Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 10. desember 2016, klokken 08:53
Det kommer aldri til å bli noen enighet om tema.
DET kan det sikkert bli enighet om ! [emoji1360][emoji1]

knut.aulie


Corny

Kanskje litt off topic, men se for dere overskriftene hvis dette hadde vært en Tesla... Her er ikke bilmerket nevnt engang.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/Bilbrann-i-Kvadrats-garasjeanlegg-536239b.html

Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

Elbil fundamentalist

Her varsler teslaen at det kommer til å gå galt. Rett etterpå smeller det.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

SurSnasen

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 30. desember 2016, klokken 10:25
Her varsler teslaen at det kommer til å gå galt. Rett etterpå smeller det.

Hva? Nevner ikke media navnet på bilen i høyre felt som oppfatter situasjonen i tide til å bremse og svinge unna?

sn0le

Tenker du på den sjåføren som ser situasjonen fra en mye bedre vinkel og som ikke er blokkert av en bil foran seg?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

SurSnasen

Sitat fra: sn0le på onsdag 04. januar 2017, klokken 01:34
Tenker du på den sjåføren som ser situasjonen fra en mye bedre vinkel og som ikke er blokkert av en bil foran seg?

Øyvind.h

#5212
Ja problemet var jo ikke corsaen, eller bilen foran corsaen, men noe som skjedde lenger frem. Mye lettere å se foran bil nr 2 og 3 fra høyrefelt.
Det imponerende er at programvaren eller sjåføren i Teslaen ikke kan reagere før bilen foran reduserer sin hastighet kraftig. Den i høyre felt kunne se flere biler frem og burde dermed reagert enda tidligere enn vedkommende gjorde. Når corsaen kommer sigende sakte over i høyre felt burde den sjåføren allerede ha sett at det var full stans i venstre og at corsaen kom til å krasje fordi corsaen bevegde seg så sakte over i høyre felt. Ettersom jeg har kjørt en del i høy hastighet på 4-felts både i Norge og Europa har jeg vært borti denne typen situasjoner før (ikke endt med kollisjon). Ser du hendelser rundt deg i trafikken må du reagere raskt og være føre var, selv om det ikke er i din fil. Har bremset hardt i høyre fil pga lignende situasjoner før. Alle årvåkne sjåfører klarer det.

Men temaet er uansett at bilen i venstre felt reagerte uten sjåførens inngripen. Dvs. programvaren så forbi bil nr 1 og iverksatte tiltak.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:49
Den i høyre felt kunne se flere biler frem og burde dermed reagert enda tidligere enn vedkommende gjorde. Når corsaen kommer sigende sakte over i høyre felt burde den sjåføren allerede ha sett at det var full stans i venstre og at corsaen kom til å krasje fordi corsaen bevegde seg så sakte over i høyre felt.

Da anbefaler jeg deg å se videoen en gang til. Corsaen bevegde seg ikke sakte over i høyre felt. På sekund 4 er Corsa og Jazz (ser ut som Honda Jazz) side om side. Dvs, ennå ikke i det reelle synsfeltet til Jazz-sjåføren. På sekund 6 er kollisjonen et faktum.

Det som er imponerende:
- Jazz-sjåføren som reagerer hurtig og klarer å svinge unna og stanse
- Systemene i Teslaen som oppfatter situasjonen og bremser i tide

Det som IKKE er imponerende:
- Sjåføren i Teslaen (Model X) som, til tross for at han sitter med god oversikt i en stor SUV, og har en småbil foran seg (Corsa), ikke oppfatter SUV'en foran der som nær stopper opp. Han ble i dette tilfellet reddet av god avstand til forankjørende samt systemets inngripen.

Så jeg sier et STORT JA TAKK til sikkerhetssystemer som fungerer som failsafe når sjåførene svikter i sin årvåkenhet. Corsaen kunne unngått kollisjonen om den hadde hatt tilsvarende.

Øyvind.h

Ikke i synsfeltet? Alle personbiler har speil? Men ja, kun den bedre halvdel av sjåførene har oversikt rundt bilen og ikke bare foran i sitt eget felt.

Han i Jazzen reagerte ikke før litt etter han i Corsaen begynte å blinke og gli sakte over i hans felt. Da er det flere sekunder siden han i Jazzen burde oppfattet pileup``en i venstre felt og foretatt seg noe pga dette. Jeg er overhodet ikke imponert over at han i Jazzen klarte å unngå kollisjon. Eller kanskje litt, ettersom han faktisk klarte å unngå å krasje på tross av tidligere sløvhet.

Tesla-føreren burde naturligvis reagert på bremselysene lenger frem og er ikke stort bedre. Avstanden hans til forankjørende bil er katastrofalt liten (virker faktisk så liten som ett sekund eller mindre!) og eneste årsaken til at han unngikk kollisjon var bilens inngripen. Han ble reddet av systemet som fungerte knallbra.

Sjåføren i Corsaen var totalt fraværende.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. januar 2017, klokken 11:59
Ikke i synsfeltet? Alle personbiler har speil? Men ja, kun den bedre halvdel av sjåførene har oversikt rundt bilen og ikke bare foran i sitt eget felt.

Trur du bruker helt feil brøk her.  :-\

Vær oppmerksom på at hastigheter og avstander kan se helt annerledes ut på dashcam enn de oppleves i virkeligheten. Har selv vist andre et opptak der jeg holdt på å kjøre på en syklist uten så mye som en refleks som plutselig krysset vegen, og ble beskyldt for mye rart basert på hva man kunne se/ikke se på klippet. Høy hastighet var en av tingene, men jeg vet at hastigheten var lav da situasjonen oppstod. På filmsnutten så den mye høyere ut enn den egentlig var.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Ja mulig det er færre enn 50% av sjåførene som har oversikt over biler både på siden og bak når de ligger i 110 på motorveien? Eller kanskje jeg er helt spesiell som har kontroll på dette? Flytter man seg til Tyskland derimot tror jeg de aller fleste på motorveien har god kontroll både forover, til siden og bakover pga større hastighetsforskjeller.

Avstandene i klipp bedømmer du eksempelvis ved å se når forankjørende passerer et punkt og når du selv når det. Eksempelvis ligger Teslaen ikke mer enn ett sekund bak Corsaen, noe man ser ved å kikke på veistripene.
Men ja - dashcam kan gi feilaktig bilde. Bildet er ganske snevert og litt forvrengt, så man må vite hvordan det skal tolkes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

nagela

Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

fonberg

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA