Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konfigurasjon ved Finalize

Startet av mrm, onsdag 22. mai 2013, klokken 12:40

« forrige - neste »

Veggen

Ja, det er en type 2 med 2 ekstra pinner for DC.

Tesla har valgt å bruke en modifisert type 2 hvor de bruker de eksisterende pinnene til DC istedetfor.

MrUnderhill

Betyr det at man kan lade en Tesla fra en COMBO ladestasjon hvis man har en Type 2 - Type 2 kabel?

Og man vil lade med en hastighet opp til 22kW?
(forutsatt at man har dobbellader i bilen, og ladestasjonen gir minst 22kw)

jkirkebo

Sitat fra: MrUnderhill på mandag 02. september 2013, klokken 15:40
Betyr det at man kan lade en Tesla fra en COMBO ladestasjon hvis man har en Type 2 - Type 2 kabel?

Og man vil lade med en hastighet opp til 22kW?
(forutsatt at man har dobbellader i bilen, og ladestasjonen gir minst 22kw)

Nei. Combo har fast kabel og vil ikke passe i en Tesla uten en evt. overgangsadapter.

22kW, dobbeltlader og AC har ikke noe med dette å gjøre, Combo er DC inntil 100kW og bruker ikke bilens innebygde lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

atta

Sitat fra: MrUnderhill på mandag 02. september 2013, klokken 15:40
Betyr det at man kan lade en Tesla fra en COMBO ladestasjon hvis man har en Type 2 - Type 2 kabel?

Og man vil lade med en hastighet opp til 22kW?
(forutsatt at man har dobbellader i bilen, og ladestasjonen gir minst 22kw)

Biler med combo-port benytter samme port for både AC og DC, men en combo-plugg på en ladestasjon er kun DC.

Hyperstress

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. september 2013, klokken 16:22
Sitat fra: MrUnderhill på mandag 02. september 2013, klokken 15:40
Betyr det at man kan lade en Tesla fra en COMBO ladestasjon hvis man har en Type 2 - Type 2 kabel?

Og man vil lade med en hastighet opp til 22kW?
(forutsatt at man har dobbellader i bilen, og ladestasjonen gir minst 22kw)

Nei. Combo har fast kabel og vil ikke passe i en Tesla uten en evt. overgangsadapter.

22kW, dobbeltlader og AC har ikke noe med dette å gjøre, Combo er DC inntil 100kW og bruker ikke bilens innebygde lader.

Har Tesla sagt noe om planer for et slikt overgangsadapter?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på mandag 02. september 2013, klokken 19:54
Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. september 2013, klokken 16:22
Sitat fra: MrUnderhill på mandag 02. september 2013, klokken 15:40
Betyr det at man kan lade en Tesla fra en COMBO ladestasjon hvis man har en Type 2 - Type 2 kabel?

Og man vil lade med en hastighet opp til 22kW?
(forutsatt at man har dobbellader i bilen, og ladestasjonen gir minst 22kw)

Nei. Combo har fast kabel og vil ikke passe i en Tesla uten en evt. overgangsadapter.

22kW, dobbeltlader og AC har ikke noe med dette å gjøre, Combo er DC inntil 100kW og bruker ikke bilens innebygde lader.

Har Tesla sagt noe om planer for et slikt overgangsadapter?

Nei, det har meg bekjent aldri blitt nevnt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#21
Her er det viktig å skille mellom ladestasjoner og ladeplugger.

En ladestasjon kan gjerne være utstyrt med flere forskjellige pluggtyper som støtter diverse ladestandarder. Etter hva jeg hører her er det varianter som kan lade via chademo, ccs og type 2. Da velger man så klart den kraftigste varianten som bilen kan bruke.

CCS er en utvidelse av type 2, men lader med likestrøm, dvs at den ikke er avhengig av enkelt- eller dobbeltlader. CCS går fortere enn dobbeltlader med trefase vekselstrøm. Dette bør det teoretisk være enkelt for Tesla å lage et adapter til, siden kommunikasjonsprotokollen er lik som den Tesla allerede bruker (tror jeg).

Om ccs-ladere alltid kan lade med vekselstrøm (22 og/eller 43 kW type 2) i tillegg har jeg ikke funnet ut av enda.

Alle DC-hurtigladere uansett type er koblet til 400 V trefase. Derfor er det trivielt å sette opp et uttak for 22 kW type 2 uansett hva annet den måtte støtte. Siden dette er EU-standarden er det helt urimelig å bruke offentlige penger på nye ladere som ikke har dette i tillegg. Det er altså chademo som bør være "tillegg", ikke ccs og type 2.

Jeg mener det må være bedre å sørge for støtte for ccs og flere ccs-ladere enn å bruke ressurser på å støtte chademo. Denne adapteren kommer sannsynligvis også til å bli så svinedyr at få vil kjøpe den.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#22
Sitat fra: eledille på mandag 02. september 2013, klokken 21:25
Om ccs-ladere alltid kan lade med vekselstrøm (22 og/eller 43 kW type 2) i tillegg har jeg ikke funnet ut av enda.
Nei, ihvertfall ikke for Tesla siden den benytter de samme pinnene for AC og DC lading, og heller ikke alltid for biler med combokontakt. Snarere aldrig.

Forøvrig finnes jo hverken CHAdeMO eller Combo adapter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BlueS

Jeg var hos Tesla i Oslo på fredag og spurte selger om det samme, altså overgang for Combo og ChadeMo, han bekreftet at begge ville bli tilgjengelig. Håper det kommer noe offisiell info snart.  Kan det være at comboen bare vil lade AC?
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

AllanW

Det er jo kjempe nyheter spør du meg.
Jo flere lademuligheter jo bedre.
Pr.dags dato i Oslo er 22kw max. Lader 100km i timen.
ChAdeMo har vel 62.5kw ca :).
Kan tenke meg at ChAdeMo kan lade ca 200-250km i timen.
Som sagt , kjempe nyheter!!

Sitat fra: BlueS på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 21:09
Jeg var hos Tesla i Oslo på fredag og spurte selger om det samme, altså overgang for Combo og ChadeMo, han bekreftet at begge ville bli tilgjengelig. Håper det kommer noe offisiell info snart.  Kan det være at comboen bare vil lade AC?
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

HABEL

Sitat fra: BlueS på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 21:09
Jeg var hos Tesla i Oslo på fredag og spurte selger om det samme, altså overgang for Combo og ChadeMo, han bekreftet at begge ville bli tilgjengelig. Håper det kommer noe offisiell info snart.  Kan det være at comboen bare vil lade AC?

Kanskje en ide å få levert de røde og blå adapterene først - før vi "drømmer" om "fremtiden"...?
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Noen som har hørt noe mer om adapter for CCS?

Det kommer snart til å bli veldig nyttig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:01
Noen som har hørt noe mer om adapter for CCS?

Det kommer snart til å bli veldig nyttig.
Burde være en smal sak ettersom ladeporten allerede er tilpasset europeisk standard. I teorien kan det være så enkelt som at man leder de to ekstra DC pinnene inn på de rette pinnene i inntaket på bilen. Dvs det holder med en enkel plastadapter uten noe elektronikk. I så fall blir den svært billig.
Worst case må det noe elektronikk til i adapteret, men kan ikke tenke meg det blir samme størrelse som CHAdeMO adapteret uansett.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: eledille på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:01
Noen som har hørt noe mer om adapter for CCS?

Det kommer snart til å bli veldig nyttig.

Jeg kunne også tenke meg dette. Pga. at det er mye enklere å lage bør det bli mye billigere enn CHAdeMO-adapteret. Et par-tre tusen kroner kanskje? Det går jeg garantert for. Ser jo ut til at det blir CCS på stort sett alle stedene det er CHAdeMO i dag. Kanskje det ikke blir solgt så mange CHAdeMO-adaptere i det hele tatt?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA