Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Dennis

Som han skrev han som kjørte snøscooteren. Hadde det vært mer snø hadde han vunnet. Men på det isbelagte vannet så fikk ikke beltene grep ;)

kos

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 10. mars 2015, klokken 11:31
Som han skrev han som kjørte snøscooteren. Hadde det vært mer snø hadde han vunnet. Men på det isbelagte vannet så fikk ikke beltene grep ;)

Men det så unektelig litt tøft ut da.......selv om føret var i teslaen sitt favør

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 10. mars 2015, klokken 11:31
Som han skrev han som kjørte snøscooteren. Hadde det vært mer snø hadde han vunnet. Men på det isbelagte vannet så fikk ikke beltene grep ;)

Hva er 0-100 på en slik på optimalt føre da? Eller for å si det slik, hvem vinner om begge har optimalt føre (tørr asfaltstripe ved siden av en hardpakket snøstripe) ?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Krishell

en rask snøscooter passerer vell 120kmt på 2-3 sekunder :P

Dennis

En 800cc snøscooter med rundt 140-160hk slik de kjørte der gjør 0-100 på 3-4 sek under optimale forhold. Vanskelig å finne noe nøyaktige tall på 0-100.

Men den videoen var nok bare laget for gøy, for er jo ikke noe man kan sammenligne sånn helt uten videre :)

Dennis

Sitat fra: Krishell på tirsdag 10. mars 2015, klokken 14:06
en rask snøscooter passerer vell 120kmt på 2-3 sekunder :P

Stemmer nok det da Europa rekorden for drag snøscooter er 0-100 på 1.5 sek :P

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 10. mars 2015, klokken 14:39
Sitat fra: Krishell på tirsdag 10. mars 2015, klokken 14:06
en rask snøscooter passerer vell 120kmt på 2-3 sekunder :P

Stemmer nok det da Europa rekorden for drag snøscooter er 0-100 på 1.5 sek :P

Joa, tenkte mer på normale saker man kan kjøpe i butikk, slik som Teslaen ;) En Top Fuel dragster drar vel ellers i fra det meste ;)

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

#3697
Sitat fra: mr_Utopia på mandag 09. mars 2015, klokken 23:32
OT, men det gir ikke så mye mening med elbil i Kina, når det lokale kullkraftverket ligger inne i byen og ikke har rensing av sot og støv... Kanskje de kan kjøpe noen grønne sertifikater  :o
Jo da Kina har mye forurensing, noen av verdens verste byer, men en elbil på rent kullkraft er ikke verre en en bensinbil, og det er ikke like ille over alt.

Jeg kjenner ikke Kinas strømmix men Kinesere har innsett at noe må gjøres:

Verdens største vannkraftverk er De tre kløfters demning Nedenfor dette ligger Gezhouba-demningen, tilsammen nær 100 TWh, ikke mye mindre en Norges produksjon (men så bor det jo litt fler mennesker i Kina). Så har de også 40-50 andre større verk, og trolig utallige småkraftverk.

TU
http://www.tu.no/kraft/2013/01/28/ble-storst-i-verden-pa-vindkraft-i-lopet-av-10-ar
Sitat
Mange lot seg overraske da Kina i 2005 annonserte at landet ville bygge ut 30.000 MW vindkraft innen 2020. Den gang hadde landet mindre enn 1500 MW vindkraft. Fem år seinere var målet nådd. Nå sikter kineserne enda høyere. 135.000 MW vindkraft vil regjeringen i Beijing ha på plass innen 2020.
Dette burde vel gi ca. 350 TWh/år. 

http://www.tu.no/kraft/2014/09/30/iea-solenergi-kan-bli-energikilde-nr.-1
Sitat
Ifølge energibyåret er det Kina som vil lede an når det kommer til bruk av solceller og solcellepanel, etterfulgt av USA.
En skal ikke kimse av Kinas ambisjoner, selv om de ikke har som målsettingen for elbiler ikke er på mer enn 5 milioner elbiler før 2020. Tesla har konkurenter i Kina se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18288.msg333164.html#msg333164



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mr_Utopia

#3698
Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. mars 2015, klokken 00:16
Sitat fra: mr_Utopia på mandag 09. mars 2015, klokken 23:38
Det virker som om det er en litt annen situasjon med etterspørsel nå enn for bare noen kvartaler siden. Ifølge nettsiden i USA, kan man konfigurere en P85D med Late March Delivery...

Ja, for det kan da umulig ha noe å gjøre med den stadige økningen av produksjonskapasiteten å gjøre? Så må nok helt klart bety en lavere etterspørsel ja.</ironi> ;)

Godt poeng.

Men Tesla sitt svar på slike spørsmål har stort sett hele tiden vært at de er produksjonsbegrenset, ikke etterspørselsbegrenset. Men det er helt klar mulig at de har økt produksjonskapasiteten sin drastisk. Men at det nå er under 3 uker leveringstid på toppmodellen, helt klart er en trend om at det er en endring til begrensing i etterspørsel. Jeg tviler ikke på at Tesla vil klare å produsere det antall biler de har planlagt for 2015.

Det jeg stilte spørsmål med er om de vil klare å selge alle disse bilene. Dette med leveringstid på P85D er en sterk indikator på at det ikke vil bli like lett å selge så mange dyre biler.

En annen spennende ting er om Tesla vil gi inntrykk av at det er produksjonsbegrensinger fortsatt. Vi får se når 85D leveringer kommer godt i gang, om ventetiden fortsatt vil være høy for den.

Nå er det vel i Q4 14 som var redusert produksjonskapasitet pga innføring av D modeller?

Edit: Tror det begynner å haste litt med Model 3.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:56
Men at det nå er under 3 uker leveringstid på toppmodellen, helt klart er en trend om at det er en endring til begrensing i etterspørsel.

Og det finnes ingen mellomting?  At produksjonskapasiteten begynner å nærme seg etterspørselen?  Klart, er mye vi ikke vet, så ingen kan si helt sikkert den ene eller andre veien. Men når du trekker frem at de i USA operer med under en måneds leveringstid i slutten av kvaretalet, så sier det egentlig svært lite... Ikke glem at Tesla "kvartalsoptimaliserer" leveringene - så (så å si) all produksjon i mars er øremerket hjemmemarkedet, mens produksjonen i april/mai fortrinnsvis skal gå til andre markeder.


Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:56
Edit: Tror det begynner å haste litt med Model 3.

Det er jeg enig i, men ikke av samme grunn som deg :)
Model S 85D

timingbeltkiller

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:56
Tror det begynner å haste litt med Model 3.
M3 er helt avgjørende for om TM skal kun bli en varig nisjeprodusent av dyre storbiler
eller i tillegg en fabrikant i volumsegmentet.

Nå ser det ut til TM forblir eneste elbilprodusent med gratis hurtiglading i hele bilens
levetid innbakt i salgsprisen.
I så fall har TM skaffet seg varig monopol på de ca 60% av verdens befolkning
som ikke har adgang til hjemmeladning.
For kommersiell hurtiglading til alle kjørte km er mye dyrere enn drivstoffet til fossilbilene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Jalla

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 10. mars 2015, klokken 18:16
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:56
Tror det begynner å haste litt med Model 3.
M3 er helt avgjørende for om TM

M3 er noe helt annet enn Model 3 fra TM. Den første BMW M3 kom i 1985.

mr_Utopia

#3702
Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. mars 2015, klokken 18:14
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:56
Men at det nå er under 3 uker leveringstid på toppmodellen, helt klart er en trend om at det er en endring til begrensing i etterspørsel.

Og det finnes ingen mellomting?  At produksjonskapasiteten begynner å nærme seg etterspørselen?  Klart, er mye vi ikke vet, så ingen kan si helt sikkert den ene eller andre veien. Men når du trekker frem at de i USA operer med under en måneds leveringstid i slutten av kvaretalet, så sier det egentlig svært lite... Ikke glem at Tesla "kvartalsoptimaliserer" leveringene - så (så å si) all produksjon i mars er øremerket hjemmemarkedet, mens produksjonen i april/mai fortrinnsvis skal gå til andre markeder.



I rest my case.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13109.msg334893.html#msg334893


Barclays auto analyst Brian Johnson called that move "a departure from the past - indicating that Tesla production isn't as much a build-to-order model as it has been historically."

Skulle nesten tro jeg leste artikkelen før jeg postet. Men det gjorde jeg altså ikke.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:58
Skulle nesten tro jeg leste artikkelen før jeg postet. Men det gjorde jeg altså ikke.

Nei, men du kan ha lest en av de zillion andre lignende artikler de siste halvannet året eller så... At den så å si samme historien gjentas gang på gang så fort noen klarer å finne noen tall å koke spikersuppe på, gjør dem ikke mer sanne...  Det eneste vi - og de - faktisk vet, er at produksjonen øker og salget øker så å si i takt med produksjonen. Noen "opp og ned" blir det med biler i transitt rundt om kring i verden.
Model S 85D


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA