Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

orjan

Han har selv avkreftet på facebook at det var Optimus Prime som gikk på en smell.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

hoffa

Sitat fra: orjan på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:45
Han har selv avkreftet på facebook at det var Optimus Prime som gikk på en smell.
Det høres bra ut. Men hvor på FB?
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

sims

Ai ai, det der er ikke bra. Det er jo sjeldent slike ulykker på den strekningen? Kan det være autopilot som feiler?

eha

Sitat fra: sims på tirsdag 29. november 2016, klokken 21:40
Ai ai, det der er ikke bra. Det er jo sjeldent slike ulykker på den strekningen? Kan det være autopilot som feiler?

Ulykken skjedde ved avkjøringen til en rasteplass.

Hvis Tesla-en faktisk befant seg i selve avkjøringsfeltet, så tviler jeg på at autopilot har skylda. Dagens 8.0-versjon støtter ikke avkjøringer. Avkjøringen ser godt merket ut, så jeg tviler på at den har drevet mot avkjøringen og flippet over i det feltet. Dette har dessuten vært rettet opp i på autopiloten tidligere. Den eneste muligheten jeg ser er dersom sjåføren har brukt blinklyset til høyre og fått autopiloten til å skifte felt (og at den har trodd avkjøringsfeltet var et motorveifelt).
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

orjan

Sitat fra: hoffa på tirsdag 29. november 2016, klokken 21:35
Sitat fra: orjan på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:45
Han har selv avkreftet på facebook at det var Optimus Prime som gikk på en smell.
Det høres bra ut. Men hvor på FB?
Gruppen "Tesla Owners Club Norway"
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

tiger`n

Sitat fra: Øggen på fredag 09. desember 2016, klokken 18:36
Misunnelsen og hatet slutta aldri.
http://www.tv2.no/broom/8761430/
Dette er verken hat eller misunnelse, men vanlig sunn fornuft.
Staten har andre ting å bruke penger på enn å sponse dyrt utstyr til folk som uansett har råd til det meste.
Å forsvare et slikt avgiftsfritak i lengden kan vanskelig forsvares.
Kunne vært fri til for eksempel 200 eller 300 tusen, vanlig over der.
Det er vel nesten bare Tesla fanboys som vil forsvare noe slikt.

lunitiks

Elsker denne typen argumentasjon: Staten har andre ting å "bruke penger på"  ;D ;D ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Thor2014

Jeg ville i alle fall kjørt diesel eller bensinbil dersom det hadde vært moms på Tesla. Den ville vært for dyr med moms og de andre elbilene dekker ikke behovet.

Muffinman

Samme her. Nå er vi helelektriske i familien og kjører tilsammen 60-70.000 i året. Vi kunne ikke klart oss med en kortrekkevidde-elbil pluss fossil da begge må kunne kjøres langt. Med dyrere Tesla (inkludert at de allerede er for dyre pga prisøkning) ville alternativet for oss være to fossile biler enda noen år. Dessverre.

Ladbar hybrid ville vært dårlige alternativer da de i hovedsak har høyere forbruk på langtur enn tilsvarende ren fossil.

Øggen

Sitat fra: tiger`n på fredag 09. desember 2016, klokken 18:53
Sitat fra: Øggen på fredag 09. desember 2016, klokken 18:36
Misunnelsen og hatet slutta aldri.
http://www.tv2.no/broom/8761430/
Dette er verken hat eller misunnelse, men vanlig sunn fornuft.
Staten har andre ting å bruke penger på enn å sponse dyrt utstyr til folk som uansett har råd til det meste.
Å forsvare et slikt avgiftsfritak i lengden kan vanskelig forsvares.
Kunne vært fri til for eksempel 200 eller 300 tusen, vanlig over der.
Det er vel nesten bare Tesla fanboys som vil forsvare noe slikt.

Triste greier tiger'n. Du kan gjerne kalle meg fanboy, men uansett ser ikkje ej på et avgiftssystem som ala' det Danmark har som ei bra løsning. Spørsmålet e, vil dokke AP folk at vi skal kjøpe nullutslipps bil eller ikkje? Bli det høgere pris enn no, kjøpe ej en fossil. Finnes ingenting på markedet som kan konkurrere med Tesla per idag. Ikkje i 2017, og ikkje 2018 heller. Opel'n bli for liten, den he ej sett på.
Så lille tiger, du e omdøpt til AP løve. Ufornuftig politikk.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

tiger`n

Sitat fra: Øggen på fredag 09. desember 2016, klokken 19:11
Sitat fra: tiger`n på fredag 09. desember 2016, klokken 18:53
Sitat fra: Øggen på fredag 09. desember 2016, klokken 18:36
Misunnelsen og hatet slutta aldri.
http://www.tv2.no/broom/8761430/
Dette er verken hat eller misunnelse, men vanlig sunn fornuft.
Staten har andre ting å bruke penger på enn å sponse dyrt utstyr til folk som uansett har råd til det meste.
Å forsvare et slikt avgiftsfritak i lengden kan vanskelig forsvares.
Kunne vært fri til for eksempel 200 eller 300 tusen, vanlig over der.
Det er vel nesten bare Tesla fanboys som vil forsvare noe slikt.

Triste greier tiger'n. Du kan gjerne kalle meg fanboy, men uansett ser ikkje ej på et avgiftssystem som ala' det Danmark har som ei bra løsning. Spørsmålet e, vil dokke AP folk at vi skal kjøpe nullutslipps bil eller ikkje? Bli det høgere pris enn no, kjøpe ej en fossil. Finnes ingenting på markedet som kan konkurrere med Tesla per idag. Ikkje i 2017, og ikkje 2018 heller. Opel'n bli for liten, den he ej sett på.
Så lille tiger, du e omdøpt til AP løve. Ufornuftig politikk.
Jeg er imot AvgiftsPartiet personlig.
Det fins rett og slett ikke gode nok grunner til å fortsette denne sponsingen av luksuskjøretøy.
Fritak for nøkterne biler som folk flest trenger er fornuftig, ikke avgiftsfritak for biler langt over millionen.
Før eller senere tar det slutt, og det må det skal det være rettferdig ovenfor befolkningen.
Staten i seg selv taper jo også veldig mye på dette, og det er nok mange ting som vil strammes inn de nærmeste årene når landet får stadig mindre oljeinntekter og galopperende utgifter.
Det foreslåtte grensen er på 500 tusen, det er ikke akkurat lite, og vil nok holde til en godt utstyrt Model 3 (dersom den noen gang kommer...).
En Tesla til henholdvis 700 og 800 tusen vil da få henholdsvis 50 og 75 tusen i merverdiavgift.
Kjøper man en nøktern bil (fossil) i dag til rundt 300 tusen, går nok minst 100 tusen rett i statskassa, sånn sett vil man fortsatt bidra ganske lite til statskassen.

krl

http://www.laagendalsposten.no/darbu/ovre-eiker/trafikk/tre-personer-til-legevakt-etter-trafikkulykke/s/5-64-281181

Dette er vel en Model S? Lurer på om autopiloten var aktiv, da bilen min har vært rimelig vinglete på samme sted..

lunitiks

@Tigern: Du får det til å høres ut som at jeg som Tesla-eier tar av noen andre sine penger til å finansiere min egotripp.

Som om jeg forsyner meg av dine (offentlige skatte-)penger, som du har betalt til staten, for at jeg skal kunne sende de til Tesla for å skaffe meg en ny bil.

Merverdiavgiften har ett formål, nemlig å tilføre staten (mer) inntekter. Du kan mene hva du vil om mva-fritaket, men å kalle det statlig *pengebruk* er bare tullete.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kavorka

Sitat fra: tiger`n på fredag 09. desember 2016, klokken 18:53(...)
Kunne vært fri til for eksempel 200 eller 300 tusen, vanlig over der.
Det er vel nesten bare Tesla fanboys som vil forsvare noe slikt.
På samme måte som det bare er elbilfanboys som kan finne på å forsvare fritak opp til 2-300 kNOK..

Ikke la dette bli en ny tråd om alle fantasikronene det koster staten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA