Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Performance vs. Standard

Startet av Aspiranten, torsdag 23. mai 2013, klokken 08:26

« forrige - neste »

Aspiranten

Nissan Leaf

Arxcis

#1
Denne er vel en Mode 3 Type 1 ladestasjon. Jeg kjøper dersom den finnes i Mode 3 Type 2.
  Det står at den takler 16 amp. Vil den takle både 16 amp 3x 400 volt, og 16 amp 1x 230 Volt kretser?

Griffel

Denne er laget for USA marked, og vil om den er CE merket (trolig ikke) passe for Nissan, og Trillinger.
(en fase 230V)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 11. mai 2013, klokken 01:39
Denne er laget for USA marked, og vil om den er CE merket (trolig ikke) passe for Nissan, og Trillinger.
(en fase 230V)

Strengt tatt vil den nok passe fint selv om den ikke er CE-merket ;)
Min Clipper Creek LCS-25 fungerer fortsatt kjempefint, og er etter min mening fortsatt den minste og peneste EVSEn. Men CE-merking har den ikke...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#4
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. mai 2013, klokken 04:28
Sitat fra: Griffel på lørdag 11. mai 2013, klokken 01:39
Denne er laget for USA marked, og vil om den er CE merket (trolig ikke) passe for Nissan, og Trillinger.
(en fase 230V)

Strengt tatt vil den nok passe fint selv om den ikke er CE-merket ;)
Min Clipper Creek LCS-25 fungerer fortsatt kjempefint, og er etter min mening fortsatt den minste og peneste EVSEn. Men CE-merking har den ikke...

Sitat fra: Aspiranten på fredag 10. mai 2013, klokken 21:35
http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

Hvem starter importen?

Jeg har penger til deg/dere ;-)

Ulovlig å importere og straffbart å videreselge uten CE merke. Importør må oppbevare dokumentasjon på oppfyllelse av krav.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Starfox

CE merkingen betyr kun en ting.. Det betyr at man ikke dør om man tar i produktet. Akkurat som når man oppgraderer eller fikser på en kladd lader selv. Da er den nødvendigvis ikke CE godskjent lenger

Griffel

Sitat fra: Starfox på tirsdag 21. mai 2013, klokken 22:07
CE merkingen betyr kun en ting.. Det betyr at man ikke dør om man tar i produktet. Akkurat som når man oppgraderer eller fikser på en kladd lader selv. Da er den nødvendigvis ikke CE godskjent lenger
CE merking er ikke en godkjenning, men en erklæring fra produsenten om at produktet er bygget i henhold til de regler og direktiver som er relevantet i EU (EØS), og dessuten trygt å bruke ut fra produsentens kjennskap til designet. Produsent og importør (til EU) er forpliktet til å oppbevare dokumentasjon for stikkprøvekontroll.
Å importere for eget bruk er på egen risikovurdering, mens å importere ikke CE merkede produkter for videre salg er ulovlig og straffbart.

Derfor heter det CE merket, ikke CE godkjent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbillie

Jeg savner også en 16A lader for å få litt ekstra når jeg er i byen, på kino eller når jeg må en runde på Ikea... Eller på tur der jeg måtte ha behov for noen ekstra kilometer for å nå fram til neste hurtiglader. Med den medfølgende 10A kabelen tar dette uforholdsmessig lang tid å få over til bilen?

Prisene på kablene virker svært høye ift hva dette faktisk er- men med stor etterspørsel, så blir prisen gjerne deretter. Det planlegges overgang til mode3 type2, først i Oslo, deretter muligens videre i landet og disse kablene er betydelig rimeligere.

Inntil dette er på plass, så vurderer jeg å kjøpe kabel via EVI i usa. Pris med porto og toll ser ut til å komme på rundt 3300.- for en 16A med "vanlig" kabel.

http://www.amazon.com/dp/B00DUE721I/ref=pe_385040_30332200_pe_309540_26725410_item


Jeg tar gjerne i mot tips om alternativer.

Elbilamatør

elektrolux

#8
Kikket litt på kabelen du viser til uten å bli helt klok på hvor mange amper den faktisk lader med.

Uansett, du etterlyser alternativer. Her er mitt alternativ som jeg er stolt over å kunne promotere: http://www.ratio.nl/files/31313.pdf

Dette er aller siste nytt fra min leverandør, og kombinert med en overgang til Shuko lader du i Norge helt lovlig med 6-10 eller 16A fra et shuko stikk. En ekstra fordel med å bruke overganskabel er at skader og slitasje på Shuko stikket begrenses til den rimelige overgangskabelen, og at du får lang nok ledning til å slippe å belaste shuko'en med vekten av kladden. Dessuten er du forberedt på lading fra CEE utstyrte ladestolper i utlandet, og J1772 støpselet har vinkel som er tilpasset Leaf sitt låsedeksel.

Prisen vår på denne kladden blir 4490.- mens vi tar 150 kr for 3x2,5mm overgang til Shuko.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Johnsen

Svar ang ce merking.
Ce merking skal det vere på alt man videreselger som forhandler ikke ved privat salg.
Og for forhandler så finnes det smutthull. Hvis man selger den som halvfabrikat så trenger man ikke ce godkjenning, f.eks. Selge uten stikk.
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

kjbu

Sitat fra: Aspiranten på fredag 10. mai 2013, klokken 21:35
http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

Hvem starter importen?

Jeg har penger til deg/dere ;-)

Ser fin ut den, men inkl. frakt og mva kommer den på rundt 4000kr.
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah, og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang. Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge. Forutsetter at du ikke har andre gjenstander på samme kurs.

Det finst byggesett for EVSE ladere som blir "ganske rimelig" der du kan velge strømstyrken via LCD-skjerm. Søk på google etter OpenEVSE. Vurderer å bygge en slik selv.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Bobbulf

Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Sitat fra: Aspiranten på fredag 10. mai 2013, klokken 21:35
http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

Hvem starter importen?

Jeg har penger til deg/dere ;-)

Ser fin ut den, men inkl. frakt og mva kommer den på rundt 4000kr.
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah, og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang. Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge. Forutsetter at du ikke har andre gjenstander på samme kurs.

Det finst byggesett for EVSE ladere som blir "ganske rimelig" der du kan velge strømstyrken via LCD-skjerm. Søk på google etter OpenEVSE. Vurderer å bygge en slik selv.
Det blir ingen problem med varmgang da den skal monteres på en 20A kurs.
http://www.pluginnow.com/sites/default/files/569217%20REV%20A.061713.pdf#overlay-context=power-max
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

jkirkebo

Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah, og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang. Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge. Forutsetter at du ikke har andre gjenstander på samme kurs.

Nei, det er ikke sikringen som er problemet. Det er schuko-kontakten som ikke har godt av 16A over lang tid. Brukes en 16A CEE kontakt istedenfor er det ikke noe problem å trekke 16A i mange timer fra en kurs med 16A sikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57

Ser fin ut den, men inkl. frakt og mva kommer den på rundt 4000kr.
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah, og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang. Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge. Forutsetter at du ikke har andre gjenstander på samme kurs.

Veldig merkelig at ikke min nymonterte 16A-automatsikring har røket en eneste gang det året jeg har hatt den da..

Ampere forkortes med A, ikke Ah, som er amperetimer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Griffel

#14
Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah.
Måleenheten for strømstyrke er A. (ikke Ah)
Ah er et litt missvisende kapasitetstall (amperetimer) som vanligvis blir bruk for bilbatterier ol. Når det gjelder framdriftsbatterier til elbil er kWh det som brukes, og som bør brukes for å fortelle om batteriets kapasitet.
Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang.
Dersom dette skjer hjemme hos deg er det noe galt, og du bør få en elektrikker til å sjekke sikringsskapet.

Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge.
Det kan nok hende at du har lest det, trolig for lenge siden. Den gangen skrusikringer var vanligt var dette en tommelfingerregel. Automatsikringer kan belastes varig 100%.

Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Det finst byggesett for EVSE ladere som blir "ganske rimelig" der du kan velge strømstyrken via LCD-skjerm. Søk på google etter OpenEVSE. Vurderer å bygge en slik selv.
Byggesett for det som feilaktig blir kalt "EVSE ladere" inneholder kommunikasjonselektronikken som "snakker med" lader i bil.
I tillegg til elektronikken (i byggesettet) må en kjøpe alle sterkstrømdeler og få en elektrikker til å montere dette sammen om det skal bli lovlig. Dette er: elektronikkstrømforsyning, ladekabel, ladekontakt (J1772 om du har leaf eller trilling), kontaktor, jordfeilbryter, tilførselses kabel etc.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA