Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Knut Øygard

Sitat fra: valvolainen på onsdag 12. juni 2013, klokken 13:39
Det er jo ikke akkurat hjemme man har bruk for dobbeltlader. Det at 230V 3fas ikke støttes betyr ikke så forferdelig mye. Det er når man er ute og reiser at den vil ha størst betydning. Det er den som skiller 1 vs 2 timer på et stopp, og da stiller det seg litt annereledes. Tar man ut 32AH 1fas i garasjen har man jo alltid nok tid til å fylle på bilen før man skal avgårde igjen.

Men på tur hadde 230 V trefas vært nyttig. Etter at jeg bestilte model S har jeg lagt merke til industrikontakter rundt omkring, og jeg har sett mye flere blå enn røde. På fergeleier, bensinstasjoner med verksted, industribedrifter... Det står også mange gamle flate 3-faseplugger rundt omkring.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

valvolainen

Det er sant, men heller 400V 3fas og 230V 1fas fremfor mangel på 400V og kun 230V 1-fas og 3-fas. Man har uansett med seg overganger fra 230v trefas til 230v enfas.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

OleJA

Da ser det til at spec på laderen er på plass:

Charging
11 kW capable on-board charger with the following input compatibility: 85-265 V, 45-65 Hz, 1ph-40A (Optional 22 kW capable Twin Chargers increases single phase input compatibility to 80A)
Peak charger efficiency of 94%
11 kW capable Universal Mobile Connector, IEC 60309 5 PIN Red 16A/3-phase (230/400 V) or IEC 60309 3 PIN Blue 32A/single-phase (240 V) adapter
A choice of adapter is available at time of purchase


Velg region EU, deretter Model S | spec

Med dobbel lader støttes 80A 1 fase. Finnes dette i det hele tatt å få tak i Norge eller EU?

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

#198
Sitat fra: OleJA på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:07
Da ser det til at spec på laderen er på plass:

Charging
11 kW capable on-board charger with the following input compatibility: 85-265 V, 45-65 Hz, 1ph-40A (Optional 22 kW capable Twin Chargers increases single phase input compatibility to 80A)
Om dette stemmer blir det som jeg har forventet hele tiden :) Vesentlig mer enn 32A enfas for de som har valgt dobbeltlader  ;D
Ettersom man kan justere bilen til å dra et spesifikt antall amper kan man jo fint sette bilen til 50-60-70A om man har behov (og kapasitet) selv om hovedsikringen bare er 80A.

Men da snakker vi mennekes stikk på veggen, eller kanskje en vegglader fra Salto?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:07
Med dobbel lader støttes 80A 1 fase. Finnes dette i det hele tatt å få tak i Norge eller EU?

Var det ikke på fergeleiene det var vanlig med 3-fase 125A stikk? I så fall kan du jo trekke 80A der om du har med deg en HPWC med 125A plugg ;)

Evt. 63A enfase fra 63A 3-fase kontakter. Men mange av disse tror jeg ikke du finner. 3x32A 400V er nok vanligere da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:16
Om dette stemmer blir det som jeg har forventet hele tiden :) Vesentlig mer enn 32A enfas for de som har valgt dobbeltlader  ;D
Ettersom man kan justere bilen til å dra et spesifikt antall amper kan man jo fint sette bilen til 50-60-70A om man har behov (og kapasitet) selv om hovedsikringen bare er 80A.

Men da snakker vi mennekes stikk på veggen, eller kanskje en vegglader fra Salto?

Niks. Da snakker vi nok HPWC fra Tesla og kun den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#201
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:37
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:16
Om dette stemmer blir det som jeg har forventet hele tiden :) Vesentlig mer enn 32A enfas for de som har valgt dobbeltlader  ;D
Ettersom man kan justere bilen til å dra et spesifikt antall amper kan man jo fint sette bilen til 50-60-70A om man har behov (og kapasitet) selv om hovedsikringen bare er 80A.

Men da snakker vi mennekes stikk på veggen, eller kanskje en vegglader fra Salto?

Niks. Da snakker vi nok HPWC fra Tesla og kun den.
Tesla har da allerede sagt at du ikke trenger lader med Tesla-logo på? Så korrigert for dette sier du altså at man trenger en lader med elektronikk. Om man måtte hatt noe fra Tesla kunne vi vel skrinlagt 22kW ladestasjoner for Model S også?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:44
Tesla har da allerede sagt at du ikke trenger lader med Tesla-logo på? Så korrigert for dette sier du altså at man trenger en lader med elektronikk. Om man måtte hatt noe fra Tesla kunne vi vel skrinlagt 22kW ladestasjoner for Model S også?

Nei. Jeg sier at om du vil trekke mer enn 32A på en fase må du ha Teslas HPWC da meg bekjent ingen andre produserer slikt utstyr. Ladestasjoner fra andre produsenter er opp til 32A enfase og opp til 63A trefase.

Siden det stort sett er Norge som hadde hatt bruk for en slik er nok ikke oddsene store for at andre produsenter henger seg på og lager utstyr for dette.

EDIT: Du kan evt. lage en selv. Google OpenEVSE.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#203
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:50
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:44
Tesla har da allerede sagt at du ikke trenger lader med Tesla-logo på? Så korrigert for dette sier du altså at man trenger en lader med elektronikk. Om man måtte hatt noe fra Tesla kunne vi vel skrinlagt 22kW ladestasjoner for Model S også?

Nei. Jeg sier at om du vil trekke mer enn 32A på en fase må du ha Teslas HPWC da meg bekjent ingen andre produserer slikt utstyr. Ladestasjoner fra andre produsenter er opp til 32A enfase og opp til 63A trefase.

Siden det stort sett er Norge som hadde hatt bruk for en slik er nok ikke oddsene store for at andre produsenter henger seg på og lager utstyr for dette.

EDIT: Du kan evt. lage en selv. Google OpenEVSE.
OK. Ja om ingen andre leverer denne typen ladere har du helt rett, da blir det Tesla HPWC.
Ser for øvrig at strømforbruket mitt fra mai og ut september er ca 6-700kWh per måned. Varmtvannsbereder trekker 980w maks, VK bad trekker maks 900w, LED-lamper maks 2-300w, SBS kjøleskap ca 400w.
Da ser det ut til at jeg bør kunne la bilen trekke 50A 5 måneder i året med 63A hovedsikring.
Og med varmepumpe som trekker 1kW som varmer huset på vinteren kan den faktisk trekke 40A på vinteren. Men det krever at jeg har kontroll på vaskemaskin/tørketrommel :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:56
Men det krever at jeg har kontroll på vaskemaskin/tørketrommel :)
Da kjøper du en varmepumpe-tørketrommel og trenger bare å passe på vaskemaskinen 8)
Tørketrommelen får du for prisen av den kansellerte vinterpakken ;)

Bent

Sitat fra: KnutGol på onsdag 12. juni 2013, klokken 16:18Men på tur hadde 230 V trefas vært nyttig. Etter at jeg bestilte model S har jeg lagt merke til industrikontakter rundt omkring, og jeg har sett mye flere blå enn røde. På fergeleier, bensinstasjoner med verksted, industribedrifter... Det står også mange gamle flate 3-faseplugger rundt omkring.
Jeg slet en del med å finne 230V/32A trefas når jeg var ut og langkjørte i fjor sommer. Hvis noen har tips til bensinstasjoner i Elverum/Hamar-området som har slik blå stikk så tar jeg imot info med takk. Det ville ta vekk noe usikkerhet rundt årets sommerferie. :)

I fjor ladet jeg på Koppang på et verksted der, på et verksted på Elverum, og på en bensinstasjon på Berkåk. Bensinstasjoner er helt klart å foretrekke, ikke minst fordi de ofte er åpne på helgedager.

(Jeg fant bl.a. også noen 230V/16A trefas, men det har jeg ikke plugg til og så ville det selvsagt uansett være ganske mye tregere.)
Tesla Roadster, 25Mm

Frodes Tesla

#206
I Elverum er det lader ved Terningen Arena !

Jeg har tenkt å få på plass 230 v, 32 a. 1 fas hjemme her på Hamar ;)

Last ned LadeNå applikasjon på Itunes !

Bent

Sitat fra: Frodes Tesla på onsdag 12. juni 2013, klokken 22:50
I Elverum er det lader ved Terningen Arena !
Terningen Arena, er det noenlunde nytt? Google Maps har bare skau der de sier det skal være. :P

Men, det du sier er at det er et blått 32A trefasestikk i forbindelse med hurtigladeren der? Høres i så fall særdeles lovende ut. I fjor ladet jeg på et verksted i industriområdet rett nordvest derfra, men, det var jo det med åpningstider igjen.
Tesla Roadster, 25Mm

B-flat

Skal få lagt inn strøm i garasjen snart, og har fått beskjed fra elektriker om at jeg kan få trefas 400V 32A. 

Tanken var å sette opp en slikt stikk og så koble til denne byggsentralen: https://www.amentio.no/amentio/default.asp?page=vare&ProdusentID=123052 ?

SitatBeskrivelse av byggsentralen (og bilde i vedlegg)
32A. Alle detaljer er laget av robust plast. Godkjent for utendørsbruk. IP44.

Inngang 1 stk CP 432 med tilkoblingskabel 5G6 0.5 m.
Uttak 1 stk 32A/400V.
Videremating 2 stk 16A/400V avsikrede sep. 4 stk 16A/230V avsikrede 1x16A.
Jordfeilbryter 40A 30 mA.

Vil det da være mulig å lade fra med trefas 400V 16A gjennom denne byggsentralen, og evt da 2 Tesla samtidig? Er byggsentralen egnet for den typen langvarig belastning som lading er?

Med et 32A/400V trefas uttak i garasjen har jeg i fremtiden mulighet til å koble til en HPWC. Må HPWC kobles direkte eller kan den tilkobles gjennom rød industrikontakt?
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

jkirkebo

Sitat fra: B-flat på onsdag 12. juni 2013, klokken 23:28
Skal få lagt inn strøm i garasjen snart, og har fått beskjed fra elektriker om at jeg kan få trefas 400V 32A. 

Tanken var å sette opp en slikt stikk og så koble til denne byggsentralen:
Vil det da være mulig å lade fra med trefas 400V 16A gjennom denne byggsentralen, og evt da 2 Tesla samtidig? Er byggsentralen egnet for den typen langvarig belastning som lading er?

Med et 32A/400V trefas uttak i garasjen har jeg i fremtiden mulighet til å koble til en HPWC. Må HPWC kobles direkte eller kan den tilkobles gjennom rød industrikontakt?

Jeg ville gitt beng i byggsentralen og satt opp et underskap i garasjen. Det kan du fore med 3x32A og hente ut 2 stk. 3x16A kurser fra.

HPWCen skal egentlig kobles direkte men vil selvsagt også virke om det er en plugg i mellom. Men jeg tror Teslas HPWC kun er for enfase opp til 80A. Skal du ha trefase må du antageligvis kjøpe en tredjeparts ladeboks, f.eks fra Salto.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA