Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

SigX


jlan

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF


Lepet65

BMW X3
Venter FORTSATT på iX3, i4, i5 eller noe lignende
(har fått igjen depositum da)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

DagfinnN

Hva med Dagsrevyens sitt innslag om bompenger. Hvorfor skal de vri den positive nyheten om at elbiler foreløbig slipper avgift til: Tesla eier slipper å betale de neste 2 årene.
Har NRK en agenda om å fjerne elbilfordeler siden de så åpenbart her spiller på fordommer og misunnelse?
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

OlaM

En Tesla koster mye mer enn gjennomsnittsbilen -> Tesla-eiere har mer penger enn gjennomsnittet -> Tesla er en elbil -> Elbiler slipper å betale i bomringen = Folk med mer penger enn gjennomsnittet slipper å betale i bomringen. En helt grei journalistisk vinkling i en sak om samfunnsøkonomi, absolutt ikke basert på fordommer eller misunnelse, men solid logikk.

Svaret på det er ikke å late som Tesla-eiere er midt i det økonomiske gjennomsnittet (eller andre lignende selvbedrag), men å si at jepp, det er litt sosialdemokratisk umusikalsk at Kong Salmonon svisjer forbi gratis, mens Jørgen Hattemaker må hoste opp for sin klaprende diesel-Golf, men rikinger er gjerrige de og, fritak fra bompenger fører at flere bytter til elbil og at flere kjører elbil, uavhengig av inntekt, er det overordnede politiske målet.

DagfinnN

Vel - jeg er ikke rik. Jeg har Tesla og jeg har ingen bompengepassering i hverdagen. Jeg kjører Tesla fordi jeg er så fascinert av teknologien.
Det å fokusere på at Tesla kjører gratis er nok gjort ut fra:
1 Misunnelse fra reporter. Reporter har ikke råd til Tesla og benytter alle muligheter til å vise at det er urettferdig at Tesla eiere også slipper bompenger.
2. Klikk-hore tankegang. Vise og nevne Tesla og få mest mulig oppmerksomhet.
Begge viklingene virker nok mot saken som er at alle utslippbiler ikke bør betale bomavgift, eller i det minst en brøkdel av fossildyrene.
Hvorfor kunne ikke NRK vise bilde av en billig E-up eller Zoe når de omtaler bompengefritaket?
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

lunitiks

#5380
Sitat fra: OlaM på tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:50
En Tesla koster mye mer enn gjennomsnittsbilen -> Tesla-eiere har mer penger enn gjennomsnittet -> Tesla er en elbil -> Elbiler slipper å betale i bomringen = Folk med mer penger enn gjennomsnittet slipper å betale i bomringen.

Du glemte å fullføre:

... -> Rikinger slipper å betale -> Betalingen skal skje til myndighetene -> Myndighetene taper penger på grunn av rikinger
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RuneW

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 06. juni 2017, klokken 18:18
Vel - jeg er ikke rik. Jeg har Tesla og jeg har ingen bompengepassering i hverdagen. Jeg kjører Tesla fordi jeg er så fascinert av teknologien.

Det er nok en del som deg, men det spørs om det ikke er slik at for hver Tesla-eier som deg så er det 3 som er "velstående"  ;D

Jeg lar meg gjerne korrigere om du har tall på det.

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

o.b.lix

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. juni 2017, klokken 10:57
Det er nok en del som deg, men det spørs om det ikke er slik at for hver Tesla-eier som deg så er det 3 som er "velstående"  ;D

Jeg lar meg gjerne korrigere om du har tall på det.

Alle med Passat er mangemillionærer og lukter tåfis.

Jeg lar meg gjerne korrigere om du har tall på det.


Eksempel på like dum påstand...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OlaM

SitatSkattelistene for 2015 viser at alminnelig ligningsinntekt i Norge er 309.000 kroner. Fjernes alle under 25 år fra statistikken, er tallene 341.000 kroner. Tilsvarende for Tesla-eieren viser et gjennomsnitt på 1.142.000 kroner i alminnelig inntekt.

Skattetallene viser at 1146 av eierne av de rundt 9500 privatregistrerte Teslaene i Norge i 2015 hadde en ligningsformue på over 20 millioner kroner. DN har ikke sett på økonomien til kjøpere av andre dyre bilmerker som går på bensin eller diesel, men disse biltypene mottar heller ikke subsidier.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/11/04/2136/Tesla/milliardgave-til-tesla-kjopere

Ingen tall på tåfis, med klimaanleggene <2015 var vel kalde føtter et større problem.

Espen Hugaas Andersen

Det er litt vanskelig å trekke noen konklusjoner når man ikke har noe å sammenligne med.

Nybilkjøpere er ganske velstående, og man kan nok forvente at Tesla kjøpere er enda mer velstående, men hvor stor forskjell det er har jeg aldri sett statistikk på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA