Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 09:02
Sitat fra: eclipse på onsdag 10. juli 2013, klokken 08:57
Jeg har lagt opp 400V 3fas 32Amp med stikkontakt 3 pol+J 32A 400V Rød (kabel med 3 ledere + jord), jeg er er spent på om det kommer overgang til denne eller om jeg må bytte til 4 polt kontakt å trikse det til på et vis, har du hørt noe?

Du må ha trefase-kontakt med 5 pinner, røde trefase-kontakter med 4 pinner kan  ikke brukes.

Dvs. du kan mekke det til, men da med enfase-lading via en trafo som tar ned spenningen fra 400V (mellom to faser) til 230V. Så om det er umulig å trekke ny kabel og bytte plugg kan man faktisk få 55A enfase-lading fra en slik kontakt.

Fra huset til garasjen går det en kabel med 3 ledere pluss jord, den er koblet inn i et sikringsskap i garasjen. Ut fra sikringsskapet går det en kabel til en trafo som transformerer ned til 230V som supplerer 230 til garasjen. Det går også en 50cm kabel til en rød trefase kontakt med 4 pinner ut fra sikringsskapet. Kan jeg bytte ut denne kabelen/kontakten med en kabel med 4 ledere pluss jord samt en 5 pins kontakt?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Jimpec

Jeg har lagt opp 400V 3fas 32Amp med stikkontakt 3 pol+J 32A 400V Rød (kabel med 3 ledere + jord), jeg er er spent på om det kommer overgang til denne eller om jeg må bytte til 4 polt kontakt å trikse det til på et vis, har du hørt noe?

Du må ha trefase-kontakt med 5 pinner, røde trefase-kontakter med 4 pinner kan  ikke brukes.

Dvs. du kan mekke det til, men da med enfase-lading via en trafo som tar ned spenningen fra 400V (mellom to faser) til 230V. Så om det er umulig å trekke ny kabel og bytte plugg kan man faktisk få 55A enfase-lading fra en slik kontakt.

Hvordan ligger det an dersom jeg har 5x10mm kabel sikret med 32a? Tenker nok ladestasjon på sikt men kunne tenke meg et stikk med futt i i mellomtiden. Kan jeg bare sette på et 16a stikk?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

eclipse

Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. juli 2013, klokken 10:53

Hvordan ligger det an dersom jeg har 5x10mm kabel sikret med 32a? Tenker nok ladestasjon på sikt men kunne tenke meg et stikk med futt i i mellomtiden. Kan jeg bare sette på et 16a stikk?

Hvis du har 400V så bør du sette opp 32A stikk, rød kontakt med 5 pinner har jeg nettopp lært.
PS! Du får ikke utnyttet 32A hvis du ikke har ladestasjon og dobbeltlader men det er godt å ha noe å gå på.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Jimpec

Sitat fra: eclipse på onsdag 10. juli 2013, klokken 10:58

Hvis du har 400V så bør du sette opp 32A stikk, rød kontakt med 5 pinner har jeg nettopp lært.
PS! Du får ikke utnyttet 32A hvis du ikke har ladestasjon og dobbeltlader men det er godt å ha noe å gå på.

Jeg har bestilt dobbel lader og planen er ladestasjon. Men jeg vil ha en best mulig løsning innen hpc fra Tesla eller en annen leverandør er på plass.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Griffel

Sitat fra: eclipse på onsdag 10. juli 2013, klokken 10:46
Fra huset til garasjen går det en kabel med 3 ledere pluss jord, den er koblet inn i et sikringsskap i garasjen. Ut fra sikringsskapet går det en kabel til en trafo som transformerer ned til 230V som supplerer 230 til garasjen. Det går også en 50cm kabel til en rød trefase kontakt med 4 pinner ut fra sikringsskapet. Kan jeg bytte ut denne kabelen/kontakten med en kabel med 4 ledere pluss jord samt en 5 pins kontakt?
Du må nok få en lokal installatør som kjenner systemet der til å vurdere dette. Det kan tenkes at det krever en ny kabel fra inntaksskap til sikringsskap og noen endringer i skapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. juli 2013, klokken 10:59

Jeg har bestilt dobbel lader og planen er ladestasjon. Men jeg vil ha en best mulig løsning innen hpc fra Tesla eller en annen leverandør er på plass.

Da er løsningen å sikre det med 32A samt montere rød 5 pins kontakt.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på onsdag 10. juli 2013, klokken 10:46

Det var en merkelig løsning. Nei, det holder ikke å bytte den korte kabelen når du bare har 4-leder kabel ut til garasjen. Du har her tre muligheter:

1. Bytte kabel ut til garasjen til 5-leder. Ta vekk trafo i samme slengen siden den ikke behøves mer.

2. Lade Teslaen på 230V via trafoen. Forutsetter at den har ledig kapasitet.

3. Koble om slik at du fremfører kun tofase 400V+N til garasjen via eksisterende kabel. Dvs. at en av lederne i eksisterende kabel gjøres om til N-leder (merkes blå i begge ender). Du får da i praksis fremført to stk. 230V kurser til garasjen og trafo kan taes vekk. Hvilken strømstyrke du kan få på disse avhenger av dimensjonen på kabelen. Du får da en kurs til garasjen og en kurs til lading. Det blir da enfase 230V lading på Teslaen, 16 til 32A avhengig av dimensjon på kabelen. Hva den tåler ser du på sikringen i skapen inne, den som går til garasjen.

Jeg tror fort alternativ 3 kan bli det enkleste og rimeligste alternativet. Det trengs minimal omkobling inne og ikke all verdens jobb i garasjen heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Bare om du bytter sikring til 16A.

Jimpec

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:42

Bare om du bytter sikring til 16A.

Jeg er med på det formelle her. Men som en midlertidig løsning der MS aldri vil trekke mer enn 16a uansett, burde det vel gå greit?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

32A stikk er ikke gunstig. UMCen kommer med adapter for trefase 16A og enfase 32A. Ikke trefase 32A. En ladestasjon skal normalt ikke kobles via stikk men direkte.

Så løsningen er en av følgende, om man ikke kjøper ladestasjon med en gang:

1. Sett opp 16A stikk og sikre med 16A. Bytt sikring når ladestasjon kobles opp, og koble denne direkte (sørg for at det er nok kabel til "overs").

2. Sett opp 32A enfase plugg (blå), la da være å bruke de to andre faselederne. At det er 32A trefase-sikring på enfase plugg er helt ok. Når ladestasjon anskaffes er det bare å ta av pluggen og koble denne direkte (igjen, sørg for at det er nok kabel tilgjengelig).

Alt. 1 gir høyere ladefart med UMC (11kW mot 7.4kW) men koster mer da sikring må byttes om det skal settes opp 22kW ladestasjon.

Zneip

Takk og pris for dette forumet og alle dets eksperter. Hva skulle vi elnoobs gjort uten dere  :o Jeg har tenkt litt videre ang lading. Pr i dag har jeg kun en 16A kurs til garasjen - og den deles med komfyren i huset. Ikkje braaaa. Men det skal jeg få rettet på. Jeg har bestilt bil med enkeltlader fordi jeg tenkte at 8 timer fra 0-100% holder i massevis for meg. Men jeg er fortsatt bekymret for de første dagene etter bilen har kommet. De dagene da man bare vil kjøre hele tiden - og venner og familie står i kø for å teste vidunderet. DA kan det nok bli kjipt å kunne kjøre kun 3-4 timer pr dag. Evt vente en times lading for så å kunne kjøre 3 mil.

32A kurs gir jo kun 7,4kW lading. Dvs at jeg har ca 30% å gå på for å få utnyttet singelladeren. Så min tanke er den. Var det lurt å skaffe seg en trafo og på den måten kunne installere mindre enn 32A i garasjen? Vil trafoen jeg har vedlagt skilt til duge i såfall? (Kan få kjøpt den til 5000,-)

Hva antar dere at den vil kreve av "input"? Holder det med 20A?
Nord Trøndelag | X90D

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:44
Jeg er med på det formelle her. Men som en midlertidig løsning der MS aldri vil trekke mer enn 16a uansett, burde det vel gå greit?

Det meste "går", men jeg vil ikke anbefale det. Kan ikke tenke meg at elektrikeren kobler det slik frivillig heller.

Jimpec

Neida. Jeg tar den. Må vel gi meg.
Elektrikeren er naboen og han lar seg presse litt da ;-)

Klarer vel meg med shuko i starten uansett.

Ladestasjoner kan jo ikke være så langt unna heller.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: Zneip på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:47
32A kurs gir jo kun 7,4kW lading. Dvs at jeg har ca 30% å gå på for å få utnyttet singelladeren. Så min tanke er den. Var det lurt å skaffe seg en trafo og på den måten kunne installere mindre enn 32A i garasjen? Vil trafoen jeg har vedlagt skilt til duge i såfall? (Kan få kjøpt den til 5000,-)

Hva antar dere at den vil kreve av "input"? Holder det med 20A?

Jeg skjønner ikke helt hva du tenker på her. Kan du omformulere det? Skal du legge ny kurs til garasjen? Om du vil utnytte singelladeren maks trenger du 40A enfase eller 16A trefase 400V. 40A enfase krever et ganske veldimensjonert inntak på huset.

Skal du transformere 230V trefase til 400V 16A trenger du å sikre med 3x32A på primærsiden (mer nøyaktig blir det i underkant av 28A).

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:52
Neida. Jeg tar den. Må vel gi meg.
Elektrikeren er naboen og han lar seg presse litt da ;-)

Klarer vel meg med shuko i starten uansett.

Ladestasjoner kan jo ikke være så langt unna heller.

Eller sett opp et 32A enfase stikk på lenge, men trekk fram 5x10 kabel og sikre med 4-pol sikring. Det går fint og du "taper" ikke noe mer enn prisen på et 32A enfase stikk (en hundrelapp eller maks to) når du bytter til ladestasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA