Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Havebigfun på søndag 07. juni 2015, klokken 22:50
http://www.tu.no/industri/2015/06/06/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror?utm_source=e24&utm_medium=banner&utm_campaign=e24-banner

iallefall med et bilde av en TMS
Tja. Har nylig lest et paper der man fant ut eksperimentelt at en bestemt endring i rullemotstand gav 1,3% utslag på ICE og 3,8% på elbil. Altså må elbiler ihvertfall være 2,9 ganger mer energieffektive på framdrift enn ICE. Så om elbilen er mye mindre effektiv enn mange tror, så er ICE mye mindre effektiv enn mange tror. :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

dosmont

Sitat fra: tomrh på søndag 07. juni 2015, klokken 23:19
Sitat fra: Havebigfun på søndag 07. juni 2015, klokken 22:50
http://www.tu.no/industri/2015/06/06/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror?utm_source=e24&utm_medium=banner&utm_campaign=e24-banner

iallefall med et bilde av en TMS
Tja. Har nylig lest et paper der man fant ut eksperimentelt at en bestemt endring i rullemotstand gav 1,3% utslag på ICE og 3,8% på elbil. Altså må elbiler ihvertfall være 2,9 ganger mer energieffektive på framdrift enn ICE. Så om elbilen er mye mindre effektiv enn mange tror, så er ICE mye mindre effektiv enn mange tror. :P
Helt enig :)
De tallene sier jo at elbil er mere effektiv en tidligere påstått.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

TeslaSvein63

Hvis man leser det som egentlig står i artikkelen, så sier den at bensinbiler er mye mindre effektiv en oppgitt, fordi produsentene lyver om forbruk osv. Så kan man jo stille spørsmålstegn om hvem som ikke forstår eller tror at det ikke utvikles varme i en elmotor som arbeider. Det nevnes ikke at man bruker denne varmen til å evt varme opp bilen når det er nødvendig. Vidre fokuseres det ikke på den overlegne faktiske energibruken på elbilen i forhold til en bensinbil, med denne naturlige varmeutvikklingen pga av arbeidet som utføres. Alle burde vel ha fått med seg hvor mye varme som går til spille i en vanlig bil.

Amoss

Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 08. juni 2015, klokken 10:13
Hvis man leser det som egentlig står i artikkelen, så sier den at bensinbiler er mye mindre effektiv en oppgitt, fordi produsentene lyver om forbruk osv. Så kan man jo stille spørsmålstegn om hvem som ikke forstår eller tror at det ikke utvikles varme i en elmotor som arbeider. Det nevnes ikke at man bruker denne varmen til å evt varme opp bilen når det er nødvendig. Vidre fokuseres det ikke på den overlegne faktiske energibruken på elbilen i forhold til en bensinbil, med denne naturlige varmeutvikklingen pga av arbeidet som utføres. Alle burde vel ha fått med seg hvor mye varme som går til spille i en vanlig bil.

Sant nok, men det jeg fant mest interessant i artikkelen er at dette firmaet som bedriver disse testene "har mange av de store bilprodusentene som kunder", og at disse testene slik jeg forstår blir utført på deres vegne. Dette betyr slik jeg tolker det at "konkurrentene er i ferd med å våkne", og forberede seg på den dagen de skal ta elbilene på alvor :)  Tviler på at de har Tesla som kunde, bl.a. med tanke på at de nettopp har skyt av hvor effektiv de har fått inverteren.  Dette er "de andre" som identifiserer hvor de bør investere pengene for kunne lage noe som kan stille opp mot Tesla.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

Sitat fra: Havebigfun på søndag 07. juni 2015, klokken 22:50
http://www.tu.no/industri/2015/06/06/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror?utm_source=e24&utm_medium=banner&utm_campaign=e24-banner

iallefall med et bilde av en TMS

Hadde vært interessant å vite virkningsgrad til TMS motor+inverter. Noen som kjenner til om det er laget et tilsvarende kart for TMS, som de har laget for Prius' motor i denne studien?  http://www.osti.gov/scitech/servlets/purl/890029 Se figur 3.20

Dersom det er noenlunde likt for Tesla, som for Prius, vil virkningsgraden ligge en del høyere enn det den tyske salgssjefen mener virkningsgraden er.

Duzzy

"Dårlig nytt for Teslaeiere" er overskriften, men så ille er det nok ikke etter å ha lest saken....

http://www.tk.no/motor/innenriks/nyheter/darlig-nytt-for-tesla-eiere/s/5-47-19117
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Duzzy på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:29
"Dårlig nytt for Teslaeiere" er overskriften, men så ille er det nok ikke etter å ha lest saken....

http://www.tk.no/motor/innenriks/nyheter/darlig-nytt-for-tesla-eiere/s/5-47-19117

Ja, at Tesla SC ikke fylles opp av lokale rånere er udelt positivt. Er jo så billig med strøm uansett. Viktigere å ha tilgang når en er ute og reiser. Regner med de lett kan overvåke dette, siden vi er online mot Tesla hele tiden.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Tai

De vil jo ha klikk på artikkelen sin så da krisemaksimerer de alt de klarer.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Trønderleaf

Sitat fra: Duzzy på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:29
"Dårlig nytt for Teslaeiere" er overskriften, men så ille er det nok ikke etter å ha lest saken....

http://www.tk.no/motor/innenriks/nyheter/darlig-nytt-for-tesla-eiere/s/5-47-19117

Dette er jo bra i grunn, helt uholdbart at alle skal kunne bruke superladerne ubegrenset, det vil jo knekke tesla økonomisk og sørge for at folk som trenger å lade på langtur må stå i kø.
Kjipt for de som kjører taxi da.
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP


NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

SigX


Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

nortrahof

Sitat fra: Kavorka på mandag 08. juni 2015, klokken 13:44
Hadde vært interessant å vite virkningsgrad til TMS motor+inverter. Noen som kjenner til om det er laget et tilsvarende kart for TMS, som de har laget for Prius' motor i denne studien?  http://www.osti.gov/scitech/servlets/purl/890029 Se figur 3.20

Dersom det er noenlunde likt for Tesla, som for Prius, vil virkningsgraden ligge en del høyere enn det den tyske salgssjefen mener virkningsgraden er.

Virkningsgraden er meget avhengig av effektuttak da mange tap i motor og inverter er konstante. Det er også avhengig av turtall.
Virkningsgraden er derfor høyere ved fullt effektuttak enn ved et lavere gjennomsnittsforbruk.
Typisk virkningsgrad ved fullt effektuttak og gunstig turtall kan være rundt 95% for motor og inverter sett under ett. Det er det for andre vekselrettere med asynkronmotorer som jeg tidligere har jobbet med. Det hadde vært forbausende om TMS hadde vært dårligere!
Ved "krypkjøring" er virkningsgraden dårlig - men allikevel bedre enn forbrenningsmotorer.

Dersom man ser på bilens virkningsgrad under ett, så blir det straks mer komplisert.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA