Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Nuvolari

#345
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:29
Klarer ikke helt å forstå hvorfor ikke den vanlige stikk kontakta med 10 A sikring skal holde jeg, det er jo når jeg er på tur jeg trenger hurtiglading ikke når bilen står i garasjen hele natta med nesten fult batteri i utgangspunktet.

For mange vil 10A holde lenge. Bare husk at på vinteren går det endel bort i forvarming etc. 10A vil likevel være nok for mange meg selv inkludert. Når jeg likevel må legge opp en ny kurs legger jeg likegodt 32A med engang så har jeg opplegget klart til tesla gen 3 kommer som bil nr 2. Selv om du klarer deg med 10A bør du likevel slenge på blå 3 pins kontakt. Den er litt mer robust og tåler vekten av kabel samt daglig bruk i årevis.

Edit: det er 32A kontakten du skal montere så slipper du en ekstra overgang.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Maartensommer

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:29
Klarer ikke helt å forstå hvorfor ikke den vanlige stikk kontakta med 10 A sikring skal holde jeg, det er jo når jeg er på tur jeg trenger hurtiglading ikke når bilen står i garasjen hele natta med nesten fult batteri i utgangspunktet.

Hvert sitt behov.  Selv starter jeg opp bilen klokken 05:30 om morgenen og kommer hjem 20:00.  I løpet av dagen har jeg rukket å kjøre ca 250km.  Dette gjelder mer eller mindre mandag til fredag hver dag.  Da vil jeg nok (?) ha behov for mer enn 10A...??...

Nuvolari

Sitat fra: Model S på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:40
I P-huset på jobben har er det noen røde kontakter med 32A 400V. Har planer om å lade bilen der, men lurer på hvordan det enklest kan gjøres. Skulle gjerne hatt muligheten for å utnytte tilgjengelig effekt (22kW) ved behov for hurtig lading, men å sette opp en fastmontert ladestasjon/HPWC er ikke noe alternativ. Noen som vet om det finnes mobile løsninger man kan ha med seg? (32A stikk, med kabel til en boks med nødvendig elektronikk, og kabel med Type 2 kontakt som kobles i bilen.)

Alternativet blir å benytte kun 16A (11kW) og medfølgende UMC. Må i tilfelle ha en overgang fra 32A til 16A. Søkte på nettet, og fant en slik:

http://unistage.no/?show=product&product=200002-1578376

Fant ingen overganger fra 32 til 16 uten en boks med 16A sikring, så jeg antar det ikke vil være i henhold til forskriftene om man lager en overgang med kun kabel mellom de to kontaktene?

Dersom du har bestilt dobbellader er det bare å plugge i så lader du med 20kW ved hjelp av medfølgende kabel. Uten dobbellader blir det kun 10kW.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:54
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:29
Klarer ikke helt å forstå hvorfor ikke den vanlige stikk kontakta med 10 A sikring skal holde jeg, det er jo når jeg er på tur jeg trenger hurtiglading ikke når bilen står i garasjen hele natta med nesten fult batteri i utgangspunktet.


Hvert sitt behov.  Selv starter jeg opp bilen klokken 05:30 om morgenen og kommer hjem 20:00.  I løpet av dagen har jeg rukket å kjøre ca 250km.  Dette gjelder mer eller mindre mandag til fredag hver dag.  Da vil jeg nok (?) ha behov for mer enn 10A...??...

Ja spesielt om vinteren!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:29
Klarer ikke helt å forstå hvorfor ikke den vanlige stikk kontakta med 10 A sikring skal holde jeg, det er jo når jeg er på tur jeg trenger hurtiglading ikke når bilen står i garasjen hele natta med nesten fult batteri i utgangspunktet.

Kommer vel an på bruke det. I dag kjørte jeg til jobb (96km) og var der 05.15. Skulle hjem igjen 10.40 så jeg var helt avhengig av min 16A kabel for å lade raskt opp igjen. Bilen var nesten helt ferdigladet når jeg dro. Etter at jeg kom hjem skulle kona bruke bilen til diverse ærend. Visste om det så jeg kjørte pent og kom hjem med 24% igjen. Et par timers lading så var den på >50% og klar for konas bruk. Nå på kvelden skal jeg bruke den til stasjonen.

Vi kjører fort opp mot 300km enkelte dager, med kun treglading. Da duger ikke 10A. Skulle ønske vi hadde 6.6kW lader i Leafen nå, men det behovet forsvinnner når Teslaen kommer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Det gir deg 9 timer lading hver natt.
Dette gir 19,8kWh.
Dine 250km kommer nok til å kreve omtrent 50-55kWh.

For å klare å få 55kWh på 9 timer trenger du en tilkobling som gir minst 6,1kW/t - 32A enfas gir deg 7kW/t.

Men, du kan muligens lade med 25A da du alltid har en reserve i bunn. 9 timer på 25A gir deg 49,5kWh per natt. Med utgangspunkt i 80kWh på tanken på mandagen har du da (80-55=25) 25kWh, eller 5kWh å gå på hver dag, mot at du henter dem inn i helgen.

Så, minstekravet ditt er enfas 25A, brukbart er 32A enfas, optimalt er noe kjappere enn det - 3fas 400V 16A f.eks.

valvolainen

10A når det er 20minus her hver dag i flere måneder?
Jeg kjører 12 mil til dagen, og hvis jeg lader med 10a fra jeg kommer hjem til jeg reiser, så går strømbudsjettet i minus, selv om sommeren. Dobbeltladeren er naturligvis til langtur bruk, men naturligvis ønsker man å lade fra 20-25-32A hjemme.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: Model S på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:40
I P-huset på jobben har er det noen røde kontakter med 32A 400V. Har planer om å lade bilen der, men lurer på hvordan det enklest kan gjøres. Skulle gjerne hatt muligheten for å utnytte tilgjengelig effekt (22kW) ved behov for hurtig lading, men å sette opp en fastmontert ladestasjon/HPWC er ikke noe alternativ. Noen som vet om det finnes mobile løsninger man kan ha med seg? (32A stikk, med kabel til en boks med nødvendig elektronikk, og kabel med Type 2 kontakt som kobles i bilen.)

Vel, du kan jo bruke en hvilken som helst fast ladestasjon men isteden sette på en 2m ledning med 32A rød plugg på. LItt klumpete, men det virker.

SitatFant ingen overganger fra 32 til 16 uten en boks med 16A sikring, så jeg antar det ikke vil være i henhold til forskriftene om man lager en overgang med kun kabel mellom de to kontaktene?

Nei, men uproblematisk om du KUN bruker den til å lade Teslaen da den ikke vil trekke mer enn 16A uansett. Så du kan lage en selv for en tohundrelapp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Model S

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:56
Sitat fra: Model S på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:40
I P-huset på jobben har er det noen røde kontakter med 32A 400V. Har planer om å lade bilen der, men lurer på hvordan det enklest kan gjøres. Skulle gjerne hatt muligheten for å utnytte tilgjengelig effekt (22kW) ved behov for hurtig lading, men å sette opp en fastmontert ladestasjon/HPWC er ikke noe alternativ. Noen som vet om det finnes mobile løsninger man kan ha med seg? (32A stikk, med kabel til en boks med nødvendig elektronikk, og kabel med Type 2 kontakt som kobles i bilen.)

Alternativet blir å benytte kun 16A (11kW) og medfølgende UMC. Må i tilfelle ha en overgang fra 32A til 16A. Søkte på nettet, og fant en slik:

http://unistage.no/?show=product&product=200002-1578376

Fant ingen overganger fra 32 til 16 uten en boks med 16A sikring, så jeg antar det ikke vil være i henhold til forskriftene om man lager en overgang med kun kabel mellom de to kontaktene?

Dersom du har bestilt dobbellader er det bare å plugge i så lader du med 20kW ved hjelp av medfølgende kabel. Uten dobbellader blir det kun 10kW.

Tror dessverre ikke det vil fungere. Medfølgende ladekabel/UMC støtter vel maks 16A? Og skal man få brukt dobbeltladeren trenger man vel en form for ladestasjon/HPWC?
Kjører Tesla Model S P85+, levert september 2013
Tesla Model X reservert oktober 2013, P92x
Tesla Model 3 reservert 31.03.2016.

Model S

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juli 2013, klokken 22:02
Sitat fra: Model S på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:40
I P-huset på jobben har er det noen røde kontakter med 32A 400V. Har planer om å lade bilen der, men lurer på hvordan det enklest kan gjøres. Skulle gjerne hatt muligheten for å utnytte tilgjengelig effekt (22kW) ved behov for hurtig lading, men å sette opp en fastmontert ladestasjon/HPWC er ikke noe alternativ. Noen som vet om det finnes mobile løsninger man kan ha med seg? (32A stikk, med kabel til en boks med nødvendig elektronikk, og kabel med Type 2 kontakt som kobles i bilen.)

Vel, du kan jo bruke en hvilken som helst fast ladestasjon men isteden sette på en 2m ledning med 32A rød plugg på. LItt klumpete, men det virker.

SitatFant ingen overganger fra 32 til 16 uten en boks med 16A sikring, så jeg antar det ikke vil være i henhold til forskriftene om man lager en overgang med kun kabel mellom de to kontaktene?

Nei, men uproblematisk om du KUN bruker den til å lade Teslaen da den ikke vil trekke mer enn 16A uansett. Så du kan lage en selv for en tohundrelapp.

Takk, da blir det nok Biltema-varianten til en tohundrelapp. :)
Kjører Tesla Model S P85+, levert september 2013
Tesla Model X reservert oktober 2013, P92x
Tesla Model 3 reservert 31.03.2016.

Nuvolari

Sitat fra: Model S på tirsdag 16. juli 2013, klokken 23:01
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:56
Sitat fra: Model S på tirsdag 16. juli 2013, klokken 21:40
I P-huset på jobben har er det noen røde kontakter med 32A 400V. Har planer om å lade bilen der, men lurer på hvordan det enklest kan gjøres. Skulle gjerne hatt muligheten for å utnytte tilgjengelig effekt (22kW) ved behov for hurtig lading, men å sette opp en fastmontert ladestasjon/HPWC er ikke noe alternativ. Noen som vet om det finnes mobile løsninger man kan ha med seg? (32A stikk, med kabel til en boks med nødvendig elektronikk, og kabel med Type 2 kontakt som kobles i bilen.)

Alternativet blir å benytte kun 16A (11kW) og medfølgende UMC. Må i tilfelle ha en overgang fra 32A til 16A. Søkte på nettet, og fant en slik:

http://unistage.no/?show=product&product=200002-1578376

Fant ingen overganger fra 32 til 16 uten en boks med 16A sikring, så jeg antar det ikke vil være i henhold til forskriftene om man lager en overgang med kun kabel mellom de to kontaktene?

Dersom du har bestilt dobbellader er det bare å plugge i så lader du med 20kW ved hjelp av medfølgende kabel. Uten dobbellader blir det kun 10kW.

Tror dessverre ikke det vil fungere. Medfølgende ladekabel/UMC støtter vel maks 16A? Og skal man få brukt dobbeltladeren trenger man vel en form for ladestasjon/HPWC?

Ja du har helt rett. Jeg tenkte feil.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

glaserud

Kan vi ikke holde oss on topic her? Diskusjon av hva som trengs og ikke er det mange tråder om.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

DonPedro

Et litt dumt spørsmål, kanskje: Kan man lade en Leaf på den stikkontakten man setter opp for å lade Model S på 32A 230V IT 1-fas?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jkirkebo

Ja, om du lager en overgang. Ikke godkjent uten sikring, men siden Leafen uansett ikke trekker mer enn 16A er det ikke krise så lenge du aldri bruker overgangen til noe annet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DonPedro

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juli 2013, klokken 18:11
Ja, om du lager en overgang. Ikke godkjent uten sikring, men siden Leafen uansett ikke trekker mer enn 16A er det ikke krise så lenge du aldri bruker overgangen til noe annet.

Takk for svar!  Hva vil det si å lage en overgang?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA