Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

OleJA

#165
Sitat fra: OleJA på søndag 09. juni 2013, klokken 17:25
Glimrende, det var det jeg håpet på. :D
Da er det bare å bestille kabel å begynne å grave.....

Etter å ha målt opp lengde av fremtidig kabelgrøft og sjekket sikringskap + inntak ble jeg litt i tvil på hva som er beste løsning - Trenger litt råd fra forumets elkyndige.

Planen er få lagt minst 3fase,32A til garasjen. Har 2 alt så vidt jeg kan vurdere:

Alt1:
Koble meg til med 32A i eksisterende sikringskap. Dette krever boring gjennom grunnmur, samt fjerning av et par meter med sponplate på en lettvegg mellom sikringskap og grunnmur. Jeg vil om mulig samtidig oppgradere hovedinntaket fra 63A til 80A, eller mer. 'Tilkoblingsstolpe' står like utenfor grunnmur så det bør bli minimalt med ekstra graving for dette, kabellengde ca 4-5 meter. Det står 125A knivsikringer i utvendig tilkoblingsboks så jeg antar 80A bør være greit utfra dette?. Strømmåler er merket 0.5 - 60A så jeg vil anta at denne også må byttes? (Er fra 1987)

Alt2:
Etablere nytt (ekstra) inntak kun for garasje med eget sikringskap og strømmåler: Antar at jeg da kan koble ny kabel direkte til utvendig tilkoblingsboks, evt til en større boks for hele nabolaget som står på hjørnet av plenen? Dette blir en enklere tilkobling, jeg trenger kortere kabel, og slipper å oppgradere hovedinntak til huset. Ser også en mulig fordel i redusert brannfare pga. varmgang i husets sikringskap. Vil isåfall nok også legge 63A inn i garasjen så er jeg mer fremtidsrettet. Trenger 20-25m kabel så merkostnadene for 32A vs 63A blir vel neppe mer enn et par tusen. Ulempen blir jo en mer omfattende installasjon i garasjen med egen måler og sikringskap.

Er dette i det hele tatt realistisk? Er det f.eks problemer med å sette et sikringskap og strømmåler i en til tider fuktig garasje? (Våte biler og snø som smelter om vinteren)

Setter pris på tilbakemelding ang:
-  Kostnadene for disse 2 alternativene?
-  Er det f.eks store tilkoblingsavgifter relatert til etablering av ny måler, evt årlige avgifter?
-  Er det begrensninger knyttet til hvor mange inntak et enkelt Gnr/Bnr kan ha?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Teslafrank

Det ser ut for at de lader Model S på samme måte som Roadster

Den kan lades på 32A 230V (også mer amp), men kun på en fase.

Jeg tror uansett om man legger inn 230V 32 Amp 3 fas i garasjen, er dette plenty. (jeg legger nok opp to kurser på 32 A, har to biler som skal ha mat....:) Laderen benytter kun den ene fasen, men da har man 3-fas til senere, og til annet heavy utstyr om det skulle være nødvendig.

Jeg holder på med garasjebygging nå, og har gravd ned 75mm trekkerør fra nærmeste stolpe og inn i garasjen. (luftspenn til huset skal ned i bakken.)  Så skal nytt skap inn i garasjen  med inntakssikring på 80 A (mener dette er den største før ny tarriff).  Der skal måleren også stå.  Så legges ny kabel inn i huset, der står nytt skap. Litt off topic..

petersv

Sitat fra: OleJA på søndag 09. juni 2013, klokken 17:25
Sitat fra: Griffel på søndag 09. juni 2013, klokken 15:49
Sitat fra: Nuvolari på søndag 09. juni 2013, klokken 13:02
Sitat fra: OleJA på søndag 09. juni 2013, klokken 11:49
Siden det ser ut til å ta laaaang tid å få avklart om 3fase IT støttes, så har jeg planer om en helgardering, dvs sette opp uttak for både 32A 1fase og 3fase i garasjen.
Er det mulig å få dette installert over kun en 32A,3fase sikring + kabel til garasjen, og der koble til hhv 32A, 1 og 3 fase uttak? (Er da klar over at jeg ikke kan benytte begge samtidig). Eller krever dette separate sikringen og kabel fra koblingskapet? .... Evt. noe annet?

Det går fint. Du legger 3 fase inn til et sikringsskap i garasjen. Fra sikringsskapet i garasjen trekker du så en 1fase kurs og en 3 fase kurs.

I dette tilfelle er ikke nødvendig med et ekstra sikringaskap, en koblingsboks er nok når begge kontaktene er beregnet på 32 A. Elektrikkeren fikser det uten problemer. Ønsker en f.eks. en 16A kontakt og en 32 A kontakt er det greit med et ekstra skap.

Glimrende, det var det jeg håpet på. :D
Da er det bare å bestille kabel å begynne å grave. Er det noe krav om hvor dypt en slik kabel skal ligge? Må den merkes på noe vis?

"Kabel lagt i jorden skal legges tilstrekkelig dypt slik at de ikke skades av landbruksmaskiner ... Kabler skal merkes med merkespenning i form av tydelig preging i ..."

http://www.dsb.no/no/Rettskilder/Regelverk/Oppslagsverket/3898/3899/5519/5520/5555/

JohanH

Sitat fra: petersv på søndag 09. juni 2013, klokken 22:45
Sitat fra: OleJA på søndag 09. juni 2013, klokken 17:25
Sitat fra: Griffel på søndag 09. juni 2013, klokken 15:49
Sitat fra: Nuvolari på søndag 09. juni 2013, klokken 13:02
Sitat fra: OleJA på søndag 09. juni 2013, klokken 11:49
Siden det ser ut til å ta laaaang tid å få avklart om 3fase IT støttes, så har jeg planer om en helgardering, dvs sette opp uttak for både 32A 1fase og 3fase i garasjen.
Er det mulig å få dette installert over kun en 32A,3fase sikring + kabel til garasjen, og der koble til hhv 32A, 1 og 3 fase uttak? (Er da klar over at jeg ikke kan benytte begge samtidig). Eller krever dette separate sikringen og kabel fra koblingskapet? .... Evt. noe annet?

Det går fint. Du legger 3 fase inn til et sikringsskap i garasjen. Fra sikringsskapet i garasjen trekker du så en 1fase kurs og en 3 fase kurs.

I dette tilfelle er ikke nødvendig med et ekstra sikringaskap, en koblingsboks er nok når begge kontaktene er beregnet på 32 A. Elektrikkeren fikser det uten problemer. Ønsker en f.eks. en 16A kontakt og en 32 A kontakt er det greit med et ekstra skap.

Glimrende, det var det jeg håpet på. :D
Da er det bare å bestille kabel å begynne å grave. Er det noe krav om hvor dypt en slik kabel skal ligge? Må den merkes på noe vis?

"Kabel lagt i jorden skal legges tilstrekkelig dypt slik at de ikke skades av landbruksmaskiner ... Kabler skal merkes med merkespenning i form av tydelig preging i ..."

http://www.dsb.no/no/Rettskilder/Regelverk/Oppslagsverket/3898/3899/5519/5520/5555/

Min elektrikter mente at kabelt lagt i beskyttende trekkerør bør graves ned minimum 50 cm, men at 30 cm kan aksepteres men da bør det legges en lekt over slik at dette er det første du kommer bort i hvis noen begynner å grave. Med lekt menes en treplanke, gjerne impregnert virke. Ta fotografier og dokumenter hvor du legger kabeln, mål gjerne avstand fra ulike landmerker på tomten og huset og nedtegne dette. Ta vare på dette når du en gang skal gjøre gravearbeider, eller selge huset.

Epleskreller

Sitat fra: JohanH på søndag 09. juni 2013, klokken 23:46
Min elektrikter mente at kabelt lagt i beskyttende trekkerør bør graves ned minimum 50 cm, men at 30 cm kan aksepteres men da bør det legges en lekt over slik at dette er det første du kommer bort i hvis noen begynner å grave. Med lekt menes en treplanke, gjerne impregnert virke. Ta fotografier og dokumenter hvor du legger kabeln, mål gjerne avstand fra ulike landmerker på tomten og huset og nedtegne dette. Ta vare på dette når du en gang skal gjøre gravearbeider, eller selge huset.

Min elektriker sa at det var nok med en "spadedybde". Jeg legger min kabel langs husveggen og under steinlagt gårdsplass uten trekkerør(PFSP-kabel). Det er ikke fare for at noen skal grave der siden.. (ingen kjeller som trenger drenering..)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Like mange svar som elektrikere. Reglementet (fasiten) sier at det skal så dypt at man ikke kommer borti det til daglig (f.eks landbruk.)

Jeg ville lagt med på 30 cm, minimum. Til syvende og sist er det elektrikeren som må godkjenne det før han/hun kobler til. El-tilsynet kan også kontaktes, hvis du er usikker.

Johnny

Litt pussig at det ikke vil vere støtte for 230V 3fase! Hva er egentlig forskjellen på dette hos oss og det de har "over there"?
TMS og eGolf.

Griffel

#172
Sitat fra: Johnny på mandag 10. juni 2013, klokken 09:46
Litt pussig at det ikke vil vere støtte for 230V 3fase! Hva er egentlig forskjellen på dette hos oss og det de har "over there"?
Boligområde distribusjon i USA er 240V enfase med midtuttak som er jordet slik at de har 120 V til det meste (lys og stikkontakter) men kan ha 240V til f.eks. tørketrommel, i USA er derfor motorer i privathjem (eks. kloakkpumper) enfasemotorer.
EUs distribusjonssystem er trefas 400V med stjernepunkt som gir 230V enfas til det meste (lys og stikkontakter inkludert f.eks. tørketrommel), og trefas 400V til store forbrukere og 3 fase motorer.
Endel steder er Norges distribusjonssystem likt med EU men for det meste har vi trefas 230V med isolert midtpunkt som  gir 230V enfas til det meste (lys og stikkontakter inkludert f.eks. tørketrommel) og 230V til 3 fase motorer. For enfas utstyr er det sjelden problemer med kompatibilitet mellom EUs og Norges system.

Vårt mest utbredte system aviker derfor både fra EUs og USAs distribusjonssystem.

En bør derfor ikke være skuffet når Tesla for Europa velger å følge EUs vedtatte standard for lading av elbiler, men heller positivt overrasket over at det ser ut til at de gjør en innsatst for å også å tilfredstille det Norske distribusjonssystemet som langsomt avvikles.

(EUs vedtatte standard for lading av elbiler dekker 400V trefas og 230V enfas)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 10. juni 2013, klokken 12:59
En bør derfor ikke være skuffet når Tesla for Europa velger å følge EUs vedtatte standard for lading av elbiler, men heller positivt overrasket over at det ser ut til at de gjør en innsatst for å også å tilfredstille det Norske distribusjonssystemet som langsomt avvikles.

Avikles? Jeg vet nye områder stort sett bygges ut med TN, men finnes det eksempler på at eldre området oppgraderes? Det må jo i så fall koste en formue, jeg har liten tro på at det skjer i større grad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. juni 2013, klokken 13:42
Sitat fra: Griffel på mandag 10. juni 2013, klokken 12:59
En bør derfor ikke være skuffet når Tesla for Europa velger å følge EUs vedtatte standard for lading av elbiler, men heller positivt overrasket over at det ser ut til at de gjør en innsatst for å også å tilfredstille det Norske distribusjonssystemet som langsomt avvikles.

Avikles? Jeg vet nye områder stort sett bygges ut med TN, men finnes det eksempler på at eldre området oppgraderes? Det må jo i så fall koste en formue, jeg har liten tro på at det skjer i større grad.

Enig.

Selv i tilfeller der det elektriske i et bygg total-rehabiliteres, og Hafslund har satt opp ny 400V trafo ved siden av 230V trafo, har jeg fått avslag på tilkobling til 400V. Selv om vi forklarte dem at vi hadde utstyr som måtte kobles til med 400V.

Hjemme fikk jeg tilnærmet rå latter fra Hafslund da jeg spurte etter 400V.

Personlig mener jeg det netteier burde hatt leveringsplikt på 400V.

Jeg tror vi har 230V IT i Norge om 100 år også. Jeg ser minimalt med avvikling av 230V til fordel for 400V.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Balrog

Samme serviceinnstilling har jeg fått fra Hafslund. Dessverre har Høyre gitt dem evigvarende monopol på nettleie,  elendig service og blodpriser. Ikke bare lo de når jeg spurte om 400V fordi "det bygges bare ut når nettet ikke lenger har tilstrekkelig kapasitet, men det har det jo der jeg bor", men det var "veldig vanskelig" å få godkjent mer enn 63A inn til boligen, for det "er det neppe kapasitet i nettet til der jeg bor".

Hafslund kan brenne langsomt for min del. Dette betyr vel at jeg like gjerne kan avbestille dobbeltladeren...
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

DonPedro

Jeg fikk veldig hyggelige og imøtekommende svar fra Hafslund, med beskjed om at det var sannsynlig at de ville innvilge større hovedsikring dersom jeg søkte om det.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

ebbrey

Foruten beskjeden om at jeg kunne "hoppe og drite i" 400v var skagerak hyggelige med mitt ønske om større kapasitet på inntaket. De sa det var litt å gå på slik at jeg kunne få 80, er bare 50 idag..
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

ebbrey

Jeg ser siste innlegg i http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/8173-Europe-Future-Charging-for-Model-S-1-phase-or-3-phase-(Part-2)/page36 så er det en som har fått svar fra Tesla EU på plugger som medfølger bilen og at man må ha tesla's egne HPWC  for å utnytte dobbeltlader hjemme. Er dette det samme som "Type 2 ladestasjon" som da vil bety at alle steder slike ladestasjoner med 22kw uttak blir satt opp gjør det samme som denne HPWC``for hjemmebruk?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

laumb

Type 2 ladestasjon krever en type 2 <-> type 2 kabel.
Denne må ikke kjøpes av Tesla, men kan kjøpes andre steder.

Hjemme får man maks 1 fase 32A eller 3 fase 400V 16A. Høyere strøm enn det krever HPWC - eller på en type 2 kompatibel stasjon som leverer mer enn dette (i praksis 3 fase 400V 32A).

3 fase 230V IT er ikke støttet. Endog, kobles bilen til ett CEE stikk for 3 fase 230V IT (16A & 32A) så vil den trekke 16A eller 32A i enfase fra trefasepluggen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA