Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setetrekk

Startet av Nils H, tirsdag 21. mai 2013, klokken 15:25

« forrige - neste »

keca

Blir helt klart interessant å prøve.

Selv har jeg en litt annen behandling av batteriet enn BE. Min har gått rundt 44 000km, lader alltid til 100%, lader alltid med 16A lader, low battery warning rett som det er, "skilpadde-modus" skjer og jeg har nok hurtigladet litt mere enn 15  ganger...

Programmet har veldig mange innstillinger og man får vel mye informasjon man til hverdags ikke trenger. Kanskje greit med SOC i % osv. Selv føler jeg at informasjonen bilen standard gir holder lenge. I starten var jeg veldig fokusert på strøm og kilometere, kikket også ofte inne på Carwings for å lese av hva forskjellige turer brukte av strøm. Dette har vel gjort sitt til at jeg nå har en viss følelse av strømforbruk og rekkevidde. Har aldri gått strømtomt, men mange ganger blinker det bare tre streker på estimert rekkevidde. Kommer meg dit jeg skal, justerer bare fart/varme hvis nødvendig.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

blackleaf1

Atle
Lindås

erikf

Digg, her er det jo bare å skaffe seg en obd2/elm327 og plugge i snarest!
Tråden på mynissanleaf er jo hundre sider lang!

Antar tingen skal plugges i CANbussen og så bare funker det, etter å ha koblet opp bluetooth?
Men hvor er denne busspluggen i bilen egentlig?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Bobbulf

Sitat fra: erikf på mandag 13. mai 2013, klokken 23:04
Digg, her er det jo bare å skaffe seg en obd2/elm327 og plugge i snarest!
Tråden på mynissanleaf er jo hundre sider lang!

Antar tingen skal plugges i CANbussen og så bare funker det, etter å ha koblet opp bluetooth?
Men hvor er denne busspluggen i bilen egentlig?
Du ser plasseringen tidlig i videoen i posten min på side 2  :)
Er under rattet/over pedalene  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

BE

ODB2-Pluggen er rett under dashbordet til høyre for panseråpneren.

Og ja, det er bare å plugge inn, pare på bluetooth og så virker det.

Når jeg leste originaltråden på Mynissanleafforumet trodde jeg med det samme at det var nødvendig å modifisere donglen for å få kontakt på EV-canbus, men det er det altså ikke. Rett og slett plug and play  :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

erikf

Ok, takk begge to!
ODB2 på vei fra hong kong!
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Haavard

Da har eg og bestilt meg OBD2, bestilte like greit 2 forskjellige tilfelle ein skulle vera defekt, kosta jo ikkje akkoratt skjorta :)

Bestilte i tillegg mobil fra DX.com (http://dx.com/p/m2-android-mini-smartphone-w-4-0-capacitive-dual-sim-dual-cameras-wi-fi-black-189092) som eg skal ha fast i bilen, til den prisen så er det sikkert ein ræva telefon men den burde vel greie å kjøre ett lite programm :)

Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Bjoris

Dette ser spennende ut, veldig kjekt å fått sjekka batteriet på US Leafen så jeg bestiller meg en slik dings, men har Iphone, forstår det slik at det ikke finnes App til IPhone for dette pt? Men jeg kan bruke PCen? Føler ikke stort behov for å ha dette kontinuerlig, bare sjekke batteristatus av og til er ok...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

BE

Elmo: Den ser identisk ut til den jeg har i min bil. Jeg betalte i underkant av kr 100,- inkludert frakt på Ebay for et års tid siden, her selges den med 90%(?) rabatt til kr 139,- ...

Til informasjon så stikker denne et godt stykke ned fra dashbordet, og er veldig lett å sparke til med bena når en setter seg inn. Den kan/bør derfor ikke stå påmontert permanent, men vil selvsagt fungere bra til å lese av informasjonen på enkelte "testturer". Jeg har derfor bestilt en tilsvarende som stikker mindre ned som forhåpentligvis kan stå i permanent. Link til denne i et av mine tidligere innlegg her.

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Elmo

#55
90% må man nok ta med en klype salt ja, Jeg kjøpte en for et års tid siden av dem. Da var den på 50% og kostet såvidt jeg husker det samme.

Ang. plass så får man kjøpt ferdige OBD ledninger "billig". Både rene forlengere og splittere (for sniffing).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TorC

Sitat fra: Haavard på tirsdag 14. mai 2013, klokken 07:18
Da har eg og bestilt meg OBD2, bestilte like greit 2 forskjellige tilfelle ein skulle vera defekt, kosta jo ikkje akkoratt skjorta :)

Bestilte i tillegg mobil fra DX.com (http://dx.com/p/m2-android-mini-smartphone-w-4-0-capacitive-dual-sim-dual-cameras-wi-fi-black-189092) som eg skal ha fast i bilen, til den prisen så er det sikkert ein ræva telefon men den burde vel greie å kjøre ett lite programm :)

Istedenfor å kjøpe fra DX for 50 USD + MVA og fortollingsgebyr til posten på 200,- kan man kjøpe tilsvarende billig ræl i Norge til 700,- på Siba:

http://www.siba.no/product/12216009/huawei-u8510-ideos-x3?ref=search

Jeg har en slik telefon selv som reservetelefon, og den fungerer helt greit. Og den har norsk garanti og reklamasjonsrett. Jeg tenkte jeg skulle bruke min reservetelefon opp mot den ELM327 dingsen jeg akkurat har bestilt...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Haavard

#57
Sitat fra: TorC på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:42
Sitat fra: Haavard på tirsdag 14. mai 2013, klokken 07:18
Da har eg og bestilt meg OBD2, bestilte like greit 2 forskjellige tilfelle ein skulle vera defekt, kosta jo ikkje akkoratt skjorta :)

Bestilte i tillegg mobil fra DX.com (http://dx.com/p/m2-android-mini-smartphone-w-4-0-capacitive-dual-sim-dual-cameras-wi-fi-black-189092) som eg skal ha fast i bilen, til den prisen så er det sikkert ein ræva telefon men den burde vel greie å kjøre ett lite programm :)

Istedenfor å kjøpe fra DX for 50 USD + MVA og fortollingsgebyr til posten på 200,- kan man kjøpe tilsvarende billig ræl i Norge til 700,- på Siba:

http://www.siba.no/product/12216009/huawei-u8510-ideos-x3?ref=search

Jeg har en slik telefon selv som reservetelefon, og den fungerer helt greit. Og den har norsk garanti og reklamasjonsrett. Jeg tenkte jeg skulle bruke min reservetelefon opp mot den ELM327 dingsen jeg akkurat har bestilt...

Like billig ja men M2 telefonen har etter det eg synes er viktig i denne sammenheng større skjerm og den ser bedre ut (synes iallefall eg) :)

Norsk garanti og reklamasjonsrett bryr ikkje meg når telefonen likevel er så billig men Huawei'en er ett godt alternativ vist nokon ikkje vil kjøpe fra DX :)
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

RuneW

#58
Sitat fra: BE på mandag 13. mai 2013, klokken 19:35
Fantastisk! Dette fungerte som bare rakkern! (Og man er oppkoblet mot bilen samtidig og kan uten problem gjennomføre telefonsamtaler)

Dersom jeg leser det rett er gjenværende kapasitet 98.12 %. Bilen er en av de første levert i Rogaland, og har til tilbakelagt over 25000 km så langt. Kjempeapplikasjon :-)

Gratulerer med flott batteri. Som du ser har jeg selv "fantastiske" 92.93% kapasitet igjen... Jeg har kjørt 11000 km og behandlet batteriet med silkehansker (hurtigladet max 2 ganger og lader bare til 80% bortsett fra de anfalte ladingene til 100% annenhver uke for å balansere cellene).

Hvis nå dette tallet er reelt. Det kan i og for seg stemme med den lite imponerende rekkevidden jeg opplever...

Nå som jeg har et SOC-meter, hvordan var det nå igjen jeg kan gjøre en "vitenskapelig" måling av kapasiteten?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Starfox

Auch.. lurer på om jeg egentlig vil ha SoC meter. Jeg er titt og ofte på hurtigladeren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA