Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

SigX

Tesla etablerer seg på Skodje (like utenfor Ålesund):
http://www.smp.no/naeringsliv/article10746843.ece#2
Ser ut for at de også vil etablere ladestasjoner der :)

Leif1

Som en sprettert: E24 i dag. (Fikk ikke limt inn linken.)
Konvertitt fra S til X


btsvennes

Da var VG ute med sin omtale: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/biltest/avsindig-akselerasjon-i-teslas-ny-toppmodell/a/23414054/ Terningkast seks. Legger merke til at de under førermiljø skriver at det ikke er varme i rattet. Er jo ekstrautstyr, men virker som de har testet en loaded utgave. Så det må vel rett og slett være feil?
2015 Tesla Model S P90D(+) 677XX

krister461

"Stort verditap sammenlignet med normale biler, tre av seks på terningen."

Dette er tullete gjetning og henger ikke på grep med virkeligheten. Solgte nettopp min 1 år gamle S85 med 25k på telleren med et verditap på 6%. Skulle likt å sett en "normal bil" med tilsvarende lavt verditap.

snurrehue

Sitat fra: krister461 på lørdag 14. mars 2015, klokken 12:35
"Stort verditap sammenlignet med normale biler, tre av seks på terningen."

Dette er tullete gjetning og henger ikke på grep med virkeligheten. Solgte nettopp min 1 år gamle S85 med 25k på telleren med et verditap på 6%. Skulle likt å sett en "normal bil" med tilsvarende lavt verditap.

Nå må du jo tross alt huske på at slike tester først og fremst er beregnet på de som ennå ikke har kjøpt. Dvs de som må handle til nåværende/fremtidig pris. Hjelper fint lite for de at du har vært heldig med å kjøpe når prisen var på bunn, og dermed har dratt nytte av store prisøkninger. Dermed er nok dessverre vurderingen til journalisten nærmere sannheten.

krister461

Sitat fra: sangiovese på lørdag 14. mars 2015, klokken 13:11
Nå må du jo tross alt huske på at slike tester først og fremst er beregnet på de som ennå ikke har kjøpt. Dvs de som må handle til nåværende/fremtidig pris. Hjelper fint lite for de at du har vært heldig med å kjøpe når prisen var på bunn, og dermed har dratt nytte av store prisøkninger. Dermed er nok dessverre vurderingen til journalisten nærmere sannheten.
Journalisten baserer seg på Autolease, og de kom med samme spådom når jeg kjøpte men tok altså grundig feil for mitt vedkommende. Og selvom det ikke er sikkert at det kommer fremtidige prisøkninger som bidrar til å holde bruktprisen oppe, så ser jeg ingen grunn til at en Model S skal ha noe høyere prisfall en fossilbiler til samme pris, men jeg kan se en del grunner til det motsatte (fremtidig moms, P85D er en ny modell på bruktmarkedet, Model S treffer nye deler av bruktmarkedet når den faller i pris ++).

Tidligere har det argumentert med at elbiler har historisk sett hatt et høyt prisfall, men nå når vi begynner å få inn tall på Model S tyder det på det motsatte gjelder for denne. Og, selv om det siste halve året har kommet artikler med overskrifter som "NÅ ER DET PRISRAS I BRUKTMARKEDET" og "Nå raser prisene på brukt Tesla", så vil jeg tro at så godt som alle som har solgt en Model S har hatt et lavere verdifall enn en fossilbil til samme pris.

timingbeltkiller

Sitat fra: krister461 på lørdag 14. mars 2015, klokken 13:43
så godt som alle som har solgt en Model S har hatt et lavere verdifall enn en fossilbil til samme pris.
Uten tvil riktig det.
Godt hjulpet av øket nybilpris pga dollaren stiger mer enn andre valutaer.

Men det er ikke avskriving av historisk kostpris som svir i lommeboka.
Det er mellomlegget du betaler for å bytte til ny bil.
Og da er neppe mellomlegget mellom brukt Tesla S og en fabrikkny
lavere enn tilsvarende mellomlegg for fossilbil.

Dette fordi Tesla prisøkningen har vært klart den største på markedet.
Og økningen i bruktbilprisen er (alltid) mindre enn økningen i nybilprisen.
Eksempelvis for nybilen økning NOK X og for bruktbilen 0,aX.

BTW
Normalt er det bare folk som svømmer i penger som bytter bil hver 1-2 år.
Nå er det tydelig TM har klart å lokke en betydelig større andel av sine kunder
ut på denne galeien enn vanlig er.

Betyr det:
- TM er smartere markedsførere enn sine konkurrenter?
- S kjøpere er lettere å lure enn bilkjøpere flest?
- S kjøpere har mer penger enn bilkjøpere flest?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

eller betyr det bare at avgiftsøkningene vi vet kommer gjør at vi vil ha optimale biler- mens vi har råd til det ;)

kos

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 14. mars 2015, klokken 19:15
eller betyr det bare at avgiftsøkningene vi vet kommer gjør at vi vil ha optimale biler- mens vi har råd til det ;)

Hvem tror at dette varer evig - jeg har sikret meg med tunet fult av flotte elbiler. Før de norske politikerne setter skatter og avgifter på alt som jeg skal kose meg med . Er ikke milliardær og kan ikke  forvente skattelette - med siv og Co så er det poseskatt og elbilavgifter vi kan se fram til .

fonberg

Sitat fra: SigX på lørdag 14. mars 2015, klokken 11:30
Her er linken :) :
http://e24.no/bil/biltester/som-en-sprettert/23414095

Sitat fra artikkelen: "Hvordan en bilfabrikk i oppstartsfasen er alene, og ser ut til å fortsette og være det i flere år fremover, med en bil som dette er rett og slett helt absurd og bortimot pinlig for resten av den tradisjonelle bilbransjen."
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Havebigfun

ikke direkte relatert til vår yndlingsbil men i relasjon til diskusjonene vi har ført her:
http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel540278.ece :o

cirys1


satheesh.net


Havebigfun

SV er ikke i posisjon når dette vedtas- vi får i beste fall hjelp av venstre. Jeg er heller ikke sikker på at det tjener vår sak at SV går aktivt ut- da vil motparten få enda større behov for å vise handlekraft :o
ellers er det fint at "elbilmafiaen" ruler i kommentarfeltet- flott at dere tar dere bryet - gang på gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA