Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Spørs om ikke denne alternative drivstoffsammenligningen treffer flere hjemme enn TM sin:

Kjøper du model S til NOK 700 K og ikke dieselbil til 300, koster det kun 400 å bli kvitt en årlig dieselutgift på 8  for gjennomsnittlig kjørelengde 15 K km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Cowboystrekk

I mange tillfeller spises drivstoffordel opp av dekk- og forsikringsulempe...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 09. juli 2015, klokken 08:19
I mange tillfeller spises drivstoffordel opp av dekk- og forsikringsulempe...

Tja, kanskje. Men jeg har kjørt 50kkm nå uten å bruke en krone på dekk og forsikringen har hittil kostet 4723,- i året for fri km så jeg er ganske langt unna å "bruke opp" de 25.000,- jeg sparer på drivstoff årlig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. juli 2015, klokken 11:02
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 09. juli 2015, klokken 08:19
I mange tillfeller spises drivstoffordel opp av dekk- og forsikringsulempe...

Tja, kanskje. Men jeg har kjørt 50kkm nå uten å bruke en krone på dekk og forsikringen har hittil kostet 4723,- i året for fri km så jeg er ganske langt unna å "bruke opp" de 25.000,- jeg sparer på drivstoff årlig ;)
Så er da forsikringen din utilgjengelig for folk flest ;)

I mitt tilfelle har 100.000km (gitt at ikke noe uforutsett skjer siste 5) kostet meg 11k i servicer, 8900 i dekk, og ca 16000kr i strøm.

En bensinbil med 0,8 på mila ville kostet meg ca 10000mil *0,8 l/mil * 14 kr/l = 112000 kr i drivstoff. Da har jeg ikke regnet med bompenger, dekk og servicer.

Besparelsen for meg er da (på 18 måneder): 76100kr (112000 - (11000 + 8900 + 16000)). Dette er en årlig besparelse på 50733,33 kr. Hvis dette holder seg over 8 år, vil jeg da ha spart rett over 400.000kr.

Nå er utregningen over full av mangler. Den forutsetter at utgiftene på Teslaen holder seg konstant, med samme pris for service, like mye slitasje på dekk, og samtidig -kun- regner drivstoff på bensinbilen, ikke servicer og slikt, så jeg vil si at besparelsen er worst case i mitt tilfelle (også ekskludert avskrivning på begge biler). Kanskje jeg skulle lagt fram dokumentasjon på driftskostnadene til Tesla slik at de kan bruke den i promosjonsmateriale? Besparelsen er jo ganske stor...
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 09. juli 2015, klokken 08:19
I mange tillfeller spises drivstoffordel opp av dekk- og forsikringsulempe...
Da må du kjøre ekstremt kort med fossilen og ekstremt langt med Teslaen?
Drivstoff-besparelsene min er mange ganger høyere enn dekk og forsikring koster ekstra. Og da snakker jeg ikke om fossil med like ytelser.

Bom, årsavgift og parkering kommer i tillegg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen

Som linken sier (og naturligvis bilde av tesla.
Hørte firøvrig på radioen at blindeforbundet skulle pushe på for at dette kommer raskere. Han sa at "de fleste elbiler" har en knapp som lager lyd. Enten har de blinde funnet en knapp som ikke jeg har sett, eller så mener de at jeg skal høre metal på 11 hver gang jeg ser en sjel i gatene.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/naa-paalegges-elbiler-bilmotorlyd/a/23485872/



Havebigfun



Erazor

Fra DNs «livsstilsartikkel» om menns sommerkropper:

Fet type

13 taco kit, fire brett Pepsi Max, ørten frossenpakninger med pulled pork, plenty av Coco Pops til ungene, kasser med Tesla-smuglet, bagasjeromskokt årgangs-bordeaux, led-belyst grillorgel til 20 løk, fartsbøter, diabetes 2, elektrisk brann i badestampen, mas fra namsfogden, dårligere tider i oljenæringen, tordenbyger i luften – det koster å være storkar.


Synes det er litt interessant hvordan Tesla blir brukt for å forsterke bildet av en viss type mann.

http://www.dn.no/d2/2015/07/16/2120/Livsstil/sommerkroppen

Kjell Leaf

Leste i  Autofil nr 8 der de testet Tesla med 700 hk vs BMW X6 M med 575 hk.
Tesla,en var selvsagt raskere i aksen, 12 sekund på BMW og 11 sek på Tesla.
Men den store overraskelsen er at rundt banen er BMW'en hele 8 sekunder raskere enn Tesla,
det er mye.
Tesla 1 min 49 sek og BMW 1min 41 sek.
Med tanke på at dette tross alt er en BMW på stylter, er ikke dette særlig
imponerende av Tesla.
Begge bilene ble kjørt av Tommy Rustad.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

krister461

Det har vel noe med diverse stabilitetssystemer som p.t. ikke lar seg enkelt slå av i Teslaen...

o.b.lix

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 17. juli 2015, klokken 19:04
Leste i  Autofil nr 8 der de testet Tesla med 700 hk vs BMW X6 M med 575 hk.
Artig.

Så en X6 i går - og glad jeg kjøpte Tesla -  X6 var ikke min smak. X6 M koster vel noe sånt som 2,6 mill NOK også?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

#4214
Ja hver sin smak, virkelig. Husker når Vi Menn testet X6 etter lansering for en del år siden. Journalisten mente at den var grei å kjøre osv, men håpet inderlig at ingen han kjente så ham i den  ;D

Ikke min kopp te heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA