Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Zneip på onsdag 10. juli 2013, klokken 16:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 15:38
Konklusjonen er vanskelig å komme frem til uten å vite størrelsen på hovedsikringen din.

Hehe - jeg vet ikke en gang hvor hovedsikringen er jeg :)

Den står vanligvis i sikringsskapet... (hovedsikring, ikke inntakssikring (som ofte står ute på veggen i sort boks, eller på loftet))
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 17:36
Sitat fra: Griffel på onsdag 10. juli 2013, klokken 15:57
Kanskje ikke veldig merkelig, dog ikke dagens standard for TN anlegg men sikkert en av de mange variantene som ble benyttet tidligere. En får jo annta at det er en fornuftig grunn til at det ble satt opp en transf. i garasjen. Her må en vite mer om systemet. Det vet nok lokale installatører og E-verket. Litt farlige råd med mindre du vet mer om systemet i eclipse's nabolag.
Det er usikkert om løsning 3 tilfredstiller forskriftenes krav.

Han må jo selvfølgelig ta det via elektriker. Jeg prøver bare å skissere mulige løsninger han kan diskutere med elektrikerne.

Hva skulle være forskriftsmessig galt med løsning 3? Eneste jeg kan tenke meg er om det er problematisk å merke om fargen på ledningen i hver ende til blå. Å fremføre tofase 400V er vel uansett uproblematisk, i Sverige brukes slikt til både varmeovner og platetopper?

Jeg tar det selvfølgelig via elektriker og vil oppdatere dere på svaret. Slik jeg forstår på ham så kan vi eventuelt ta 230V fra trafo inn på null-leder på 3-fas'en men her melder jeg pass.

Det elektrikeren min spør om er om ladingen krever at null-lederen er koblet til eller om den er terminert i kontakt eller skapet, han spør rett og slett om TSM kan lades med ren 400V 3-fas. Jeg har snakket med Joakim T. om dette og han skulle ta det videre og lovet å svare meg.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

Sitat fra: Griffel på onsdag 10. juli 2013, klokken 15:57
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:39
Sitat fra: eclipse på onsdag 10. juli 2013, klokken 10:46
Fra huset til garasjen går det en kabel med 3 ledere pluss jord, den er koblet inn i et sikringsskap i garasjen. Ut fra sikringsskapet går det en kabel til en trafo som transformerer ned til 230V som supplerer 230 til garasjen. Det går også en 50cm kabel til en rød trefase kontakt med 4 pinner ut fra sikringsskapet. Kan jeg bytte ut denne kabelen/kontakten med en kabel med 4 ledere pluss jord samt en 5 pins kontakt?

Det var en merkelig løsning. Nei, det holder ikke å bytte den korte kabelen når du bare har 4-leder kabel ut til garasjen. Du har her tre muligheter:

1. Bytte kabel ut til garasjen til 5-leder. Ta vekk trafo i samme slengen siden den ikke behøves mer.

2. Lade Teslaen på 230V via trafoen. Forutsetter at den har ledig kapasitet.

3. Koble om slik at du fremfører kun tofase 400V+N til garasjen via eksisterende kabel. Dvs. at en av lederne i eksisterende kabel gjøres om til N-leder (merkes blå i begge ender). Du får da i praksis fremført to stk. 230V kurser til garasjen og trafo kan taes vekk. Hvilken strømstyrke du kan få på disse avhenger av dimensjonen på kabelen. Du får da en kurs til garasjen og en kurs til lading. Det blir da enfase 230V lading på Teslaen, 16 til 32A avhengig av dimensjon på kabelen. Hva den tåler ser du på sikringen i skapen inne, den som går til garasjen.

Jeg tror fort alternativ 3 kan bli det enkleste og rimeligste alternativet. Det trengs minimal omkobling inne og ikke all verdens jobb i garasjen heller.
Kanskje ikke veldig merkelig, dog ikke dagens standard for TN anlegg men sikkert en av de mange variantene som ble benyttet tidligere. En får jo annta at det er en fornuftig grunn til at det ble satt opp en transf. i garasjen. Her må en vite mer om systemet. Det vet nok lokale installatører og E-verket. Litt farlige råd med mindre du vet mer om systemet i eclipse's nabolag.
Det er usikkert om løsning 3 tilfredstiller forskriftenes krav.

Det ble satt opp trafo for å få 230V siden jeg ikke kunne ta dette ut mellom null-leder og en av fasene da jeg ikke har null-leder (kabelen inn til garasjen har 3 ledere pluss jord). Så jeg har 400V 3-fas 32A uten null-leder pluss trafo for å få 230V :-)

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på onsdag 10. juli 2013, klokken 21:06
Det elektrikeren min spør om er om ladingen krever at null-lederen er koblet til eller om den er terminert i kontakt eller skapet, han spør rett og slett om TSM kan lades med ren 400V 3-fas. Jeg har snakket med Joakim T. om dette og han skulle ta det videre og lovet å svare meg.

Jeg er ca. 99,8% sikker på at N-lederen må være koblet til. Husk at det er ikke bare laderen i bilen som skal ha strøm, UMC/ladestasjon skal også ha litt. Og der går det nok dårlig med 400V...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: petersv på onsdag 10. juli 2013, klokken 16:07
Noen som vet om det finnes 3-fase kwh måler til en overkommelig pris i Norge?

Disse to
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler/36-4500
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-Opto-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler-med-optisk-giver/36-5041

Jeg klarer ikke lese ut av teksten at disse måler 3fas, men jeg har en eldre variant fra Efergy kjøpt på Clas som er 3fas så jeg antar disse også er det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Havebigfun

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. juli 2013, klokken 22:53
Disse to
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler/36-4500
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-Opto-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler-med-optisk-giver/36-5041

Jeg klarer ikke lese ut av teksten at disse måler 3fas, men jeg har en eldre variant fra Efergy kjøpt på Clas som er 3fas så jeg antar disse også er det.
Bra idee- den øvre til 699 ser ut til å fungere som et tangamperemeter- det kan fungere bra og uten elektrikker :D
Tangen legges bare rundt ledningen til kontakten- om det er 230 eller 400 V er vel bare et programmeringsspørsmål.
Den andre til 599 leser av ved å måle strømmåleren- da trenger man strømmåler for stikkontakten til bilen- det har vel de færreste -og man kan avlese forbruket direkte uansett.

Elmo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 10. juli 2013, klokken 23:06
Bra idee- den øvre til 699 ser ut til å fungere som et tangamperemeter- det kan fungere bra og uten elektrikker :D
Tangen legges bare rundt ledningen til kontakten- om det er 230 eller 400 V er vel bare et programmeringsspørsmål.

Min eldre model er også trang-ampere-meter, og jeg kan velge om jeg vil bruke én, to, eller alle tre (og den er trådløs, men ikke USB til PC)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

petersv

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. juli 2013, klokken 22:53
Sitat fra: petersv på onsdag 10. juli 2013, klokken 16:07
Noen som vet om det finnes 3-fase kwh måler til en overkommelig pris i Norge?

Disse to
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler/36-4500
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-Opto-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler-med-optisk-giver/36-5041

Jeg klarer ikke lese ut av teksten at disse måler 3fas, men jeg har en eldre variant fra Efergy kjøpt på Clas som er 3fas så jeg antar disse også er det.

Takk for godt forslag, men siden det skal brukes som kilde for betaling av strømmen må jeg ha noe mer permanent som ikke kan resettes.

Jeg tror denne fra ABB skal gå, vi får se hva elektrikeren sier. http://www.abb.no/product/seitp329/c33649b507966f05c125768600363d0b.aspx?country=00&tabKey=2&cid=9AAC100487&gid=ABB2CMA131024R1000

Zneip

#340
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 17:45
Den står vanligvis i sikringsskapet... (hovedsikring, ikke inntakssikring (som ofte står ute på veggen i sort boks, eller på loftet))

Har noe i sikringsskapet som heter "Overbelastningsvern C63". Står også "Inntakskabel PFXP 3x16mm2" - tolker dette dithen at jeg har hovedsikring stor nok til å takle en 32A kurs til garasjen. Enig?  :)
Nord Trøndelag | X90D

Duzzy

Sitat fra: Zneip på torsdag 11. juli 2013, klokken 14:29
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 17:45
Den står vanligvis i sikringsskapet... (hovedsikring, ikke inntakssikring (som ofte står ute på veggen i sort boks, eller på loftet))

Har noe i sikringsskapet som heter "Overbelastningsvern C63". Står også "Inntakskabel PFXP 3x16mm2" - tolker dette dithen at jeg har hovedsikring stor nok til å takle en 32A kurs til garasjen. Enig?  :)
Det er riktig tolket, (med mindre du har noen andre store strømforbrukere.. f.eks en stor elkjele el.)
Overbelastningsvern er det vi før kalte hovedsikring.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

Amper

P85D :o)

Gjermund

Klarer ikke helt å forstå hvorfor ikke den vanlige stikk kontakta med 10 A sikring skal holde jeg, det er jo når jeg er på tur jeg trenger hurtiglading ikke når bilen står i garasjen hele natta med nesten fult batteri i utgangspunktet.

Model S

I P-huset på jobben har er det noen røde kontakter med 32A 400V. Har planer om å lade bilen der, men lurer på hvordan det enklest kan gjøres. Skulle gjerne hatt muligheten for å utnytte tilgjengelig effekt (22kW) ved behov for hurtig lading, men å sette opp en fastmontert ladestasjon/HPWC er ikke noe alternativ. Noen som vet om det finnes mobile løsninger man kan ha med seg? (32A stikk, med kabel til en boks med nødvendig elektronikk, og kabel med Type 2 kontakt som kobles i bilen.)

Alternativet blir å benytte kun 16A (11kW) og medfølgende UMC. Må i tilfelle ha en overgang fra 32A til 16A. Søkte på nettet, og fant en slik:

http://unistage.no/?show=product&product=200002-1578376

Fant ingen overganger fra 32 til 16 uten en boks med 16A sikring, så jeg antar det ikke vil være i henhold til forskriftene om man lager en overgang med kun kabel mellom de to kontaktene?
Kjører Tesla Model S P85+, levert september 2013
Tesla Model X reservert oktober 2013, P92x
Tesla Model 3 reservert 31.03.2016.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA