Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Synes du svarte godt Sateesh, og er mye mer treffende enn fyren fra Loyalty Group som forsøker å skape en stereotype av Teslaeiere:

Han mener det er samme grunner for å velge Tesla som å spise på dyre restauranter, overnatte på luksuriøse hoteller eller å kjøpe business-billett på flyet. Det meste handler om posisjonering i forhold til omgivelsene.

– Man svarer med rasjonelle argumenter, men ingen innrømmer de ikke-rasjonelle argumentene. I tillegg til grunnopplevelsen – bilen eller den fine restauranten – er det viktig at man har funnet et produkt eller en opplevelse som er i tråd med det man føler man har fortjent. Man kan si til seg selv, jeg har gjort det godt, jeg er dyktig. Det er helt naturlig at vi som mennesker forsøker å bekrefte overfor oss selv at vi har lykkes.


Kan bare svare for meg selv, men det der er ihvertfall ikke meg. For meg er det et teknologivalg fordi jeg synes det gir en mye bedre kjøreoplevelse og er mer fremtidsrettet enn andre bilmerker. Hva andre mener gidder jeg ikke bruke noe energi på ihvertfall.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tomrh

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 07. august 2015, klokken 08:02
Han mener det er samme grunner for å velge Tesla som å spise på dyre restauranter, overnatte på luksuriøse hoteller eller å kjøpe business-billett på flyet. Det meste handler om posisjonering i forhold til omgivelsene.
Tesla er faktisk ikke dyr nok til å passe inn i denne journalistens fremstilling, jfr hva selgere sier: http://e24.no/bil/aarets-feteste-bil-2015/luksusbilselgeren-slik-er-millionbilkunden/23468213
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

satheesh.net

Sitat fra: Haknys på torsdag 06. august 2015, klokken 21:48
Satheesh i VG.  :)

Tesla-eiere: – Flere feil på bilen, men vi «elsker» den!

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-eiere-flere-feil-paa-bilen-men-vi-elsker-den/a/23499930/

Det er forresten en fornøyelse å lese kommentarfeltene noen ganger. Det er tydeligvis helt mørkt for enkelte. ;D

o.b.lix

Sitat fra: satheesh.net på fredag 07. august 2015, klokken 13:23

Det er forresten en fornøyelse å lese kommentarfeltene noen ganger. Det er tydeligvis helt mørkt for enkelte. ;D

Absolutt underholdende!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Arntiv

Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

nie

Nokså håpløst å titulere seg som siv.ing. i en slik sammenheng. Målet er antagelig å tilføre leserinnlegget troverdighet og faglig tyngde men det blir jo bare håpløst  pompøst  og middelaldersk.

Birger

Sitat fra: satheesh.net på fredag 07. august 2015, klokken 13:23
Sitat fra: Haknys på torsdag 06. august 2015, klokken 21:48
Satheesh i VG.  :)

Tesla-eiere: – Flere feil på bilen, men vi «elsker» den!

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-eiere-flere-feil-paa-bilen-men-vi-elsker-den/a/23499930/

Det er forresten en fornøyelse å lese kommentarfeltene noen ganger. Det er tydeligvis helt mørkt for enkelte. ;D

Ikke bare kommentarfeltet. Sitat med mine uthevelser.
"– De som kjøper Tesla, er ikke vanlige elbilkjøpere, men de som er villige til å betale relativt mye for en bil. De ønsker ekstrem ytelse, og nyter sin bil. De har en følelsesmessig interesse for sin bil, på samme måte som eierne av Mercedes, Audi og BMW. Og skryteverdien er viktig, sier direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved i Loyalty Group, som har gått Tesla-eierne nærmere etter i sveiseskjøtene."

Mange av Tesla eierne som jeg har pratet med kunne ikke tenke seg å betale så mye for en bil. Det er kun fordi det er en elbil. Det gjelder meg også.

Og skryteverdien..... Er det virkelig slik for mange her? Vær ærlige nå ;-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Trønderleaf

Sitat fra: Arntiv på fredag 07. august 2015, klokken 14:22
http://mobil.an.no/debatt/elbil/leserbrev/la-elbilistene-betale-for-parkering-bompenger-og-innfor-veiavgift/o/5-4-139036

Danielsen gir seg ikke...

Hahaha, snakker om! Han der gir seg bare ikke, det skal han ha :-)

Artig når han skriver: "Av plass kan jeg ikke kommentere innspillene fra den enkelte av dere"
Det var vel heller av mangel på saklige svar tenker jeg.

I tillegg siterer han en av de mest feilaktige artikklene om elbil fra Paul Rosenquist.(som
tydeligvis tror at elbiler har 12v blybatterier som hovedbatteri)

Han flesker seg med siv.ing. tittel men tror han kunne spart seg i grunn.
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

Mao

MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Stikkkontakt

i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

cairnz

Sitat fra: Trønderleaf på fredag 07. august 2015, klokken 20:30
Sitat fra: Arntiv på fredag 07. august 2015, klokken 14:22
http://mobil.an.no/debatt/elbil/leserbrev/la-elbilistene-betale-for-parkering-bompenger-og-innfor-veiavgift/o/5-4-139036

Danielsen gir seg ikke...

Hahaha, snakker om! Han der gir seg bare ikke, det skal han ha :-)

Artig når han skriver: "Av plass kan jeg ikke kommentere innspillene fra den enkelte av dere"
Det var vel heller av mangel på saklige svar tenker jeg.

I tillegg siterer han en av de mest feilaktige artikklene om elbil fra Paul Rosenquist.(som
tydeligvis tror at elbiler har 12v blybatterier som hovedbatteri)

Han flesker seg med siv.ing. tittel men tror han kunne spart seg i grunn.
Skjønner ikkeno jeg.. hva er høyforedlet elenergi? Og hvordan er den energien annerledes enn den energien jeg kjører ned i varmekablene i huset mitt? Det er jo samme inntaket som brukes til begge tingene.. :)

Elbilist

cirys1

Sitat fra: cairnz på mandag 10. august 2015, klokken 21:06
Skjønner ikkeno jeg.. hva er høyforedlet elenergi? Og hvordan er den energien annerledes enn den energien jeg kjører ned i varmekablene i huset mitt? Det er jo samme inntaket som brukes til begge tingene.. :)

I elektro sammenheng så har han en del poeng, all strøm som produseres må transformeres opp og ned gjerne 3 ganger før du har den i stikkontakten. I alle disse leddene er det store tap, så visst annenhver husstand begynner og bruke 8-10k kWh mer i året så blir det et ganske massivt tall.

Dette er forøvrig uten og sammenligne med fosilt på noen som helst måte, da jeg likevel tror el kommer bedre ut. Bare se på VT når du lader med med 22kW 2-3 kW forsvinner ut i varme hele tiden..

Det blir tatt litt for "gitt" at elmotoren har en virkningsgrad så høy som 97%, men det er bare motoren og ikke elbilen, mesteparten av tap sitter i inverter, frekvensomformer og overføringer.

Tuxedo

Fra strømmen forlater generatoren i et norsk vannkraftverk og til den nå stikkontakten din, så er tapet i gjennomsnitt ca 2%.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Jalla

Sitat fra: Tuxedo på mandag 10. august 2015, klokken 22:40
Fra strømmen forlater generatoren i et norsk vannkraftverk og til den nå stikkontakten din, så er tapet i gjennomsnitt ca 2%.

Det tviler jeg på at du har belegg for ettersom Statkraft sier følgende: I løpet av et år går ca. 10 TWh til spille gjennom tap i strømnettet. Dette tilsvarer Oslos energibruk eller en verdi på over 4 milliarder kroner.

Det er heller ikke en konstant, men varierer med flere variable. Riktignok har det blitt bedret med årene, men fortsatt er det en jobb å gjøre før vi når tallene du oppgir.

Sett i forhold til årlig kraftforbruk har de årlige nettapene blitt
redusert fra ca 10 % på begynnelsen av 1970-tallet til ca 7,5 % på begynnelsen av 1990-
tallet. I dagens(2004) norske kraftnett er det relative nettapet på ca 8 % hvilket tilsvarer ca 10
TWh/år. Nettapene varierer ellers fra år til år som følge av varierende forbruk gitt av
varierende energipriser, temperaturer, konjunkturer og utveksling av kraft med utlandet.
De totale årlige nettapene fordeler seg med om lag halvparten på distribusjonsnett, en
fjerdedel på regionalnett og en fjerdedel på sentralnett. Tapskostnadene vil variere fra år
til år som følge av endringer i fysiske nettap og kraftprisen.

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på mandag 10. august 2015, klokken 22:40
Fra strømmen forlater generatoren i et norsk vannkraftverk og til den nå stikkontakten din, så er tapet i gjennomsnitt ca 2%.

He he.. Blir litt som virkningsgraden til en elbil er 97-98%..
Bare i en vanlig distrubsjonstrafo(420kV) er tapet 2%, på 132, 22 og 11kv er det høyere men det er ikke trafoen som har noe tap av betydning det er ledningsnettet og forbruket som sitter på den "lave" enden.
Som jeg skriver når du lader med 22kW på Tesla går det 2-3 kW ut i det fri som varme, og %vis mye mer med 3kW som er mer utbredt.. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA