Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Oreo, onsdag 22. mai 2013, klokken 16:14

« forrige - neste »

Oreo

Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Lokführer

Er det bare meg meg som synes at det er rart at bilen får 99/100 poeng? Den er bra, men det er mange områder som kan forbedres. Sammenliknet med BMW 5 serien, så er det en rekke punkter som Tesla ikke er best på. Én ting er for eksempel fraværet av ekstrautstyr. Er Tesla bare sammenliknet med andre El-biler?

For meg virker dette litt søkt. For meg virker det som CR er kjøpt og betalt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Yagi

Sitat fra: Lokführer på fredag 10. mai 2013, klokken 09:29
(...) For meg virker dette litt søkt. For meg virker det som CR er kjøpt og betalt.

Eller så har entusiasmen tatt disse tre karene litt på samme måte som den har tatt en del av oss her på forumet. Jeg kjenner ikke til CR fra før, men jeg kjenner jeg er litt enig - det er litt rart med 99 av 100 poeng. Men samtidig er det litt fint også  :)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Cobos

Sitat fra: Lokführer på fredag 10. mai 2013, klokken 09:29
Er det bare meg meg som synes at det er rart at bilen får 99/100 poeng? Den er bra, men det er mange områder som kan forbedres. Sammenliknet med BMW 5 serien, så er det en rekke punkter som Tesla ikke er best på. Én ting er for eksempel fraværet av ekstrautstyr. Er Tesla bare sammenliknet med andre El-biler?

For meg virker dette litt søkt. For meg virker det som CR er kjøpt og betalt.
At CR ikke er kjøpt og betalt er jeg sikker på at er feil. Ser du den videoen linket litt lenger opp forstår du mer av hvorfor den fikk så bra score. De liker den åpne indre layouten, der forsvinner en av de største seierene til BMW. De liker at bilen tillater deg å surfe mens du kjører, dermed er de nok ikke veldig glad i "hjelpesystemer" som blind-sone varsler osv. De mener den kjører glimrende og tydeligvis bedre enn BMW 5 som de faktisk kritiserte for at kjørefølelsen ikke var så bra som BMW skryter av. De gir den masse cred for at Tesla tør å tenke annerledes og får det til å virke, jmf 17'' skjermen, hatchback design, 3 rad osv. De liker oppdateringer OTA.
En del ting gjør 5 serie bedre enn Tesla, men noe av det er mer eller mindre bevisste valg fra Tesla at de ikke vil gjøre det sånn eks interiør design. Dermed foretrekker du interiør design tankegangen fra Tesla blir den en mye bedre bil. De la også en god del vekt på lavt forbruk, og der slår Tesla en tilsvarende ytende BMW 5 ned i støvlene.

Dette er ihvertfall min teori til hvorfor de ga så god score.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

jkirkebo

Sitat fra: Lokführer på fredag 10. mai 2013, klokken 09:29
For meg virker dette litt søkt. For meg virker det som CR er kjøpt og betalt.

CR er vel de eneste som garantert ikke er kjøpt og betalt. De tar nemlig ikke inn annonser i bladet i det hele tatt, alle intekter kommer fra abonnenter. De har derfor en meget høy stjerne i USA mhp. integritet.

99 poeng hos CR har nok svært mye større betydning enn f.els MotorTrend COTY-prisen. CR leses nemlig i alle lag i befolkningen, ikke bare de som er interessert i bil. De tester tross alt alt mulig, biler er bare en liten del av det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DaX

Sitat fra: Lokführer på fredag 10. mai 2013, klokken 09:29
For meg virker dette litt søkt. For meg virker det som CR er kjøpt og betalt.
CR er en non profit consumer advocate organization som det så fint heter på engelsk. De forteller ikke engang produsenten at de tester produktet deres. De har en anonym arbeidstaker som kjøper bilen gjennom de normale kanalene og denne blir da deres testbil. Tesla har ikke hatt noen sjanse for å få noe innsyn under testperioden, de visste ikke engang at bilen de selger ville bli testet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Consumer_organization
http://en.wikipedia.org/wiki/Consumer_Reports
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Thomas Parsli

Nå var vel problemet at CR scoret Tesla bedre enn BMW, ikke at CR er uavhengige? ;)

En score på 99% forklares enkelt med at scoringen er relativ til det tidspunktet testen ble gjort.
Hvis den samme bilen testes på nytt om et par år vil de få lavere score, siden bilene har blitt "bedre" i løpet av tiden som har gått.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

DonPedro

En slik test vil alltid være subjektiv. Eksempel: Er det en fordel eller en ulempe at det ikke er bladlomme bak på forsetene? Det kommer an på hvem du spør.  Personlig er jeg veldig glad for at mine $$ ikke går til å betale for en sånn greie, hvor det bare samler seg opp dritt likevel. Men jeg har veldig stor forståelse for dem som gjerne skulle hatt det.

Så CR har sine kriterier, som de mener er av interesse for deres lesere. De tester bilen, og den scorer 99/100 på de kriteriene. De av dere som er fans av BMW 5 liker tydeligvis en del egenskaper ved den, og synes det er uforståelig at ikke TMS blir trukket for å mangle disse. Men det betyr ikke annet enn at de som tester ikke tillegger disse egenskapene den vekten dere gjør. Ingenting galt med det! (Det går selvsagt an å være uenig, men det behøver altså ikke være slik at folk som gjør andre vurderinger enn deg er "kjøpt og betalt").
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Elmo

Sitat fra: DonPedro på fredag 10. mai 2013, klokken 12:36
En slik test vil alltid være subjektiv. Eksempel: Er det en fordel eller en ulempe at det ikke er bladlomme bak på forsetene? Det kommer an på hvem du spør.  Personlig er jeg veldig glad for at mine $$ ikke går til å betale for en sånn greie, hvor det bare samler seg opp dritt likevel. Men jeg har veldig stor forståelse for dem som gjerne skulle hatt det.
Så CR har sine kriterier, som de mener er av interesse for deres lesere. De tester bilen, og den scorer 99/100 på de kriteriene. De av dere som er fans av BMW 5 liker tydeligvis en del egenskaper ved den, og synes det er uforståelig at ikke TMS blir trukket for å mangle disse. Men det betyr ikke annet enn at de som tester ikke tillegger disse egenskapene den vekten dere gjør. Ingenting galt med det! (Det går selvsagt an å være uenig, men det behøver altså ikke være slik at folk som gjør andre vurderinger enn deg er "kjøpt og betalt").
+1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lokführer

Er interiørkvaliteten på høyde med Audi, BMW, Mercedes, Porsche? Nei. Ikke på langt nær. Og dette er en bil i et segment hvor det påkrevd med utsøkt interiørkvalitet og kvalitetsfølelse. Til prisen så synes jeg interiøret er for dårlig, og da snakker jeg om prisen i USA. Vi kan ikke begynne å sammenligne med annerledeslandet Norge. Her får man jo Tesla for Toyotapenger!
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

DonPedro

Men hva betyr denne "interiørkvaliteten" for meg?

Produktuinnovasjon handler om å forbedre det som teller for kundene. Se for eksempel på Nintendo Wii. Den hadde absolutt ikke den "grafikk-kvaliteten" som de andre spillkonsollene hadde, og det visste de som lagde den. De prioriterte i stedet å lage en bedre spillopplevelse i form av bevegelseskontroll. Dermed satte de en ny standard i markedet.

Det samme med iPhone. Den hadde dårligere specs på en del områder som ble sett på som "viktigst" før den kom - vekt, dekning, batteri osv.

Igjen: "Interiørkvalitet" er tydeligvis et viktig kriterium for deg. Andre kan se på det som "feil fokus".
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Lokführer

Det finnes mange ting som trekker ned helhetsinntrykket på Tesla Model S, å innbille seg selv at denne bilen er en 99/100 bil, da er det på tide å prøvekjøre noe annet, for da er sammenlikningsgrunnlaget feil. Jeg kjører i dag en VW Touran, en høyst normal fornuftig kjedelig bil, men selv den gjør enkelte ting bedre enn Teslaen. Den er ikke i samme eksklusive klasse en gang!
Jeg mener at fraværet av lagringsplass/lommer/snedige rom i seg selv er nok til å trekke mer enn ett poeng. Det at den ikke kan dra henger gjør at fleksibiliteten forsvinner litt.
Og økonomi, hva vet vi egentlig om økonomien rundt det å eie TMS? Jeg har sett noen skyhøye priser på reservedeler når uhellet først er ute, priser som er langt høyere enn eksempelvis BMW.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Sitat fra: DonPedro på fredag 10. mai 2013, klokken 12:52
Men hva betyr denne "interiørkvaliteten" for meg?

Produktuinnovasjon handler om å forbedre det som teller for kundene. Se for eksempel på Nintendo Wii. Den hadde absolutt ikke den "grafikk-kvaliteten" som de andre spillkonsollene hadde, og det visste de som lagde den. De prioriterte i stedet å lage en bedre spillopplevelse i form av bevegelseskontroll. Dermed satte de en ny standard i markedet.

Det samme med iPhone. Den hadde dårligere specs på en del områder som ble sett på som "viktigst" før den kom - vekt, dekning, batteri osv.

Igjen: "Interiørkvalitet" er tydeligvis et viktig kriterium for deg. Andre kan se på det som "feil fokus".

Nå har jeg aldri sagt at interiørkvalitet er viktig for meg, for det er det ikke. For meg så scorer nok denne bilen tett opptil 99/100, men det er til min bruk. VW Touran scorer også det samme, det er derfor jeg kjøpte den.
Tror vi trenger litt testkriterier jeg.
4 dører, check.
Bra rekkevidde, check.
Rask? Check.
Laget i USA av Ironman? Check.
God plass? Check.
Men den understyrer , så der får den et ørlite trekk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Gjermund

Synes det med interiørkvaliteten er overdrevet jeg.

Nå hadde jeg fått sykt lave forvendtinger til interiøret og forventet Toyota aktig interiør, så jeg ble positivt overrakset. Min nåværende bil er BMW, forrige BMW og før det Merchedes.

Jada, interiøret er ikke like bra som de, men synes det var en god del bedre enn det skranglete greine du finner i "billigmerker".

Og all denen sytingen om hengerfeste bør sees i et kulturelt persepektiv. I USA har de pickuper. Mye mindre grad bruk av henger, ihvert fall på personbiler. Skal de dra henger er det i hvert fall en SUV. Model X får jo hengerfeste.

De har nok sammenlignet bilen med andre sedaner/hatchbacker, som heller ikke brukes til å trekke henger.

Øyvind.h

#14
Sitat fra: Lokführer på fredag 10. mai 2013, klokken 12:56
Jeg mener at fraværet av lagringsplass/lommer/snedige rom i seg selv er nok til å trekke mer enn ett poeng.
Og jeg synes det er verd plusspoeng! Men du gjør jo det helt korrekte når du skriver "Jeg mener..."

Det jeg ikke kan fordra er når folk skriver "Interiøret ER" "Desginet ER" og fremstiller noe som fakta, når det åpenbart er varierende oppfatning av saken. Personlig opplever jeg dashboardet som milevis foran konkurrenter når det gjelder moderne løsninger, men de henger litt etter på kvalitet (selv om jeg opplever det som vesentlig mer fremtredende når man sitter bak ift. foran!)

Btw: Model S har jo to av de mest snedige lagringsrommene jeg har sett i en bil (i fronten der motorer fantes i gamledager, og bak bakakselen :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA