Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

RuneW

Nok en fin "parkering".

https://www.sa.no/nyhet/trafikk/opsundbrua/jeg-skulle-bare-parkere/s/5-46-419992#am-commentArea

Greit nok at elbiler er fritatt for bompenger, men denne var drøy. Skamme seg!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

ModelS

Sitat fra: Trulskl på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:05
https://www.oblad.no/nyhet/trafikk/tesla/tesla-havnet-utfor-veien-i-oppegard/s/5-68-334559

Fin parkering :) Ser jo ut som det var med vilje.

Syns jeg leser om mange Tesla som havner utenfor veien med en gang vinteren kommer, kjenner jeg blir litt skremt.
Er det bilen eller personen mellom setet og rattet som er problemet?
Model X: Desember 2018
Model S: November 2017

cra

I likehet med alle andre så er det nok sjåføern som er problemet, ikke bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tuxedo

Han der hadde jo tenkt seg over broen og så sank han nedi, det er det liten tvil om. Ingen utforkjøring her.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Vegard Winther

Sitat fra: ModelS på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:05

Syns jeg leser om mange Tesla som havner utenfor veien med en gang vinteren kommer, kjenner jeg blir litt skremt.
Er det bilen eller personen mellom setet og rattet som er problemet?

Leste et sted at biler med firehjulsdrift har tre ganger (?) så mange ulykker på vinterstid som biler med tohjulsdrift. Grunnen er at man føler man har så godt grep at man tar ikke nødvendige forholdsregler.

Legg til en bil på to tonn + som føles supersolid på veien, og det blir lett å glemme at det er glatt, at bilen trenger laaang bremsestrekning osv. Lett å få noen leie opplevelser på vinterstid da. Men regelen er den samme - man skal kjøre etter forholdene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:33
Leste et sted at biler med firehjulsdrift har tre ganger (?) så mange ulykker på vinterstid som biler med tohjulsdrift. Grunnen er at man føler man har så godt grep at man tar ikke nødvendige forholdsregler.

Legg til en bil på to tonn + som føles supersolid på veien, og det blir lett å glemme at det er glatt, at bilen trenger laaang bremsestrekning osv. Lett å få noen leie opplevelser på vinterstid da. Men regelen er den samme - man skal kjøre etter forholdene.
Den statistikken bør man ikke lese for mye inn i. Det er diverse faktorer som spiller inn utover sjåførens handlinger bak rattet. Blant annet vil de som kjører mye på dårlige glatte veier som regel kjøpe bil med AWD, mens de som kjører til/fra butikken en gang i uken vil som regel kjøpe en billig bil med FWD.

Da blir det litt som å si at de som røyker sigaretter med filter har 10 ganger større sannsynlighet for en tidlig død enn de som ikke røyker sigaretter med filter. Løsningen er ikke å slutte med filter på sigarettene, løsningen er å slutte å røyke!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Eller kanskje enda bedre analogi:

- De som har pacemaker har 20 ganger større sannsynlighet for å dø av hjerteproblemer enn de som ikke har pacemaker. Løsningen er ikke å slutte med pacemaker!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Det er en bortforklaring. 4wd er falsk trygghet i mange situasjoner. Det bedrer kun fremkommelighet, ingenting annet.

Cirion

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:49
Sitat fra: Vegard Winther på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:33

Den statistikken bør man ikke lese for mye inn i. Det er diverse faktorer som spiller inn utover sjåførens handlinger bak rattet. Blant annet vil de som kjører mye på dårlige glatte veier som regel kjøpe bil med AWD, mens de som kjører til/fra butikken en gang i uken vil som regel kjøpe en billig bil med FWD.

Da blir det litt som å si at de som røyker sigaretter med filter har 10 ganger større sannsynlighet for en tidlig død enn de som ikke røyker sigaretter med filter. Løsningen er ikke å slutte med filter på sigarettene, løsningen er å slutte å røyke!
Finnes det billige biler med FalconWingDors?

Men det som er lett å glemme med AWD er at det ikke stopper bedre. Samt at det da er lettere å holde høy fart fram til det er behov for kort bremselengde...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jlan

Sitat fra: tiger``n på mandag 30. oktober 2017, klokken 11:27
Det er en bortforklaring. 4wd er falsk trygghet i mange situasjoner. Det bedrer kun fremkommelighet, ingenting annet.
Det er en viss forskjell ved retardasjon/regenerering. Tesla 4wd fordeler da kraften 60% på forhjul og 40% på bakhjul (hvis det er kaldere enn +1 og range mode er av). Jeg antar at dette er noe gunstigere enn å få all "motorbrems" på bakhjulene (ellers hadde vel ikke Tesla lagt inn denne vinterfunksjonen).
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

NilsG

Husker for en del år til bake da jeg hadde min første bil, ca 1990...
Kom et veldig tidlig snøfall og kjørte fra Østlandet til Trøndelag. Ned Drivdalen på sommerdekk i min Audi 100 fra 1976 og 15-20 cm våt slapsete snø på det værste. Passerte sikkert 10 biler som sto i grøfta, så godt som alle var 4x4... Vi med "vanlige" biler kjørte veldig pent, mens flere med 4x4 kjørte forbi oss. Er nok mange som overvurderer bilens evne til å holde seg på veien ;-)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Brede

Første dag med vinterføre i fjor kom som vanlig som et sjokk på mange her jeg bor.

Familien min kjørte til Kristiansund denne dagen og passerte altså fire biler som hadde kjørt ut.
- En Ford Mondeo med knust front, bakende osv. Hadde nok snurret noen ganger langs autovern.
- En kassebil av noe slag som stod 30 meter neddi en bakke godt innpakket i tre og snø.
- En Toyota Avensis som hadde havnet på taket.
- En Tesla Model S som hadde fått to hjul utenfor veibanen da han møtte brøytebilen, ble hengende på skulderen.

Da kan dere gjette på hvilken bil som ble avbildet i 2 av 3 lokalaviser?

sfinxern

Sitat fra: tiger``n på mandag 30. oktober 2017, klokken 11:27

Og hva er fremkommelighet? På mange måter er det også sikkerhet, bedre kjørestabilitet på dårlige veier gir betydelig mindre risiko for å kjøre av veien. Man må ikke bare tenke på at AWD/4x4 gir bedre fremkommelighet opp en bratt hyttevei, det gjelder faktisk alle veier. Kjør en tur på en asfaltert vei med MYE slaps, med og uten bil med AWD, så merker du stor forskjell!

Så nei, AWD/4x4 er ikke falsk trygghet. Det ER trygghet.

At folk tror de sitter som støpt på en glatt vei bare fordi de har AWD/4x4 tror jeg er en stor myte ;D ;D!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Espen Hugaas Andersen

Det er garantert en faktor at folk føler seg tryggere med AWD og dermed kjører mer aggressivt på dårlig føre, og dermed øker ulykkesrisikoen, men spørsmålet er til hvilken grad dette er en faktor.

Jeg tror ikke at denne faktoren veier opp for forbedringen av sikkerheten ved å gå fra FWD til AWD, men at den spiser litt av forbedringen er slettes ikke unaturlig. Alså, si at en gitt person vil havne i gjennomsnitt i 2 ulykker per tiår med ett gitt kjøremønster, der personen kjører forsiktig og har kun FWD. Om personen skulle bytte til AWD og fortsetter å kjøre like forsiktig, så kan kanskje risikoen reduseres til at gjennomsnittet vil være 1 ulykke per tiår. Men fordi personen føler seg tryggere kjører ikke personen like forsiktig, og gjennomsnittet går bare ned til 1,5 ulykker per tiår. Personen får altså en forbedring på 25%, der forbedringen kunne vært 50%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

Merker at jeg kjører mye mer forsiktig på glatta nå med Tesla enn jeg har gjort tidligere med enten bakhjuls- eller forhjulsdrevne biler.

Synes det er mye vanskeligere å vurdere hvor glatt det egentlig er med 4x4  pga. av manglende tilbakemelding fra underlaget. Med tohjulsdrift får man klart signal om at det er glatt gjennom hjulspinn og litt "småslipp". Med firehjulsdrift merker man lite til at det er glatt før det slipper plutselig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA