Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konfigurasjon ved Finalize

Startet av mrm, onsdag 22. mai 2013, klokken 12:40

« forrige - neste »

mrm

Ser at det settes opp hurtigladere (50kW) med COMBO standaren:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7866.msg90113.html#msg90113

Vil denne kunne brukes med Model S?
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

shb

Ja tror det er meningen at model s og de kommende vw skal bruke de. Ser ut til at det kommer er 22kW lader i Åsane også. Da er det fint med dobbel lader.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

mrm

Men disse 50kW Combo ladderne er vel DC, så da spiller det ikke noen rolle om man har dobbelt ladder eller ikke.
Citroen C-Zero 2014

eMoNor

Sitat fra: mrm på torsdag 09. mai 2013, klokken 21:59
Ser at det settes opp hurtigladere (50kW) med COMBO standaren:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7866.msg90113.html#msg90113

Vil denne kunne brukes med Model S?

Tesla Model S kan ikke lades med Combo. Det Elon Musk har sagt er at Tesla skal utvikle et adapter for CHAdeMO lading av Model S. Blir spennende å se hvordan det blir.

Når det gjelder laderne som er beskrevet i Østfold så kan Model S lade med 20kW via Mode 3 Type 2 kontakt, forutsatt at ting blir som Hr. Musk har sagt. Det krever da at bilen er utstyrt med to onboard ladere og riktig ladekabel.
Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

mrm

Spurte en av selgerne hos Tesla om Combo, og han sa at EU modellen ville støtte både Combo og CHAdeMO, og på spørsmål om når, sa han at det ville være på plass når de første ble levert.

Jeg har kuttet ut dobbeltladder basert på at CHAdeMO og COMBO blir støttet, da det er så mange hurtigladere på plass i løpet av året, at det holder for mitt kjøremønster.  (ref http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet).

Citroen C-Zero 2014

shb

CHAdeMO er likestrøm. Combo er ikke det et lade stasjon med en CHAdeMO og en 22kW vekselstrøm som f.eks model s (og vw ) kan bruke med dobbel lader. Mener en på BKK sa at de ikke kunne benyttes sammen, kun en av gangen. Vi får se når juli kommer.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

mrm

Sitat fra: shb på lørdag 11. mai 2013, klokken 18:17
CHAdeMO er likestrøm. Combo er ikke det et lade stasjon med en CHAdeMO og en 22kW vekselstrøm som f.eks model s (og vw ) kan bruke med dobbel lader. Mener en på BKK sa at de ikke kunne benyttes sammen, kun en av gangen. Vi får se når juli kommer.

Nei, COMBO (eller SAE J1772 Combo) har ikke noe med CHAdeMO å gjøre.
Det er denne koblingen som f.eks VW, Audi, BMW, Ford, GM skal benytte på sine el biler (både DC og AC).
CHAdeMO til venstre, Combo til høyre:

Citroen C-Zero 2014

jkirkebo

Sitat fra: mrm på lørdag 11. mai 2013, klokken 19:53
Nei, COMBO (eller SAE J1772 Combo) har ikke noe med CHAdeMO å gjøre.
Det er denne koblingen som f.eks VW, Audi, BMW, Ford, GM skal benytte på sine el biler (både DC og AC).
CHAdeMO til venstre, Combo til høyre:

Også kalt CCS, Combined Charging System.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: mrm på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:58
Spurte en av selgerne hos Tesla om Combo, og han sa at EU modellen ville støtte både Combo og CHAdeMO, og på spørsmål om når, sa han at det ville være på plass når de første ble levert.

Wow!

Hvis det stemmer er det fantastisk. Supert.

Men hvorfor oppdaterer ikke Tesla websidene sine med denne informasjonen? Slik at vi får sånn helt vesentlig spec på bilen skriftlig.

Hvis de sier dette muntlig til kunder i butikken, så er det ganske uforpliktende for Tesla, men kunder kan basere et helt kjøp på slik informasjon. Hvis noen kjøper bil basert på at Chademo-lading gjør at de kan komme seg feks til hytta, og det så viser seg at Chademo-adapteret blir et år forsinket, slik at de ikke kan klare seg med bare en Tesla likevel, da får Tesla et problem.

Hvis de har produktinformasjon som er sikker nok til å si til kunder i butikken, så burde den informasjonen også ligge ute på websiden deres.

Er det sutrete av meg å ønske at Tesla oppdaterte websidene bedre med slik informasjon?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: shb på lørdag 11. mai 2013, klokken 18:17
Her tror jeg en blander "Combo" systemet, med den kombinerte laderen som står i ABB's program.
Combo er EUs ladesystem.
ABB leverer en lader som ikke er "Combo" men som har to uttak et for 22kW AC og et CHAdeMO.
Og de har også på programmet (tro jeg) en med Combo, CHAdeMO, og 22 kW AC.
På disse kombinerte ABB laderene kan en kun bruke et av systemene av gangen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 12. mai 2013, klokken 01:07
ABB leverer en lader som ikke er "Combo" men som har to uttak et for 22kW AC og et CHAdeMO.

Enten CHAdeMO eller CCS fra disse ja. Etter hva jeg skjønner kan dog 22kW AC benyttes samtidig med CCS eller CHAdeMO, forutsatt kraftig nok strømtilførsel til laderen.

mrm

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. mai 2013, klokken 05:33
Sitat fra: Griffel på søndag 12. mai 2013, klokken 01:07

Enten CHAdeMO eller CCS fra disse ja. Etter hva jeg skjønner kan dog 22kW AC benyttes samtidig med CCS eller CHAdeMO, forutsatt kraftig nok strømtilførsel til laderen.

ABB har en lader som heter Terra 53CJG, denne har alle 3, CCS og CHAdeMO + 22kwAC.   De har også en som heter Terra 53CJ som har CHAdeMO og CSS, men ikke 22kW AC.   
Når man da skriver "1 hurtiglader med både CHAdeMO og COMBO som gir 50 kW", så høres det for meg ut som om det er er en 53CJ eller tilsvarende som skal benyttes.

http://www05.abb.com/global/scot/scot344.nsf/veritydisplay/d7cc37d3489cbacfc1257b0f0052abf6/$file/4EVC204301-LFEN_Terra53.pdf

Citroen C-Zero 2014

fredag

Etter hva jeg skjønner kan dog 22kW AC benyttes samtidig med CCS eller CHAdeMO, forutsatt kraftig nok strømtilførsel til laderen.

Hvor har du det fra?

Husk at det kun er en ladeport på Model S.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 12. mai 2013, klokken 13:02
Etter hva jeg skjønner kan dog 22kW AC benyttes samtidig med CCS eller CHAdeMO, forutsatt kraftig nok strømtilførsel til laderen.

Hvor har du det fra?

Husk at det kun er en ladeport på Model S.

Samtidig på laderen, dvs. at den lader to biler på en gang.

MrUnderhill

Når jeg ser på pluggene til COMBO og Type 2, ser det ut som at den øverste delen av COMBO pluggen ligner TYPE 2. Er ladepluggen COMBO en utvidelse av Type 2?

COMBO:

Type 2 - Mennekes

http://www.phoenixcontact-emobility.com/en/products/e-connectivity/combined-acdc-charging-system-type-2

Technical data for the AC part:
Nominal voltage   250 V
3/1-phase nominal current 32 A
Standardization   IEC 62196-2

Technical data for the DC part
Nominal voltage   850 V
Nominal current   125 A

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA