Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 230V -3 fas bekreftet

Startet av elektrolux, mandag 22. april 2013, klokken 10:22

« forrige - neste »

elektrolux

I morgen er D dag for Citroen C1 EV'ie min. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C1_ev'ie

I Crash test med en stor metalklump av en motor framme scorer den 4 stjerner. Tipper "myke" LiFePo4 celler er med og forbedrer kollisjonsegenskapene. Se:  http://www.euroncap.com/tests/citroen_c1_2005/218.aspx

Det er dobbelt så høy score som bilen vi må kjøre om EV'ie ikke blir godkjent. Se: http://www.euroncap.com/tests/citroen_saxo_2000/70.aspx

Holder dere selvfølgelig oppdatert på hvilken av disse bilene vi kan kjøre etter at vegvesenet har kommet med sine anbefalinger.

Som bildene viser ligger fører av Saxo halveis under dasjbordet grunnet feilkonstruert airbag og blir etset opp av lekkende lut fra NiCd batteriet, mens fører av EV'ie kan åpne døren, børste av seg støvet, og undersøke om LiFePo4 cellene virkelig tåler penetrering uten å ta fyr.

Ellers består et batterisystem av battericeller, busskinner for å koble sammen cellene, skruer, skiver og muttrer som ofte koster 2-3000 NOK, celleballanseringskretser og BMS med releer som styrer/overstyrer bilens lader/regen/motor etc. samt kasser og kabler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

#1
Krysser fingrene for deg, elektrolux!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#2
Da er det en spennende dag for Elbilmiljøet: Er denne bilen trygg nok til å få Norske skilter, eller må den ekspoteres til EU der den allerede kjører rundt i ca 200 eksemplarer.

Denne bilen har både Engelske og Tyske skilt, men kanskje vet Vegvesenet noe som engelsksmennene of Tyskerene ikke vet?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Jeg har vinflasken som jeg lovet deg hvis dette går bra klar
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: Caspar på torsdag 11. april 2013, klokken 09:46
Jeg har vinflasken som jeg lovet deg hvis dette går bra klar

Vi burde vel strengt tatt ha en flaske sjampis klar alle mann. Eller kanskje to; en for egen nytelse og en til elektrolux forå brøyte vei. Hvis ikke SVV klarer å f***e det opp da....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#5
Det blir uten tvil vin i kveld. Traff på en positive tilsynskar som ikke kunne se noen grunn til at denne bilen ikke skulle kunne få Norske skilt. Synd for min Polske svoger som skulle overta bilen ved avslag for bruk i Polen, men desto kjekkere for kona som ikke bare kan kle seg lekkert, men også godt og trygt i dette smykket av en bil.

Samtlige 47 kontrollpunkter er besvart med "Tidligere godkjent i annet EU/EØS land", så dette er nok formelen for å få godkjent ombygginger. Think Classic Li er allerede på vei fra Tyskland for å teste dette ut på en slik. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

iTh!nk

#6
Sitat fra: Arnie på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:25
Godt poeng du har der! Etter 12 år bak rattet i en Think (både gammel og ny) er jeg blitt mer og mer betatt av disse sjarmtrollene. Industrihistorie - så avgjort - og nostalgiobjekter på ganske kort sikt etter min mening.

Se for eksempel på dyrkingen av et annet norsk industri-ikon: Tempo. Jeg tror både Think og Buddy kan bli nostalgiobjekter på tilsvarende vis.

Absolutt! Det faktumet at Think også benyttes (nytte!) i daglig bruk er jo bare suverent. Det kan den kanskje fortsette å gjøre i flere tiår til, hvis bare dette med batterisystemet snart går i orden.
Bergen

iTh!nk

Bergen

cra

Gratulerer, elektrolux! Godt å se at fornuften kan seire!

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Dette var bra! Da er det bare å eksportere Thinker til Tyskland for ombygging og re-import. Eller er det noen andre skjær i denne sjøen?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Yeyeye

Litt forsinket gratulasjon til Elektrolux, bra du har ork til dette, for det blir vel helt feil og si at det er fornuften som seiret?
England og Tyskland har fornuft, Norge måtte til slutt gi etter for EU samarbeid;)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

#13
Etter litt styr med bilens batteri og BMS fikk jeg lest av cellespenninger.

BMS'en holdt faktisk cellene ballanserte, men kun opp til et visst nivå, og ladingen stopper ikke før en eller flere celler er godt over 4V eller i værste fall 4,35V. Løsningen på dette var umiddelbart å montere et enkelt cellekort og overstyre bilen egen BMS/Lader med dette. Dessverre sprengte jeg bilen BMS grunnet feil rekkefølge av ut/innkobling, og endte opp med full pakke Cellekort og RoboMeter som nå viser alt batteriet gjør.

Dermed kunne skilt hentes og Rogaland kan nyte synet av det som må være Norges vakreste 4 dørs 4 seter Elbil. At jeg syntes denne bilen er en design perle gjentar jeg gjerne. Den tar så vidt litt mer plass en en Think, men har god plass til 4 solide karer. Når den på toppen av det ser ut som den gjør, og får så gode resultater i kollisjonstester må jeg få lov å være fornøyd med den. Som sagt skal Think teknikk som utvilsomt er bedre inn under det vakre skallet, for å komme tett opp mot den ideelle Elbilen for meg.

Typisk nok varte det kortere enn 1 døgn til kona oppdaget gliset med ferske skilt, og "trengte" 4 seter for å kunne ta med 2 unger til barnehagen i dag. Er derfor nå på utkikk etter enda en C1 slik at jeg også kanskje kan få kjøre en slik. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Da venter vi på at neste C1 skal få Norske skilt. Etter litt gruff med krav om dokumentasjon, godtok biltilsynet i Stavanger at bilen tross alt kom fra et EU land ( DK ) og bruker nå den gylne regelen fra 15 sep 2012 til å godkjenne bilen.

Alt ser foreløpig ut til å gå bra og vi er forespeilet at bilen kan få skilt allerede i dag. :)

Dette vil åpne for videre import av en Vakker Elbil som i sammenligningstest med trillingene kom best ut på totalscore. C1 er meget gunstig priset og trenger kun noen enkle grep for å kunne fungere i normal drift.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA