman på fredag 19. juli 2013, klokken 18:00
jkirkebo skriver følgende i en annen tråd:

SitatDet er mye HW involvert i CHAdeMO-adapter samt software for å kontrollere ladeprosessen. Tesla lar ikke CHAdeMO-laderen styre ladingen selv så de må "lure" den.

Dette er 99% sikkert feil.. Chademo er jo bare en annen protokoll, og det er bilen som styrer den. Blir ikke dyr pga. HW iallefall. Likestrøm er likestrøm.

I følge de som har peiling er det CHAdeMO-laderen som styrer ladeprosessen. Batteri ECU sender info til laderen som så bestemmer ladeforløpet. Bilen kan bare styre nødfrakobling (åpne kontaktorene).

Tesla må derfor lage hw og sw som "lurer" laderen til å levere akkurat den strøm og spenning de mener er best. De vil ikke la laderen styre ladeforløpet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juli 2013, klokken 20:22
Sitat fra: petersv på fredag 19. juli 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Muffinman på fredag 19. juli 2013, klokken 18:00
jkirkebo skriver følgende i en annen tråd:

SitatDet er mye HW involvert i CHAdeMO-adapter samt software for å kontrollere ladeprosessen. Tesla lar ikke CHAdeMO-laderen styre ladingen selv så de må "lure" den.

Dette er 99% sikkert feil.. Chademo er jo bare en annen protokoll, og det er bilen som styrer den. Blir ikke dyr pga. HW iallefall. Likestrøm er likestrøm.

I følge de som har peiling er det CHAdeMO-laderen som styrer ladeprosessen. Batteri ECU sender info til laderen som så bestemmer ladeforløpet. Bilen kan bare styre nødfrakobling (åpne kontaktorene).

Tesla må derfor lage hw og sw som "lurer" laderen til å levere akkurat den strøm og spenning de mener er best. De vil ikke la laderen styre ladeforløpet.

Sorry, men da har de som sier de har peiling total fraværene egeninnsikt, for alt de sier er feil.

Chademo lader helt vanlig basert på info fra bil, det er kommunisert via CAN-bus som er den så og si utelukkende kommunikasjonsprotokollen innen bilindustrien og 100% utbredt (din bil snakker dette i dag.) CAN-kontrolleren (hvis de trenger det i adapteren, jeg vil tro de har CAN-kompatibel kommunikasjonsbus allerede) koster bare noen dollar.

Hva de kommuniserer er det kanskje opphavsrett på, så det kan tenkes de må betale for lisens, men dette vet jeg ikke og har ikke undersøkt.

Sorry, siv.ing.OCD-en min blir vekka til live når jeg ser noe totalt feil :P

Google is your friend: http://www.chademo.com/01_Protocol/01_What_is_CHAdeMO_Protocol.html

Wikipedia-artikkelen om Chademo er også ganske informativ om du vil lære mer.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på fredag 19. juli 2013, klokken 22:10
Sorry, men da har de som sier de har peiling total fraværene egeninnsikt, for alt de sier er feil.

Chademo lader helt vanlig basert på info fra bil, det er kommunisert via CAN-bus som er den så og si utelukkende kommunikasjonsprotokollen innen bilindustrien og 100% utbredt (din bil snakker dette i dag.) CAN-kontrolleren (hvis de trenger det i adapteren, jeg vil tro de har CAN-kompatibel kommunikasjonsbus allerede) koster bare noen dollar.

Hva de kommuniserer er det kanskje opphavsrett på, så det kan tenkes de må betale for lisens, men dette vet jeg ikke og har ikke undersøkt.

Sorry, siv.ing.OCD-en min blir vekka til live når jeg ser noe totalt feil :P

Google is your friend: http://www.chademo.com/01_Protocol/01_What_is_CHAdeMO_Protocol.html

Wikipedia-artikkelen om Chademo er også ganske informativ om du vil lære mer.

Jeg vet at kommunikasjonen går over CAN. Og Wikipedia-artikkelen støtter jo faktisk det jeg påstår:

"transmitting battery parameters to the charging station including when to stop charging, target voltage, and total battery capacity, and while charging how the station should vary its output current."

Tesla vil ikke gi laderen direkte tilgang til batteridataene. De vil at bilen skal styre alt og kun be om den strømstyrken/spenningen den vil ha. Siden batteridataene faktisk ikke er tilgjengelige via ladeporten på Model S er de nødt til å "fake" dette for å få det ladeforløpet de ønsker seg. Da kreves det noe mer enn en enkel protokolloversetter.

På CHAdeMO-ladere er det en skjerm som viser ladeforløpet, da laderen kjenner til dette. På Tesla sine SuperChargere er det ingen skjerm da laderen ikke har peiling på hva som skjer i bilen. SuperChargeren er bare en dum boks med 12 10kW-ladere, styringen av den sitter i bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juli 2013, klokken 23:12
Sitat fra: petersv på fredag 19. juli 2013, klokken 22:10
Sorry, men da har de som sier de har peiling total fraværene egeninnsikt, for alt de sier er feil.

Chademo lader helt vanlig basert på info fra bil, det er kommunisert via CAN-bus som er den så og si utelukkende kommunikasjonsprotokollen innen bilindustrien og 100% utbredt (din bil snakker dette i dag.) CAN-kontrolleren (hvis de trenger det i adapteren, jeg vil tro de har CAN-kompatibel kommunikasjonsbus allerede) koster bare noen dollar.

Hva de kommuniserer er det kanskje opphavsrett på, så det kan tenkes de må betale for lisens, men dette vet jeg ikke og har ikke undersøkt.

Sorry, siv.ing.OCD-en min blir vekka til live når jeg ser noe totalt feil :P

Google is your friend: http://www.chademo.com/01_Protocol/01_What_is_CHAdeMO_Protocol.html

Wikipedia-artikkelen om Chademo er også ganske informativ om du vil lære mer.

Jeg vet at kommunikasjonen går over CAN. Og Wikipedia-artikkelen støtter jo faktisk det jeg påstår:

"transmitting battery parameters to the charging station including when to stop charging, target voltage, and total battery capacity, and while charging how the station should vary its output current."

Tesla vil ikke gi laderen direkte tilgang til batteridataene. De vil at bilen skal styre alt og kun be om den strømstyrken/spenningen den vil ha. Siden batteridataene faktisk ikke er tilgjengelige via ladeporten på Model S er de nødt til å "fake" dette for å få det ladeforløpet de ønsker seg. Da kreves det noe mer enn en enkel protokolloversetter.

På CHAdeMO-ladere er det en skjerm som viser ladeforløpet, da laderen kjenner til dette. På Tesla sine SuperChargere er det ingen skjerm da laderen ikke har peiling på hva som skjer i bilen. SuperChargeren er bare en dum boks med 12 10kW-ladere, styringen av den sitter i bilen.

Så du jobber med embedded-programmering til daglig altså?

Øyvind.h

#370
Det er ikke så vanskelig? CHAdeMO vil ha tilgang til batteristatus samt kontrollere ladeprosessen. Model S gir ikke tilgang til dette. Derfor kreves et adapter med diverse programvare som lurer CHAdeMO laderen, og skal prissignalene fra USA tolkes ender vi på 10-12.000,-. Lisens må Tesla garantert betale.

Jeg er dog spent på om CHAdeMO laderne rundt omkring vil støtte Teslas adapter. Ettersom flere ladere måtte omprogrammeres for å støtte nye Leaf antar jeg de ikke nødvendigvis vil fungere problemfritt mot Teslas adapter? Og det er ikke sikkert eierne av CHAdeMO laderne vil at de skal brukes av Model s?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juli 2013, klokken 08:19
Det er ikke så vanskelig? CHAdeMO vil ha tilgang til batteristatus samt kontrollere ladeprosessen. Model S gir ikke tilgang til dette. Derfor kreves et adapter med diverse programvare som lurer CHAdeMO laderen, og skal prissignalene fra USA tolkes ender vi på 10-12.000,-. Lisens må Tesla garantert betale.

Jeg er dog spent på om CHAdeMO laderne rundt omkring vil støtte Teslas adapter. Ettersom flere ladere måtte omprogrammeres for å støtte nye Leaf antar jeg de ikke nødvendigvis vil fungere problemfritt mot Teslas adapter? Og det er ikke sikkert eierne av CHAdeMO laderne vil at de skal brukes av Model s?

Helt riktig. En chademo-adapter involverer ikke mye dyr HW som tidligere påstått i denne tråden, men en liten programmeringsjobb for en ingeniør eller to hos Tesla. Hva de priser den til vet ingen utenom Tesla selv.

Vi får fasiten snart, men inntil da er det kanskje lurt å begrense synsingen til kvalifisert gjetning ;) Alt annet blir misvisende.

Griffel

#372
Så må en huske at CHAdeMO kontakten i bilene, som har det, har kommunikasjonspinner for Canbus, mens type 2 kontakten i Europa-Tesla og tilsvarende ladekontakten i USA modellen ikke har pinner for dette. Kontrollpinnene her har andre egenskaper og CAN er neppe kompatibel med puls/pause-resistor kommunikasjonen til AC ladestasjonen. Derfor vil jeg tro at hele CAN delen må ligge i adapteret altså: prosessor, CAN kontroller, minne, strømforsyning etc. I tillegg har adapteret CHAdeMO kontakt og type 2 plugg. Prisen kan nok forsvares med lisensavgifter og alt. Den blir bare i HW dyrere enn standard kablen med kladd, + lisenser og utvikling fordelt på et lavere stykktall enn standardkladden som følger med alle biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

Sitat fra: Griffel på lørdag 20. juli 2013, klokken 22:08
Så må en huske at CHAdeMO kontakten i bilene, som har det, har kommunikasjonspinner for Canbus, mens type 2 kontakten i Europa-Tesla og tilsvarende ladekontakten i USA modellen ikke har pinner for dette. Kontrollpinnene her har andre egenskaper og CAN er neppe kompatibel med puls/pause-resistor kommunikasjonen til AC ladestasjonen. Derfor vil jeg tro at hele CAN delen må ligge i adapteret altså: prosessor, CAN kontroller, minne, strømforsyning etc. I tillegg har adapteret CHAdeMO kontakt og type 2 plugg. Prisen kan nok forsvares med lisensavgifter og alt. Den blir bare i HW dyrere enn standard kablen med kladd, + lisenser og utvikling fordelt på et lavere stykktall enn standardkladden som følger med alle biler.

Atmels AT90CAN128 kan kjøpes for noen dollar i bulk, den har alt du nevner der, minus spenningsomformer. Det er bare et eksempel fra en produsent.

Hvis dere vil tro at det er HW som er kostdrivende, må dere gjerne det for min del. Jeg gir meg nå med denne "diskusjonen" ;)

Griffel

Sitat fra: petersv på søndag 21. juli 2013, klokken 09:14
Hvis dere vil tro at det er HW som er kostdrivende, må dere gjerne det for min del. Jeg gir meg nå med denne "diskusjonen" ;)
Det er nok like greit, om en ser noen mening i å sammenligne prisen på en (1) elektronikkomponent, med et komplett industriprodukt. Hva koster f.eks komponentene i CHAdeMO laderen sammenlignet med pris på laderen? Forøvrig er jo det meste en kjøper til bilen og båten alt for dyrt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA