Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Havebigfun

Det står ikke noen om effektiviteten der, ca 25% vs 75% med elbil- ei heller om CO2 forbruket når hydrogen lagres med marginal polsk kullstrøm slik vi har vi har blitt fortalt de siste årene- blir det ca 1000g CO2 per kilometer?
Spetalen har vel også interesser i fossil gass som lett kan forvandles til hydrogen. Det blir vel vin-vin for hans "grønne" investering.

Tuxedo

#4111
5 kr mila hvis du kjører på hydrogen.  Og ikke kan du tanke hjemme, men må kjøre til en av de 40 planlagte stasjonene i Norge.  Mouwwwaaaahhhhhaaaaa  ;D

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på søndag 31. mai 2015, klokken 19:02
Jaggu kommer det frem at Spettet kjører Nissan Leaf.  Må være på grunn av kollektivfeltene.

Da bytter han vel til hydrogen snart, siden elbilene nå straks må ha med passasjer for å kjøre i kollektivfeltet fra Sandvika og inn. Hydrogenbilene får vel fortsatt kjøre der uten passasjer, så vidt jeg har skjønt skiltingen som foreslås.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mai 2015, klokken 19:32
Sitat fra: Tuxedo på søndag 31. mai 2015, klokken 19:02
Jaggu kommer det frem at Spettet kjører Nissan Leaf.  Må være på grunn av kollektivfeltene.

Da bytter han vel til hydrogen snart, siden elbilene nå straks må ha med passasjer for å kjøre i kollektivfeltet fra Sandvika og inn. Hydrogenbilene får vel fortsatt kjøre der uten passasjer, så vidt jeg har skjønt skiltingen som foreslås.
Han sysselsetter vel en person til å sitte på med ham- ingen problem uansett.

Cobos

Nå bor vel Spetalen godt innenfor ring 3 i Madserud Alle, praktisk nok 500m fra Tesla Skøyen.
Men det morsomme med hydrogenbiler er at brenselcellen er såpass svak at Mirai bruker et 1,6kWh batteri, altså er det en ikke-ladbar hybrid. Og Mirai vinner ikke akkurat noen ytelsestester. Den veier 1850 altså mer enn en Leaf og rundt 80% mer enn en i3. Hvor mye mindre var det Spetalen sa en H2 bil veide? Mirai koster i Tyskland  ca €70k mot en MS 70D til €79k hvor Tesla tjener penger mot forventet tap på €50k for Toyota. Ikke rart Toyota ikke vil selge mange av de.

Men koblingen av fallende oljeinvesteringer og oljeselskapenes store nye innteksthåp rundt salg av H2 gass er jo sikkert en investeringsmessig god løsning. Men har Spetalen faktisk regnet på hvor effektivt H2 er til å lagre fornybar kraft sammenlignet med Tesla sin Powerpack. Det kan han banne på at alle kundene hans kommer til å gjøre hvis han ikke gidder selv.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på søndag 31. mai 2015, klokken 19:23
5 kr mila hvis du kjører på hydrogen.  Og ikke kan du tanke hjemme, men må kjøre til en av de 40 planlagte stasjonene i Norge.  Mouwwwaaaahhhhhaaaaa  ;D

Hvordan kommer du fram til 5 kroner mila? Det koster 9 kroner mila i dag, med avgiftsfritt drivstoff (fritatt for mva) og sterkt subsidierte fyllestasjoner. Med mva. og kostnad til fyllestasjoner innbakt i prisen blir milkostnaden en helt annen...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tuxedo

#4116
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mai 2015, klokken 20:18
Sitat fra: Tuxedo på søndag 31. mai 2015, klokken 19:23
5 kr mila hvis du kjører på hydrogen.  Og ikke kan du tanke hjemme, men må kjøre til en av de 40 planlagte stasjonene i Norge.  Mouwwwaaaahhhhhaaaaa  ;D

Hvordan kommer du fram til 5 kroner mila? Det koster 9 kroner mila i dag, med avgiftsfritt drivstoff (fritatt for mva) og sterkt subsidierte fyllestasjoner. Med mva. og kostnad til fyllestasjoner innbakt i prisen blir milkostnaden en helt annen...
5 kr er direkte sitat fra Spetalen i artikkelen... han satser vel på å komme ned på dette nivået (lykke til!)

Havebigfun


hgs

Sitat fra: Havebigfun på søndag 31. mai 2015, klokken 22:44
desverre kun som kjøpe-artikkel- kommer sikkert i DN imorgen:
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/05/31/2052/Samferdsel/vil-ha-kstraff-for-elbiler

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/05/31/2052/Samferdsel/vil-ha-kstraff-for-elbiler

Bra han minnet meg på det. Kom plutselig på at jeg har 1/2 mill utestående hos NSB for forsinkelser de 6 siste årene samt noen kroner hos bymiljøetaten for forsinkelser pga punkterte sykkeldekk etter møte med noen glasskår. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

cirys1



NegativeElectrode

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:33
Nybilsalget ned, men flere kjøper Tesla:

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/06/02/0840/Bilsalg/norsk-nybilsalg-sank-i-mai

Dette er noe jeg er veldig glad jeg ser ut til å få rett i: elbilene konkurrerer i liten grad mot hverandre siden de spiser markedsandeler fra eksosbilene. Bortsett Golf/Leaf (Zoe?) og trillingene er elbilene så fragmentert som marked at de konkurerrer med eksosbiler i sine respektive modellsegmenter. Så lenge markedsandelen for elbiler vokser er det her produsentene må satse og finne modeller som differensier dem fra de andre elbilene. Å satse på nye eksos-bilmodeller blir stadig mer likt å satse på en døende hest.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Tesla topper statistikken over biler med 4WD
http://www.hegnar.no/motor/artikkel549227.ece

Her skal nok de andre produsentene få noe å tenke på fremover  ;D
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

snurrehue

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:05
Tesla topper statistikken over biler med 4WD
http://www.hegnar.no/motor/artikkel549227.ece

Her skal nok de andre produsentene få noe å tenke på fremover  ;D

Produsentene eller importørene? Produsentene tror jeg knapt gidder løfte et øyebryn for hva som skjer i Norge isolert sett. Og Norge er jo tross alt eneste marked hvor Tesla har fått såpass ekstrem drahjelp mtp elbilfordelene.
importørene tenker nok litt mer over situasjonen.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA