Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

shb

Hei. Jeg har heldigvis 400V men legger ikke ut mer en 16A 3 fase. Ser ikke vitsen.  Vil prøve å lade på offentlige 22kW punkter på kjøpesenter der en utnytter begge laderene , mens en handlet litt til middag. eller Tesla sine SC Skal en utnytte begge laderene hjemme må en kjøpe en hjemme lader også. Det blir vel enda mer penger ut av vinduet. Tror det holder lenge med 11kW inn i timen hjemme.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Moray

Jeg har bestilt med dobbeltlader, men er enda mer usikker på om det er noe vits for mitt bruk. Kjører mye, men kommer til å ha fossilbil til langturer.

Av Tesla sine ansatte på Alnabru ble jeg anbefalt dobbeltlader nettopp på grunn av IT-nett 32A trefase. Ser ut som argumentet med dobbeltlader for hjemmebruk faller i gjennom.

Noen som vet om det er for sent å avbestille dobbeltlader nå?
S85

Epleskreller

Sitat fra: shb på tirsdag 11. juni 2013, klokken 20:08
Hei. Jeg har heldigvis 400V men legger ikke ut mer en 16A 3 fase. Ser ikke vitsen.  Vil prøve å lade på offentlige 22kW punkter på kjøpesenter der en utnytter begge laderene , mens en handlet litt til middag. eller Tesla sine SC Skal en utnytte begge laderene hjemme må en kjøpe en hjemme lader også. Det blir vel enda mer penger ut av vinduet. Tror det holder lenge med 11kW inn i timen hjemme.

Om du lader for fullt og skrur på lyset i garasjen, vil sikringen gå da? Jeg legger 20A ut til garasjen og derfra en 16A 400v trefase til ladepunktet. Tenker at da er det litt ekstra kapasitet til portåpner og annet..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eclipse

Sitat fra: laumb på tirsdag 11. juni 2013, klokken 19:54
Type 2 ladestasjon krever en type 2 <-> type 2 kabel.
Denne må ikke kjøpes av Tesla, men kan kjøpes andre steder.

Hjemme får man maks 1 fase 32A eller 3 fase 400V 16A. Høyere strøm enn det krever HPWC - eller på en type 2 kompatibel stasjon som leverer mer enn dette (i praksis 3 fase 400V 32A).

3 fase 230V IT er ikke støttet. Endog, kobles bilen til ett CEE stikk for 3 fase 230V IT (16A & 32A) så vil den trekke 16A eller 32A i enfase fra trefasepluggen.

Jeg har bestilt installasjon av 400 Volt 32Amp 3fas, er det slik at jeg må kjøpe en Type2 ladestasjon for å utnytte anlegget mitt? F.eks en Salto Type 2 lader?
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Kan jeg ikke gå direkte ifra 400V/32Amp/3fas kontakten via en Type2 adapterkabel direkte til ladeporten på bilen?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

shb


[/quote]

Om du lader for fullt og skrur på lyset i garasjen, vil sikringen gå da? Jeg legger 20A ut til garasjen og derfra en 16A 400v trefase til ladepunktet. Tenker at da er det litt ekstra kapasitet til portåpner og annet..
[/quote]

Hei.
Jeg har 230V 16 fra før, den går til lys og lading til Leaf'en når den måtte trenge det.Ca 10 ganger på 9000 kjørte km siden januar og en Bobil. Så de 400V er bare for Teslae'en.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på tirsdag 11. juni 2013, klokken 20:46
Jeg har bestilt installasjon av 400 Volt 32Amp 3fas, er det slik at jeg må kjøpe en Type2 ladestasjon for å utnytte anlegget mitt? F.eks en Salto Type 2 lader?
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Du må nok det ja, om du vil lade med 20kW. Medfølgende mobile ladekabel støtter tydeligvis bare opp ttil 11kW (3x16A):

Sitat
Kan jeg ikke gå direkte ifra 400V/32Amp/3fas kontakten via en Type2 adapterkabel direkte til ladeporten på bilen?

Du må ha en EVSE uansett (kabel med "kladd"). Den mobile ladekabelen som følger bilen inneholder all nødvendig elektronikk. En ren kabel vil ikke fungere fra vanlige CEE-stikk, kun fra ladepunkter med Type 2 uttak. Disse har EVSE-biten innebygd i ladepunktet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sindrej

Kan en kjøpe ekstra ladekabel til å ha liggende i garasjen ?  Eller må en kjøpe en sånn wall connector da ?  Det jeg ønsker er en billigst mulig løsning som lar meg la en ladekabel med alle adaptere ligge fast i bilen og så har jeg en ladekabel med den adapteren jeg trenger (230v 32a) fast i garasjen.

jkirkebo

Sitat fra: sindrej på tirsdag 11. juni 2013, klokken 23:44
Kan en kjøpe ekstra ladekabel til å ha liggende i garasjen ?  Eller må en kjøpe en sånn wall connector da ?  Det jeg ønsker er en billigst mulig løsning som lar meg la en ladekabel med alle adaptere ligge fast i bilen og så har jeg en ladekabel med den adapteren jeg trenger (230v 32a) fast i garasjen.

Da kjøper du bare en ekstra UMC med riktig adapter. Er antageligvis det jeg kommer til å gjøre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

Kjørte forbi Dalekvam i går (mellom Bergen og Voss), og stoppet innom for å se på Hurtigladeren som Bergen Kommune har satt ut(!). Jeg har ikke erfaring med elbil fra før, heller lite kunnskap angående hvilke ladere som finnes langs veien... Noen som kan si noe om denne laderen? Hvordan vil denne lade en TMS?  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

shb

Kommer det en Chademo overgang er det i boks. Kommer den ikke er det bare å glemme denne typen ladere for Tesla og Nye El Golf. Det er bare Leaf og Trillingen som kan bruke denne.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

XS40

Vet ikke om dette er tatt opp i tråden før men..
Hvilken utnyttelsesgrad har man av HPWC i 230v 3fas?
Er det antydet en pris for HPWC i private hjem?

laumb

Sitat fra: XS40 på onsdag 12. juni 2013, klokken 11:14
Hvilken utnyttelsesgrad har man av HPWC i 230v 3fas?

Ved 16A trekker den enfas, ca. 3.6kW.
Ved 32A trekker den enfas, ca. 7.2kW.

Trefas 230V med full effekt fra alle faser støttes ikke.

Balrog

Sitat fra: Moray på tirsdag 11. juni 2013, klokken 20:34
Jeg har bestilt med dobbeltlader, men er enda mer usikker på om det er noe vits for mitt bruk. Kjører mye, men kommer til å ha fossilbil til langturer.

Av Tesla sine ansatte på Alnabru ble jeg anbefalt dobbeltlader nettopp på grunn av IT-nett 32A trefase. Ser ut som argumentet med dobbeltlader for hjemmebruk faller i gjennom.

Noen som vet om det er for sent å avbestille dobbeltlader nå?

Snakket med Tesla nettopp. Virker som om adaptere til alt som finnes og kommer av DC hurtiglading er helt i det blå (Chademo etc.) slik at Type 2-lading er det eneste sikre. 22kW vekselstrøm er ikke akkurat hurtiglading i min verden, men risikerer man at dette blir eneste lademulighet (i hvertfall i nær framtid) kan det være skummelt å fjerne dobbeltladeren fra tilvalgslista.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

valvolainen

Det er jo ikke akkurat hjemme man har bruk for dobbeltlader. Det at 230V 3fas ikke støttes betyr ikke så forferdelig mye. Det er når man er ute og reiser at den vil ha størst betydning. Det er den som skiller 1 vs 2 timer på et stopp, og da stiller det seg litt annereledes. Tar man ut 32AH 1fas i garasjen har man jo alltid nok tid til å fylle på bilen før man skal avgårde igjen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

shb


[/quote]

Snakket med Tesla nettopp. Virker som om adaptere til alt som finnes og kommer av DC hurtiglading er helt i det blå (Chademo etc.) slik at Type 2-lading er det eneste sikre. 22kW vekselstrøm er ikke akkurat hurtiglading i min verden, men risikerer man at dette blir eneste lademulighet (i hvertfall i nær framtid) kan det være skummelt å fjerne dobbeltladeren fra tilvalgslista.
[/quote]

22kW ikke hurtig? tja. Min nåværende Leaf får ikke så mye mer på de såkalte DC hurtigladerene med Chademo, de starter så fint ut med 47kw de første 1-2 minuttene så nedover til 20-25 kW etter 5 nimutter for så dette til 8 kW etter 15 minutter. Har koblet til Leafen med 30% og den var ikke kommet 100 på 1 time. til Det er bilen som styrer dette, så mulig Teslaen ville holde 47 kW lenger, men det vil vi kansje aldri få vite. Så jeg vil heller gå for dobbellader og bruke den der f. eks Fortum og endre setter opp 22kW AC lading. Så håper jeg det er en kafe eller butikk i nærheten. Men om 22kW laderen i bilen lader med 22kW helt til 85% eller 100% ja si det.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA