Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

mr_Utopia

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. mars 2015, klokken 23:17
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:58
Skulle nesten tro jeg leste artikkelen før jeg postet. Men det gjorde jeg altså ikke.

Nei, men du kan ha lest en av de zillion andre lignende artikler de siste halvannet året eller så... At den så å si samme historien gjentas gang på gang så fort noen klarer å finne noen tall å koke spikersuppe på, gjør dem ikke mer sanne...  Det eneste vi - og de - faktisk vet, er at produksjonen øker og salget øker så å si i takt med produksjonen. Noen "opp og ned" blir det med biler i transitt rundt om kring i verden.


Ja,  for såvidt enig med deg det. Det har vært massevis av artikler og negativitet rettet mot Tesla å lese overalt hele tiden. Sikkert mange med agenda hit og dit.

Men det som nå er et faktum er at det er (var) 20 dagers leveringstid i USA på toppmodellen av  Tesla Model S. Det er såvidt jeg vet en helt ny situasjon som ikke har vært siden Tesla Model S ble lansert. Det motbeviser det Tesla hevder at de hele tiden har vært begrenset av produksjonskapasitet.

Det er klart at man ikke kan tolke +- et par tusen biler i inventory som et bevis på at det går åt skogen. Men tilbud og etterspørsel er "brutalt". Etterspørsel er som regel prissensitiv. Tilbud i dette tilfelle er vel det som de har planlagt å produsere. Økt pris => lavere etterspørsel.

Det jeg håper er at de prioriterer å lage billigere biler også, gjerne billigere versjoner av Tesla Model S. F.eks. "Business Edition", som da gir et fornuftig utstyrsnivå. (Jeg driver og bygger garasje og forbereder for Tesla lading om 2 år. Under 400k er mitt budsjett. Ribbet bil med hengerfeste og firehjulsdrift er det jeg trenger.)

aness

Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 11. mars 2015, klokken 20:38
Men det som nå er et faktum er at det er (var) 20 dagers leveringstid i USA på toppmodellen av  Tesla Model S. Det er såvidt jeg vet en helt ny situasjon som ikke har vært siden Tesla Model S ble lansert. Det motbeviser det Tesla hevder at de hele tiden har vært begrenset av produksjonskapasitet.

Det eneste det viser er at det nærmer seg kvartalsslutt.

Historisk sett har Tesla prioritert levering mot slutten av kvartalet uansett hvor i verden det er snakk om, og at de da prioriterer å levere den dyreste modellen (med mest profitt) til nærområdet er ingen overraskelse.

Grovt sett så betyr det at europeiske/kinesiske/japanske/australske biler bygges fram til midten av kvartalet, og så bygger de amerikanske biler resten av kvartalet.

Jeg er ganske sikker på at hvis du ringer dem om en uke og sier at du vil ha levert en P85D med alt på fabrikken 31. mars, så er det en eller annen stakkar et annet sted i verden som må vente litt lenger på sin bil.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 11. mars 2015, klokken 20:38
Men det som nå er et faktum er at det er (var) 20 dagers leveringstid i USA på toppmodellen av  Tesla Model S. Det er såvidt jeg vet en helt ny situasjon som ikke har vært siden Tesla Model S ble lansert. Det motbeviser det Tesla hevder at de hele tiden har vært begrenset av produksjonskapasitet.

Joda, mener bestemt at jeg har lest om dette ved tidligere kvartals-slutt også, og med de samme dommedagsprofeti-artikler som følge. Husk at her snakker man om en toppmodell som prioriteres fremfor billigere modeller i produksjons-/levering-køen, og at det er snakk om hjemmemarkedet som altså prioriteres overfor eksportmarkedet i slutten av kvartalet. Om jeg ikke husker feil så kunne man få levert en 2WD Model S på så vidt over en måned her i slutten av november i fjor - altså såfremt man bestilte så den kunne rekke frem før nyttår.

Med andre ord - dette er (så langt vi kan vite) KUN snakk om prioritering av produksjon og levering, ikke redusert etterspørsel. Klart, før eller siden vil nødvendigvis den stadig økende produksjonen "ta igjen" etterspørselen, spesielt etter som bilen blir dyrere i eksportmarkedene. Men tror egentlig de har "timet" dette godt med introduksjonen av Model X. Hadde de sett noen problemer med etterspørselen, så hadde de nok ligget mer i selene for å få Model X på veien tidligere. Fremskynder de leveringene av MX så er det ett sterkere signal om at produksjonskapasiteten overstiger etterspørselen enn dette med kort leveringstid i slutten av kvartalet.
Model S 85D


mr_Utopia

@Amoss.

Jeg er enig i det kan være en god forklaring med at de reserverer produksjon for hjemmemarked i slutten av Q.

Jeg har ikke så lang fartstid på Tesla forum☺

OleJA

Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 11. mars 2015, klokken 20:38
Det jeg håper er at de prioriterer å lage billigere biler også, gjerne billigere versjoner av Tesla Model S. F.eks. "Business Edition", som da gir et fornuftig utstyrsnivå. (Jeg driver og bygger garasje og forbereder for Tesla lading om 2 år. Under 400k er mitt budsjett. Ribbet bil med hengerfeste og firehjulsdrift er det jeg trenger.)

Ny Model S til under 400k - Dream on mr_Utopia. Model S er, og kommer alltid til å være i det øvre prissegmentet. Det som nok derimot kommer til å endre seg er at man kanskje får større batteri, mer utstyr osv, til den samme prisen.

Dag A.

Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Amoss

Sitat fra: Dag A. på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:01
Hva skal vi gjøre vi som ikke liker "halvspiste epler" :P

http://www.side3.no/motor/apple-sjefen-vil-ikke-avvise-at-han-kan-kjpe-tesla/8553403.html

Neste overskrift:
Teslasjefen avviser at han vil selge til Apple (eller noen andre) ;)
Model S 85D

arnkl

Ikkje om Tesla dette, men MB S 500 Coupé 4Matic (sjølv om linjene minner om noko kjent  :) )

http://www.bt.no/bil/Denne-bilen-far-terningkast-6-499909_1.snd

Den fossile biljournalisten lovpriser denne bilen og lyden den lagar, og "den setter rekord for 0-100 km/t med kun 4,4 sekunder".

Men han må kome med ein liten inrømmelse inne i hyllesten

"En langt rimeligere vei til superytelser er en Tesla Model S.;D ;D ;D
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Dag A.

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:03
Sitat fra: Dag A. på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:01
Hva skal vi gjøre vi som ikke liker "halvspiste epler" :P

http://www.side3.no/motor/apple-sjefen-vil-ikke-avvise-at-han-kan-kjpe-tesla/8553403.html

Neste overskrift:
Teslasjefen avviser at han vil selge til Apple (eller noen andre) ;)

Tesla har en markedsverdi på 24 milliarder.

Apple har en KONTANT beholdning på 127 milliarder.

Hvis eple bestemmer seg så blir det nok rått parti.....
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Amoss

Sitat fra: Dag A. på torsdag 12. mars 2015, klokken 14:03
Tesla har en markedsverdi på 24 milliarder.

Apple har en KONTANT beholdning på 127 milliarder.

Hvis eple bestemmer seg så blir det nok rått parti.....

Klart, om Apple byr 127 milliarder for Tesla, så kan sikkert også Elon la seg overtale. Problemet er at uten Elon, så er ikke Tesla verd de 24 milliardene heller (og mange hevder hardnakket at de ikke er verd det selv med Elon). Og skulle Elon bli kjøpt ut finner jeg det utenkelig at han vil fortsette i Tesla - tror ikke han får fritidsproblemer av den grunn ;)

Derfor vil ett oppkjøp i grunnen være dødsdømt uansett. Men at de kan finne på å kjøpe seg inn i Tesla, f.eks. sprøyte inn noen milliarder i en emisjon, og skape ett samarbeide med det som utgangspunkt, skal man kanskje ikke se helt bort i fra. Det kunne f.eks. satt Tesla i stand til å bygge to GF'er i parallell, og en ekstra bilfabrikk "på si'" :)
Model S 85D

chal

Vi er jo off topic, men:
Jeg tror ikke det er helt usannsynlig at Apple kjøper Tesla.
Apple må videreutvikle seg hele tiden. Tim Cook er bevisst på samfunnsansvar. Det passer med øvrig portefølje og med arven etter Steve Jobs.
For Elon vil det være en fin vei ut, han har jo en umenneskelig belastning.
Personlig ville jeg synes det var fantastisk om det skjedde.

mr_Utopia

Vedrører også Tesla. Har kanskje vært postet før?

   En annen endring som kan gi staten økte inntekter er å begynne å fjerne noen av fordelene for elbiler. Frps Gjermund Hagesæter er blant dem som mener det snart er naturlig å innføre merverdiavgift på elbiler. 


www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/utvalg-vurderer-prishopp-paa-diesel/a/23412695/

kos

Diesel kan man nå se frem til blir kastet - og nye vil antagelig bli dyrere sammen med moms på elbiler.
Siv Jensen fornekter seg ikke - Frp representanten vil ha avgifter på elbilen.- tenker at nå får vi økte priser på elbiler sammen med høy Dollar. Blir spennende hvordan dette slår ut på salger - ikke minst om de setter avgifter på kommende X. Halmstrået er Venstre og Krf.

timingbeltkiller

Øket dieselavgift betyr nyttetransporten og anleggsvirksomheten blir dyrere med resultat
enda en omdreining av prisskruen med yttterligere forverring av Norges konkurransevne.

Denne evnen er dårlig nok fra før.
Med vitende og vilje forverre den ytterligere er ren økonomisk galskap.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA